Gå til innhold

ukesplanlegging når det gjelder middag?

Gjest trenger noen råd her

Anbefalte innlegg

Gjest trenger noen råd her

Noen her inne som lager en plan over hva de skal ha til middag i uken som kommer???

Positive og negative sider ved å gjøre dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg har som regel en ca-plan, men jeg skriver den ikke ned. Det er så greit, for da handler jeg inn det meste til helga. Uka etter trenger jeg ikke stresse med å få tak i ingredienser.

Jeg har alltid et par Toroposer i skuffene i tilfelle jeg får dårlig tid til middagslaging en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesplan er kjempelurt. Da får man brukt opp alle rester så det ikke blir noe mat som kastes, så det er miljøvennlig, og billig.

Og maten blir gjerne sunnere hvis man har en plan som skrives mens samvittigheten er motivert til å henge med også. Dessuten sparer man penger og mye tid på daglige handleturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for det meste god erfaring, ungene synes det er greit med noe de ikke er så glad i når de ser/vet at neste dag er det noe godt ;-) Lar de få et ord med i laget når jeg lager planen, men jeg har styringsrett! Den eneste ulempen er når jeg lager planen og det dagen etter kommer flyveblad med tilbud fra matbutikkene, da hender det blir noen endringer... Men, ellers bare gode erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lager ukesplan, da får alle være med å bestemme og det er veldig greit. Jeg jobber turnus og mannen jobber kun dagtid så vi planlegger sånn at når jeg har dagvakt har vi noe kjapt og enkelt og de dagene jeg har natt eller aften eller fri har vi mer tidskrevende middager. Vi handler også en gang i uka og skriver handleliste og meny samtidig. Skjønner ikke hvordan folk takler å skulle dra fra jobb og så finne på noe til middag og så handle på vei hjem. Så syns det fungerer kjempebra for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, prøver så langt som mulig.

Positivt:

Bruker mindre tid ved å handle to ganger i uken.

Sparer penger ved få turer til butikken.

Alle får vært med og bestemt noen middager.

Tilpasser det slik at vi har kjappe middager når det er noe som skjer på ettermiddagene og legger mer flid i middagene når vi alle er hjemme. Lettere å få planlagt.

Eldstejenta på 10 lager iblant enkle middager som pannekaker eller kan vaske poteter og forberede middagen litt før vi kommer hjem. Planlegger i forhold til hennes planer. (ikke alltid hun er hjemme, eller noen ganger mye lekser, slik at hun har tid og lyst når vi inkluderer henne i dette)

Negativt

Ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi har praktisert ukemenyer i 7 år, og har ingen planer om å endre på det. :-)

1. Vi får mer variert mat

2. Vi sparer penger på å ikke reise i butikken hver dag

3. Vi kaster mindre mat, rester blir brukt opp i større grad

4. Vi får større sirkulasjon på mat i fryseren

5. Vi krangler atskillig mye mindre, ettermiddagene er hektiske og ingen av oss er særlig fantasifulle rett etter jobb - det ble et jævla styr om hvem som skulle bestemme og hvem som skulle handle.

Har ingen negative sider, såvidt jeg har erfart. Hos oss MÅ vi ikke forholde oss til menylista om vi har idè til noe annet, men i 99% av tilfellene blir det middag som planlagt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vi har gjort det i mange år. Fordelene er at vi drar stort sett bare på butikken en gang i uka, og det sparer vi både tid og penger på. Alle får være med og bestemme middagene, og dermed får alle noe de liker godt i løpet av uka. Dessuten slipper vi (les: jeg) å stå der på butikken etter jobb og rett før barnehagen stenger, sulten og med dårlig tid, og prøve å finne på noe godt, sunt og kreativt til middag i dag. Jeg kunne aldri droppet ukesmenyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middag, middag, middag

Vi handler en gang i uka, og regelen her hjemme er at alle innen torsdag skal ha kommet med middagsønsker. Fredag eller lørdag er det handling.

Det handles melk og brød en til to ganger i uka ellers.

Det positive ved å handle en gang i uka er at jeg slipper å handle flere (hater det) det går litt mindre penger (finner alltid andre ting enn de på lista som huset trenger) og det positive med at alle engasjerer seg i middagen er at jeg slipper å finne på middager som skal være spennende og passe alle for så mange dager alene (hater det og) og alle får til middag ting de synes godt om og har lyst på.

Dette med handling av mat og finne på middager er noe himlade herk, det er gørr kjedelig for å si det mildt.

Derfor er det veldig greit at alle i familien engasjerer seg så jeg slipper å være alene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Det er et ork å finne på middags ideer til hver eneste dag uken igjennom.

En gang skrev jeg opp i en hel måned, hva vi fikk til middag hver dag på de forskjellige dagene, og dermed fikk jeg et oversiktlig og greit forslag til middager i en hel måned, uten å gjenta meg selv for ofte. Samtidig som jeg visste at det var middager, som familien var trygge på og likte.

Når jeg var opprådd for middags ideer, så kikket jeg på måneds planen, og planla for noen dager frem i tid.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Ja jeg lager ukesplan, da får alle være med å bestemme og det er veldig greit. Jeg jobber turnus og mannen jobber kun dagtid så vi planlegger sånn at når jeg har dagvakt har vi noe kjapt og enkelt og de dagene jeg har natt eller aften eller fri har vi mer tidskrevende middager. Vi handler også en gang i uka og skriver handleliste og meny samtidig. Skjønner ikke hvordan folk takler å skulle dra fra jobb og så finne på noe til middag og så handle på vei hjem. Så syns det fungerer kjempebra for vår del.

Sparer man penger på å ikke handle ofte? hva er de tingene rasker med seg på hver handletur som man ikke trenger? Jeg kjøper pastiller av og til men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Pleier ikke akkurat ha en liste over når vi skal spise hva, men prøver ta handling på mandag og fredag. Da må det planlegges og handles inn middag til flere dager fremover. Det er veldig greit, for da slipper man å trille runde på runde rundt i butikken uten å klare å komme på noe man kan lage, for så ende opp med noe ussunt fordi man er så sulten. Men hvis vi skulle handle en gang i uka tror jeg vi ville måtte kaste noe frukt og grønt, og så vil jeg ha ferskt brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vi har praktisert ukemenyer i 7 år, og har ingen planer om å endre på det. :-)

1. Vi får mer variert mat

2. Vi sparer penger på å ikke reise i butikken hver dag

3. Vi kaster mindre mat, rester blir brukt opp i større grad

4. Vi får større sirkulasjon på mat i fryseren

5. Vi krangler atskillig mye mindre, ettermiddagene er hektiske og ingen av oss er særlig fantasifulle rett etter jobb - det ble et jævla styr om hvem som skulle bestemme og hvem som skulle handle.

Har ingen negative sider, såvidt jeg har erfart. Hos oss MÅ vi ikke forholde oss til menylista om vi har idè til noe annet, men i 99% av tilfellene blir det middag som planlagt.

Lykke til!

Har dere denne nedskrevet og hengt opp på kjøkkenet, eller hvordan ordner dere det i praksis, om dere er flere om å administrere og iverksette planen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har stadig ambisjoner om det, men får ikke helt iverksatt det :/.

En ting som vanskeliggjør en striks plan er at det ofte blir lite forutsigbart når vi kommer hjem. En dag kommer vi kanskje tidligere enn planlagt, en annen senere, og får plutselig bare en halvtime fra vi er inne til vi må ut igjen på en aktivitet.

Men en litt løselig plan burde vi absolutt hatt. Slik det er nå kjøper vi gjerne inn en tre-fire middager i slengen, og har alltid noe i reserve i skuffen eller fryseren, men det blir litt for ofte at vi har lite tid og ingen konkret plan for middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Har dere denne nedskrevet og hengt opp på kjøkkenet, eller hvordan ordner dere det i praksis, om dere er flere om å administrere og iverksette planen?

Vi har det skrevet på ei tavle på kjøkkenet. (Der skriver vi også opp det som må handles, altså ting det blir tomt for i løpet av uka - slikt som ikke er helt opplagt at må handles hver uke. Det var dagens lille skryt/praktisk tips.)

Vi handler hver torsdag ettermiddag/fredag formiddag, så vi har planleggings"møte" torsdager. Da har vi rimelig kontroll over hva som skjer neste uke, slik at menyen passer inn i uka ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har det skrevet på ei tavle på kjøkkenet. (Der skriver vi også opp det som må handles, altså ting det blir tomt for i løpet av uka - slikt som ikke er helt opplagt at må handles hver uke. Det var dagens lille skryt/praktisk tips.)

Vi handler hver torsdag ettermiddag/fredag formiddag, så vi har planleggings"møte" torsdager. Da har vi rimelig kontroll over hva som skjer neste uke, slik at menyen passer inn i uka ellers.

Hørtes ut som en riktig mønsterfamilie, en slik man leser om i ukebladene. Der har jeg nemlig sett bilder av slike ukeplaner pent skrevet på tavler, mellom velfylte fruktfat, digre hengende hvitløksremser, mor som setter en brøddeig i treningstøy (klar til å styrte ut så snart fotografen er gått) og pus som drikker melk ;).

Vi har også en tavle, men der er neppe plass til mer enn den mest prekære handlingen. Og ser ikke helt for meg at vi skal klare å planlegge middager gjennom uken på den måten - til det er hverdagen altfor uforutsigbar. Men skal jobbe mot det :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hørtes ut som en riktig mønsterfamilie, en slik man leser om i ukebladene. Der har jeg nemlig sett bilder av slike ukeplaner pent skrevet på tavler, mellom velfylte fruktfat, digre hengende hvitløksremser, mor som setter en brøddeig i treningstøy (klar til å styrte ut så snart fotografen er gått) og pus som drikker melk ;).

Vi har også en tavle, men der er neppe plass til mer enn den mest prekære handlingen. Og ser ikke helt for meg at vi skal klare å planlegge middager gjennom uken på den måten - til det er hverdagen altfor uforutsigbar. Men skal jobbe mot det :-).

He-he, helt tydelig at du ikke er på besøk her noen gang, ja! :-) Lite annet som er "mønstrete" innenfor disse 4 veggene, gitt...

Men akkurat det her med middag, det synes jeg vi har lyktes veldig godt med. Og i dag - da har vi skiftet fra sommer- til vintergarderobe, og vi har nettopp levert 9 (!) stappfulle bæreposer til Fretex. DET er kanskje også litt sånn i "mønsterbrukånd"?

(Vi har forresten ikke bare ei lita tavle, vi da, men jeg har malt den ene vegge på kjøleskap med tavlemaling. Derfor får vi plass til ymse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

He-he, helt tydelig at du ikke er på besøk her noen gang, ja! :-) Lite annet som er "mønstrete" innenfor disse 4 veggene, gitt...

Men akkurat det her med middag, det synes jeg vi har lyktes veldig godt med. Og i dag - da har vi skiftet fra sommer- til vintergarderobe, og vi har nettopp levert 9 (!) stappfulle bæreposer til Fretex. DET er kanskje også litt sånn i "mønsterbrukånd"?

(Vi har forresten ikke bare ei lita tavle, vi da, men jeg har malt den ene vegge på kjøleskap med tavlemaling. Derfor får vi plass til ymse.)

Enten du vil det eller ikke fremstår du som en mønstermor - i mine øyne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ukesplan har vi ikke. Men vi har to faste fiskedager hver uke, der poden får bestemme rett. En av dagene skal det brukes ordentlig fisk, den andre kan det brukes blandingsprodukt. Resten av dagene foregår etter innfallsmetoden. Funker fint for oss dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...