Gå til innhold

Hva synes du om aldersblandet klasser?


Anbefalte innlegg

Gjest Mor til en jente

Datteren min på 8 år går i aldersblandet klasse med 3. og 4. klasse. Mange foreldre er kjempeskeptiske, og har laget opprør mot skolen. De mener dette ikke er godt nok faglig og dokumentert. Nå har klassekontaktene innkalt til ekstra møter for å diskutere dette.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg synes, da de begynte med dette da skolen startet i høst.

Kan du komme med synspunkter for og i mot. Kansje jeg ser klarere hva dette innebærer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315461-hva-synes-du-om-aldersblandet-klasser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med det men skjønner de som er skeptisk. Selv ville jeg også vært meget skeptisk.

Jeg syns dette blir å skape vinnere og tapere fra barna er små. Noen vil gå ut med god selvtillit, andre vil føle seg dumme. Hvis f.kes Marius på åtte er flinkere til å lese enn Per på 9 så kan vel enhver med litt empatis skønne hvordan Per vil føle seg.

Vennsakap knyttes også på tvers av trinnene og rives opp når de så ikke får gå i samme klasse mere.

Jeg synes dette opplegget ikke høres bra ut.

Noen skoler er ille tvunget til fådelte klasser pga elevtall.

Jeg synes veldig mye avhenger av begrunnelsen for denne ordningen og hvordan det praktiserers og organiseres.

Selv ville jeg vært tilhenger av en slik ordning om sluttsummen ble en bedre resursbruk med mer til den enkelte elev som resultat.

Jeg ville ikke vært så bekymret for om ordningen skapte tapere. Barna er så flinke til å skjønne hvem som er best og dårligst uansett...

Om skolen var temmelig ukritisk frelst på en eller annen ny fancy ordning, ville jeg vært meget betenkt. Nyfrelst-holdninger har en lei tendens til å forblinde for hva som ikke fungerer og dermed bokkere for justeringer og konstruktive løsninger.

mvh

Noen skoler er ille tvunget til fådelte klasser pga elevtall.

Jeg synes veldig mye avhenger av begrunnelsen for denne ordningen og hvordan det praktiserers og organiseres.

Selv ville jeg vært tilhenger av en slik ordning om sluttsummen ble en bedre resursbruk med mer til den enkelte elev som resultat.

Jeg ville ikke vært så bekymret for om ordningen skapte tapere. Barna er så flinke til å skjønne hvem som er best og dårligst uansett...

Om skolen var temmelig ukritisk frelst på en eller annen ny fancy ordning, ville jeg vært meget betenkt. Nyfrelst-holdninger har en lei tendens til å forblinde for hva som ikke fungerer og dermed bokkere for justeringer og konstruktive løsninger.

mvh

Det kan være veldig vondt for en som sliter og prøver å gjøre det bra og så se at en som er yngre gjør det mye bedre.

Her i huset sliter storebror med skolearbeidet og gjør det ikke bra. Yngstemann som er to år yngre leser fortere enn ham. Jeg prøver å skjerme de fra hverandre når de skal lese da jeg vet at dette er veldig sårt for eldstemann. Jeg skulle ønske han minste ikke var så flink da jeg får så vondt av han største og at de heller var middels begge to. Langt bedre det enn dette her. Ser at slik det er nå så blir selvtilliten til den eldste sakte men sikkert ødelagt og at skryt på det som er bra ikke hjelper særlig lenger. Det biter rett og slett ikke på ham.

Det kan være veldig vondt for en som sliter og prøver å gjøre det bra og så se at en som er yngre gjør det mye bedre.

Her i huset sliter storebror med skolearbeidet og gjør det ikke bra. Yngstemann som er to år yngre leser fortere enn ham. Jeg prøver å skjerme de fra hverandre når de skal lese da jeg vet at dette er veldig sårt for eldstemann. Jeg skulle ønske han minste ikke var så flink da jeg får så vondt av han største og at de heller var middels begge to. Langt bedre det enn dette her. Ser at slik det er nå så blir selvtilliten til den eldste sakte men sikkert ødelagt og at skryt på det som er bra ikke hjelper særlig lenger. Det biter rett og slett ikke på ham.

Jo, det er et moment. Men det kommer likevel i stor grad an på hvordan ting legges opp.

Og barn vet så utmerket godt hvem som gjør det bra eller ikke, at en vesentlig forskjell mener jeg det ikke behøver å utgjøre.

En av fordelene med flerdelte klasser, er muligheten til å la elevene jobbe på det nivået de har mulighet til å beherske uten en vesentlig økning av resursbruken. Få ting er så ødeleggende for selvtilliten som å sitte å ikke skjønne bæret.

Men det kommer som sagt an på hvordan ting legges opp og villigheten til å raskt justere på det som fungerer mindre bra.

Fådelte klasser har sine fordeler og ulemper. Det samme har konseptet med at alle må lære det samme på samme tidspunkt i samme tempo.

mvh

Barneskolen jeg gikk på besto bare av 50 elever så vi gikk to og to klasser sammen. En dag i uken var vi 3 klasser i lag. Jeg synest det fungerte veldig bra. Det var ikke i alle fagene vi hadde felles undervisning, det sier seg egentlig litt selv. I matte, engels og norsk, norsk ble felles fra 4. klasse, hadde vi forskjellig undervisning. Det fungerte ved at bare det trinnet undervisningen gjaldt for fulgte med på tavlen, de andre jobbet i bøkene. O-fag og kristendom, som fagene het den gang, og gym var felles.

Annonse

Gjest Tatjana

Kommer vel an på begrunnelsen for at de gjør det slik. Min mann har vokst opp med å gå i en fådelt skole. Fordelene var at de hadde veldig gode lærerressurser, det var få barn på hver lærer. Dette gjorde jo at alle fikk mye hjelp, og veldig godt tilpasset undervisning.

Ulempen var at det kan bli litt for få barn, slik at det kan være vanskelig å finne venner. Faller man først utenfor så faller man veldig utenfor. Det er for eksempel kjedelig å være den eneste som ikke vil sparke fotball, når alle de andre elevene sparker fotball i hvert eneste friminutt.

Aldersblandete klasser i større skoler har jeg bare hørt om (lest om) her inne, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Gjest mandolina

Er det få elever i skolen, så praktiseres det ofte fådelt skole, at det er to eller flere klassetrinn i samme klasse.

Men er det en skole hvor elevtallet er stort nok til at det dannes klassetrinn for hver aldersklasse, skjønner jeg ikke poenget med aldersblandete klasser.

Det må kreve mye av læreren å ha pensum for to klassetrinn i hodet på samme tid, og dermed har læreren mindre energi og overskudd til å ivareta den enkelte elevs interesser.

Hilsen

Jeg er FOR aldersblanding, har selv gått i aldersblandede klasser og mine barn går nå i aldersblandede klasser (i en montessoriskole hvor aldersblanding er et viktig prinsipp). Jeg tror individuelt tilpasset opplæring er lettere å få til ved aldersblanding, samt at det er nyttig å ett år være minst, mens neste år er man størst. Det å få strekke seg litt etter de som er flinkere er også nyttig.

Alle lærere vet at man lærer faget sitt veldig godt ved å undervise, og ved aldersblanding får de største evt flinkeste elevene mulighet til å lære bort litt til de yngre (selv om de selvfølgelig ikke skal ende opp som ekstralærere). Min erfaring er at selv om man ikke er god til å lese så er man kanskje god i fotball eller musikk, og at man på denne måten aksepterer at ikke alle er like gode til alt og at alle har mulighet til å være flnk.

Læreren kan selvfølgelig ikke legge opp undervisningen på samme måte som tidligere ved aldersblanding, og jeg tror det er viktig at lærerne er bevisst mulighetene ved aldersblanding og ikke bare er satt til å undervise i en aldersblandet gruppe mot sin vilje.

Gjest Elextra

Noen skoler er ille tvunget til fådelte klasser pga elevtall.

Jeg synes veldig mye avhenger av begrunnelsen for denne ordningen og hvordan det praktiserers og organiseres.

Selv ville jeg vært tilhenger av en slik ordning om sluttsummen ble en bedre resursbruk med mer til den enkelte elev som resultat.

Jeg ville ikke vært så bekymret for om ordningen skapte tapere. Barna er så flinke til å skjønne hvem som er best og dårligst uansett...

Om skolen var temmelig ukritisk frelst på en eller annen ny fancy ordning, ville jeg vært meget betenkt. Nyfrelst-holdninger har en lei tendens til å forblinde for hva som ikke fungerer og dermed bokkere for justeringer og konstruktive løsninger.

mvh

''Selv ville jeg vært tilhenger av en slik ordning om sluttsummen ble en bedre resursbruk med mer til den enkelte elev som resultat.''

Det er vel akkurat dette det strides om. Tror alle er enige om at dette er målet :).

''Selv ville jeg vært tilhenger av en slik ordning om sluttsummen ble en bedre resursbruk med mer til den enkelte elev som resultat.''

Det er vel akkurat dette det strides om. Tror alle er enige om at dette er målet :).

Nå snakket jeg ikke om det ideologiske målet, men den faktiske sluttsummen...

;-)

Jeg tror slike ting kan fungere ganske bra, og gi en forbedring, om det gjennomføres med en praktisk innstilling og konstant vilje til justeringer når ting ikke funker.

Om det derimot kommer i en dogmatisk, nærreligiøs innpakning der man har funnet Veien og all skepsis og motforestilling overbærende avvises med at man ikke har forstått... Vel da ville jeg hylt og protestert til man fikk vekk rasket.

Fryktelige gode ideer, gir ofte fryktlige resultat.

;-)

mvh

Min eldste har gått i aldersblandet klasse siden 2 året ( er nå 7.klassing). De er delt i de fleste norsk og mattetimer og det er fere delingstimer nå som de er blitt eldre. Dette er gjort fordi det har vert relativt få elever i klassene

Det har stort sett vert positivt, ingen som har hatt noe negativt å si på det. Ja det finnes barn i den eldste klassen som presterer dårligere enn en som er yngre, men det er ikke noen problem. Jeg tror foreldre og lærere her har vert utrolig flinke til å ufarliggjøre dette og passer på å bygge opp barna ved å fokusere på det de kan.

Barna synes også det er ok. Og jeg kan ikke se at mitt barns læringsutbytte har vert dårligere, sosialt sett har det vert en fordel.

Datteren min går i aldersblandet klasse og jeg har absolutt ingenting negativt å si om dette. Hun går i 6.klasse og de er sammenslått med 7. klasse. Slik har det vært siden de gikk i 4. tror jeg?

For elever som er skolesterke kan det være en fordel å ha noe å strekke seg etter. Når to klasser er sammenslåtte, så blir det større spenn i det faglige nivået og man kan antagelig lettere finne medelever på samme nivå som en selv (det gjelder nok begge veier vil jeg tro?)

I noen fag bruker de skolemateriell for 6.klasse og i andre fag materiell for 7.klasse. Ellers er de delt i enkelte fag.

Jeg ser ikke problemer med aldersblandede klasser. Undervisningen skal tilpasses den enkelte uansett!

Annonse

Er det få elever i skolen, så praktiseres det ofte fådelt skole, at det er to eller flere klassetrinn i samme klasse.

Men er det en skole hvor elevtallet er stort nok til at det dannes klassetrinn for hver aldersklasse, skjønner jeg ikke poenget med aldersblandete klasser.

Det må kreve mye av læreren å ha pensum for to klassetrinn i hodet på samme tid, og dermed har læreren mindre energi og overskudd til å ivareta den enkelte elevs interesser.

Hilsen

På vår skole har man to lærerkontakter i aldersblandede klasser. Sånn sett ivaretar man begge klassetrinnene godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...