Gå til innhold

Juice

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi bruker en del juice, både appelsinjuice, eplejuice og sånn blanding av appelsin, gulrot og eple. Særlig etter at hun melllomste helst ikke skulle ha melk, har vi alltid juice i kjøleskapet, og vi andre drikker også en del av det.

Juicen blir stort sett drukket til mat, og litt innimellom til tørstedrikk, men vi drikker mye vann også.

Vi pusser tennene morgen og kveld, og barna får fluortablett.

Er dette greit nok, eller bør vi kutte ned på juicen? Vi kjøper ikke nektar, veldig lite brus (ikke hver helg en gang), men bruker en del hjemmelaget saft (ikke hver dag, men av og til til middag).

9-åringen har hatt ett hull, de to andre har ikke hatt hull. Vi voksne har jo litt hull nå og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Juice er veldig surt, og går veldig løs på emaljen på tennene.

Du kan minimere skadeeffekten ved å ikke drikke juice en halv times tid før man skal pusse tenner for da rekker emaljen å bli hard igjen før den får mekanisk slitasje.

Også er det bedre å drikke to glass på en gang enn å drikke det flere ganger i løpet av dagen for tennene sin del.

Ellers er vann knall da :-) Har en som ikke drikker melk jeg også, men han er blitt veldig flink til å drikke vann og har dratt oss andre med i den gode vanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at dere ikke pusser tennene rett etter inntak av juice, det bør gå minimum en halv time, tror jeg. Juicen bløter opp emaljen på tenene, og ved å pusse dem gjør man vondt verre.

Dette kan være vanskelig å etterleve om morgenen, hvis man drikker juice til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt juice som tørstedrikk mellom måltidene, men til måltider er det ikke noe problem. Den kan jo vannes ut litt om den er sterk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hørtes litt mye ut med juice til både måltider og som tørstedrikk. Selv om barna ikke har noe særlig hull i tennene er det veldig fort gjort å få syreskader på tannemaljen. Tror dere gjør lurt i å redusere litt på juicen og drikke mer vann.

Var hos tannlegen med med sønnen min på 9 år og ble kjeftet huden full fordi han fikk et glass juice til frokost to - tre dager i uka, det var alt for mye fikk jeg høre. Han drikker ikke brus, derfor lot jeg ham få litt juice, men det var altså galt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hørtes litt mye ut med juice til både måltider og som tørstedrikk. Selv om barna ikke har noe særlig hull i tennene er det veldig fort gjort å få syreskader på tannemaljen. Tror dere gjør lurt i å redusere litt på juicen og drikke mer vann.

Var hos tannlegen med med sønnen min på 9 år og ble kjeftet huden full fordi han fikk et glass juice til frokost to - tre dager i uka, det var alt for mye fikk jeg høre. Han drikker ikke brus, derfor lot jeg ham få litt juice, men det var altså galt det også.

Det var vel litt i overkant av tannlegen - om man drikker et glass juice til frokosten og avslutter med et glass vann (og skyller godt) og deretter venter en halvtimes tid med tannpussen så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Vi drikker ikke så mye juice og brus her. De gangene vi har det ser jeg at ungene spiser langt mindre enn det de pleier. Det går ut over matlysta, men det kan jo hende de drikker så mye pga at de ikke er vant til søte drikker til måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett nøye på i hvilken grad juicen erstatter næringsstoffer som går tapt ved at man ikke drikker melk?

Jeg ville kuttet juicen som tørstedrikk og erstattet den med vann. Eventuelt også vurdert å redusere til måltider.

Skaden på tennene har også litt å gjøre med hvor lenge man har juice i munnen. Altså heller man kjapt i seg et glass juice, eller sitter man å smådrikker av det over lengre tid. Det har kanskje mer å si enn mengden man drikker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel litt i overkant av tannlegen - om man drikker et glass juice til frokosten og avslutter med et glass vann (og skyller godt) og deretter venter en halvtimes tid med tannpussen så er det ikke noe problem.

Ja, du har rett i at det var i overkant av hva tannlegen kan tillate seg.

Hun var særdeles kritisk til det meste, spesielt renhold av tennene ( det kunne nok ha vært bedre) og nektet å godta at sønnen min brukerfluortabletter hver dag. Det så nemlig ikke slik ut på tannemaljen hevdet hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger får juice en sjelden gang..

Kanskje to-tre ganger i mnd...

Men det er hos oss da...Mine unger hadde aldri fått så mye!

Til frokost og kvelds er det melk, og middag har vi vann.

Utenom måltider får de kun vann.

Jeg tenker på tenner, og sukkerinnhold..

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i at det var i overkant av hva tannlegen kan tillate seg.

Hun var særdeles kritisk til det meste, spesielt renhold av tennene ( det kunne nok ha vært bedre) og nektet å godta at sønnen min brukerfluortabletter hver dag. Det så nemlig ikke slik ut på tannemaljen hevdet hun.

Høres ut som en uproff tannlege, det er jo stor forskjell på tennenes kvalitet fra barn til barn! Noen barn har dårlige tenner med hull samme hvor godt de pusser og spiser, andre kan gasse seg i snop og brus og være råsløve med tannpussen og ikke ha ett eneste hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om dette med surhet på drikker sist jeg var hos tannlegen. Da fikk jeg beskjed om at brus og juice er nesten like skadelig for tennene. Og bør kun drikkes en gang hver uke for tennene sin del. Av juice får en syreskader på tennene, emaljen etser bort. Det har ingen ting å si med hull. Begynnende hull kan repareres ved god tannpuss. Emaljeskader kan en ikke reversere på samme måte. Tror jeg ville jobbet mer med å få alle til å drikke melk, som er noe av det beste for tennene! Samt at det er bra for mye annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg var nylig på foreldremøte i barnehagen, og der ble juice framstilt som _ille_! Jeg vet ikke helt hvor ille det er, og det var styreren som sa det da, ikke helsesøster eller tannpleier eller noe slikt. Men hun (styreren) påsto at det var 52 sukkerbiter i en liter eplejuice, og like mye i eplenektar. Mer i appelsinjuice. Jeg fikk dårlig samvittighet på grunn av det ene glasset jeg drikker til frokost hver dag...

Jeg tror jeg ville begynt med å kutte ut juicen som tørstedrikk. Gi vann i stedet. Det er godt og forfriskende, og skader ikke tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingen melkeku

Jeg spurte om dette med surhet på drikker sist jeg var hos tannlegen. Da fikk jeg beskjed om at brus og juice er nesten like skadelig for tennene. Og bør kun drikkes en gang hver uke for tennene sin del. Av juice får en syreskader på tennene, emaljen etser bort. Det har ingen ting å si med hull. Begynnende hull kan repareres ved god tannpuss. Emaljeskader kan en ikke reversere på samme måte. Tror jeg ville jobbet mer med å få alle til å drikke melk, som er noe av det beste for tennene! Samt at det er bra for mye annet også.

Slik jeg forsto det, så tåler ikke mellomste melk. Og melk som tørstedrikk er da slettes ikke så bra. Vi bruker det kun til matlaging, samt at vi bruker ost og litt yoghurt. I Norge skal man ha det til at masse melk hver dag er kjempesunt, merkelig at folk i andre land greier seg fint uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Det viktigste er at dere ikke drikker jus utenom måltid. Hvis dere drikker et glass til mat, så er det vel ikke så ille? Jeg drikker et glass om dagen sammen med leverposteiskiver for å øke jernopptaket. Gidder ikke ha dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig på foreldremøte i barnehagen, og der ble juice framstilt som _ille_! Jeg vet ikke helt hvor ille det er, og det var styreren som sa det da, ikke helsesøster eller tannpleier eller noe slikt. Men hun (styreren) påsto at det var 52 sukkerbiter i en liter eplejuice, og like mye i eplenektar. Mer i appelsinjuice. Jeg fikk dårlig samvittighet på grunn av det ene glasset jeg drikker til frokost hver dag...

Jeg tror jeg ville begynt med å kutte ut juicen som tørstedrikk. Gi vann i stedet. Det er godt og forfriskende, og skader ikke tennene.

Jeg har ikke sammenlignet varedeklarasjonene til juice og nektar. Men det låter merkelig at juice som er ren presset fruktsaft uten tilsetningsstoffer skal ha like høyt sukkerinnhold som nektar som er tilsatt sukker.

For øvrig er jeg en stor tilhenger av vann til hverdags.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg har ikke sammenlignet varedeklarasjonene til juice og nektar. Men det låter merkelig at juice som er ren presset fruktsaft uten tilsetningsstoffer skal ha like høyt sukkerinnhold som nektar som er tilsatt sukker.

For øvrig er jeg en stor tilhenger av vann til hverdags.

mvh

''Jeg har ikke sammenlignet varedeklarasjonene til juice og nektar. Men det låter merkelig at juice som er ren presset fruktsaft uten tilsetningsstoffer skal ha like høyt sukkerinnhold som nektar som er tilsatt sukker.''

Samme tenkte jeg... Men det hevdet hun med overbevisning. Hun var for øvrig _meget_ bebreidende ifht kosthold, matpakker vi sender med og slikt. Har aldri følt meg så udugelig som mor noen gang som etter det møtet jeg...

Og att på til drikker jeg juice _hver_dag_!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Juice er dobbelt ille, fordi det både inneholder sukker og det er veldig surt. Begge deler er farlig for tennene, og kombinasjonen "dobbelt farlig".

Jeg ser ikke helt behovet for å drikke så mye juice. Juice kan jo på ingen måte erstatte melk hva gjelder kalk- og vitamininnhold.

Våre er også veldig glade i juice, og kunne nok gladelig drukket det både til alle måltider og mellom måltidene. Hos oss serveres imidlertid juice bare til frokost i helgene. Ellers går det bare i vann, og det går helt greit, kanskje fordi barna er vant til det.

Selvfølgelig får de av og til både brus og juice, men det tilhører unntakstilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Melk er fint til frokost og evt. til kveldsmat, til andre måltider ville jeg vel så gjerne latt barna drikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har ikke sammenlignet varedeklarasjonene til juice og nektar. Men det låter merkelig at juice som er ren presset fruktsaft uten tilsetningsstoffer skal ha like høyt sukkerinnhold som nektar som er tilsatt sukker.''

Samme tenkte jeg... Men det hevdet hun med overbevisning. Hun var for øvrig _meget_ bebreidende ifht kosthold, matpakker vi sender med og slikt. Har aldri følt meg så udugelig som mor noen gang som etter det møtet jeg...

Og att på til drikker jeg juice _hver_dag_!

Hun høres ut som en sånn matdommedagsprofet som jeg ville fått så problemer med å ta alvorlig at jeg ikke hadde fått med det eventuelt vettuge i det hun sa...

;-)

Veldig mange av de med svært så bastante matmeninger har ikke like overbevisende faglige kvalifikasjoner å vise til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...