Sofline Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg synes juicehysteriet har tatt overhånd (jeg har ikke lest tråden når jeg skriver dette, så det er ingen som evt. skal føle seg truffet). Juice er ikke usunt eller farlig for de indre organene, men det er ikke bra for tennene med for mye juicedrikking. Et glass juice kan utgjøre en av de fem om dagen fordi det er en god kilde til C-vitamin. Hvis man er bekymret for tennene, kan man skylle munnen med vann etter at man har drukket juice og spist syreholdig mat. Uansett bør det gå en stund fra man har drukket juice, saft, spise appelsin osv. til man pusser tenner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg var nylig på foreldremøte i barnehagen, og der ble juice framstilt som _ille_! Jeg vet ikke helt hvor ille det er, og det var styreren som sa det da, ikke helsesøster eller tannpleier eller noe slikt. Men hun (styreren) påsto at det var 52 sukkerbiter i en liter eplejuice, og like mye i eplenektar. Mer i appelsinjuice. Jeg fikk dårlig samvittighet på grunn av det ene glasset jeg drikker til frokost hver dag... Jeg tror jeg ville begynt med å kutte ut juicen som tørstedrikk. Gi vann i stedet. Det er godt og forfriskende, og skader ikke tennene. Hun har kanskje rett i at det er like mye sukker i juice som i nektar, men forskjellen er at i nektar er det tilsatt sukker, og det fortrenger det som ellers er det sunne i juicen; vitaminene. Ergo: Juice er sunnere enn nektar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Slik jeg forsto det, så tåler ikke mellomste melk. Og melk som tørstedrikk er da slettes ikke så bra. Vi bruker det kun til matlaging, samt at vi bruker ost og litt yoghurt. I Norge skal man ha det til at masse melk hver dag er kjempesunt, merkelig at folk i andre land greier seg fint uten.. I andre land har man et helt annet kosthold og får vitaminer og mineraler fra andre matvarer som vi ikke spiser eller spiser lite av i Norge, så det kan ikke sammenlignes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Melk er fint til frokost og evt. til kveldsmat, til andre måltider ville jeg vel så gjerne latt barna drikke vann. Beklager hvis du eller andre forsto som at jeg mente melk var bra som tørstedrikk. Det var ikke det jeg mente. Utenom måltider er vann helt klart den beste drikken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Beklager hvis du eller andre forsto som at jeg mente melk var bra som tørstedrikk. Det var ikke det jeg mente. Utenom måltider er vann helt klart den beste drikken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 ''Jeg har ikke sammenlignet varedeklarasjonene til juice og nektar. Men det låter merkelig at juice som er ren presset fruktsaft uten tilsetningsstoffer skal ha like høyt sukkerinnhold som nektar som er tilsatt sukker.'' Samme tenkte jeg... Men det hevdet hun med overbevisning. Hun var for øvrig _meget_ bebreidende ifht kosthold, matpakker vi sender med og slikt. Har aldri følt meg så udugelig som mor noen gang som etter det møtet jeg... Og att på til drikker jeg juice _hver_dag_! Jeg vet ikke hvor skadelig juice er, men jeg er likevel helt sikker på at det er mer skadelig med barnehagepersonale som er bebreidende overfor foreldrene og foreldre som føler seg som dårlige foreldre! Hev ditt hode, du gode mor 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg spurte om dette med surhet på drikker sist jeg var hos tannlegen. Da fikk jeg beskjed om at brus og juice er nesten like skadelig for tennene. Og bør kun drikkes en gang hver uke for tennene sin del. Av juice får en syreskader på tennene, emaljen etser bort. Det har ingen ting å si med hull. Begynnende hull kan repareres ved god tannpuss. Emaljeskader kan en ikke reversere på samme måte. Tror jeg ville jobbet mer med å få alle til å drikke melk, som er noe av det beste for tennene! Samt at det er bra for mye annet også. Tja.... nå har jeg drukket et halvt glass appelsinjuice til frokost i - skal vi se.... 25 år! Skrekk og gru... Og pussa tennene etterpå har jeg også - dobbelskrekk.... Og riktig nok, vekta har gått noe opp, ja... Men heldigvis virker det som tannemaljen holder, da. Vi får bare håpe det varer!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest juice har vitaminer tross alt. Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Vårt minste barn drikker juice til måltider et par ganger om dagen. Hun liker ikke melk så hvorfor skal jeg tvinge henne til å drikke det? Og vann er ikke godt til brødmat. Vanlig saft er jo ingen sunnhet så derfor synes jeg det er greit med appelsinjuice så blir det litt vitaminer i tillegg. Vi er ikke hysteriske på sukker innhold hos oss. Spiser godteri stort sett i helgene, men hyler ikke til når det blir servert kake i ukedagene innimellom. Kan finne på å servere dessert etter middagen på en tirsdag f.eks. men det er fordi vi synes at ukedagene også kan by på overaskelser når hverdagen blir litt tung for oss alle av og til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ingen av mine unger drikker heller melk. Eldstemann drikker et lite glass juice til frokost hver dag. Han skyller munnen før han pusser tenner etterpå etter råd fra tannlegen. Han har aldri hatt hull, pusser tenna to ganger daglig og tar fluor. Jeg synes det er ok å veie opp behovet for vitaminer og antioksydanter kontra sunnheten i dette. Juicen drikkes kun til måltidet en gang om dagen, og aldri som tørstedrikk. Jeg har også forstått at de lærde strides rundt dette temaet om hvor skadelig det er for tennene. Jeg har drøfta det både med guttungens tannlege, min egen privatpraktiserende og ei venninne som også er tannlege. Av disse mente to av dem at det var HELT uproblematisk at han fikk dette ene glasset med juice til frokosten, men anbefalte å skylle munnen med vann før tannpuss. Skoletannlegen var negativ, men hadde også ingen argumentasjon utover at tennene ikke hadde godt av det. Jeg ville definitivt kutta ut juicen som tørstedrikke, men fortsatt å gi til et måltid om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.