Gjest håper på tipzzzzzzz Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Blir litt bekymret, har venninner med babyer som er like gamle - og noen av babyene er kjempeflinke å rulle på mage - og noen klarer å rulle tilbake til rygg også, noen av babyene har til og med begynt å krabbe, og en av babyene klarer å sitte en stund selv om moren hjelper til. De er også kjempeflinke til å spise grøt. Babyen min er ikke særlig flink å spise grøt, i starten grynter hun bare, så spiser hun noen få skjeer, og vil ikke ha mer. Jeg må ha fruktmos i grøten ellers bare spytter hun ut. Har dere noen tips? Babyen min ligger på magen og løfter hodet høyt - men av og til er hun lat og legger kjinnet ned på matta og bare slapper av. Hun ruller seg nesten rundt da, om jeg gir henne et lite dytt, men hun får ikke med seg ene hånden, så jeg må hjelpe å få frem den hånden da. Har skjedd ved et par "uhell" at hun plutselig har vippet rundt av seg selv. Har dere noen tips til hvordan jeg hjelper henne å lære å rulle rundt fortere? Og når bør hun ha lært å rulle tilbake til rygg? Når begynner babyer å sitte? Tenkte litt på at jeg må kjøpe høystol, det haster vel ikke helt ennå men... Og hvordan få henne til å like bedre grøt? Eller bør jeg prøve annen mat? Hun får to måltider nå, fikk ett før. Det virker som hun er sulten for hun blir misfornøyd om hun bare får pupp, etter at jeg begynte med grøt sover hun lenger om natta, men våkner fortsatt et par ganger for nattpupp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Noen barn er roligere enn andre, men de fleste er helt normale, så mitt råd til deg blir å ikke stresse for mye på hvordan ditt barn er i forhold til andre barn. Husk at barnet ditt er unikt. Min eldste var som din, veldig rolig. Han hadde mye fysioterapi pga skjevhet i nakken, så jeg fikk stadig bekreftelse på at han lå helt innenfor normalen. De ble ikke bekymret for at ting skjedde sent, fordi de så at alt kom i riktig rekkefølge, og med stadig utvikling. Han rullet vel rundt på ca. 8 måneder. Han begynte å krype da han var 12 måneder, han var 17 måneder da han begynte å gå. Han likte grøt og banan. Jeg synes å huske at hvetegrøt til 6 mnd gamle barn var favoritten helt til han var tre år. Han spiste middagsglass også, men klarte ikke å spise klumper før han var et år. Det satte seg i halsen. Nå er han en helt normal 9-åring. Han spiser godt, og liker det meste. Han klarer seg veldig fint på skolen. Han er ikke veldig glad i fysisk aktivitet, men likevel fullt på høyde på trampolina. De andre to barna mine var raskere på det meste, men ikke som "superheltene" man gjerne vil sammenlikne seg med. Forsett slik du gjør, så går det nok bra )) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Noen barn er roligere enn andre, men de fleste er helt normale, så mitt råd til deg blir å ikke stresse for mye på hvordan ditt barn er i forhold til andre barn. Husk at barnet ditt er unikt. Min eldste var som din, veldig rolig. Han hadde mye fysioterapi pga skjevhet i nakken, så jeg fikk stadig bekreftelse på at han lå helt innenfor normalen. De ble ikke bekymret for at ting skjedde sent, fordi de så at alt kom i riktig rekkefølge, og med stadig utvikling. Han rullet vel rundt på ca. 8 måneder. Han begynte å krype da han var 12 måneder, han var 17 måneder da han begynte å gå. Han likte grøt og banan. Jeg synes å huske at hvetegrøt til 6 mnd gamle barn var favoritten helt til han var tre år. Han spiste middagsglass også, men klarte ikke å spise klumper før han var et år. Det satte seg i halsen. Nå er han en helt normal 9-åring. Han spiser godt, og liker det meste. Han klarer seg veldig fint på skolen. Han er ikke veldig glad i fysisk aktivitet, men likevel fullt på høyde på trampolina. De andre to barna mine var raskere på det meste, men ikke som "superheltene" man gjerne vil sammenlikne seg med. Forsett slik du gjør, så går det nok bra )) Takk for godt svar Føler meg litt mer betrygget nå. Føler liksom det er en konkurranse blant venninnene mine - om å gjøre å ha babyer som er flinke å spise grøt og som ligger foran skjemaet ang. utvikling... mens jeg føler min ligger litt etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Enkelte foreldre skryter uhemmet av ungene sine, sikkert fordi de er redde for at de skal ligge etter i utvikling. Og de snakker bare om det barna deres faktisk har klart, om det så bare er en eneste gang, aldri om alt det de ikke gjør. Så ikke bry deg om det. Noen unger er raske til en ting, trege til noe annet. Og det går i rykk og napp. Når man ser på utviklingen er det stooort slingringsmonn for hva som er normalt, det har du nok lagt merke til. Og det er ikke fordi man ikke vil såre de med trege barn, det er fordi det faktisk er helt normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Babyer er som alle vi andre her i verden - forskjellige! Jeg syns din høres helt normal ut, jeg, da. Mine satt i høystol (tripptrapp) når de var 6 måneder, men bare for å få grøt og bare fordi de var støttet opp av puter og sammenrullete håndklær ;-). Mitt første barn fikk grøt fra 4 måneder. Det var normen da. Nr to skulle få fra 6 måneder, men ville ikke ha. Dette barnet ble fullammet i 7 måneder, og fikk så begynne rett på brødskiver. Til helsesøsters store frustrasjon. Nr tre ville ikke ha noe annet enn morsmelk, og ble derfor fullammet i over 8 måneder. Denne gangen løy jeg på helsestasjonen og sa det gikk _så_ bra med grøten da. ;-) Spising er individuelt. Alle mine tre er forresten vokst opp til å bli kjernesunne, friske fine barn. Min eldste gikk på ettårsdagen, nr to gikk da h*n var nesten 16 måneder, nr tre var 13 måneder. Alle tre har god motorikk og er spreke og raske. Med nr en var jeg fryktelig opptatt av alle slike små framskritt som pinsettgrepet, å sitte selv, å klare det ene og det andre. Med nr tre rakk jeg knapt å registrere det... Antagelig er ditt barn godt innenfor normalen hva gjelder utvikling. De andre mødrene er kanskje bare, slik jeg var med nr en, voldsomt opptatt av hva barnet klarer og registrerer hver minste framgang og fører sirlige skjemaer. Og når barnet har gjort det en gang, så har barnet greid det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har en baby på 5,5 mnd. Han gjør ingen av de tingene du nevner ennå. Han har rullet rundt en gang, ikke mer. Jeg stresser ikke med det. Babyer utvikler seg forskjellig. Ifølge en barnebok jeg har er det normalt å rulle rundt alt fra 4-9 måneder. Sen fysisk utvikling er ikke lik med sen psykisk/intelektuell utvikling og omvendt. Selv om en baby sitter sent, betyr det ikke at han vil gå sent. Og så videre. Det er ingen grunn til å øve på å rulle rundt. H*n gjør det når h*n er klar til det. Det er ingen grunn til å "tvinge" barnet til å sitte i høy stol før h*n kan sitte selv. Da jeg gikk på fødsels/foreldreforberedelse, fikk vi vite at man ikke skal øve babyene på å sitte, dvs. ikke sette dem opp med støtte osv. Når ryggen er fullt utviklet til å sitte, setter de seg opp selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jenta mi blir 7 mnd i morgen. Hun ligger nok midt på treet i utvikling tror jeg, men ei venninne har ei jente som er 19 dager eldre, og hun har alltid ligget langt fremme. Hun står i krabbestilling, kan til og med stå på tærne og hendene. Hun setter seg opp, ruller over på magen og tilbake på ryggen i et forrykende tempo så hun forsvinner ut i naborommet. Hun skyver seg bakover, og hun kan løfte hodet når hun ligger på ryggen. Dette har hun gjort i ca en mnd. Jenta mi har snudd seg fra rygg til mage og rundt i ring, men så har hun vært fornøyd med det. Hun har ligget og lekt med lekene sine og kost seg. Men forrige helg forstod hun plutselig at det gikk an å bevege seg fremover! Først et par cm, og nå nesten ei uke etterpå åler hun rundt over hele 1. etg. Dette klarer ikke den andre jenta, og moren hennes blei litt rar da jeg fortalte det. Hun er vant til at datteren hennes får til ting først, og blei vel kanskje litt bekymret da... Det jeg skal frem til er at det skjer så plutselig! Noen barn vil få til alt, og bruker all tiden på å trene på å krabbe o.l isteden for å leke, mens andre barn ser ikke ut til å bry seg, helt til de plutselig krabber avgårde! Ikke sammenligne henne med andre barn, det er urettferdig for henne. Gled deg over de skrittene hun tar, og la henne bruke den tiden hun trenger! Det faller helt sikkert på plass:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg hadde også en "treg" baby... "Alle andre" gjorde ting mye før henne... Hun snudde seg fra rygg til mage da hun var 5 1/2 mnd gammel. Og det var liksom det som skjedde... Hun satt uten støtte fra 6-7 mnd, men jeg måtte sette henne opp da (og det skal man jo egentlig ikke gjøre...) Som sagt, alle andre gjorde ting før henne (bortsett fra sittingen, der lå hun foran en del)... Men PLUTSELIG, så skjedde det... Hun krøp ordentlig da hun var 8 mnd, 5 dager etter sto hun på alle fire, hun satte seg opp selv et par uker etter det igjen, og reiste seg opp selv tre uker etter at hun begynte å krype... Sto uten støtte da hun var 9 mnd, og gikk da hun var 10 1/2 mnd... Babyer gjør ting i ulikt tempo... Det er ikke noe "gøy" å ha den babyen som alltid er "tregest", jeg vet det... Men kanskje din er som min? Om et par-tre mnd, så har hun gått i racerfart forbi kompisene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solstice Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg hadde også en "treg" baby... "Alle andre" gjorde ting mye før henne... Hun snudde seg fra rygg til mage da hun var 5 1/2 mnd gammel. Og det var liksom det som skjedde... Hun satt uten støtte fra 6-7 mnd, men jeg måtte sette henne opp da (og det skal man jo egentlig ikke gjøre...) Som sagt, alle andre gjorde ting før henne (bortsett fra sittingen, der lå hun foran en del)... Men PLUTSELIG, så skjedde det... Hun krøp ordentlig da hun var 8 mnd, 5 dager etter sto hun på alle fire, hun satte seg opp selv et par uker etter det igjen, og reiste seg opp selv tre uker etter at hun begynte å krype... Sto uten støtte da hun var 9 mnd, og gikk da hun var 10 1/2 mnd... Babyer gjør ting i ulikt tempo... Det er ikke noe "gøy" å ha den babyen som alltid er "tregest", jeg vet det... Men kanskje din er som min? Om et par-tre mnd, så har hun gått i racerfart forbi kompisene Minsten her var akkurat motsatt av din Krabbet i racerfart før noen av de andre babyene på barselgruppen klarte noe annet enn å ligge på magen og sprelle, veldig tidlig ute med ting som å løfte hodet, plukke opp ting osv. Men nå er hun 14 måneder og går ikke uten støtte ennå, noe flere av de samme babyene gjør. Jeg tar det helt med ro 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Når det gjelder å rulle, så er det beste tipset å la henne ligge mye på gulvet. Ligg gjerne der sammen med henne og lek med henne. La henne ligge mest på magen. Det mest normale er at de på 6 mnd begynner å bevege seg rundt på gulvet på egen hånd, men det er store variasjoner. Når det gjelder grøt, så er det jo ikke alle som liker det... Det du må tenke på er at hun ikke skal være mett, men heller ikke utsultet når hun får grøten. Tror kanskje jeg hadde prøvd meg med noe annen mat for å se om hun liker det bedre. Ikke bare prøv søt mat, men også middag etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.