Linnea78 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Sønnen her i huset har blitt bitt/stukket av et slags lite innsekt. Nå har det småblødd lenge. Det er ikke rødt eller hovent. Lurer på om noen av dere kan gi meg tips om hva slags dyr (innsekt) dette var. Legger til at junior er 8mnd. (Postes her om på åpent forum) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 tuneflue?(ei lita svart flue som tilhører familien knott, men som mer ser ut som ei lita flue, i motsetning til sviknott som er noe helt annet) Sist datteren min ble bitt av tuneflue ble ho bitt bak øret,og det blødde ganske så lenge fra såret... så jeg tipper det er en slik som har vært på ferde Datteren min reagerte voldsomt på alle typer insektsbitt da... så ho hovnet opp... men det er det jo ikke sikkert alle gjør...fordi om min datter gjorde det... Men pga blødningen tipperjeg altså tuneflue 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest østfolding Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 tuneflue?(ei lita svart flue som tilhører familien knott, men som mer ser ut som ei lita flue, i motsetning til sviknott som er noe helt annet) Sist datteren min ble bitt av tuneflue ble ho bitt bak øret,og det blødde ganske så lenge fra såret... så jeg tipper det er en slik som har vært på ferde Datteren min reagerte voldsomt på alle typer insektsbitt da... så ho hovnet opp... men det er det jo ikke sikkert alle gjør...fordi om min datter gjorde det... Men pga blødningen tipperjeg altså tuneflue Tuneflua har sin glanstid rundt sankt Hans, og det er ikke tunefluer om høsten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Tuneflua har sin glanstid rundt sankt Hans, og det er ikke tunefluer om høsten. En og annen kan det sikkert finnes enda selv om plagen er størst rundt sthans, Myggeplagen er heller ikke stor på høsten, men det kan jo dukke opp ei og anna mygg, og siden det det finnes litt av andre insekter enda, så er det ikke umulig at det er tuneflue som har vært på ferde likevel....... Så jeg har fortsatt stor tro på at det er tuneflue jeg da... Har du noe bedre forslag så kom med det.. Mora lurer jo på hva det kan være... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 En og annen kan det sikkert finnes enda selv om plagen er størst rundt sthans, Myggeplagen er heller ikke stor på høsten, men det kan jo dukke opp ei og anna mygg, og siden det det finnes litt av andre insekter enda, så er det ikke umulig at det er tuneflue som har vært på ferde likevel....... Så jeg har fortsatt stor tro på at det er tuneflue jeg da... Har du noe bedre forslag så kom med det.. Mora lurer jo på hva det kan være... Heldigvis hovna det ikke opp eller noe. Men det vises som ett lite sår i dag også. Har aldri hørt om tunflue, prøvde å søke på nettet uten å få treff. Mulig det kan være edderkopp også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Heldigvis hovna det ikke opp eller noe. Men det vises som ett lite sår i dag også. Har aldri hørt om tunflue, prøvde å søke på nettet uten å få treff. Mulig det kan være edderkopp også? http://www.hudlegekontoret.no/pasientinstruksjoner_a_aa/tuneflue Google på tuneflue, så får du opp flere søk. Jeg tror ikke det er en tuneflue som har vært på ferde, for den holder til mest helt nede ved jorden i høyt gress og lign. Tunefluen kommer ikke inn i huset og kommer heller ikke opp på terrassen. Dessuten er det ikke tunefluer så langt ut i året. Vi har tuneflueplager hvert eneste år i bygda omtrent 15 min fra der vi bor, men her har vi bare hatt invasjon en gang i løpet av 27 år, tunefluen er for det meste konsentrert om traktene ved nedre Glomma regionen. Noen barn kan være plaget av fugleloppebit, hvis det er fuglereder rett rundt vinduene til rommet eller hvor barna ellers oppholder seg. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 http://www.hudlegekontoret.no/pasientinstruksjoner_a_aa/tuneflue Google på tuneflue, så får du opp flere søk. Jeg tror ikke det er en tuneflue som har vært på ferde, for den holder til mest helt nede ved jorden i høyt gress og lign. Tunefluen kommer ikke inn i huset og kommer heller ikke opp på terrassen. Dessuten er det ikke tunefluer så langt ut i året. Vi har tuneflueplager hvert eneste år i bygda omtrent 15 min fra der vi bor, men her har vi bare hatt invasjon en gang i løpet av 27 år, tunefluen er for det meste konsentrert om traktene ved nedre Glomma regionen. Noen barn kan være plaget av fugleloppebit, hvis det er fuglereder rett rundt vinduene til rommet eller hvor barna ellers oppholder seg. Vennlig hilsen fugleloppebitt blir det kun røde hevelser av... som klør... ikke sår...med mindre man klorer seg til blods da...Så det har jeg ingen tro på at det er... Fuglelopper er jeg bitt av maaange ganger fordi jeg har katt som har hatt med seg fuglelopper inn... antakelig etter å ha spist fugl... Vi bor ikke i området som er kjent for tuneflueplage... langt derifra... Men tunefluer finnes i hele landet... Vi bor bare noen hundre meter fra ei elv, og ca 50 meter unna en bekk.. antakelig derfor vi stundomtil merker den her vi bor... Datteren min er 6 år nå, men fram til ho var 4 år var ho ille plaget av tunefluebitt om sommeren. Ho ble oftest bitt bak og inni ørene og langs hårfestet. (der det var tynn hud) Da oppsto et sår, som så ganske så rundt ut og jeg kan tenke meg det hadde en diameter på ca 1,5-2 mm, og det blødde lenge før blodet koagulerte... Og pga at ho reagerte på alt av insekstbitt, og fikk verst reakasjon av tuneflua(gikk på allergimedisin hele insektssesongen for å forebygge kraftige reaksjoner) så var jeg ganske så fortvilt og hadde gjerne droppet hele sommerhalvåret for å hjelpe ho....Jeg rett og slett gruet meg til insektsesongen på henners vegne.... :-( For datteren min var tuneflua en stor plage selv om den opptrådte i små mengder. Selv kan jeg ikke huske å ha blitt bitt en eneste gang.. så datteren min var ille utsatt i så måte..Det var akkurat som de ble tiltrukket av ho. selv om jeg bevisst ungikk solkremer med parfyme, andre parfymerte hudprodukter og var bevisst det med å ha på klær for å verne ho mot bitt.. .men ho kunne jo ikke gå fullstendig tildekket på varme sommerdager heller da.. så da var plagen størst--- Jeg trodde den gang at de kom fra myra, for det var i nærheten av myra ikke langt fra husene her vi bor at plagen var størst, men har lest meg til at tuneflua er avhengig av rennende vann.... Hvor lenge utover høsten det finnes tuneflue (i små mengder) vet jeg ingenting om, Men hvis det er mildt og det finnes andre insekter føler jeg meg sikker på at det også kan finne en og annen tuneflue... De siste par årene har hverken jeg eller datteren min vært plaget av tuneflue... Og jeg kanikke egentlig si at jeg kan huske å ha sett noe til den heller... Hva som er grunnen til det vet jeg den var skikkelig plagsom for datteren min selv om jeg ikke merket noe vet jeg ikke, men tipper ho var mer attraktiv pga tynnere hud.. Så selv om vi voksne ikke merker noe til den så kan den altså finnes likevel... Jeg tror fortsatt mest på tuneflue.... Det er jo tross alt masse blodsugende insekter... men ikke så mange som etterlater blødende sår... de fleste gir jo bare en lokal hevelse... og pga det blødende såret(som ikke blør lenger nå) tror jeg altså fortsatt at det er tuneflue som har vært på ferde... selv om det er høst... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 fugleloppebitt blir det kun røde hevelser av... som klør... ikke sår...med mindre man klorer seg til blods da...Så det har jeg ingen tro på at det er... Fuglelopper er jeg bitt av maaange ganger fordi jeg har katt som har hatt med seg fuglelopper inn... antakelig etter å ha spist fugl... Vi bor ikke i området som er kjent for tuneflueplage... langt derifra... Men tunefluer finnes i hele landet... Vi bor bare noen hundre meter fra ei elv, og ca 50 meter unna en bekk.. antakelig derfor vi stundomtil merker den her vi bor... Datteren min er 6 år nå, men fram til ho var 4 år var ho ille plaget av tunefluebitt om sommeren. Ho ble oftest bitt bak og inni ørene og langs hårfestet. (der det var tynn hud) Da oppsto et sår, som så ganske så rundt ut og jeg kan tenke meg det hadde en diameter på ca 1,5-2 mm, og det blødde lenge før blodet koagulerte... Og pga at ho reagerte på alt av insekstbitt, og fikk verst reakasjon av tuneflua(gikk på allergimedisin hele insektssesongen for å forebygge kraftige reaksjoner) så var jeg ganske så fortvilt og hadde gjerne droppet hele sommerhalvåret for å hjelpe ho....Jeg rett og slett gruet meg til insektsesongen på henners vegne.... :-( For datteren min var tuneflua en stor plage selv om den opptrådte i små mengder. Selv kan jeg ikke huske å ha blitt bitt en eneste gang.. så datteren min var ille utsatt i så måte..Det var akkurat som de ble tiltrukket av ho. selv om jeg bevisst ungikk solkremer med parfyme, andre parfymerte hudprodukter og var bevisst det med å ha på klær for å verne ho mot bitt.. .men ho kunne jo ikke gå fullstendig tildekket på varme sommerdager heller da.. så da var plagen størst--- Jeg trodde den gang at de kom fra myra, for det var i nærheten av myra ikke langt fra husene her vi bor at plagen var størst, men har lest meg til at tuneflua er avhengig av rennende vann.... Hvor lenge utover høsten det finnes tuneflue (i små mengder) vet jeg ingenting om, Men hvis det er mildt og det finnes andre insekter føler jeg meg sikker på at det også kan finne en og annen tuneflue... De siste par årene har hverken jeg eller datteren min vært plaget av tuneflue... Og jeg kanikke egentlig si at jeg kan huske å ha sett noe til den heller... Hva som er grunnen til det vet jeg den var skikkelig plagsom for datteren min selv om jeg ikke merket noe vet jeg ikke, men tipper ho var mer attraktiv pga tynnere hud.. Så selv om vi voksne ikke merker noe til den så kan den altså finnes likevel... Jeg tror fortsatt mest på tuneflue.... Det er jo tross alt masse blodsugende insekter... men ikke så mange som etterlater blødende sår... de fleste gir jo bare en lokal hevelse... og pga det blødende såret(som ikke blør lenger nå) tror jeg altså fortsatt at det er tuneflue som har vært på ferde... selv om det er høst... Nei, noen diagnose får vi ikke stilt pga et innlegg på dol. Men vi kan være enige om at tuneflue bit er skikkelig plagsomt. Og for de stakkarene som får allergiske reaksjoner, så blir de nesten fordrevet fra å være ute i tuneflue høysesongen. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, noen diagnose får vi ikke stilt pga et innlegg på dol. Men vi kan være enige om at tuneflue bit er skikkelig plagsomt. Og for de stakkarene som får allergiske reaksjoner, så blir de nesten fordrevet fra å være ute i tuneflue høysesongen. Hilsen Vil bare berømme dere for å legge slik godvilje til for å finne ut hva det var. Junior var ute sammenmed meg og storesøster når det skjedde da, men vi får nok ikke svar på hva det var. Var mest redd for at det skulle vært flott, men den sitter vel skikkelig fast. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.