Gå til innhold

Ali Farah-saken, den andre siden av saken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange husker Ali Farah-saken? Mannen som ikke fikk bli med i ambulansen etter at han ble slått ned.

Det var mange, både her inne, blant media og politikerne som gitt ut og krevde at ambulansesjåførene ble korsfestet. Dette var et klart eksempel på rasisme og ”alt var tillatt” i kampen mot rasisme.

De som ropte høyest bør lese denne artikkelen:

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2688456.ece

Så kan dere se hva dere har vært med å gjøre mot et annet menneske. Et stakkars menneske, som gjorde en feil (og som han burde fått en eller annen type straff for), som ble korsfestet, uten mulighet til å forsvare seg.

Det var ingenting som tydet på at dette var rasisme. Denne personen har en lang historie med å behandle personer som ikke er hvite, både i Norge og i utlandet.

Likevel klarer t.o.m. toppolitikerne i Norge å slå fast at dette måtte være rasisme. Kristin Halvorsen trodde ikke slikt kunne skjedd med en hvit person. Det er skremmende at hun er så kunnskapsløs. Dette skjer svært ofte. Og en hadde nå muligheten til å ta tak i et stort problem innen helse-Norge, at skadde personer ikke blir tatt på alvor. Enten ved at ambulansen lar dem ligge igjen, at legevakten ber dem ta en paracet og gå hjem eller at de sendes hjem fra sykehuset uten å ha blitt undersøkt skikkelig. Men i stedet ble det en sørgelig heksejakt der ”alle” var enige om at dette måtte selvfølgelig skyldes rasisme, for Ali var jo svart. Og alle dårlige ting som skjer med svarte mennesker må jo skyldes rasisme?!

Skrevet

Takker for linken. Det var vond lesning.

I denne saken var det bare tapere, noe jeg er fullstendig enig i.

Håper inderlig at alle parter kan få et liv i fremtiden.

Gjest Dette lurer jeg på
Skrevet

Hvorfor ble ikke han som slo, tiltalt for rasisme?

Skrevet

Trist og tankevekkende lesning! Denne artikkelen burde vært utgitt for lenge siden.

Gjest ViViola
Skrevet

Nok et eksempel på medias makt. Og maktmisbruk.

Skrevet

Hadde fyren vært hvit, hadde dette aldri blitt noen sak. Nesten daglig blir nordmenn ofre for tabber og feil i helsevesenet. Så fort en neger får føle manglene, blir det et svare leven. Tullete. Jeg er dritt lei hele fyren og kjerringa hans.

Skrevet

Hvorfor ble ikke han som slo, tiltalt for rasisme?

Han var jo også svart, og som alle vet er det prinsippielt umulig for svarte å være rasister eller gjøre noe rasistisk.

Det tragiske var at både Ali og kona mente at ambulansesjåførene burde få strengere straff enn han som slo.

Skrevet

Må innrømme jeg begynner bli rimelig lei av denne saken...

Det er nesten rasisme mot ambulansefolkene!

Alle kan gjøre feil, desverre..Men det må være et grusomt press med denne media dekningen!!

Hadde det vært en hvit nordmann, hadde det aldri blitt en slik stor sak! Tror jeg.

Gjest Dette lurer jeg på
Skrevet

Han var jo også svart, og som alle vet er det prinsippielt umulig for svarte å være rasister eller gjøre noe rasistisk.

Det tragiske var at både Ali og kona mente at ambulansesjåførene burde få strengere straff enn han som slo.

Så kan en vel spørre seg hvem som er de egentlige rasistene her...

Skrevet

Må innrømme jeg begynner bli rimelig lei av denne saken...

Det er nesten rasisme mot ambulansefolkene!

Alle kan gjøre feil, desverre..Men det må være et grusomt press med denne media dekningen!!

Hadde det vært en hvit nordmann, hadde det aldri blitt en slik stor sak! Tror jeg.

''Hadde det vært en hvit nordmann, hadde det aldri blitt en slik stor sak! Tror jeg''

Dette skjer jo stadig vekk med hvite nordmenn, uten at det blir store overskrifter av det. Tragisk at personer som Kristin Halvorsen ikke vet dette og sier at det aldri ville skjedd med en hvit person.

Det kom fram mange lignende saker med hvite "offer" i ettertid, men dette var tydeligvis ikke særlig interessant for de som ropte etter korsfestelse.

Gjest imzedimze
Skrevet

skandale fra ende til annen!! har en kompis som jobber i ambulansen og han nektet si dette var rasisme før han hadde andre facs enn media. og ganske så rett hadde han nok!

Media var på randen av å drive en uskyldig mann til selvmord....

en annen har mistet sin jobb.

Feilen er at de ikke er opplært i at hodeskade også kan gi vannavlating som ser viljestyrt ut, ikke rasisme....

Gjest best wishes
Skrevet

skandale fra ende til annen!! har en kompis som jobber i ambulansen og han nektet si dette var rasisme før han hadde andre facs enn media. og ganske så rett hadde han nok!

Media var på randen av å drive en uskyldig mann til selvmord....

en annen har mistet sin jobb.

Feilen er at de ikke er opplært i at hodeskade også kan gi vannavlating som ser viljestyrt ut, ikke rasisme....

Jeg har ingen holdepunkter for å si at dette var rasisme,men en grov feilvurdering som fikk store konsekvenser for alle parter.For hvordan kan man si at dette er rasisme når ikke et eneste rasistisk ord er brukt?

Men jeg stiller meg undrende til at ambulansesjaføren stiller opp med navn og bilde. I den allerede pressede situasjonen han er i, vil ikke dette bli enda verre? Nå vet jo alle hvem han er.

Gjest imzedimze
Skrevet

Jeg har ingen holdepunkter for å si at dette var rasisme,men en grov feilvurdering som fikk store konsekvenser for alle parter.For hvordan kan man si at dette er rasisme når ikke et eneste rasistisk ord er brukt?

Men jeg stiller meg undrende til at ambulansesjaføren stiller opp med navn og bilde. I den allerede pressede situasjonen han er i, vil ikke dette bli enda verre? Nå vet jo alle hvem han er.

mørke blir jo utsatt for rasisme, det er jo en realitet, så da blir de nærtagne på det, og ser rasisme også der det ikke er det...

med alvorlige konsekvenser...

Kohinoor har jo sett sin mann bli utsatt for ting hennes hvite foreldre aldri opplever, så ikke så rart de tolker det som rasisme i denne tragiske situasjonen.

De som sier det er rasisme sier det er det pga de ble dømt til å være hippier som var fullei en situasjon de er klinke edru ute i parken med barna. Rasisme fordi folk ambulansesjåførene tror de er på fylla,at konteksten hadde sett annerledes ut om de var hvite.

Men de behøver ikke ha rett. Man blir paranoid. Har selv blitt beskylt for rasisme der det ikke var det, men det kommer jo et sted fra, det at de blir utsatt for det, utsatt for andre holdninger...

Skrevet

Artikkelen var sterk lesing. Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg allerede fra første stund følte at media gikk altfor hardt ut med rasismekortet.

At et menneske behandles på denne måten er intet annet enn en skandale. Mannen begikk nesten selvmord! Og alt fordi "alle" mente det var rasisme uten at et eneste rasistisk ord var benyttet. Og at Kristin Halvorsen slo fast at det ikke ville skjedd med en hvit mann, er selvfølgelig helt feil og kunnskapsløst, så jeg er helt enig med deg der også.

Dessverre ga noen ikke vinklingen i mediene et riktig inntrykk av hva resten av samfunnet mente. Hverken min familie, venner eller øvrige bekjentskapskrets trodde saken var fremstilt på riktig måte eller at det var grunnlag for å beskylde sjåførene for rasisme. Jeg skulle ønske det var en måte å formidle det til dem på. Kanskje det er lettere for dem hvis de får vite at store deler av Norges befolkning støtter dem.

Hver gang saken har kommet opp i avisene siden den gang har jeg tenkt på sjåførene. Og nå fikk jeg dessverre rett i mine anelser om at livene deres er ødelagt. Jeg blir forferdelig opprørt, lei meg og forbanna, og jeg kan ikke engang forestille meg hvordan de har det. Tenk å bli så urettferdig behandlet!

La dette være en lærepenge til dem som skriker opp og forhåndsdømmer når sunn fornuft tilsier at det kan ligge andre momenter bak saken enn det som kommer frem i tabloidene (og ikke minst den blodtørstige kona til Ali).

Gjest grønn iris
Skrevet

Begge visste jo at ufrivillig vannlating var et tegn på alvorlig hodeskade.

De tok seg ikke tid til å snakke med kona eller vitnene om hva som hadde skjedd, men kallte han et svin og dro. De kom for "å hjelpe" og ble fornermet da pasienten pga hjerneskaden ufrivillig urinerte på skoene deres. De kom jo for å gjøre jobben sin mener jeg, og de klarte det ikke.

Selvsagt skal de straffes. At ambulansesjåføren lar sjokket av saken gå utover kona og nekter å gå til psykolog er ikke akkurat noe som vekker min sympati.

Skrevet

De tok seg ikke tid til å snakke med kona eller vitnene om hva som hadde skjedd, men kallte han et svin og dro. De kom for "å hjelpe" og ble fornermet da pasienten pga hjerneskaden ufrivillig urinerte på skoene deres. De kom jo for å gjøre jobben sin mener jeg, og de klarte det ikke.

Selvsagt skal de straffes. At ambulansesjåføren lar sjokket av saken gå utover kona og nekter å gå til psykolog er ikke akkurat noe som vekker min sympati.

Ja, han innrømmer at han gjorde en feil. Er det virkelig slik at vi har rett til fullstendig å ødelegge livene til mennesker som gjør en liten feil? Han har hatt 10 000 oppdrag tidligere, uten anmerkninger, og jeg går utfra at personer med annen etnisitet må ha vært innblandet i mange av disse.

Månedene etter episoden nevnte avisene flere andre episoder, der blant annet en hvit jente ble etterlatt av ambulansen. Ingen brydde seg om det. Der gjorde ambulansesjåføren en feil, og det ble akseptert.

Kanskje du bør komme deg ned fra pidestallen og innse at ingen er perfekte.

Skrevet

Forøvrig kan du lese i artikkelen at det er vanlig at politiet tar med seg pasienter som oppfattes som et "ordensproblem". Det er også noe jeg har hørt fra andre i bransjen tidligere.

Skrevet

Ja, han innrømmer at han gjorde en feil. Er det virkelig slik at vi har rett til fullstendig å ødelegge livene til mennesker som gjør en liten feil? Han har hatt 10 000 oppdrag tidligere, uten anmerkninger, og jeg går utfra at personer med annen etnisitet må ha vært innblandet i mange av disse.

Månedene etter episoden nevnte avisene flere andre episoder, der blant annet en hvit jente ble etterlatt av ambulansen. Ingen brydde seg om det. Der gjorde ambulansesjåføren en feil, og det ble akseptert.

''Er det virkelig slik at vi har rett til fullstendig å ødelegge livene til mennesker som gjør en liten feil? ''

Nei, det har vi ikke! Spesielt ikke i slike ekstreme yrker som består i å redde liv, men alle bør lære noe av slike saker, og da mener jeg _alle_ involverte, fra høyeste til laveste hold.

Gjest grønn iris
Skrevet

Forøvrig kan du lese i artikkelen at det er vanlig at politiet tar med seg pasienter som oppfattes som et "ordensproblem". Det er også noe jeg har hørt fra andre i bransjen tidligere.

Ja for politiet er trent i hvordan de skal behandle pasienter med alvorlig hjerneskade... mm

Gjest grønn iris
Skrevet

Hva skjedde med jenta?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...