Gå til innhold

Ali Farah-saken, den andre siden av saken

Anbefalte innlegg

Gjest Lovelene
Skrevet

Det kan ganske sikkert kalles forskjellsbehandling.

Og hvorfor har ikke den skyldbetyngede ambulansjesjåføren tatt kontakt med Ali selv og bedt om unnskyldning?

Gjest Maritaat
Skrevet

Og hvorfor har ikke den skyldbetyngede ambulansjesjåføren tatt kontakt med Ali selv og bedt om unnskyldning?

Begge sa rett etter episodene at de var fryktelig lei seg. I tilfelle du ikke merket det, så var ikke kona til Ali spesielt mottakelig for unnskyldninger eller noe som kunne tilsi at de IKKE var rasister.

Skrevet

Ja for politiet er trent i hvordan de skal behandle pasienter med alvorlig hjerneskade... mm

Nei, men det er nå engang sånn at man også tenker på sikkerheten til ambulansesjåførene når de skal på oppdrag. Derfor SKAL faktisk politiet ta seg av pasienter enkelte ganger. Eller mener du at hensynet til farlige pasienter skal gå foran livet og helsen til ambulansesjåførene?

Gjest mandolina
Skrevet

Begge sa rett etter episodene at de var fryktelig lei seg. I tilfelle du ikke merket det, så var ikke kona til Ali spesielt mottakelig for unnskyldninger eller noe som kunne tilsi at de IKKE var rasister.

Nei, hun var skikkelig PR-kåt og gjorde maksimalt ut av situasjonen i pressesammenheng.

Hilsen

Skrevet

Hva skjedde med jenta?

Jeg er ganske sikker på at det gikk bra med henne, heldigvis. Husker imidlertid ikke mer, ettersom media var vesentlig mindre interessert i den saken fordi det ikke kunne dreie seg om rasisme. ;)

Poenget mitt er bare at det må være rom for å gjøre feil. Og selv om et menneske gjør en stor feil, eller en skikkelig dårlig jobb, så kan vi ikke ødelegge vedkommende for resten av livet allikevel.

Skrevet

Nok et eksempel på hvor stor makt media har. Jeg følte meg aldri sikker på at dette var rasisime.

Skrevet

Forskjellsbehandling?

Du nekter altså innse at du tok feil.

De gjorde helt klart en tabbe, men samme tabbe er gjort ovenfor hvite personer utallige ganger.

Skrevet

Begge visste jo at ufrivillig vannlating var et tegn på alvorlig hodeskade.

De tok seg ikke tid til å snakke med kona eller vitnene om hva som hadde skjedd, men kallte han et svin og dro. De kom for "å hjelpe" og ble fornermet da pasienten pga hjerneskaden ufrivillig urinerte på skoene deres. De kom jo for å gjøre jobben sin mener jeg, og de klarte det ikke.

Selvsagt skal de straffes. At ambulansesjåføren lar sjokket av saken gå utover kona og nekter å gå til psykolog er ikke akkurat noe som vekker min sympati.

De gjorde en feil, de har innrømmet dette. Og selvfølgelig fortjener de å måtte stå til rette for dette. Men å nesten drive et menneske til selvmord virker noe ekstremt.

Poenget er at dette ikke var rasisme. Ambulansesjåføren hadde hjulpet mange fargede personer før, både i Norge og i utlandet. Han hadde 10 000 oppdrag uten anmerkninger.

Men fordi media vrir på fakta og utelater alle fakta som ikke passer inn med rasismeanklagene, samt politikere og andre som prøver å gjøre billige poenger og roper opp om rasisme blir plutselig en mann utsatt for et umenneskelig press uten noen måter å svare for seg. Kan du tenke deg hvordan det er.

Du burde skjemmes. Selv når det er bevist at det ikke var rasisme viser du ingen empati med et menneske som ble drevet mot stupet.

Håper du sover godt om natta.

Skrevet

Jeg har ingen holdepunkter for å si at dette var rasisme,men en grov feilvurdering som fikk store konsekvenser for alle parter.For hvordan kan man si at dette er rasisme når ikke et eneste rasistisk ord er brukt?

Men jeg stiller meg undrende til at ambulansesjaføren stiller opp med navn og bilde. I den allerede pressede situasjonen han er i, vil ikke dette bli enda verre? Nå vet jo alle hvem han er.

Han har lest utallige saker om seg, sett utallige reportasjer på TV, "alle" har kallt ham rasist og pga taushetsplikten har han ikke kunne svare. Tror du ikke det er deilig å endelig kunne fortelle sin side av saken?

Skrevet

De tok seg ikke tid til å snakke med kona eller vitnene om hva som hadde skjedd, men kallte han et svin og dro. De kom for "å hjelpe" og ble fornermet da pasienten pga hjerneskaden ufrivillig urinerte på skoene deres. De kom jo for å gjøre jobben sin mener jeg, og de klarte det ikke.

Selvsagt skal de straffes. At ambulansesjåføren lar sjokket av saken gå utover kona og nekter å gå til psykolog er ikke akkurat noe som vekker min sympati.

Venninna mi på 29 døde fordi ambulansepersonellet trodde hun var full og ikke skjønte at hun hadde hjerneblødning. Det tok tid før de skjønte alvoret og at hun ikke hadde drukket i det hele tatt. Likevel har jeg aldri hørt noen har blamet dem.

Gjest imzedimze
Skrevet

Leste du egentlig artikkelen eller ikke? De visste at ufrivillig vannlating er tegn på hodeskade ja, men at å dra frem snoppen selv med sin vilje (slik det så ut utenifra) og tisse oppetter benet til den ene ambulansesjåføren, det visste de faktisk ikke var tegn på hodeskade, da det ikke er det typiske bildet! Det er der tabben ligger, ikke nok kunnskap om at i noen sjeldne tilfeller av hodeskader så kan pasienten også dra ned buksesmekken og tisse, og ikke bare la det renne i buksa.... Står i artikkelen at det er ikke en gang alle leger som vet at i sjeldne tilfeller kan ufrivillig vannlating ved hodeskader se frivillig ut..

Gjest grønn iris
Skrevet

De gjorde en feil, de har innrømmet dette. Og selvfølgelig fortjener de å måtte stå til rette for dette. Men å nesten drive et menneske til selvmord virker noe ekstremt.

Poenget er at dette ikke var rasisme. Ambulansesjåføren hadde hjulpet mange fargede personer før, både i Norge og i utlandet. Han hadde 10 000 oppdrag uten anmerkninger.

Men fordi media vrir på fakta og utelater alle fakta som ikke passer inn med rasismeanklagene, samt politikere og andre som prøver å gjøre billige poenger og roper opp om rasisme blir plutselig en mann utsatt for et umenneskelig press uten noen måter å svare for seg. Kan du tenke deg hvordan det er.

Du burde skjemmes. Selv når det er bevist at det ikke var rasisme viser du ingen empati med et menneske som ble drevet mot stupet.

Håper du sover godt om natta.

Om det var rasisme eller ikke vet bare ambulansepersonellet. Det kan ikke bevises at det ikke var det. Det er hva de tenkte i situasjonen som avgjør det.

Det må jo forståes at pårørende og vitner føler det var rasisme i alle fall.

Jeg skjønner jo at det er an påkjenning for han som ble fremstillt som et svin i media, og det var jo uansett an skjev fremstilling, siden Ali var oppreist da de forlot ham.

Det er viktig å granske slike saker. Det er også viktig å granske de sakene der etnisk norske blir forlatt til å dø fordi noen dømmer dem til å være fulle e.l. Jeg synes han fikk nok straff i mediafremstillingen, han trengte ikke mer en det forelegget.

Seriøst så kan vel ingen av oss hvite hvordan det føles å _alltid_ bli spurt om legitimasjon, uansett situasjon, bare fordi at man har feil hudfarge.

Gjest best wishes
Skrevet

Han har lest utallige saker om seg, sett utallige reportasjer på TV, "alle" har kallt ham rasist og pga taushetsplikten har han ikke kunne svare. Tror du ikke det er deilig å endelig kunne fortelle sin side av saken?

men hvem har fritatt han fra taushetsplikten?

Skrevet

Det står ingenting i det innlegget som beviser at rasisme lå bak. At de ikke gjorde jobben sin er det ingen tvil om. At de feiltolket dette som rus er det ingen tvil om. Men akkurat det samme har skjedd utallige ganger med etnisk norske/hvite personer.

At folk "er helt overbevist om" beviser ingenting. Det beviser heller deres egne fordommer.

Det er kanskje rasisme i deler av helsevesenet (og andre steder), men dette var ikke et eksempel på det.

Skrevet

Det står ingenting i det innlegget som beviser at rasisme lå bak. At de ikke gjorde jobben sin er det ingen tvil om. At de feiltolket dette som rus er det ingen tvil om. Men akkurat det samme har skjedd utallige ganger med etnisk norske/hvite personer.

At folk "er helt overbevist om" beviser ingenting. Det beviser heller deres egne fordommer.

Det er kanskje rasisme i deler av helsevesenet (og andre steder), men dette var ikke et eksempel på det.

Jeg tenker også at dette kanskje like gjerne kunne skjedd med en hvit person, men da helst med en som så litt uflidd ut i utgangspunktet? Hadde personen vært etnisk norsk _og_ hatt pene klær, så hadde de kanskje gjort en annen vurdering? ;)

Skrevet

Jeg tenker også at dette kanskje like gjerne kunne skjedd med en hvit person, men da helst med en som så litt uflidd ut i utgangspunktet? Hadde personen vært etnisk norsk _og_ hatt pene klær, så hadde de kanskje gjort en annen vurdering? ;)

Der har du nok et poeng. Mange, inkludert ambulansesjåfører, er fulle av fordommer. Ser de en uflidd person så er de nok kjappere til å tenke alkohol, dop, voldelig e.l. enn om vedkommende har fine klær og ser "ordentlig" ut.

Akkurat dette har flere påpekt. Det er ofte diskriminering i slike tilfeller, men ikke grunnet hudfarge.

Skrevet

Der har du nok et poeng. Mange, inkludert ambulansesjåfører, er fulle av fordommer. Ser de en uflidd person så er de nok kjappere til å tenke alkohol, dop, voldelig e.l. enn om vedkommende har fine klær og ser "ordentlig" ut.

Akkurat dette har flere påpekt. Det er ofte diskriminering i slike tilfeller, men ikke grunnet hudfarge.

Ja, jeg er enig i at det blir håpløst å spekulere i om dette var rasisme eller "bare" fordommer pga klær etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...