Gå til innhold

Hva bør klassestyrer gjøre i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han bør sette denne jenta på rom sammen med to andre. På forhånd bør han gjøre det helt klart for klassen at _han_ bestemmer hvem som skal sove på samme rom og at det er strengt forbudt med surmuling. Her skal ALLE ha det kjekt sammen og ingen skal holde noen utenfor. Hvis han merker at noen klager, så kan de risikere å ikke få være med på tur!

Sikkert strengt, men jeg satser på at alle skjønner alvoret og innser at de faktisk kan bli utestengt dersom de lager trøbbel.

Jeg er helt enig. Her må læreren styre opplegget.

Skrevet

Ja, og læreren blir med på mobbingen, hvis han ikke griper inn og tar tak i saken og bestemmer hvilke jenter som skal dele rom.

Hilsen

Helt enig!

Skrevet

En lærer kan ikke akseptere at noen holdes utenfor. Læreren bestemmer at alle skal dele rom med noen, og foretar romfordelingen. Den stakkars upopulære jenta blir plassert på et tremanns-rom, med to sosiale og hyggelige jenter, som garantert ikke vil være ekkel mot henne. Læreren må ikke tillate noen som helst diskusjon med elevene om dette.

Det var slik det ble gjort når jeg gikk på barneskolen. Hun som var minst populær ble fordelt på rom med meg og to andre jenter i klassen jeg hang sammen med. Vi var veldig snille og greie jenter og gjorde det selvfølgelig ikke til noe negativt. Og det funket bra, vi hadde en bra tur, alle sammen.

Så ditt forslag støttes!

Skrevet

Det var slik det ble gjort når jeg gikk på barneskolen. Hun som var minst populær ble fordelt på rom med meg og to andre jenter i klassen jeg hang sammen med. Vi var veldig snille og greie jenter og gjorde det selvfølgelig ikke til noe negativt. Og det funket bra, vi hadde en bra tur, alle sammen.

Så ditt forslag støttes!

Sånn skal det være!

Skrevet

Han bør sette denne jenta på rom sammen med to andre. På forhånd bør han gjøre det helt klart for klassen at _han_ bestemmer hvem som skal sove på samme rom og at det er strengt forbudt med surmuling. Her skal ALLE ha det kjekt sammen og ingen skal holde noen utenfor. Hvis han merker at noen klager, så kan de risikere å ikke få være med på tur!

Sikkert strengt, men jeg satser på at alle skjønner alvoret og innser at de faktisk kan bli utestengt dersom de lager trøbbel.

Enig med deg.

Gjest kontaktlærer
Skrevet

Mener du at dette er diskutert med elevene? Det høres sånn ut, siden du sier jenta ikke forstår hvorfor hun blir holdt utenfor. Å holde en utenfor er mobbing. Det skal en lærer forhindre, ikke delta i. Læreren må da ha vært klar over at denne jenta var utsatt, før spørsmålet om hvem som skulle bo sammen kom opp. Hvorfor han da gir åpning for en sånn diskusjon er for meg helt uforståelig. Læreren må selvsagt bestemme hvem som skal bo sammen.

Skrevet

Vi hadde det litt slik da vi dro på leir i 6. klasse. Jeg kom på rom med den jenta vi ikke følte at passet inn, og som kanskje heller ikke turde prøve å passe inn heller.

Resultatet var at vi storkoste oss. Den aktuelle jenta ble absolutt inkludert (siden vi hadde noen aktiviteter der vi var delt inn etter rom), og vi lærte andre sider av henne å kjenne. Det gjorde veldig godt for hele klassen tror jeg.

Denne jenta ble aldri populær, og hun ble heller aldri noen bestevenn for noen av oss. Men vi ble bedre kjent med henne, og skjønte henne kanskje litt mer.

Jeg synes læreren burde ta en skikkelig prat med elever og foreldre og snakke litt om det å være anderledes og det å inkludere dem vi kanskje ikke kjenner så godt.

Så bør det være trekking av hvem som skal bo på rom sammen.

På den måten vil ingen kjenne på det at det ikke er noen som vil bo sammen med dem.

Lykke til :)

Gjest tenker jeg
Skrevet

Det viktige er å legge henne på rom med _to_ andre mener jeg. Jeg ser kanskje saken fra en litt annen side enn mange her. Jeg har nemlig alltid vært den søte snille som slike mennesker alltid blir plassert sammen med. Det er ikke bare gøy det heller, når man ikke får ligge sammen med sine egne venner. Iblant var jeg dritt lei av å være den søte og snille.

Ettersom det er tremannsrom er det imidlertid ikke noe problem uansett.

Noen her snakker om loddtrekning, eller at læreren skal bestemme alle rom. Det vil vel også fungere helt greit, men gjøres det virkelig slik? Da jeg gikk på skolen var det alltid sånn at man selv valgte slike ting.

Gjest tidligere elev
Skrevet

Det viktige er å legge henne på rom med _to_ andre mener jeg. Jeg ser kanskje saken fra en litt annen side enn mange her. Jeg har nemlig alltid vært den søte snille som slike mennesker alltid blir plassert sammen med. Det er ikke bare gøy det heller, når man ikke får ligge sammen med sine egne venner. Iblant var jeg dritt lei av å være den søte og snille.

Ettersom det er tremannsrom er det imidlertid ikke noe problem uansett.

Noen her snakker om loddtrekning, eller at læreren skal bestemme alle rom. Det vil vel også fungere helt greit, men gjøres det virkelig slik? Da jeg gikk på skolen var det alltid sånn at man selv valgte slike ting.

Da jeg gikk på skolen for 30 år siden var det også sånn at man valgte selv. Når det skulle være 2 partier i forbindelse med kroppsøving, fikk to velge hver sin gang, til alle var valgt. Det var sikkert morsomt å alltid være den som stod igjen til sist. Tror du ikke? Når vi skulle ha gruppearbeid fikk vi også velge. Jada, læreren ordnet med at de som ingen spurte også kom med i en gruppe. Men tror du det var morsomt å være den som læreren alltid måtte be for, og få inn et eller annet sted? Og på overnattingstur, tror du det var morsomt å være den eneste læreren måtte bestemme og ordne noe spesielt for? Jada, outsideren ble alltid plassert sammen med andre, men måten det ble gjort på understreket jo denne personens problemer, og fikk sikkert vedkommende til å føle seg enda mere utenfor, og som en klamp om foten.

Heldigvis er det veldig få lærere som gjør det på denne måten nå i dag.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Da jeg gikk på skolen for 30 år siden var det også sånn at man valgte selv. Når det skulle være 2 partier i forbindelse med kroppsøving, fikk to velge hver sin gang, til alle var valgt. Det var sikkert morsomt å alltid være den som stod igjen til sist. Tror du ikke? Når vi skulle ha gruppearbeid fikk vi også velge. Jada, læreren ordnet med at de som ingen spurte også kom med i en gruppe. Men tror du det var morsomt å være den som læreren alltid måtte be for, og få inn et eller annet sted? Og på overnattingstur, tror du det var morsomt å være den eneste læreren måtte bestemme og ordne noe spesielt for? Jada, outsideren ble alltid plassert sammen med andre, men måten det ble gjort på understreket jo denne personens problemer, og fikk sikkert vedkommende til å føle seg enda mere utenfor, og som en klamp om foten.

Heldigvis er det veldig få lærere som gjør det på denne måten nå i dag.

Jeg er helt enig i at det er en veldig bra ordning om det er slik nå. Jeg har vel bare ikke fått med meg at det egentlig er ganske lenge siden jeg gikk på skolen. Hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...