Gå til innhold

I bakerste rekke

waxo

Anbefalte innlegg

Ja, og jeg gjør det av og til altså.

Av og til drar jeg de med på bikkjetrening selv om de absolutt ikke vil, og det er bare for min egen del.

Men det er når jeg er utpå alene jeg får dårlig samvittighet. Og jeg har vel funnet at grunnen er at jeg synes det er så usigelig deilig å for en stakket stund ikke ha ansvaret, og jeg får dårlig samvittighet fordi jeg synes det er så deilig :-)

Og logikken og fornuften er:

''

''

Fyll inn det tomme feltet!

;-)

Selvfølgelig er det deilig å ha en pause fra alt man er nødt til til daglig. Det ville vært noe galt med deg om du ikke syntes det. Jeg hadde blitt temmelig sur om min mann investerte tid på en hobby og så hadde han ikke noe glede av det fordi han heller ville vært hjemme!

Enten får du dra avgårde og nyte det, og innrømme at du nyter det og at det er helt greit. Eller så får du være hjemme.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

13

• PieLill

9

• pekkaline

5

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Om et av barna var syke, behøvde fysikalsk behandling eller behøvde å dusje og smøres inn fra topp til tå med en spesiell krem, ville du funnet tid til dette.

Det er viktig å ta vare på alle i familien. Det er klart at når man har valgt barn og familie, er det andre ting som må skyves langt ned på prioriteringslista.

Jeg bet meg merke i at du både klagde i innlegget ditt og sa du hadde dårlig samvittighet om du prioriterte deg selv. Da er det noe feil med måten du tenker og føler på.

Og jeg kan love deg at om noen her i gården hadde ment at de kom etter et marsvin i rang og prioritering, ville marsvinet åkt ut på dagen.

Noen av mine barndomsvenner hadde mødre som var fælt så selvoppofrende, og etter hvert kunne de ikke la være å fortelle andre hvor mye de ofret seg. Etter litt mer tid kunne de ikke la være å _bebreide_ andre for de offer de hadde gjort. Og når barna ikke trengte flere oppofrelser, hadde behersket disse mødrene få andre måter til selvbekreftelse enn endeløs selvoppforelse. Så da ble det konflikt av at barna ble sunt voksne og selvstendige.

Jeg trenger vel neppe og fortelle at det fremdeles ikke er et hjertelig forhold mellom generasjonene. Og mine nå voksne venner kan tidvis virke ganske frenetiske på å ikke skulle ta imot hjelp eller skylde noen noe.

Ditt første innlegg låt mye som en tidlig utgave av disse mødrene. Så jeg synes virkelig du skal rydde et minstemål av plass til deg selv, ikke foran eller etter, men som en viktig del av familien. Og så må du sørge for å leve slik at du har litt mindre og klage på.

mvh

Også jeg som har trodd at jeg måtte gjøre ennå mer for andre for at jeg skulle være en god mor da :-)

Kanskje bare fortsette som før, men jkobbe med den dårlige samvittigheten............

Når det gjelder hobbyen min så rydder jeg tid til meg selv, men det er jo det med samvittigheta. Innimellom føler jeg at folk lurer liksom....hvordan kan ho drive så aktivt når ho har så mye unger...

..og kæll som jobber vekke.

Det er IKKE sånn at jeg føler jeg ofrer NOE når jeg gjør noe for unga mine. Men heller det at jeg ofrer noe når jeg ikke er der.

Synes jeg da, men mulig innlegget mitt fra svarte natta i går var litt farget av formen jeg var i da også.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og logikken og fornuften er:

''

''

Fyll inn det tomme feltet!

;-)

Selvfølgelig er det deilig å ha en pause fra alt man er nødt til til daglig. Det ville vært noe galt med deg om du ikke syntes det. Jeg hadde blitt temmelig sur om min mann investerte tid på en hobby og så hadde han ikke noe glede av det fordi han heller ville vært hjemme!

Enten får du dra avgårde og nyte det, og innrømme at du nyter det og at det er helt greit. Eller så får du være hjemme.

;-)

mvh

Ikke sikkert man finner noe logikk :-)

Mye ulogisk i verden og dårlig samvittighet er veldig ofte ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg som har trodd at jeg måtte gjøre ennå mer for andre for at jeg skulle være en god mor da :-)

Kanskje bare fortsette som før, men jkobbe med den dårlige samvittigheten............

Når det gjelder hobbyen min så rydder jeg tid til meg selv, men det er jo det med samvittigheta. Innimellom føler jeg at folk lurer liksom....hvordan kan ho drive så aktivt når ho har så mye unger...

..og kæll som jobber vekke.

Det er IKKE sånn at jeg føler jeg ofrer NOE når jeg gjør noe for unga mine. Men heller det at jeg ofrer noe når jeg ikke er der.

Synes jeg da, men mulig innlegget mitt fra svarte natta i går var litt farget av formen jeg var i da også.............

''Det er IKKE sånn at jeg føler jeg ofrer NOE når jeg gjør noe for unga mine. Men heller det at jeg ofrer noe når jeg ikke er der.''

Den kjenner jeg meg igjen i. Helst ville jeg vært til stedet i livet deres hele tiden. Og så kunne deres tid stå stille når jeg skulle ha litt 'egentid', slik at mamma skulle slippe å gå glipp av noe viktig...

;-)

Tror det er en god plan å jobbe med samvittigheta.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert man finner noe logikk :-)

Mye ulogisk i verden og dårlig samvittighet er veldig ofte ulogisk.

Samvittigheten burde iblant avkreves litt mer logikk før vi lot den herje fritt med følelsene våre, ja.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert, men jeg tar jo heller vare på marsvina før jeg gjør noe for meg selv.

Hvis buret er møkkete bruker jeg heller den halvtimen på å gjøre rent for de enn å ta ei treningsøkt for meg liksom :-) Jeg har jo tross alt tatt på meg ansvaret for de da jeg dro de i hus :-)

Er du den eneste som har ansvar for marsvinene, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste mødre setter barna foran alt, der er vi nok mange. Men en setter barna først også om man tar en tur ut en kveld. Altså, man finner en grei barnevakt som ungene liker, og da har de fått en kveld med forandring de også.

Dyrene en skaffer seg må vi ta vare på, men ikke still dem foran deg selv, del oppgavene mellom familiemedlemmene vel?

Når du stiller deg selv først, hva er det du gjør som gir deg dårlig samvittighet?? For at en skal være en ok mor og kone så er det ting en må gjøre for seg selv. Det gjør en selv godt og man bedrer hverdagen og evnen til å utføre morsrollen. Om du alltid stiller dine ønsker bakerst, da svikter du "moren til barna" om du forstår hva jeg mener. Unn deg litt fremover så ser du hvor godt det gjør dere alle. Trivsel er nøkkelordet her.

''De fleste mødre setter barna foran alt, der er vi nok mange. Men en setter barna først også om man tar en tur ut en kveld. Altså, man finner en grei barnevakt som ungene liker, og da har de fått en kveld med forandring de også. ''

Så sant, så sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mye sant i det du skriver. Men jeg føler meg ikke selvutslettende altså :-)

Og når det gjelder unga så må de ordne sånn ca akkurat passe selv tror jeg sånn i forhold til alder, tror ikke jeg syr puter.

Men alt tar jo tid og alltid kommer kvelden og natta raskere enn jeg ønsker :-) Det er jo rett og slett ikke tid til å slappe av og ta litt vare på seg selv.

Men når sant skal sies føler jeg jo at jeg tar vare på meg selv når jeg driver med hunden eller de andre dyrene ettersom de intresserer meg en hel masse.

Det er også interessant å se ungenes utvikling når det gjelder håndball eller hva det skulle være.

Og selv om det hørtes klagete ut så var det vel mer en konstantering. Som en følge av skuldrene og det som plager meg har jeg rett og slett konstantert at det er ikke så lett å finne tid til å ordne opp i sånne ting.

Hm... Hvor mye en trenger å slappe av er vel individuelt og som du sier kan du slappe av med "jobbeting" også, men hvis du ikke har tid til å ta vare på deg selv tror jeg du er på ville veier. Jeg kjenner voksne damer som har holdt på slik i alt for mange år og det er ikke bare hyggelig... Hva det er tid til og ikke er ofte et spørsmål om valg og prioriteringer. Selvfølgelig er det travelt med barn og familie og hus og hjem og jobb, men det er viktig å gjøre gode valg både på kort og lang sikt. Det kan handle om hvor langt en skal strekke seg for barna. Og for andre. Det kan handle om hvor mye en må jobbe. Eller hvordan det skal se ut i huset. Det kan handle om å ta med kjøpekake selv om skolen/barnehagen skriver at en skal BAKE til foreldremøtet... ;) Det er ikke alltid så lett å se alternativene og langtidsperspektivene selv, er min erfaring. Men andre vil ofte gjerne hjelpe ;) - hvis de får lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...