Gå til innhold

Hva gjør jeg med dette/15åringer har sex

Gjest mammaen_som_har_2barn_ioslo

Anbefalte innlegg

Gjest mammaen_som_har_2barn_ioslo

Min datter på 15år har fått seg en kjæreste han er også 15år. Jeg har et åpent forhold til min datter og sa det som det var til hun, at hun måtte aldrig føle seg presset til sex og aldrig ha sex før hun følte seg moden og klar for det.

I forhold til graviditet det er jeg ikke begymret for, min datter har hatt store mens smerter og begynte på p ringen nuva ring for et års tid siden.

I går så spurte hun meg om kjæresten kunne overnatte. Ja hvis han fikk lov av sine foreldre sa jeg. Jeg ringte opp faren og regnet med at han ville si tvært nei. Men nei da han fikk lov.

De har kunn vært sammen i 2 uker. De har vel sex? jeg må vel være realistisk, når de la seg i går låste de døren til rommet og skrudde på musikk, var det en grunn til det med musikken at det skulle være mindre avslørende? Hvorfor skulle de ellers ligge i samme seng. I kveld fikk jeg en sms fra min datter at hun overnattet hos sin kjæreste så åpenbart foreldrene hans tillater det.

Men hva skal jeg gjøre? Jeg liker det ikke at de kun har vært sammen i 2 uker så overnatter de hos hverandre. Jeg vil ikke sende signal om at de har sex er ok. Hva kan og skal jeg gjøre? Eller er jeg bare en hysterisk mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er ikke hysterisk, bare en normal bekymret mamma.

Jeg hadde nektet at de to skulle overnatte under samme tak. Ja, de kan ha sex andre steder, vel så får de ha sex andre steder, men ikke under mitt tak med mitt samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du ikke skulle gjøre noen ting. Men kondom er jo kjekt hvis noen av dem har hatt sex før uten å sjekke seg etterpå. Du kan jo sende dem på helsestasjonen for ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke altfor streng mor

For det første syns jeg at overnatting etter to uker er altfor tidlig. Hos oss har vi kjørt overnatting etter tre mnd, men på hvert sitt rom til de har vært sammen i minst ett år. Og ingen av mine hadde fått ha kjæreste på overnatting på samme rom før fylte 16, uansett. Det er fint at du har et åpent forhold til datteren din, men syns du på denne måten signaliserer litt for tydelig at sex er OK. I den alderen datteren din er nå er det heller ikke uvanlig at de skifter kjærester ganske ofte. Etter tre mnd kan det være slutt. Syns ikke det hadde vært greit å vite at ungen min har sex med alle kjærestene sine sånn med en gang. Det er nok mulig at 15 åringen allerede har sex, men jeg ville tydelig signalisert at det ikke skulle skje under mitt tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tillat overnatting. Er klar over at 15åringer ofte har sex (har jo vært der selv en gang ;-)), og at vi ikke kan stoppe dem selv om vi vil, men det er noe med å signalisere hva vi synes er greit.

Jeg hadde også sex med kjærestene mine, men ikke med mammas "godkjennelse". Hvis hun hadde gitt klarsignal til overnatting, hadde jeg tatt det som klarsignal til sex. Da er det veldig vanskelig å si nei til kjæresten, selv om du egentlig ikke vil...

Når de bare har vært sammen i to uker er det ihvertfall for tidlig, hadde det vært et lengre forhold kunne jeg vært tilbøyelig til å vurdere overnatting..

Men gjort er gjort, kanskje bør du være ærlig med jenta di og si at ja til overnatting er ikke det samme som aksept av at de har sex. Og at selv om du har sagt ja en gang trenger det ikke bety at du må si ja neste gang også. Også vi mødre kan "drite oss ut" og angre på ting vi sier ja (eller nei) til og da må vi få lov til å gjøre om på det. Det er en forelder sitt privilegium!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor du ja til overnatting i utgangspunktet, når du egentlig har så mange motargumenter mht både alderen hennes, og det at de har vært sammen i kun 2 uker?

Når man først har sagt ja en gang, er det mye vanskeligere å gå tilbake på dette senere.

Den unge alderen er en ting. Men det at de har vært sammen i kun 2 uker synes jeg er et enda sterkere argument mot å ikke tillate overnatting.

Siden jeg, av egen erfaring, måtte regne med at de som 15 åringer hadde sex uansett, så ville jeg i det minste blitt litt kjent med gutten først, og sett an om forholdet var varig før jeg evt. hadde "tilrettelagt" for at de kunne være sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datter og mamma

Jeg haded sex som 15-åring og jeg overnattet aldri og fikk heller ikke overnattingsbesøk. Si nei til dette til de er minst 17, syns jeg. Prat med hans foreldre slik at dere kjører samme linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eg var 16. fikk eg overnatte hos kjæresten min. Moren hans redde opp i gjesteværelset, og var tittet forsiktig inn til meg om natten om eg var der....

Det ble med den ene natten i dette gjesteværelset. Hun skjønte at vi holdt på med mer uanset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det sikkert like mange meninger om som det er mennesker, men siden det er ditt barn og ditt hus det dreier seg om er det vel dine meninger og holdninger som teller, tenker jeg ;) Hvis du ikke synes at dette er OK i ditt hus så trenger du vel ikke overlate til faren hans å bestemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Det er ikke du som skal bestemme om de skal ha sex eller ikke - det er det datteren din som skal gjøre. Men det betyr ikke at du trenger å godta at hun sover borte og mer eller mindre flytter sammen med fyren.

Det du bør gjøre er å snakke åpent med henne om kjønnssykdommer, hygiene ifb med sex og lære henne at det er hennes selvsagte rett å sette de grensene hun ønsker for sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrikka

Du kan da bare si nei til overnatting, og begrunne det med at de er for unge og har vært sammen for kort. Det virker som du virkelig mener nei, så da må du si nei. Faren hans kan da ikke bestemme over deg og din datter? Det virker som du ønsker at han skal ta støyten ved å være den slemme som sier nei. Men det er viktig at dette signalet om at du ikke godkjenner det kommer nettopp fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...