Gå til innhold

Mari Kohinoor Nordberg et forbilde?

i fokus

Anbefalte innlegg

Denne utenlandsadopterte fremheves som et forbilde for adopterte. "Årets navn" og "Årets nordmann" er oppnevnelser gitt av pressens venstreside for hennes hatkampanje mot et par ambulansesjåfører. Er hun noe forbilde for utenlandsadopterte eller bare en hatfull bortskjemt bølle som ikke tåler Norge og nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest menernåjeg...

Jeg synes ikke det er riktig at man skal bli et forbilde for noen, ved at man driver heksejakt på feil grunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke noe forbilde

Jeg synes ikke det er riktig at man skal bli et forbilde for noen, ved at man driver heksejakt på feil grunnlag...

Hun er ikke et forbilde-hverken for adopterte eller for andre.

Hun har likevel lov til å ytre seg om hvordan hun har oppfattet det som har skjedd. Hun har hatt fri tilgang til all mulig presse, og har benyttet seg av det. Jeg synes nå det er verre at andre, framstående personer har slått bombastisk fast at dette er rasisme.

Pressen begynner nå selvransakingen av denne saken, litt i seneste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt en nanvngitt person "bare er en hatfull bortskjemt bølle som ikke tåler Norge og nordmenn" syns jeg faktisk man skal holde seg for god til å diskutere på et forum som dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest menernåjeg...

Hvorvidt en nanvngitt person "bare er en hatfull bortskjemt bølle som ikke tåler Norge og nordmenn" syns jeg faktisk man skal holde seg for god til å diskutere på et forum som dol.

Denne "navngitte personen" har selv stilt seg i søkelyset ved å hause opp denne saken så til de grader - og har ikke hun snakket negativt om andre personer i den forbindelse? Stikker man hodet fram på den måten, må man også regne med å bli diskutert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt se at det faktum at hun er adoptert har særlig relevans i denne saken.

Er det relevant for Adopsjonsforum, er det vel relevant?

Tok dette fra adopsjonsforum.no:

Kjendiser

Kohinoor (Mari Kohinoor Nordberg)

Kjent fordi: Hun er en dyktig musiker og danser og snart også skuespiller. Etter at mannen hennes ble slått ned i en park i Oslo frontet Kohinoor på en uredd måte kampen mot rasistisk diskriminering. Ble etter dette av Dagbladet utnevnt til "Årets navn".

Adoptert fra: Bangladesh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kjendiser

Kjent fordi: Hun er en dyktig musiker og danser og snart også skuespiller. Etter at mannen hennes ble slått ned i en park i Oslo frontet Kohinoor på en uredd måte kampen mot rasistisk diskriminering. Ble etter dette av Dagbladet utnevnt til "Årets navn".

Jeg synes ikke hennes hudfarge og etnisitet var særlig relevant når det gjalt hennes håndtering av situasjonen med Ali. Forhåpentlig (og antakelig) ville hun reagert likedan om hun var etnisk norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her demonstrerer du at du selv er et feilfritt menneske som i full anonymitet rakker ned på navngitte personer.

For selv er du fri for alle fordommer!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er slike idiotdebatter som har senket DOL ned til et lavmål. Er det rart at debattforumet om adopsjon er nesten "dødt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "navngitte personen" har selv stilt seg i søkelyset ved å hause opp denne saken så til de grader - og har ikke hun snakket negativt om andre personer i den forbindelse? Stikker man hodet fram på den måten, må man også regne med å bli diskutert...

Men selv skal du altså kritisere et navngitt menneske - anonymt.

Modtig gjort!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjendiser

Dette er vel ikke tatt fra adopsjonsforums side, men fra deres ungdomsside www.ungadoptert.no, der det omtales et titalls unge adopterte.

Det er et faktum at både Aftenposten, Dagbladet og Ny Tid nominerte henne til "årets nordmann" el.l. i fjor. Hadde hun ikke vært en ressurssterk norsk ungdom så hadde hun vel blitt oversett i media slik som andre innvandrere, rusmisbrukere o.a. som opplever at helsevesenet diskriminerer folk.

Mari Kohinoor Nordberg er i hvertfall et langt bedre forbilde for mange her i Norge enn en gjeng anonyme kverulanter på DOL som elsker å skjelle ut folk som ikke vil si hvem de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hatfull bortskjemt bølle som ikke tåler Norge og nordmenn?

Ja, det er hun!

Du kjenner henne vel godt da - siden du kan uttale deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke tatt fra adopsjonsforums side, men fra deres ungdomsside www.ungadoptert.no, der det omtales et titalls unge adopterte.

Det er et faktum at både Aftenposten, Dagbladet og Ny Tid nominerte henne til "årets nordmann" el.l. i fjor. Hadde hun ikke vært en ressurssterk norsk ungdom så hadde hun vel blitt oversett i media slik som andre innvandrere, rusmisbrukere o.a. som opplever at helsevesenet diskriminerer folk.

Mari Kohinoor Nordberg er i hvertfall et langt bedre forbilde for mange her i Norge enn en gjeng anonyme kverulanter på DOL som elsker å skjelle ut folk som ikke vil si hvem de er.

Skrevet av Mtoto:

"Valg av land - og forbilder for barn

Noen er redd for rasisme, og er derfor redd for dette ved valg av land. Selv adopterte vi fra Etiopia fordi vi har spesielle bånd til Afrika. En av vurderingene våre var også at det er viktig for barn "som ser annerledes ut" å kunne ha forbilder som ligner dem. Etiopiske friidrettsutøvre og svarte musikere fra mange land er blant vårt barns forbilder. Det finnes (dessverre) ikke så mange (kjente) forbilder fra enkelte asiatiske land. Vårt barn har erfart noe rasisme, men er også stolt av sin hudfarge og av "landet sitt".

– Mtoto"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest movenpink

Hun ofret mye når hun gikk ut og frontet denne saken. Særdeles mange som stilte seg bak henne. Rasisme er uhørt. Ved at hun deltok så aktivt som hun gjorde i denne saken, ble det et viktig fokus på dette samfunnsproblemet. Vet ikke hvor mange som er oppmerksom på at hun er adoptert eller ikke. Hun kaller seg jo Kohinoor og det høres jo ikke spesielt norsk ut. I starten trodde jeg hun var andregenerasjonsinnvandrer, med utenlandske foreldre.

Kjenner et par adoptivfamilier som har reagert på at hun har skaffet seg en somalisk mann. Som norsk synes de hun burde funnet seg en blant sine egne. Noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ofret mye når hun gikk ut og frontet denne saken. Særdeles mange som stilte seg bak henne. Rasisme er uhørt. Ved at hun deltok så aktivt som hun gjorde i denne saken, ble det et viktig fokus på dette samfunnsproblemet. Vet ikke hvor mange som er oppmerksom på at hun er adoptert eller ikke. Hun kaller seg jo Kohinoor og det høres jo ikke spesielt norsk ut. I starten trodde jeg hun var andregenerasjonsinnvandrer, med utenlandske foreldre.

Kjenner et par adoptivfamilier som har reagert på at hun har skaffet seg en somalisk mann. Som norsk synes de hun burde funnet seg en blant sine egne. Noen synspunkter på det?

''Kjenner et par adoptivfamilier som har reagert på at hun har skaffet seg en somalisk mann. Som norsk synes de hun burde funnet seg en blant sine egne. Noen synspunkter på det?''

Jeg pleier å være forsiktig med å blande meg inn i adopsjonsdebatter, siden jeg ikke har adoptert - men dette med hvem som kan velge folk fra hvilke kulturer på grunnlag av adopsjon, hudfarge, eller annen opprinnelse, synes jeg er helt feil. Folk må da finne den de ønsker å dele livet med, uavhengig av bakgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Jeg tror ikke noe på at det var rasisme som var grunnen til at ambulansepersonellet gjorde feil, så hun er intet forbilde. Hun har ved hjelp av media knekket en mann og drevet han på randen av selvmord over en feil han gjorde, som ikke var rasismerelatert.Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...