Bookworm Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg tror ikke noe på at det var rasisme som var grunnen til at ambulansepersonellet gjorde feil, så hun er intet forbilde. Hun har ved hjelp av media knekket en mann og drevet han på randen av selvmord over en feil han gjorde, som ikke var rasismerelatert.Tror jeg. ''ved hjelp av media knekket en mann og drevet han på randen av selvmord over en feil han gjorde, som ikke var rasismerelatert.Tror jeg.'' Jeg er enig med deg. Det er helt klart at ambulansepersonellet gjorde en grov feilvurdering, men det var ikke rasebasert, tror jeg også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trk1365380645 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''ved hjelp av media knekket en mann og drevet han på randen av selvmord over en feil han gjorde, som ikke var rasismerelatert.Tror jeg.'' Jeg er enig med deg. Det er helt klart at ambulansepersonellet gjorde en grov feilvurdering, men det var ikke rasebasert, tror jeg også:-) Det er interessant at "alle" nå plutselig "ikke tror" at det var rasisme inne i bildet, det virket da ganske entydig i fjor?! Jeg tror dere glemmer en viktig ting når dere utelukker rasisme, og det er at samfunnet er gjennomsyret av fordommer og rasisme og det er ikke lett å fri seg helt fra det. At ambulansesjåføren selv mener han ikke er rasist betyr ikke at ikke handlingen kan komme av ubevisste rasistiske holdninger/ fordommer. Det er selvfølgelig vanskelig å vite om det ville vært en forskjell om offer og vitner var hvite, men hvordan kan dere utelukke det? Og hvorfor synes dere det er underlig at mennesker som daglig møter de små og store rasistiske holdningene, kjemper for å synliggjøre forskjellsbehandling av mennesker i Norge? Jeg syns Mari Kohinoor Nordberg er et flott forbilde og har synliggjort at den vanligste rasismen i Norge ikke er den de høyreekstreme viser, men den du og jeg og alle bærer med oss. Mvh trk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er interessant at "alle" nå plutselig "ikke tror" at det var rasisme inne i bildet, det virket da ganske entydig i fjor?! Jeg tror dere glemmer en viktig ting når dere utelukker rasisme, og det er at samfunnet er gjennomsyret av fordommer og rasisme og det er ikke lett å fri seg helt fra det. At ambulansesjåføren selv mener han ikke er rasist betyr ikke at ikke handlingen kan komme av ubevisste rasistiske holdninger/ fordommer. Det er selvfølgelig vanskelig å vite om det ville vært en forskjell om offer og vitner var hvite, men hvordan kan dere utelukke det? Og hvorfor synes dere det er underlig at mennesker som daglig møter de små og store rasistiske holdningene, kjemper for å synliggjøre forskjellsbehandling av mennesker i Norge? Jeg syns Mari Kohinoor Nordberg er et flott forbilde og har synliggjort at den vanligste rasismen i Norge ikke er den de høyreekstreme viser, men den du og jeg og alle bærer med oss. Mvh trk ja jeg gikk dessverre nesten på rasismehysteriet jeg og helt i begynnelsen, til en kamerat som jobber i ambulansen sa at han nektet å forhåndsdømme etter media før han hadde hørt alle fakta. Og med de på bordet ser en at det var ikke rasisme, men dårlig opplæring i at hjerneskader også kan gi vannavlating som er ser viljestyrt ut, selv om det vanligste er at man bare pisser i buksa uten å dra opp smekken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trk1365380645 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ja jeg gikk dessverre nesten på rasismehysteriet jeg og helt i begynnelsen, til en kamerat som jobber i ambulansen sa at han nektet å forhåndsdømme etter media før han hadde hørt alle fakta. Og med de på bordet ser en at det var ikke rasisme, men dårlig opplæring i at hjerneskader også kan gi vannavlating som er ser viljestyrt ut, selv om det vanligste er at man bare pisser i buksa uten å dra opp smekken... Men fremdeles ville kanskje sjåføren ha tenkt annerledes hvis han hadde hørt på vitnene? Og var det kanskje lettere å stenge dem ute siden det var fleste mørke? Tror du overhodet ikke at fordommer kan ha spilt inn ubevisst? I tillegg til dårlig opplæring og feilbedømming? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Men fremdeles ville kanskje sjåføren ha tenkt annerledes hvis han hadde hørt på vitnene? Og var det kanskje lettere å stenge dem ute siden det var fleste mørke? Tror du overhodet ikke at fordommer kan ha spilt inn ubevisst? I tillegg til dårlig opplæring og feilbedømming? skal man ødelegge livet til et annet menneske på grunn av sin subjektive mening da? Jeg har flere ganger blitt beskylte for å være nærmest rasist jeg også, uten at det var slik i virkeligheten. På byen f.eks når vi ikke vil bli med på nachspiel med fremmede gutter: "dere er er redd for utlendinger dere!" Nei, vi ville bare ikke på nachspiel. Eller på byen da en fyr begynte syte over at jeg ikke smilte nok og var blid nok: "du er sikkert sånn som hater alle utlendinger du!" Eller den afrikanske jenta som trodde jeg hadde noe i mot henne fordi jeg prøvde prate med venninna mi fordi hun hadde fått en tlf. Så mange mørkhudede kan fort tro du er rasist når du ikke er det, fordi de tolker situasjonen feil .det betyr ikke at du faktisk var rasist. Er ikke så rart kohinoor evt trodde ambulansesjåførene var rasist når de ikke tok med mannen som var hardt skadd, men det er hennes subjektive mening som ikke trenger stemme med virkeligheten. Mange liker å være politisk korrekt også, så et tilfelle fra Arendal der en norsk hvit kvinne opplevde det samme, ble fjernet fra nettavisene etterpå også, for den støttet jo ikke saken om at det var rasisme, når det er plenty tilfeller det samme har skjedd med norske hvite folk. De kan faktisk ta feil, og fargen ikke spilte inn. Halve familien min er forresten svart og jeg haaaaaaater rasisme, men jeg tror ikke dette var rasisme og det er meningen min. Så får du ha din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trk1365380645 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 skal man ødelegge livet til et annet menneske på grunn av sin subjektive mening da? Jeg har flere ganger blitt beskylte for å være nærmest rasist jeg også, uten at det var slik i virkeligheten. På byen f.eks når vi ikke vil bli med på nachspiel med fremmede gutter: "dere er er redd for utlendinger dere!" Nei, vi ville bare ikke på nachspiel. Eller på byen da en fyr begynte syte over at jeg ikke smilte nok og var blid nok: "du er sikkert sånn som hater alle utlendinger du!" Eller den afrikanske jenta som trodde jeg hadde noe i mot henne fordi jeg prøvde prate med venninna mi fordi hun hadde fått en tlf. Så mange mørkhudede kan fort tro du er rasist når du ikke er det, fordi de tolker situasjonen feil .det betyr ikke at du faktisk var rasist. Er ikke så rart kohinoor evt trodde ambulansesjåførene var rasist når de ikke tok med mannen som var hardt skadd, men det er hennes subjektive mening som ikke trenger stemme med virkeligheten. Mange liker å være politisk korrekt også, så et tilfelle fra Arendal der en norsk hvit kvinne opplevde det samme, ble fjernet fra nettavisene etterpå også, for den støttet jo ikke saken om at det var rasisme, når det er plenty tilfeller det samme har skjedd med norske hvite folk. De kan faktisk ta feil, og fargen ikke spilte inn. Halve familien min er forresten svart og jeg haaaaaaater rasisme, men jeg tror ikke dette var rasisme og det er meningen min. Så får du ha din. Men hvorfor er hennes subjektive mening om at det var rasisme mindre sann enn ambulansesjåførens subjektive mening om at det ikke er det? Ambulansesjåførens håndtering av saken kan lett settes inn i et rasistisk og fordomsfullt mønster helsevesenet og andre norske etater og bedrifter har, spør de narkomane hvilken helsehjelp de får, for eksempel! Jeg tror og håper helsevesenet blir bedre av at de må tenke over hvilke holdninger som ligger latent og hvorfor de handler som de gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ja jeg gikk dessverre nesten på rasismehysteriet jeg og helt i begynnelsen, til en kamerat som jobber i ambulansen sa at han nektet å forhåndsdømme etter media før han hadde hørt alle fakta. Og med de på bordet ser en at det var ikke rasisme, men dårlig opplæring i at hjerneskader også kan gi vannavlating som er ser viljestyrt ut, selv om det vanligste er at man bare pisser i buksa uten å dra opp smekken... Hva ville du gjort hvis din ektefelle slår hodet så hardt at han blir bevisstløs. Du tror han dør. Han kommer til bevissthet men er helt omtåket. Når ambulanser kommer opptrer de arrogant og totalt overser deg og alle vitner som prøver å fortelle hva som har skjedd. De tar en rask titt på han. Han stables på beina, men er omtåket. Han tisser på seg og ambulansepersonellet. De kaller han ett svin. De nekter å ta han med i ambulansen. De ignorerer alle som prøver å fortelle at dette er alvorlig inkl. en/to sykepleiere som var på stedet. Så der står din mann, etter å ha vært bevisstløs i mange minutter, fullstendig omtåket, ikke i stand til å gjøre rede for seg. Du vet han må ha legehjelp, men det er umulig å få kontakt med ambulansepersonellet fordi de ignorerer deg (og alle andre). Ambulansen kjører. Neste timene, dagene, ukene vet du ikke om din mann vil dø eller leve. Og hvis han overlever vet du ikke om han noensinne vil kunne gå, snakke eller le igjen. Hva ville du gjort? Ingen ting? Ville du tenkt at de hadde sikkert en dårlig dag på jobben samtidig den dagen, og krysset fingrene for at de ikke kom til å ha det igjen? Og en liten tiing til. Det er ikke Kohinoor som bestemmer hvor store avisoppslagene er/var . Det har man redaktører til. Så hvis man mener at avisene har kjørt en ensidig kampanje, så er det faktisk ikke Kohinoor som er ansvarlig for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Regner med at du har lest Aftenposten fredag? Selv om du har brukt et par dager på å bearbeide det Det er klart at det som sto der gjør sterkt inntrykk på oss. Det er klart det er grusomt for mennesker som havner oppi begivenhetenes sentrum på denne måten. Det viktigste vi kan lære er at det ikke er riktig å henge ut enkeltindivid eller gå etter enkeltindivid på en slik måte. Heller ikke på dol... Og at det er lite hensiktsmessig å redusere et menneske til et enkelt trekk eller en enkelt egenskap. Også på dol... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Dette er vel ikke tatt fra adopsjonsforums side, men fra deres ungdomsside www.ungadoptert.no, der det omtales et titalls unge adopterte. Det er et faktum at både Aftenposten, Dagbladet og Ny Tid nominerte henne til "årets nordmann" el.l. i fjor. Hadde hun ikke vært en ressurssterk norsk ungdom så hadde hun vel blitt oversett i media slik som andre innvandrere, rusmisbrukere o.a. som opplever at helsevesenet diskriminerer folk. Mari Kohinoor Nordberg er i hvertfall et langt bedre forbilde for mange her i Norge enn en gjeng anonyme kverulanter på DOL som elsker å skjelle ut folk som ikke vil si hvem de er. Aftenposten? Sier du det, ja... Også kalt "pressens venstreside". Iallefall ifølge trådstarter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Men hvorfor er hennes subjektive mening om at det var rasisme mindre sann enn ambulansesjåførens subjektive mening om at det ikke er det? Ambulansesjåførens håndtering av saken kan lett settes inn i et rasistisk og fordomsfullt mønster helsevesenet og andre norske etater og bedrifter har, spør de narkomane hvilken helsehjelp de får, for eksempel! Jeg tror og håper helsevesenet blir bedre av at de må tenke over hvilke holdninger som ligger latent og hvorfor de handler som de gjør. Jeg er helt enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Men hvorfor er hennes subjektive mening om at det var rasisme mindre sann enn ambulansesjåførens subjektive mening om at det ikke er det? Ambulansesjåførens håndtering av saken kan lett settes inn i et rasistisk og fordomsfullt mønster helsevesenet og andre norske etater og bedrifter har, spør de narkomane hvilken helsehjelp de får, for eksempel! Jeg tror og håper helsevesenet blir bedre av at de må tenke over hvilke holdninger som ligger latent og hvorfor de handler som de gjør. fordi det er han selv som vet. ingen gå inn i ens annens hode. er ikke noe rart hun tolket det som rasisme i det tilfellet, men det samme skjer med hvite folk også, bare at da blir det ikke førstesidesoppslag og heksejakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 fordi det er han selv som vet. ingen gå inn i ens annens hode. er ikke noe rart hun tolket det som rasisme i det tilfellet, men det samme skjer med hvite folk også, bare at da blir det ikke førstesidesoppslag og heksejakt. er mange som har skrevet om saken: dette ville aldri skjedd med en hvit norsk mann!! men det skjer jo med de og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg tror hun er et sammensatt menneske som alle oss andre. De som selv har følt på kroppen hvordan det er å møte helsevesenets arroganse når de virkelig har tråkket i baret, kan nok forstå hennes reaksjon. Selv synes jeg det er tragisk at etterspillet av denne saken stort sett har blitt insevret til rasisme. Debatten om hvor vidt ambulanser i det hele tatt skal forlate personer de er sendt for å hjelpe, ble borte. Det samme ble debatten om sykehusledelsens endeløse arroganse og manglende vilje til å innrømme feil. Deres opptreden var et studie i ansvarsfraskrivelse. Mange opplever nettopp denne maktmissbruken uten at riksdekkende media sier noe om det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg tror ikke noe på at det var rasisme som var grunnen til at ambulansepersonellet gjorde feil, så hun er intet forbilde. Hun har ved hjelp av media knekket en mann og drevet han på randen av selvmord over en feil han gjorde, som ikke var rasismerelatert.Tror jeg. De som først og fremst sviktet ambulansepersonalet var sykehusledelsen. Hadde de umiddelbart innrømmet at man har gjort en fryktelig feil når en mann blir forlatt livstruende skadd, ville saken blitt lagt død i løpet av en uke. Når de i stedet kommer med den ene bortforklaringen mer motbydelig enn den andre, vekker de selvsagt alle pressens blodhunder. Da vil noen bli korsfestet. Og sykehusledelsen vet å sno seg så det ikke blir dem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.