Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Familien til samboeren som vi pleier å være hos på julaften har i år gitt hint om at det begynner å bli for mange. Før var det samboeren og datteren hans, men så kom jeg til, og nå har vi fått en baby også. En familie på 3 er der annenhvert år, og det faller på dette året. Dermed forstår jeg godt at det begynner å bli trangt rundt bordet! Dessuten har jeg egentlig ønsket at vi skulle være hjemme på julaften i år, og starte noen egne juletradisjoner for jenta vår. Jeg er vant til å være veldig få på julaften, men samboeren og stedatteren (11 år) er vant til å være mange. Babyen legger seg ca. åtte. Samboeren mente at da kunne han og stedatteren reise opp til familien og være der og pakke opp pakker sammen med dem etter åtte. Ellers ville det bli for kjedelig for stedatteren. Jeg synes jo det blir litt stusselig da, å sitte her aleine hele kvelden etter at babyen har lagt seg! Pakke opp mine egne pakker for meg selv... Er jeg fryktelig egoistisk hvis jeg mener de bør bli her? Hva ville dere ha gjort? Stedatteren hadde nok ønsket å dra opp dit uten pappaen også, men det synes han ikke er ok, siden han har henne bare annenhver jul. Forståelig nok... Innmari i tvil her jeg nå, men vi må svare denne familien snart se, hvem som evt. kommer, og når. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Lag deres egen tradisjon, der alle dere blir hjemme. Hold åpent hus, så får de som ønsker det, komme til dere, gjerne annenhvert år. Når nye generasjoner blir født, er det på tide med litt endringer. Vi har 3 barn, og pappa'n til ungene er hjemme kun annenhvert år pga jobb. Jeg hadde ikke giddet å fly rundt på julaften med hørten pakkenelliker og 3 unger på slep. Bli hjemme, og nyt høytiden i ro og mak! God jul! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg synes det er synd at ikke familien til samboeren din kan ha alle hos seg denne ene kvelden. Om jeg har husker riktig hva du har skrevet tidligere. så er det ikke et alternativ å dra til din mor/far? Har famlien hans bare hintet frampå, eller sagt tydelig fra et det er blitt for mange? Har de bare ymtet frampå tror jeg kanskje jeg ville latt som jeg ikke forsto hintet, men heller tilbudt meg å hjelpe ekstra mye til. Det er ikke egoistisk av deg å ikke ville sitte alene på julaften.. det er noe av det tristeste jeg kan tenke meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg syns samboeren din skal ta hensyn til deg, og være sammen med deg hele julaften. Å la deg være alene mens han selv koser seg med familien, er dårlig gjort. Det virker også litt rart om samboeren din og hans datter skal være velkomne der, når dere har fått beskjed om at det blir for mange. Kan dere ikke heller dra til familien hans alle sammen en dag i romjulen når den andre familien ikke er der lenger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1223231229' post='3977946] Lag deres egen tradisjon, der alle dere blir hjemme. Hold åpent hus, så får de som ønsker det, komme til dere, gjerne annenhvert år. Når nye generasjoner blir født, er det på tide med litt endringer. Vi har 3 barn, og pappa'n til ungene er hjemme kun annenhvert år pga jobb. Jeg hadde ikke giddet å fly rundt på julaften med hørten pakkenelliker og 3 unger på slep. Bli hjemme, og nyt høytiden i ro og mak! God jul! ) Ja hadde samboeren også sett det sånn så... Men han ser det altså slik at stedatteren må få feire jul med hele slekten slik hun er vant til - ellers blir det ikke jul! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja hadde samboeren også sett det sånn så... Men han ser det altså slik at stedatteren må få feire jul med hele slekten slik hun er vant til - ellers blir det ikke jul! Mener samboeren din at han er nødt å være med hvis datteren skal dit? Han har jo en datter til nå, pluss deg.... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Dere burde bytte om på hvilket år dere har hans datter i julen da. Så ene året, når hans foreldre har besøk av den andre familien, er dere tre hjemme, og datteren hans hos moren sin. Neste året er dere alle fire hos hans familie når de ikke har den andre familien der. Sånn ville jeg gjort det da ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Nei her syns jeg ikke du er egoistisk. Det er ingen mening i at du skal sitte alene julekvelden - alvorlig talt. Skap deres egne juletradisjoner, nå er lille prinsessen liten, og tiden er inne for det. Lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg synes det er synd at ikke familien til samboeren din kan ha alle hos seg denne ene kvelden. Om jeg har husker riktig hva du har skrevet tidligere. så er det ikke et alternativ å dra til din mor/far? Har famlien hans bare hintet frampå, eller sagt tydelig fra et det er blitt for mange? Har de bare ymtet frampå tror jeg kanskje jeg ville latt som jeg ikke forsto hintet, men heller tilbudt meg å hjelpe ekstra mye til. Det er ikke egoistisk av deg å ikke ville sitte alene på julaften.. det er noe av det tristeste jeg kan tenke meg! De har virkelig liten plass! I fjor var det så vidt jeg fikk skviset min nesten høygravide mage inn på kjøkkenet! Og i år skal vi da altså være 4 personer mer... Det er fullt forståelig at de ønsker å begrense det! Det er nemlig samboerens tante og onkel, så de har egne barn og barnebarn som selvfølgelig går først. Vi er velkomne dersom vi absolutt ønsker det, men de sa noe slikt som at "snakket ikke dere om å begynne å feire jul selv denne jula? Ellers får dere si ifra i god tid - så vi rekker å bygge ut." Dette høres surere ut på trykk enn det var sagt altså...! Men som sagt så ønsker jeg egentlig å være hjemme også. Ikke minst fordi de spiser ganske seint, og da rekker ikke babyen å åpne pakker etterpå. Hun er for lita til å ha noe igjen for å bli holdt oppe fordi det er julaften! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg syns samboeren din skal ta hensyn til deg, og være sammen med deg hele julaften. Å la deg være alene mens han selv koser seg med familien, er dårlig gjort. Det virker også litt rart om samboeren din og hans datter skal være velkomne der, når dere har fått beskjed om at det blir for mange. Kan dere ikke heller dra til familien hans alle sammen en dag i romjulen når den andre familien ikke er der lenger? Det er hovedsaklig rundt bordet det blir trangt, og vi skulle jo spise hjemme alle sammen først i så fall, og så skulle de to dratt opp etterpå. Da hadde nok babyen og jeg vært velkomne også, men da er det jo leggetid for henne! Samboeren synes selvfølgelig at det er koselig å være der på julaften slik han har vært siden han var liten. Men nå er det nok hovedsaklig for stedatterens skyld. Klart vi kan hilse på dem en annen dag i jula, men han er redd selve julaften skal bli kjedelig for henne da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 De har virkelig liten plass! I fjor var det så vidt jeg fikk skviset min nesten høygravide mage inn på kjøkkenet! Og i år skal vi da altså være 4 personer mer... Det er fullt forståelig at de ønsker å begrense det! Det er nemlig samboerens tante og onkel, så de har egne barn og barnebarn som selvfølgelig går først. Vi er velkomne dersom vi absolutt ønsker det, men de sa noe slikt som at "snakket ikke dere om å begynne å feire jul selv denne jula? Ellers får dere si ifra i god tid - så vi rekker å bygge ut." Dette høres surere ut på trykk enn det var sagt altså...! Men som sagt så ønsker jeg egentlig å være hjemme også. Ikke minst fordi de spiser ganske seint, og da rekker ikke babyen å åpne pakker etterpå. Hun er for lita til å ha noe igjen for å bli holdt oppe fordi det er julaften! Skjønner :-) Da burde du, samboer og lillefrøken være hjemme mens stedatter feirer med de andre dersom det ikke kan unnværes. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j83! Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg er veldig enig i det candyqueen_83 sier.. er det samboeren sin tante og onkel det er snakk om ? hva med å være hos dine eller hans foreldre da? jeg hadde absolutt ikke godtatt å sitte alene hjemme på kvelden på julaften og synes det er rart at han i det hele tatt kan tenke at det er greit!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Mener samboeren din at han er nødt å være med hvis datteren skal dit? Han har jo en datter til nå, pluss deg.... :-( Ja, men henne har han bare annenhvert år, og mener at han ikke kan "sende henne avgårde". Jeg ser det ikke helt sånn - siden hun ønsker det selv. Men så tenker jeg at det kanskje er merkelig å påstå at han skal være sammen med meg heller enn med datteren sin... Babyen sover jo da. Men så tenker jeg at han også har ansvar for babyen mens hun sover, og at det ikke skal ligge på meg aleine bare fordi han har ei datter til... Hmm, blir ikke helt enig med meg selv her gett! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Dere burde bytte om på hvilket år dere har hans datter i julen da. Så ene året, når hans foreldre har besøk av den andre familien, er dere tre hjemme, og datteren hans hos moren sin. Neste året er dere alle fire hos hans familie når de ikke har den andre familien der. Sånn ville jeg gjort det da ) Ja det har jeg også tenkt! Men så blir det litt vanskelig å bytte akkurat dette året da. Det hadde vært lettere å spørre henne om hun ville være hos oss to år på rad for å bytte, enn "gidder du å være hos mor di i år også eller, det passer ikke at du er hos oss i år se...". Hvis du skjønner;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Nei her syns jeg ikke du er egoistisk. Det er ingen mening i at du skal sitte alene julekvelden - alvorlig talt. Skap deres egne juletradisjoner, nå er lille prinsessen liten, og tiden er inne for det. Lykke til! :-) Takk for det:-) Så du mener at stedatteren også bør være her, selv om hun synes det er kjedelig i forhold til å være sammen med storfamilien? Eller bør samboeren la henne dra dit aleine etter middag? Da får jo ikke de to like mye tid sammen, men hvis hun bare hadde kjedet seg likevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja det har jeg også tenkt! Men så blir det litt vanskelig å bytte akkurat dette året da. Det hadde vært lettere å spørre henne om hun ville være hos oss to år på rad for å bytte, enn "gidder du å være hos mor di i år også eller, det passer ikke at du er hos oss i år se...". Hvis du skjønner;-) Lol, det hadde vært litt rart ja ) Dere kan jo avtale litt med moren hennes også? At hun er enten hos henne eller dere to år på rad. Akkurat på selve julaften. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Skjønner :-) Da burde du, samboer og lillefrøken være hjemme mens stedatter feirer med de andre dersom det ikke kan unnværes. :-) Jeg har foreslått det også, men han synes ikke han kan gjøre det. Han har henne bare annenhver jul, og mener at han da ikke kan "sende henne avgårde". Jeg mener nå likevel at det må være bedre enn at hun skal sitte her og kjede seg men. Skal ikke være lett se... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja hadde samboeren også sett det sånn så... Men han ser det altså slik at stedatteren må få feire jul med hele slekten slik hun er vant til - ellers blir det ikke jul! ''Men han ser det altså slik at stedatteren må få feire jul med hele slekten slik hun er vant til - ellers blir det ikke jul!'' Inviter slekta hjem til dere, da vel! Selv synes jeg det var kjempedeilig å omsider ta den beslutningen at vi feirer jul hjemme, så får de komme de som vil. Tidligere var vi gjerne annenhver julaften hos hans og min slekt, hvilket jeg synes ble ganske slitsomt med unger og bager og gaver på slep etterhvert. Om det bare blir oss aller nærmeste julaften er det ikke trist det heller. Men foreløpig har gjerne i det minste ett sett besteforeldre feiret med oss, og dels også en tante eller onkel med familie. Å lage julemiddag til mange er ikke mye mer jobb enn å lage til få. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg er veldig enig i det candyqueen_83 sier.. er det samboeren sin tante og onkel det er snakk om ? hva med å være hos dine eller hans foreldre da? jeg hadde absolutt ikke godtatt å sitte alene hjemme på kvelden på julaften og synes det er rart at han i det hele tatt kan tenke at det er greit!! Hans mor er også der. Hans far og mine foreldre er ikke aktuelle. Løsningen candyqueen_83 nevner ser jeg også som den beste, men som jeg svarte henne synes jeg det er vanskelig å foreslå et bytte når det er det året hun skulle vært hos oss. Det å foreslå at hun ikke skal være hos oss i jula likevel er værre enn å foreslå at hun skal være hos oss to julaftener på rad... Skjønner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Takk for det:-) Så du mener at stedatteren også bør være her, selv om hun synes det er kjedelig i forhold til å være sammen med storfamilien? Eller bør samboeren la henne dra dit aleine etter middag? Da får jo ikke de to like mye tid sammen, men hvis hun bare hadde kjedet seg likevel... Jeg syns at hun burde være med dere. Er hun helt uvillig til det? Forstår jo at hvis hun er vant til å være veldig mange mennesker på julaften, at hun syns det kan høres litt stusselig ut med "bare" dere. ;-) Men da er det jo opp til dere å vise at det trenger det slett ikke være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.