Anonym 82 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Da vi fikk barn, bestemte vi oss for at vi ville feire julaften hjemme hos oss selv. Vi har gitt beskjed til familie på begge sider om at alle er hjertelig velkommen til oss, men vi drar ingen steder. Noen år er vi veldig mange her hjemme, andre år er vi færre, det varierer veldig. Men det er alltid veldig koselig. Sånn tenker jeg også - det hadde vært så innari godt å få være hjemme på julaften! Men så veier samboerens stemme tyngre enn min da, siden han har en datter mer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Du får vise ham alle innleggene her inne ;-) Har nesten gjort det! I hvert fall gitt ham en oversikt over hvilke svar jeg fikk. Men siden det var så utrolig mange forskjellige, så blei jo ingen noe klokere av det...! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gleder meg veeeeldig til jul! Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er sant, men for MEG er jo dette en meget viktig jul:-) Men du.... Det _er_ en viktig jul for deg. Men det er likevel mye viktigere for datteren til samboeren din da. Hun er jo liten. Jeg synes det høres litt vondt ut at hun skal være avgårde uten at hverken du eller faren er med på julaften. På ett eller annet punkt der så må det lett bli litt sårt for henne føler jeg - at hun ikke har pappa der på selveste julekvelden fordi han skal være sammen med deg. Og du skal være hjemme for at babyen ikke skal bli trøtt. Dette betyr jo at ditt behov for å unngå litt sutring settes over hennes behov for å ha en fin julaften. Ikke la henne dra alene mener jeg. Enten får pappaen bli med henne et par timer, eller så får alle bli med eller alle være hjemme. Men hun bør være sammen med pappa julaften. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nissekjerringa Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Mens andre sier at det er barnas dag, og barna bør få lov til å bestemme denne dagen...! Ikke lett å vite helt hva som er riktig! Barnas dag ..... hmmmm det er en familiedag i mine øyne, 17.mai er barnas dag. Flott om din stedatter kan glede seg til dine juletradisjoner , og da må hun jo først oppleve dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Dere skal selvsagt være sammen hele kvelden. Det er uhørt at din mann drar av sted midt på julekvelden! Stedatter må følge deres regler. Gang på gang overasker det meg hvordan barn og stebarn får lov til å manipulere vaner og rutiner hos familier som jeg leser om her inne. Foreldre må tørre å sette klare regler og være tydelige voksne omsorgspersoner. Ikke la barna bestemme. Slikt som skjer hos mange familier i dag er med på å gjøre ungene bortskjemte og utspekulerte. Generelt er jeg enig med deg. Men julaften er nå engang julaften, og da synes jeg de voksne kan strekke seg litt lenger for å oppfylle barnas forventninger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg hadde sagt ja til invitasjonen og reist med samboer, baby og stedatter i juleselskap. Og stolt vist frem familiens nye vidunder til familien Julaften er kun noen timer med felles hygge og kos, men svært viktig for din stedatter i den alderen hun nå er. Hun vil garantert sette stor pris på å stolt kunne vise frem søsteren sin 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Dere skal selvsagt være sammen hele kvelden. Det er uhørt at din mann drar av sted midt på julekvelden! Stedatter må følge deres regler. Gang på gang overasker det meg hvordan barn og stebarn får lov til å manipulere vaner og rutiner hos familier som jeg leser om her inne. Foreldre må tørre å sette klare regler og være tydelige voksne omsorgspersoner. Ikke la barna bestemme. Slikt som skjer hos mange familier i dag er med på å gjøre ungene bortskjemte og utspekulerte. Hvem har sagt at dette barnet manipulerer? Hun har sikkert uttrykt hva hun ønsker å gjøre på julaften, men det er langt derfra og til manipulering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg hadde sagt ja til invitasjonen og reist med samboer, baby og stedatter i juleselskap. Og stolt vist frem familiens nye vidunder til familien Julaften er kun noen timer med felles hygge og kos, men svært viktig for din stedatter i den alderen hun nå er. Hun vil garantert sette stor pris på å stolt kunne vise frem søsteren sin Men det er jo nettopp det - at vi på en måte har blitt "avinvitert". Vi har fått beskjed om at det har blitt for mange, og et hint om at vi kanskje ikke skal komme i år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg hadde sagt ja til invitasjonen og reist med samboer, baby og stedatter i juleselskap. Og stolt vist frem familiens nye vidunder til familien Julaften er kun noen timer med felles hygge og kos, men svært viktig for din stedatter i den alderen hun nå er. Hun vil garantert sette stor pris på å stolt kunne vise frem søsteren sin ''Jeg hadde sagt ja til invitasjonen og reist med samboer, baby og stedatter i juleselskap. Og stolt vist frem familiens nye vidunder til familien :)'' ? De er jo ikke invitert til selskapet, det er en del av problemstillingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Han har da ikke alltid vært tre år gammel Jeg synes faktisk du må leve med å være alene, all den tid du nekter å forandre noen rutiner. Men... Om du vil forsøke å overtale samboeren din, så må du forandre strategi. Du må tilby noe for datteren hans som er både koselig, underholdende og positivt i tiden etter at babyen har lagt seg. Noe som gjør at de to kan være sammen hele julaften. Aldri i livet om jeg hadde gitt slipp på sønnen min på julaften, spesielt om jeg bare hadde han annenhver gang. ''Aldri i livet om jeg hadde gitt slipp på sønnen min på julaften, spesielt om jeg bare hadde han annenhver gang.'' HELT enig!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Men det er jo nettopp det - at vi på en måte har blitt "avinvitert". Vi har fått beskjed om at det har blitt for mange, og et hint om at vi kanskje ikke skal komme i år... Da hadde jeg påinvitert meg hehe. Jeg forstår at det er mye styr rundt dette og vanskelig å tilfredstille alle parter. Men jeg mener at julaften i deres tilfelle er viktigst for din stedatter og jeg forstår at pappan gjerne vil være med henne. Jeg ser du sier lengre ned i tråden at hun sikkert ville klare seg noen timer alene i selskapet, det tror jeg også. Men jeg tror også hun ville bli såret av at pappa ikke er der sammen med henne. At hun vil få følelsen av ikke å være viktig. Jeg har vært i en slik situasjon i mange år, alenemamma med en sønn og annenhver jul hos meg og sin far. Jeg hadde aldri latt han reise alene i et selskap på "vår" julaften. Det er jeg sikker på at du ikke hatt latt din datter gjort heller hvis du var i den situasjonen. Dere finner nok en løsning på det skal du se. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''Jeg hadde sagt ja til invitasjonen og reist med samboer, baby og stedatter i juleselskap. Og stolt vist frem familiens nye vidunder til familien :)'' ? De er jo ikke invitert til selskapet, det er en del av problemstillingen. Hva er problemet da? Hvis de ikke er invitert så blir de selvsagt hjemme og forklarer for stedatteren at de ikke er invitert dit i år. Da har jeg misforstått hele greiene her jeg Det skjer jo stadig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Uansett hva dere velger, så synes jeg dere skal være sammen dere 4. Noe annet virker for meg fullstendig "ujulete". Dere er en familie på 4 nå, og da må dere være sammen. Enten får dere fortsette med tradisjonen som har vært. Herremin, en liten en som legger seg kl. 8 tar da ikke så mye plass... Eller så får dere lage en ny tradisjon. Far og stebarn kan jo ta en tur på formiddagen juleaften, eller dere kan være i lag 1. juledag. Selve juleaften er dere sammen! Synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hva er problemet da? Hvis de ikke er invitert så blir de selvsagt hjemme og forklarer for stedatteren at de ikke er invitert dit i år. Da har jeg misforstått hele greiene her jeg Det skjer jo stadig ''Hva er problemet da? Hvis de ikke er invitert så blir de selvsagt hjemme og forklarer for stedatteren at de ikke er invitert dit i år. '' Løsningen burde være så enkel, ja. Men samboeren vil dra dit etter middagen likevel, sammen med stedatteren. Og trådstarter kan da ikke være med, fordi hun ikke vil forandre leggetidene til babyen. Dermed blir hun sittende alene hjemme. Sånn kort fortalt. Men jeg er enig med deg. Er man ikke invitert, så skal man heller ikke presse seg på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''Hva er problemet da? Hvis de ikke er invitert så blir de selvsagt hjemme og forklarer for stedatteren at de ikke er invitert dit i år. '' Løsningen burde være så enkel, ja. Men samboeren vil dra dit etter middagen likevel, sammen med stedatteren. Og trådstarter kan da ikke være med, fordi hun ikke vil forandre leggetidene til babyen. Dermed blir hun sittende alene hjemme. Sånn kort fortalt. Men jeg er enig med deg. Er man ikke invitert, så skal man heller ikke presse seg på. Okeiiiiiii, jeg leste vel litt raskt jeg da og nederst stod det at hun snart måtte gi et svar til denne familien om hvor mange og når og slikt, så da antok jeg selvsagt at de var velkommen. Selv om de har ymtet frem på om at det begynner å bli litt trangt. Det ordner seg nok 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ja, jeg skjønner det, men det er ikke alltid en kan gjøre alle til lags. Jula er for mange tid sammen med familien, og julaften er høydepunktet. Jeg skjønner i allefall trådstarter når hun sier hun vil skape jueltradisjoner for seg og sine der alle er samlet. ''Ja, jeg skjønner det, men det er ikke alltid en kan gjøre alle til lags. Jula er for mange tid sammen med familien, og julaften er høydepunktet. Jeg skjønner i allefall trådstarter når hun sier hun vil skape jueltradisjoner for seg og sine der alle er samlet.'' Joda, skjønner ønsket, men i familier med dine, mine og våre barn kan ikke alle få ønskene oppfylt, dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei igjen, Du kan jo ikke gjøre noe fra eller til med hvem som inviteres eller ikke til denne onkelen og tanta, men jeg har bare tenkt litt på akkurat det der. Det høres ut som om dette tanteparet startet denne juletradisjonen da de var bare dem og søster (din svigermor) med mann og barn. Men så etterhvert som alle barna vokser opp og får egne familier, så øker antall gjester. Og hvis jeg har skjønt det riktig, så kommer nå også din svigermor med ny mann og _hans barn_??? Høres ut som om denne tanta har tatt seg vann over hodet og for lengst burde satt foten ned til å inkludere allemannalle i julefeiringene - 25 personer hørtes helt håpløst ut. Kanskje kunne tanta tenke seg å 'kutte ut' også svigermoren din? ;-) Jeg skulle tro at denne tanta egentlig ville synes det var greit at dere går over til å lage deres egen julefeiring og tar med svigermor m/ følge på kjøpet. Problemet er vel først og fremst at tanta ikke har meddelt til dere før nå nylig (?) at dere ikke er invitert til middags, slik at stedatteren din dermed har snakket om det store juleselskapet helt siden i sommer, uten å få høre at fra og med i år skal julaften ikke feires hos tanteparet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nissen er nok ikke så veldig populær når hun er nesten 12 år innen julaften;-) Men det har helt klart med hvordan vi legger det frem! Hun skal ikke være her på morgenen, blir nok hentet ferdig pyntet på ettermiddagen tenker jeg... Ikke sikker! Uansett er jeg helt sikker på at hun vil bli bånn ulykkelig når hun får høre at vi ikke skal til familien i år, da hun er veldig knyttet til dem! Derfor har jeg tenkt på en løsning hvor hun kan være der noen timer etter at vi har spist, så komme tilbake hit og vise oss hva hun har fått og greier! Men jeg blir ikke helt klok på hva jeg selv mener gett...! Jeg husker min første julaften uten hele slekta. Jeg gruet meg noe forferdelig og syntes ikke det ville bli ordentlig jul uten alle samlet i en liten stue. Jeg var på alder med din stedatter. Det endte derimot med å bli den beste julaften jeg hadde hatt. Stille og rolig, ikke mas og bråk. Jeg synes enten så får dere feire jul hjemme og ikke dra noen steder, eller så synes jeg dere alle fire får feire jul hos de andre, selv om jeg synes det er litt frekt når der har blitt avinvitert. Personlig hadde jeg gått for løsningen å invitere nærmeste familie hjem til dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Kanskje du kan invitere alle til dere? Å sitte alene denne kvelden hadde jeg syntes var trist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julejentutten Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hm, kinkig problemstilling. Dere kan vel kanskjer være hos dere hele hurven? Så får du svigermor til å ordne potetene, du tar ribbe osv? Få sambo til å få juletreet i hus, svigerfar kan kanskje være julenisse? Det burde gå greit om alle samarbeider og strekker ut en hjelpende hånd:) Lykke til pst kakene kan kanskje stedatter ta seg av? de er ofte bakeglade i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.