Gå til innhold

Julaften igjen - tenker jeg egoistisk?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Har nesten gjort det! I hvert fall gitt ham en oversikt over hvilke svar jeg fikk. Men siden det var så utrolig mange forskjellige, så blei jo ingen noe klokere av det...! :-)

Du skulle vist ham bare de som talte til din fordel, så nå har du forhåpentligvis lært til neste gang ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

74

• morsan

15

• PieLill

15

• candyqueen_83

14

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Det går selvfølgelig an, men det gjør ikke skuffelsen noe mindre for stedatteren! Ei heller gjør det det morsommere for henne å sitte her hele kvelden etter åtte aleine med oss to voksne...!

Skulle gjerne hatt det sånn selv jeg, at vi var hjemme uansett! Men så har jeg ikke like tung stemme som samboeren da, siden han har en datter mer enn meg...

Skjønner at du er i "knipe".

Samtidig - av og til undervurderer vi barn, vi tror gjerne at de tenker slik og sånn, mens de egentlig ikke gjør det. Hva med å ta en prat med stedatteren? Altså, du og pappan, det kan jo hende hun ser litt annerledes på ting enn dere tror?

Og - om ikke stemmen din er like tung som samboerens, så får du heve stemmen. Høyere kan oppveie tung. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Du kan jo ikke gjøre noe fra eller til med hvem som inviteres eller ikke til denne onkelen og tanta, men jeg har bare tenkt litt på akkurat det der.

Det høres ut som om dette tanteparet startet denne juletradisjonen da de var bare dem og søster (din svigermor) med mann og barn. Men så etterhvert som alle barna vokser opp og får egne familier, så øker antall gjester. Og hvis jeg har skjønt det riktig, så kommer nå også din svigermor med ny mann og _hans barn_???

Høres ut som om denne tanta har tatt seg vann over hodet og for lengst burde satt foten ned til å inkludere allemannalle i julefeiringene - 25 personer hørtes helt håpløst ut.

Kanskje kunne tanta tenke seg å 'kutte ut' også svigermoren din? ;-)

Jeg skulle tro at denne tanta egentlig ville synes det var greit at dere går over til å lage deres egen julefeiring og tar med svigermor m/ følge på kjøpet.

Problemet er vel først og fremst at tanta ikke har meddelt til dere før nå nylig (?) at dere ikke er invitert til middags, slik at stedatteren din dermed har snakket om det store juleselskapet helt siden i sommer, uten å få høre at fra og med i år skal julaften ikke feires hos tanteparet.

Det er nettopp slik det er:-)

Klart vi kan invitere alle hit, da blir vi minimum ti mennesker! Vi har bord med plass til max åtte, men da får vi bare fordele det på to bord. Men jeg har aldri laget julemiddag før da, og synes det er driiitskummelt å skulle lage til så mange første gangen! Ikke for det, svigermor hadde sikkert gjerne hjulpet til, og samboeren er også flink til å lage mat! Men likevel a...

Stedatteren gleder seg fra og med 1.juledag hun, til neste jul der oppe! 25 mennesker er ALT for mange for meg, og drøyt mange selv for samboeren. Men for et barn så er det jo selvfølgelig eldorado:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker min første julaften uten hele slekta. Jeg gruet meg noe forferdelig og syntes ikke det ville bli ordentlig jul uten alle samlet i en liten stue. Jeg var på alder med din stedatter. Det endte derimot med å bli den beste julaften jeg hadde hatt. Stille og rolig, ikke mas og bråk.

Jeg synes enten så får dere feire jul hjemme og ikke dra noen steder, eller så synes jeg dere alle fire får feire jul hos de andre, selv om jeg synes det er litt frekt når der har blitt avinvitert. Personlig hadde jeg gått for løsningen å invitere nærmeste familie hjem til dere.

Ja det blir nok til at vi er her alle sammen tenker jeg... Jeg mener det er vi voksne som bestemmer hvor familien skal være, og så skal det selvfølgelig legges til rette slik at barna skal ha en best mulig julaften!

Jeg tror hun uansett blir dønn skuffet når hun får vite at vi ikke skal opp dit og spise i år, men slik er det nå engang. Så får vi bare gå inn for å skape egne tradisjoner her, og planlegge godt på forhånd!

Å invitere inn til min. 10 mennesker synes jeg er skummelt når jeg aldri har laget julemiddag før...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan invitere alle til dere? Å sitte alene denne kvelden hadde jeg syntes var trist.

Alle 25??! De kommer ikke inn døren engang! He he... Men det lar seg nok gjøre å dele gruppa, slik at vi blir ti - tolv mennesker her... Så var det bare det å tørre å lage middag til så mange da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kinkig problemstilling.

Dere kan vel kanskjer være hos dere hele hurven?

Så får du svigermor til å ordne potetene, du tar ribbe osv?

Få sambo til å få juletreet i hus, svigerfar kan kanskje være julenisse?

Det burde gå greit om alle samarbeider og strekker ut en hjelpende hånd:)

Lykke til

pst kakene kan kanskje stedatter ta seg av? de er ofte bakeglade i den alderen.

Alle 25??! De får rett og slett ikke plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest julejentutt

Joda, alt går om man vil.

Man får sitte lit hipp som happ og maten blir det nok ei rå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå visste ikke jeg at det da blir 25 pers:-) Det kan jo fort bli litt trangt da. Det finnes inne naturlig måte å dele disse 25 pers da? F.eks. om en del av familien kom til dere? Evt. om dere kunne reise opp dit etter middag alle sammen? (Med babyen sovende i vogna/på et soverom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi kan invitere alle hit, da blir vi minimum ti mennesker! Vi har bord med plass til max åtte, men da får vi bare fordele det på to bord. Men jeg har aldri laget julemiddag før da, og synes det er driiitskummelt å skulle lage til så mange første gangen! Ikke for det, svigermor hadde sikkert gjerne hjulpet til, og samboeren er også flink til å lage mat! Men likevel a...

Stedatteren gleder seg fra og med 1.juledag hun, til neste jul der oppe! 25 mennesker er ALT for mange for meg, og drøyt mange selv for samboeren. Men for et barn så er det jo selvfølgelig eldorado:-)

''Klart vi kan invitere alle hit, da blir vi minimum ti mennesker! Vi har bord med plass til max åtte, men da får vi bare fordele det på to bord.''

Eventuelt sitte trangere? I 40-årslaget mitt var vi 19 med stort og smått, og vi klarte å presse alle rundt et bord som strengt tatt bare er for 12 personer. Riktignok var 7 barn i alderen 5-13, men en stol tar like mye plass uansett om det sitter en liten eller en stor rompe på den;-)

Eventuelt sette bord nr 2 inntil bord nr 1 for å lage langbord, noe vi gjorde i sønnens barnedåp, da vi var de 16 av de ovenfor nevnte som var født på det tidspunktet;-)

''Men jeg har aldri laget julemiddag før da, og synes det er driiitskummelt å skulle lage til så mange første gangen!''

Det skjønner jeg godt, og derfor forelsår jeg at du lager noe som er enklere å få til vellykket enn ribbe. Lag svinestek som du kan steke i stekepose, eller lag pinnekjøtt. Jeg kan gi deg noen tips hvis du vil;-)

''Ikke for det, svigermor hadde sikkert gjerne hjulpet til, og samboeren er også flink til å lage mat! Men likevel a...''

Ta imot den hjelpen du kan få:-) Svigermor synes sikkert det er stas at hun kan være behjelpelig med å førge for at sønnen får seg "skikkelig mat"! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 25??! De kommer ikke inn døren engang! He he... Men det lar seg nok gjøre å dele gruppa, slik at vi blir ti - tolv mennesker her... Så var det bare det å tørre å lage middag til så mange da!

Og uansett antall er det vel ikke særlig naturlig at du er julaftens-vertinne for din manns fettere og kusiner med ektefeller og barn;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Klart vi kan invitere alle hit, da blir vi minimum ti mennesker! Vi har bord med plass til max åtte, men da får vi bare fordele det på to bord.''

Eventuelt sitte trangere? I 40-årslaget mitt var vi 19 med stort og smått, og vi klarte å presse alle rundt et bord som strengt tatt bare er for 12 personer. Riktignok var 7 barn i alderen 5-13, men en stol tar like mye plass uansett om det sitter en liten eller en stor rompe på den;-)

Eventuelt sette bord nr 2 inntil bord nr 1 for å lage langbord, noe vi gjorde i sønnens barnedåp, da vi var de 16 av de ovenfor nevnte som var født på det tidspunktet;-)

''Men jeg har aldri laget julemiddag før da, og synes det er driiitskummelt å skulle lage til så mange første gangen!''

Det skjønner jeg godt, og derfor forelsår jeg at du lager noe som er enklere å få til vellykket enn ribbe. Lag svinestek som du kan steke i stekepose, eller lag pinnekjøtt. Jeg kan gi deg noen tips hvis du vil;-)

''Ikke for det, svigermor hadde sikkert gjerne hjulpet til, og samboeren er også flink til å lage mat! Men likevel a...''

Ta imot den hjelpen du kan få:-) Svigermor synes sikkert det er stas at hun kan være behjelpelig med å førge for at sønnen får seg "skikkelig mat"! *he he*

NEI, IKKE forandre på julemiddagen. Jeg hadde blitt kjempeskuffa om jeg kom bort på julaften, og ble servert skinkestek :o((((

Vil ha pinnekjøtt, ribbe og medisterpølser :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, IKKE forandre på julemiddagen. Jeg hadde blitt kjempeskuffa om jeg kom bort på julaften, og ble servert skinkestek :o((((

Vil ha pinnekjøtt, ribbe og medisterpølser :o)

Jeg hadde blitt sjeleglad over å komme til dekket bord hos andre, som har slitt og stått på for at det skal bli et fint selskap, så det ville aldri falt meg inn i tussmørke å klage over menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dere skal selvsagt være sammen hele kvelden. Det er uhørt at din mann drar av sted midt på julekvelden! Stedatter må følge deres regler.

Gang på gang overasker det meg hvordan barn og stebarn får lov til å manipulere vaner og rutiner hos familier som jeg leser om her inne. Foreldre må tørre å sette klare regler og være tydelige voksne omsorgspersoner. Ikke la barna bestemme.

Slikt som skjer hos mange familier i dag er med på å gjøre ungene bortskjemte og utspekulerte.

''Det er uhørt at din mann drar av sted midt på julekvelden! Stedatter må følge deres regler.''

Helt uenig med deg. Jeg synes det er helt naturlig at mannens datters ønsker veier tungt denne kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Nå visste ikke jeg at det da blir 25 pers:-) Det kan jo fort bli litt trangt da. Det finnes inne naturlig måte å dele disse 25 pers da? F.eks. om en del av familien kom til dere? Evt. om dere kunne reise opp dit etter middag alle sammen? (Med babyen sovende i vogna/på et soverom?

''Nå visste ikke jeg at det da blir 25 pers:-) Det kan jo fort bli litt trangt da. Det finnes inne naturlig måte å dele disse 25 pers da? ''

Enig at det burde være en god løsning, høres masete ut å være 25 personer på julaften. Tør ikke engang tenke meg pakkefordelingen og -åpningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg hadde blitt sjeleglad over å komme til dekket bord hos andre, som har slitt og stått på for at det skal bli et fint selskap, så det ville aldri falt meg inn i tussmørke å klage over menyen.

Selvfølgelig hadde jeg ikke klagd høylytt da ;O)

Men hadde blitt skuffet innerst inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamman min har gjerne tatt med ribbe når de har kommet til oss i julen :o))

Ribbe er ikke vanskelig å lage, men jeg ville nok prøvd å lage det en helt vanlig søndag, slik at jeg ikke er så stressa når gjestene kommer og alt skal være perfekt.

Det jeg sliter litt med når jeg skal ha gjester er tidsskjemaet, så jeg anbefaler sterkt å sette opp liste med klokkeslett.

Du må huske på å legge inn tid til babyen også.

Inviter svigers over snarest og foreslå for dem at de kan komme til dere denne jula. Det er virkelig koselig (og lettvint) å feire jula hjemme. Bare tenk på alle pakkene du slipper å dra frem og tilbake :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde jeg ikke klagd høylytt da ;O)

Men hadde blitt skuffet innerst inne.

Unnskyld at jeg spør, men har du alltid feiret jul hjemme hos mamma og pappa? ;-)

Jeg har fått annen meny enn det jeg er vant med hjemmefra under oppveksten både hos søstrene mine (fordi de i større eller mindre grad har tilpasset seg sine menns vaner og/eller skapt nye) og svigermor har også servert annerledes mat enn min mor gjorde da jeg var barn.

God mat er vitkig i julen, men så lenge jeg får spist alle tradisjonsrettene i løpet av juledagene, er det ikke så farlig hvilken rett som serveres hvilken dag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Unnskyld at jeg spør, men har du alltid feiret jul hjemme hos mamma og pappa? ;-)

Jeg har fått annen meny enn det jeg er vant med hjemmefra under oppveksten både hos søstrene mine (fordi de i større eller mindre grad har tilpasset seg sine menns vaner og/eller skapt nye) og svigermor har også servert annerledes mat enn min mor gjorde da jeg var barn.

God mat er vitkig i julen, men så lenge jeg får spist alle tradisjonsrettene i løpet av juledagene, er det ikke så farlig hvilken rett som serveres hvilken dag. :-)

Vi har feiret sammen med familien hvert år. Byttet med hvem vi er hos da. Har vært samlet alle fire besteforeldre, mamma, pappa, tante og onkel, søsteren min, og jeg.

Har spist fjordland på julaften et år jeg da :o) Men det var ribbe, pølse osv så gikk bra :o)

For meg er ikke skinkestek jul :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gleder meg veeeeldig til jul

Jeg må bare si at jeg er imponert over engasjementet her inne.

Aldri har jeg tenkt tanken på at så mange med så stor interesse vil legge hodene sine i bløt for å finne en god løsning på en kvelds problemstilling :-)

Mange sier mye stygt om dol - men jeg synes dette er en av styrkene ved dette stedet. Folk er engasjerte og det mangler ikke på vilje til å finne løsninger.

Jeg håper dere finner en fin løsning for julaften så det blir en deilig kveld slik det skal være.

Jeg husker i en av trådene om juleforberedelser for en stund siden hvordan du gleder deg - du fortjener jo å ha en fin kveld du også som er førstegangsmamma og greier i år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg tror jeg ville tatt vertsfamiliens hint om at det begynner å bli for mange, på alvor. Det er tøft å være vertskap for så mange, og det kan vel være greit for dem å få lov å begynne å kutte ned litt. Hvis jeg var deg, ville jeg lagt hovedvekten på dette argumentet overfor samboeren. Så får du heller invitere en "flokk" til dere, sånn at stedatteren får oppfylt sitt ønske om en livlig jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...