Gå til innhold

Julaften igjen - tenker jeg egoistisk?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Her er det kanskje på tide med innføring av nye tradisjoner?

Da guttungen min var 6 mndr bestemte vi oss for at fra nå av skulle de som ville feire jul sammen med oss komme til oss.

Så fra den jula har vi hatt åpen invitasjon, invitert ikke kompatible mennesker annet hvert år og ellers hatt åpent hus.

Hvis jeg var deg hadde jeg invitert svigermor, samboerns søster med barn til dere. Det er på tide å dele opp storfamilien når det har kommet til så mange mennesker og 3-4 generasjoner.

Julemat er ikke noe problem å lage, jeg pleier å øve meg en gang i løpet av adventstida, og fikk faren min til å skrive nøyaktig oppskrift på sin berømte juleribbe. Min ble faktisk minst like god, og svigermor stiller alltid med ferdigskrelte poteter + medisterkaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

74

• morsan

15

• PieLill

15

• candyqueen_83

14

Mest aktive i denne tråden

Da guttungen min var 6 mndr bestemte vi oss for at fra nå av skulle de som ville feire jul sammen med oss komme til oss.

Så fra den jula har vi hatt åpen invitasjon, invitert ikke kompatible mennesker annet hvert år og ellers hatt åpent hus.

Hvis jeg var deg hadde jeg invitert svigermor, samboerns søster med barn til dere. Det er på tide å dele opp storfamilien når det har kommet til så mange mennesker og 3-4 generasjoner.

Julemat er ikke noe problem å lage, jeg pleier å øve meg en gang i løpet av adventstida, og fikk faren min til å skrive nøyaktig oppskrift på sin berømte juleribbe. Min ble faktisk minst like god, og svigermor stiller alltid med ferdigskrelte poteter + medisterkaker...

Vi har også en åpen invitasjon til dem som vil feire jul med oss.

Vi feirer alltid hjemme eller på hytta.

Min søsters familie feirer også hjemme. Mannens bror er "gammelungkar" og feirer hos dem. Mine foreldre orker ikke denne broren, og er av og til hjemme hos seg selv, av og til hos oss.

Svigermor kommer annenhver jul fordi hun har to barn og feire med.

Aner ikke hvordan det blir i år. Min svigerinne og samboer er for første gang uten barn i jula, så om de vil feire jul med oss og våre barn er det helt greit.

Om vi lager mat til 5 eller 11 personer spiller ingen rolle.

Det som er litt spesielt er vel at hele familien kommer 1. juledag også. Da har vi nemlig bursdagsfeiring med middag og kake og full pakke.

Kjenner at jeg begynner å glede meg nå :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''invitert ikke kompatible mennesker annet hvert år ''

*fnis* til begrepet "ikke kompatible mennesker";-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ønsker da ikke å bli sendt avgårde. Hun ønsker helst å være der sammen med sin far.

Det er ingen ting i veien for at Annonym 82 kunne være med opp til pakkeåpning. Men hun vil ikke fire en tomme på babyrutinene.

Da synes jeg det er alt for mye forlangt at andre skal jenke seg etter noe så stivbeint.

mvh

Tja, hvert sitt syn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Nå visste ikke jeg at det da blir 25 pers:-) Det kan jo fort bli litt trangt da. Det finnes inne naturlig måte å dele disse 25 pers da? ''

Enig at det burde være en god løsning, høres masete ut å være 25 personer på julaften. Tør ikke engang tenke meg pakkefordelingen og -åpningen!

''Enig at det burde være en god løsning, høres masete ut å være 25 personer på julaften. Tør ikke engang tenke meg pakkefordelingen og -åpningen!''

Ser for meg at hver pakke får oppmerksomhet fra de 24 som ser på den som åpner. Det kan ta tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig at det burde være en god løsning, høres masete ut å være 25 personer på julaften. Tør ikke engang tenke meg pakkefordelingen og -åpningen!''

Ser for meg at hver pakke får oppmerksomhet fra de 24 som ser på den som åpner. Det kan ta tid ;)

Jeg har hørt om noen som er fire voksne søsken som samles hver jul med ektefellene og alle barna, samt foreldrene deres. Aner ikke hvor mange de er, men det kan jo fort bli 20 stk dersom alle parene har 2-3 barn hver.

De sier at de ikke har noen felles pakkeoppakking, men at de deler seg i fire grupper i hver sin del av stua, og pakker opp gavene innen kjernefamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hehe.

For ikke å snakke om diskusjonen blant de voksne om hvordan oppakkingen skal administreres ;).

Har en viss diskusjon i min lille familie også - jeg er vokst opp med full oppmerksomhet rundt enhver oppakking, mens min mann er vant til fordeling av alle pakkene og at alle pakker opp sin haug med pakker samtidig. Upersonlig, synes jeg, når mange gaver er valgt med omhu og giveren gjerne vil følge med når mottaker åpner :-). Finnes sikkert ørten andre syn på hvordan det burde gjøres! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

For ikke å snakke om diskusjonen blant de voksne om hvordan oppakkingen skal administreres ;).

Har en viss diskusjon i min lille familie også - jeg er vokst opp med full oppmerksomhet rundt enhver oppakking, mens min mann er vant til fordeling av alle pakkene og at alle pakker opp sin haug med pakker samtidig. Upersonlig, synes jeg, når mange gaver er valgt med omhu og giveren gjerne vil følge med når mottaker åpner :-). Finnes sikkert ørten andre syn på hvordan det burde gjøres! ;)

Jeg synes det bør være som du sier - man må jo følge med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hehe.

Den diskusjonen har vi også, hvert eneste år ;o)

Jeg har gått seirendes ut hver gang da, og satser på at det forblir slik ;o) (jeg vil ha full oppmerksomhet nemlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223326976' post='3979113]

Den diskusjonen har vi også, hvert eneste år ;o)

Jeg har gått seirendes ut hver gang da, og satser på at det forblir slik ;o) (jeg vil ha full oppmerksomhet nemlig)

Jeg er nok mer diplomatisk, og har gitt meg... men irriterer meg stadig litt, og skulle gjerne ha funnet en god mellomløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg er nok mer diplomatisk, og har gitt meg... men irriterer meg stadig litt, og skulle gjerne ha funnet en god mellomløsning.

Jeg er for sta og egen jeg til å gi meg ;o)

Det er den eneste tradisjonen jeg er steil på, resten av dagen strekker jeg meg langt for at alle skal få det som de vil.

Sambo blir mer og mer enig med meg nå. Jeg setter pris på å åpne en og en, kikke litt, takke. Ja, og så har jeg gjennomført kaffepauser i åpningen, det er pga at jeg har flere småsøstre som vil ringe meg om kvelden, og da er det pause slik at jeg kan snakke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Jeg har hørt om noen som er fire voksne søsken som samles hver jul med ektefellene og alle barna, samt foreldrene deres. Aner ikke hvor mange de er, men det kan jo fort bli 20 stk dersom alle parene har 2-3 barn hver.

De sier at de ikke har noen felles pakkeoppakking, men at de deler seg i fire grupper i hver sin del av stua, og pakker opp gavene innen kjernefamilien.

''De sier at de ikke har noen felles pakkeoppakking, men at de deler seg i fire grupper i hver sin del av stua, og pakker opp gavene innen kjernefamilien.''

Da har de nå funnet en fin måte å løse det på da. Det høres ut som en god løsning, så har de hyggelig samvær likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hehe.

Vi har oppmerksomhet rundt hver pakke, så jeg holder med deg ;) Jeg ser likevel hva din mann mener. Vi er 6 personer her, så det tar litt tid å åpne pakkene. Sist jul gikk det utrolig fint siden de eldste organiserte pakkene. Mannen min og jeg skriver opp hva barna får fra hvem, så de vet hvem de skal takke for hva ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir nok til at vi er her alle sammen tenker jeg... Jeg mener det er vi voksne som bestemmer hvor familien skal være, og så skal det selvfølgelig legges til rette slik at barna skal ha en best mulig julaften!

Jeg tror hun uansett blir dønn skuffet når hun får vite at vi ikke skal opp dit og spise i år, men slik er det nå engang. Så får vi bare gå inn for å skape egne tradisjoner her, og planlegge godt på forhånd!

Å invitere inn til min. 10 mennesker synes jeg er skummelt når jeg aldri har laget julemiddag før...!

''Å invitere inn til min. 10 mennesker synes jeg er skummelt når jeg aldri har laget julemiddag før...!''

En gang skal jo være den første. Det er lov å øve seg på forhånd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

''Det er uhørt at din mann drar av sted midt på julekvelden! Stedatter må følge deres regler.''

Helt uenig med deg. Jeg synes det er helt naturlig at mannens datters ønsker veier tungt denne kvelden.

Han har faktisk skaffet seg to barn nå. Selvom det ene barnet sovner tidlig. Han har valgt å skaffe seg en ny familie. Det betyr nye tradisjoner og det største barnet kan like gjerne synes at denne kvelden blir megabra med bare dem fire i sammen. Men hun må jo få oppleve det først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...