Gå til innhold

Julaften igjen - tenker jeg egoistisk?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Lol, det hadde vært litt rart ja :o) Dere kan jo avtale litt med moren hennes også? At hun er enten hos henne eller dere to år på rad. Akkurat på selve julaften.

Ja, da må det jo bli her to julaftener på rad da, og da er vi jo like langt hva gjelder i år! Vi kunne sikkert fått det til å høres ok ut å være hos moren i år også, men jeg er litt redd hun skal føle seg i veien. Spesiellt siden vi nå har fått en baby... Dessuten er det godt mulig moren hennes skal jobbe denne jula, det blir jo gjerne satt opp lang tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

74

• morsan

15

• PieLill

15

• candyqueen_83

14

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Ja, da må det jo bli her to julaftener på rad da, og da er vi jo like langt hva gjelder i år! Vi kunne sikkert fått det til å høres ok ut å være hos moren i år også, men jeg er litt redd hun skal føle seg i veien. Spesiellt siden vi nå har fått en baby... Dessuten er det godt mulig moren hennes skal jobbe denne jula, det blir jo gjerne satt opp lang tid i forveien.

Da blir det jo litt vanskelig, om det ikke passer for moren hennes å ha henne heller. Vet ikke hva dere skal gjøre jeg da. må jo prøve å få det til å høres veldig morsomt ut å feire bare dere fire da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men han ser det altså slik at stedatteren må få feire jul med hele slekten slik hun er vant til - ellers blir det ikke jul!''

Inviter slekta hjem til dere, da vel!

Selv synes jeg det var kjempedeilig å omsider ta den beslutningen at vi feirer jul hjemme, så får de komme de som vil. Tidligere var vi gjerne annenhver julaften hos hans og min slekt, hvilket jeg synes ble ganske slitsomt med unger og bager og gaver på slep etterhvert.

Om det bare blir oss aller nærmeste julaften er det ikke trist det heller. Men foreløpig har gjerne i det minste ett sett besteforeldre feiret med oss, og dels også en tante eller onkel med familie. Å lage julemiddag til mange er ikke mye mer jobb enn å lage til få.

De vi har pleid å være hos er tante og onkel til samboeren. De har egne foreldre, barn og barnebarn, som hører til der, og ikke egentlig ville hatt noe hos oss å gjøre... Uansett har vi absolutt ikke plass til 25 mennesker slik de har!

Om det så skulle kommet et par mennesker, så blir det ikke det samme for stedatteren likevel, og hun vil nok forstatt ønske å være der enn her... Og da er vi like langt:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

De vi har pleid å være hos er tante og onkel til samboeren. De har egne foreldre, barn og barnebarn, som hører til der, og ikke egentlig ville hatt noe hos oss å gjøre... Uansett har vi absolutt ikke plass til 25 mennesker slik de har!

Om det så skulle kommet et par mennesker, så blir det ikke det samme for stedatteren likevel, og hun vil nok forstatt ønske å være der enn her... Og da er vi like langt:-/

Hvis det virkelig er viktig for stedatteren å være akkurat der, ville jeg snakket med dem, tror jeg. Og sagt at dere gjerne hjalp til med maten og annet.

Men det er veldig hyggelig å skape juletradisjoner selv, blant annet med tanke på deres yngste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at hun burde være med dere. Er hun helt uvillig til det? Forstår jo at hvis hun er vant til å være veldig mange mennesker på julaften, at hun syns det kan høres litt stusselig ut med "bare" dere. ;-) Men da er det jo opp til dere å vise at det trenger det slett ikke være.

Vi har ikke snakket med henne enda, men veit at det kommer til å bli en enorm skuffelse bare at vi ikke skal dit å spise! Hun har allerede snakket om det siden sommeren, og gleder seg så mye til det!

Mens babyen er våken vil det nok være koselig, med pakkeåpning og greier. Men siden hun legger seg så tidlig, forstår jeg at det kan bli kjedelig for stedatteren å sitte hele kvelden etter åtte sammen med bare samboeren og meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jo litt vanskelig, om det ikke passer for moren hennes å ha henne heller. Vet ikke hva dere skal gjøre jeg da. må jo prøve å få det til å høres veldig morsomt ut å feire bare dere fire da :o)

Veit ikke om det passer for moren jeg altså, vi har ikke snakket med noen av dem enda! Men for at hun ikke skal føle seg avvist, tror jeg nok at vi heller ville byttet ved å ha henne her to år på rad...

Det kan nok også bli koselig å være her og spise og åpne pakker, selv om hun selvfølgelig kommer til å bli SKIKKELIG SKUFFET når hun får greie på at vi ikke skal spise hos familien. Men det er tiden etter at babyen har lagt seg som nok kommer til å bli værst... Og det forstår jeg jo egentlig.

Mener ikke å slå ihjel ethvert forsøk på hjelp og tips her altså;-) Jeg synes bare det er innmari vanskelig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hans mor er også der. Hans far og mine foreldre er ikke aktuelle.

Løsningen candyqueen_83 nevner ser jeg også som den beste, men som jeg svarte henne synes jeg det er vanskelig å foreslå et bytte når det er det året hun skulle vært hos oss. Det å foreslå at hun ikke skal være hos oss i jula likevel er værre enn å foreslå at hun skal være hos oss to julaftener på rad... Skjønner?

Okey, om ikke dine foreldre er aktuelle så e jo ikke det en løsning..

tenkte ikke på at det blir litt vanskelig med at det blir to år på rad hos en nei.. ikke lett.. men jeg ville ihvertfall ikke satt alene på juleaften.. så ville kanskje prøvd å få det litt morsomt for stedatteren hjemme hos dere, og kanskje latt henne tatt en liten tur opp til familien og åpnet noen gaver der og så komt tilbake til dere !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig er viktig for stedatteren å være akkurat der, ville jeg snakket med dem, tror jeg. Og sagt at dere gjerne hjalp til med maten og annet.

Men det er veldig hyggelig å skape juletradisjoner selv, blant annet med tanke på deres yngste barn.

Ja det er nå engang sånn da, at dette er min første jul med eget barn! Og da har jeg lyst til å være litt egoistisk også...! Usj, må tenke hardt i noen dager før vi svarer noe tror jeg!

Det er forresten ikke jobben som er det værste der oppe - vi pleier å hjelpe til alle mann! Men det er rett og slett ikke plass lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja det er nå engang sånn da, at dette er min første jul med eget barn! Og da har jeg lyst til å være litt egoistisk også...! Usj, må tenke hardt i noen dager før vi svarer noe tror jeg!

Det er forresten ikke jobben som er det værste der oppe - vi pleier å hjelpe til alle mann! Men det er rett og slett ikke plass lenger...

Men utgjør egentlig den lille babyen så stor forskjell plassmessig? Hun trenger jo nesten ikke plass ved bordet engang. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utgjør egentlig den lille babyen så stor forskjell plassmessig? Hun trenger jo nesten ikke plass ved bordet engang. Hehe.

:-) Nå er det jo slik at i år kommer denne andre familien på 3 også, og da begynner det å bli mange! Det er faktisk ikke plass, det veit jeg.

Dessuten har jeg jo mest lyst til å være her jeg også... Der spiser de ganske seint, og da blir det rett i seng for babyen innen vi er ferdige ved bordet... Ingen vits i å holde en baby oppe selv om det er julaften, det får hun ingenting ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke ta med en reiseseng og legge babyen på et soverom hos de dere skal til? Så spiser dere hjemme først, tar med babyen dit, legger babyen og hygger dere. Nattesøvnen til babyen blir kanskje litt forstyrret av bilturen hjem etterpå, men såpass kan dere kanskje leve med for å få til en hyggelig jul for alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, om ikke dine foreldre er aktuelle så e jo ikke det en løsning..

tenkte ikke på at det blir litt vanskelig med at det blir to år på rad hos en nei.. ikke lett.. men jeg ville ihvertfall ikke satt alene på juleaften.. så ville kanskje prøvd å få det litt morsomt for stedatteren hjemme hos dere, og kanskje latt henne tatt en liten tur opp til familien og åpnet noen gaver der og så komt tilbake til dere !?

Slik jeg ser det så er det den beste løsningen ja. At vi spiser her, så kan samboeren kjøre stedatteren opp til familien slik at hun kan være der noen timer og pakke opp pakker. Imens åpner vi gaver med babyen, og legger henne. Så har vi litt tid til å åpne egne gaver, og deretter henter han stedatteren hit igjen før kvelden er omme. Så kan vi ha en liten stund sammen her og se på hva hun har fått og greier, før det er leggetid for henne.

Men samboeren føler da at han "sender henne avgårde". Han mener at han bør være sammen med henne hele kvelden siden det er hans år. What to do??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke snakket med henne enda, men veit at det kommer til å bli en enorm skuffelse bare at vi ikke skal dit å spise! Hun har allerede snakket om det siden sommeren, og gleder seg så mye til det!

Mens babyen er våken vil det nok være koselig, med pakkeåpning og greier. Men siden hun legger seg så tidlig, forstår jeg at det kan bli kjedelig for stedatteren å sitte hele kvelden etter åtte sammen med bare samboeren og meg...

Hmmm... Ikke lett. Hva med å spise hos dere, og så kjøre avgårde alle 4 og være sammen med resten av familien et par tre timer? Babyen kan kanskje sove i reiseseng/bag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gleder meg veeeeldig til jul!

Jeg synes at du skal forklare de i familien som synes dere blir for mange at vesla har gledet seg siden i sommer jeg. At det har vært et år med å få en søster, litt sjalusi og behov for å komme i fremste rekke hos pappaen osv. Og be dem om dere kan få komme på middagen og en rask gaveseremoni og trekke dere tilbake tidlig. Så blir dette siste gangen dere er der.

Det synes de sikkert er helt greit. Julaften er jo for ungene tross alt. Så blir hun ikke så skuffa - hun er jo liten enda litt til. Det er vondt for deg å bli skuffet på julaften hvis de drar dit, og jeg tror det er klokt at dere er sammen alle sammen. Men jeg ville nok tøyd tålmodigheten til de voksne littegrann hvis det kunne reddet jula for jentungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke ta med en reiseseng og legge babyen på et soverom hos de dere skal til? Så spiser dere hjemme først, tar med babyen dit, legger babyen og hygger dere. Nattesøvnen til babyen blir kanskje litt forstyrret av bilturen hjem etterpå, men såpass kan dere kanskje leve med for å få til en hyggelig jul for alle sammen :)

Det blir så feil med tidene... Vi tenkte å spise ca. fire her, slik at babyen også skal rekke å åpne pakker. Der spiser de seks. Da kommer vi enten midt i middagen deres, og rekker ikke å pakke opp pakker før hun skal legge seg. Eller så pakker vi opp før vi drar, og putter babyen rett i seng foran nesen på 25 mennesker som alle har lyst til å holde, leke, dikke osv.

Jeg er klar over at jeg ser problemer i alt nå altså, og at det ikke er lett å komme med tips! Men jeg er litt fortvilet akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ikke lett. Hva med å spise hos dere, og så kjøre avgårde alle 4 og være sammen med resten av familien et par tre timer? Babyen kan kanskje sove i reiseseng/bag?

Vi kommer til å spise ca. fire, for at babyen skal rekke å pakke opp pakker etterpå. Der oppe spiser de klokken seks. Da kan vi enten reise opp og komme midt i middagen deres, eller vi kan pakke opp pakker hjemme før vi drar, og komme opp der akkurat til leggetid for babyen.

Vi er skikkelige rutinemennesker, og babyen er vant til å legge seg til fast tid - da er hun bortevekktrøtt! Hva tror du da skjer når vi prøver å legge henne foran nesen på 25 mennesker som har lyst til å holde og leke og dikke?

Nå ser jeg alt meget svart i dag, jeg er klar over det;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal forklare de i familien som synes dere blir for mange at vesla har gledet seg siden i sommer jeg. At det har vært et år med å få en søster, litt sjalusi og behov for å komme i fremste rekke hos pappaen osv. Og be dem om dere kan få komme på middagen og en rask gaveseremoni og trekke dere tilbake tidlig. Så blir dette siste gangen dere er der.

Det synes de sikkert er helt greit. Julaften er jo for ungene tross alt. Så blir hun ikke så skuffa - hun er jo liten enda litt til. Det er vondt for deg å bli skuffet på julaften hvis de drar dit, og jeg tror det er klokt at dere er sammen alle sammen. Men jeg ville nok tøyd tålmodigheten til de voksne littegrann hvis det kunne reddet jula for jentungen.

Det er ikke plass! Sånn er det bare... Det var så vidt vi fikk skviset oss inn i fjor, og da var vi bare tre, og den andre familien på tre var ikke der! Så det går ikke!

Ikke er det helt tilfellet heller, at det har vært et år med sjalusi og greier, for det har gått over all forventning faktisk:-) Pappaen er flink til å bruke masse tid aleine med stedatteren når hun er her, så det har gått fint!

Det jeg tenker som den beste løsningen er vel at vi fire spiser her, så kjører pappaen henne opp til familien. Da skal hun jo ikke spise der, og trenger ikke plass ved spisebordet. Så åpner vi pakker med babyen hjemme, legger henne og åpner egne pakker. Deretter henter vi stedatteren hjem igjen, og har litt tid til å titte på det hun har fått og greier før hennes leggetid. Høres det veldig galt ut? Jeg er sikker på at stedatteren ville like forslaget, men samboeren føler at det er hans plikt å være sammen med henne hele dagen når det er hans år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir så feil med tidene... Vi tenkte å spise ca. fire her, slik at babyen også skal rekke å åpne pakker. Der spiser de seks. Da kommer vi enten midt i middagen deres, og rekker ikke å pakke opp pakker før hun skal legge seg. Eller så pakker vi opp før vi drar, og putter babyen rett i seng foran nesen på 25 mennesker som alle har lyst til å holde, leke, dikke osv.

Jeg er klar over at jeg ser problemer i alt nå altså, og at det ikke er lett å komme med tips! Men jeg er litt fortvilet akkurat nå...

Da går samboeren din først inn, og ber om at gjestene ikke kommer og forstyrrer mens du legger babyen. Dette er et løsbart problem.

Jeg synes dere skal ta mest hensyn til samboerens datter i denne situasjonen. Babyen er for liten til å forstå noe og kan åpne pakkene sine når som helst. Og du og samboer er voksne. Julen er barnas høytid, synes jeg. Jeg er enig med samboeren din i at hans plass er sammen med datteren sin denne ene kvelden. Ettersom babyen sover, så står det mellom deg og datteren, dersom du og babyen ikke kan bli med. Og da er det datteren som bør tas mest hensyn til. Julen er en magisk tid for barn, og jeg synes at denne gleden og forventningen om familiejul sammen med pappa er noe det ikke er nødvendig å ta fra henne i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det den beste løsningen ja. At vi spiser her, så kan samboeren kjøre stedatteren opp til familien slik at hun kan være der noen timer og pakke opp pakker. Imens åpner vi gaver med babyen, og legger henne. Så har vi litt tid til å åpne egne gaver, og deretter henter han stedatteren hit igjen før kvelden er omme. Så kan vi ha en liten stund sammen her og se på hva hun har fått og greier, før det er leggetid for henne.

Men samboeren føler da at han "sender henne avgårde". Han mener at han bør være sammen med henne hele kvelden siden det er hans år. What to do??!

Om hun kun er der noen timer ( om hun selv vil det istedenfor å være hos dere da ) og er hos dere og spiser og litt etter hun har vært der så synes ikke jeg han skal tenke på at han "sender henne avgårde".. Om det er det hun vil selv .. dere får jo da litt alene tid til babyen og dere selv og det kan jo være deilig det også =)

jeg ville snakket med stedatteren å hørt hva hun ville..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Veit ikke om det passer for moren jeg altså, vi har ikke snakket med noen av dem enda! Men for at hun ikke skal føle seg avvist, tror jeg nok at vi heller ville byttet ved å ha henne her to år på rad...

Det kan nok også bli koselig å være her og spise og åpne pakker, selv om hun selvfølgelig kommer til å bli SKIKKELIG SKUFFET når hun får greie på at vi ikke skal spise hos familien. Men det er tiden etter at babyen har lagt seg som nok kommer til å bli værst... Og det forstår jeg jo egentlig.

Mener ikke å slå ihjel ethvert forsøk på hjelp og tips her altså;-) Jeg synes bare det er innmari vanskelig...!

Jeg er sikker på at de ikke blir kjedelig for henne. Hun får sikkert mye gaver og tid til å se hva hun faktisk har fått og av hvem. Det kan hende hun synest det er koselig likevel selv om det bare blir dere 3(4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...