Gå til innhold

Julaften igjen - tenker jeg egoistisk?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Da går samboeren din først inn, og ber om at gjestene ikke kommer og forstyrrer mens du legger babyen. Dette er et løsbart problem.

Jeg synes dere skal ta mest hensyn til samboerens datter i denne situasjonen. Babyen er for liten til å forstå noe og kan åpne pakkene sine når som helst. Og du og samboer er voksne. Julen er barnas høytid, synes jeg. Jeg er enig med samboeren din i at hans plass er sammen med datteren sin denne ene kvelden. Ettersom babyen sover, så står det mellom deg og datteren, dersom du og babyen ikke kan bli med. Og da er det datteren som bør tas mest hensyn til. Julen er en magisk tid for barn, og jeg synes at denne gleden og forventningen om familiejul sammen med pappa er noe det ikke er nødvendig å ta fra henne i dette tilfellet.

Jeg er enig med deg :-)

Babyen er for liten til at det reelt sett betyr noe for henne på hvilken måte hun deltar i julefeiringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

74

• morsan

15

• PieLill

15

• candyqueen_83

14

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke plass! Sånn er det bare... Det var så vidt vi fikk skviset oss inn i fjor, og da var vi bare tre, og den andre familien på tre var ikke der! Så det går ikke!

Ikke er det helt tilfellet heller, at det har vært et år med sjalusi og greier, for det har gått over all forventning faktisk:-) Pappaen er flink til å bruke masse tid aleine med stedatteren når hun er her, så det har gått fint!

Det jeg tenker som den beste løsningen er vel at vi fire spiser her, så kjører pappaen henne opp til familien. Da skal hun jo ikke spise der, og trenger ikke plass ved spisebordet. Så åpner vi pakker med babyen hjemme, legger henne og åpner egne pakker. Deretter henter vi stedatteren hjem igjen, og har litt tid til å titte på det hun har fått og greier før hennes leggetid. Høres det veldig galt ut? Jeg er sikker på at stedatteren ville like forslaget, men samboeren føler at det er hans plikt å være sammen med henne hele dagen når det er hans år.

Jeg syns dette hørtes ut som et helt greitt kompromiss. :)

Neste gang stedatteren skal være hos dere i julen har prinsessen blitt to år eldre, og sikkert mye mer attraktiv å tilbringe julekvelden med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går samboeren din først inn, og ber om at gjestene ikke kommer og forstyrrer mens du legger babyen. Dette er et løsbart problem.

Jeg synes dere skal ta mest hensyn til samboerens datter i denne situasjonen. Babyen er for liten til å forstå noe og kan åpne pakkene sine når som helst. Og du og samboer er voksne. Julen er barnas høytid, synes jeg. Jeg er enig med samboeren din i at hans plass er sammen med datteren sin denne ene kvelden. Ettersom babyen sover, så står det mellom deg og datteren, dersom du og babyen ikke kan bli med. Og da er det datteren som bør tas mest hensyn til. Julen er en magisk tid for barn, og jeg synes at denne gleden og forventningen om familiejul sammen med pappa er noe det ikke er nødvendig å ta fra henne i dette tilfellet.

Ok:-) Da blir det nok heller til at jeg sitter aleine på kvelden ja! Å ta med meg babyen opp der for å legge henne synes jeg nemlig er mer egoistisk. Hun er vant til å legge seg hjemme, og det å ta henne opp igjen og dra henne med i bilen som hun ikke er vant til, det blir bare styr for henne. Det er ikke viktig for meg å være der oppe, så da blir jeg heller hjemme for babyens skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det den beste løsningen ja. At vi spiser her, så kan samboeren kjøre stedatteren opp til familien slik at hun kan være der noen timer og pakke opp pakker. Imens åpner vi gaver med babyen, og legger henne. Så har vi litt tid til å åpne egne gaver, og deretter henter han stedatteren hit igjen før kvelden er omme. Så kan vi ha en liten stund sammen her og se på hva hun har fått og greier, før det er leggetid for henne.

Men samboeren føler da at han "sender henne avgårde". Han mener at han bør være sammen med henne hele kvelden siden det er hans år. What to do??!

¨"Men samboeren føler da at han "sender henne avgårde"."

Jo, men det er i såfall fordi datteren selv ønsker det, eller hva? Hun vil heller være der noen timer uten faren, enn hos dere hele kvelden - med faren. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det nå er på tide at dere lager deres egne tradisjoner. Bestem dere for å alltid feire julaften hjemme hos dere selv og ha heller en tradisjon med å invitere tante og onkel el. til 1.juledagsfrokost. Kjenner dere evt noen dere kan invitere til å feire jul sammen med dere?

Det er viktig at dere legger fram dette på riktig måte for stedatteren din. Fortell henne at dere i år skal feire julaften hjemme, bare dere fire. Forklar henne akkurat hva som skal skje fra morgen til kveld (pass på å få med julestrømpa med masse godterier oppi ;-), julefilmer på TV, ut å ake sammen med pappa e.l., middag, kanskje vil hun øve på juleevangeliet (dersom dette kan være aktuelt?) og lese for dere ved middagsbordet, la henne være med å bestemme desserten f.eks., fortell at nissen kommer, hva dere skal kose dere med etter gaveåpningen etc.). Få henne til å kjenne at det kribler i magen selv om dere er bare dere fire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun kun er der noen timer ( om hun selv vil det istedenfor å være hos dere da ) og er hos dere og spiser og litt etter hun har vært der så synes ikke jeg han skal tenke på at han "sender henne avgårde".. Om det er det hun vil selv .. dere får jo da litt alene tid til babyen og dere selv og det kan jo være deilig det også =)

jeg ville snakket med stedatteren å hørt hva hun ville..

Først må samboeren og jeg være enige i at det går ann å gjøre det slik...! Blir vi enige er det jo bare til å høre med stedatteren. Enten blir hun her hele kvelden, eller så kan pappaen kjøre henne opp etter at vi har spist... Det kan hun jo få velge selv! Det er heller ikke noe i veien for at samboeren blir der en time sammen med henne...

Hmm, kanskje jeg skal foreslå det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok:-) Da blir det nok heller til at jeg sitter aleine på kvelden ja! Å ta med meg babyen opp der for å legge henne synes jeg nemlig er mer egoistisk. Hun er vant til å legge seg hjemme, og det å ta henne opp igjen og dra henne med i bilen som hun ikke er vant til, det blir bare styr for henne. Det er ikke viktig for meg å være der oppe, så da blir jeg heller hjemme for babyens skyld...

Babyer tåler unntak fra "regelen" og julaften er en slik "unntak-fra-regelen-dag" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at de ikke blir kjedelig for henne. Hun får sikkert mye gaver og tid til å se hva hun faktisk har fått og av hvem. Det kan hende hun synest det er koselig likevel selv om det bare blir dere 3(4).

Først og fremst blir hun innmari skuffet for at vi ikke skal dit alle fire! Men så tror jeg nok det blir koselig nok her hjemme så lenge babyen er våken. Å sitte aleine sammen med samboeren og meg tror jeg derimot faktisk hun kommer til å synes at er gørrkjedelig! Men hvis det er det det blir til, må jeg jo ikke la henne forstå at jeg tenker sånn da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det viktigste er at kjernefamilien er sammen på juleaften. At du skal sitte igjen alene er ikke noe alternativ i det hele tatt.

Enten må dere alle dra til pakkeåpning hos hans familie, eller så får dere alle bli hjemme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette hørtes ut som et helt greitt kompromiss. :)

Neste gang stedatteren skal være hos dere i julen har prinsessen blitt to år eldre, og sikkert mye mer attraktiv å tilbringe julekvelden med. ;)

Det regner jeg med! Hun gledet seg veldig til å få en søster, men så langt har hun nok blitt litt skuffet over dette lille vesenet som sover så mye av dagen og ikke leker med henne engang;-) Men det tror jeg absolutt kommer til å komme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨"Men samboeren føler da at han "sender henne avgårde"."

Jo, men det er i såfall fordi datteren selv ønsker det, eller hva? Hun vil heller være der noen timer uten faren, enn hos dere hele kvelden - med faren. :-)

Jeg ser det jo også slik, men han mener at det ikke bør være noe alternativ at de ikke er sammen når han har henne på julaften! Jeg får snakke litt med ham etterpå, og høre om han står like bastant på det når han får tenkt seg litt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke plass! Sånn er det bare... Det var så vidt vi fikk skviset oss inn i fjor, og da var vi bare tre, og den andre familien på tre var ikke der! Så det går ikke!

Ikke er det helt tilfellet heller, at det har vært et år med sjalusi og greier, for det har gått over all forventning faktisk:-) Pappaen er flink til å bruke masse tid aleine med stedatteren når hun er her, så det har gått fint!

Det jeg tenker som den beste løsningen er vel at vi fire spiser her, så kjører pappaen henne opp til familien. Da skal hun jo ikke spise der, og trenger ikke plass ved spisebordet. Så åpner vi pakker med babyen hjemme, legger henne og åpner egne pakker. Deretter henter vi stedatteren hjem igjen, og har litt tid til å titte på det hun har fått og greier før hennes leggetid. Høres det veldig galt ut? Jeg er sikker på at stedatteren ville like forslaget, men samboeren føler at det er hans plikt å være sammen med henne hele dagen når det er hans år.

Jeg forstår godt at samboeren din ikke vil gå glipp av dette høydepunktet sammen med datteren sin på juleaften.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det jo også slik, men han mener at det ikke bør være noe alternativ at de ikke er sammen når han har henne på julaften! Jeg får snakke litt med ham etterpå, og høre om han står like bastant på det når han får tenkt seg litt om...

Skjønner at han ikke trives med å måtte etterlate deg alene (dog med sovende baby) på julaften, men jeg tror dette er tristere for deg enn det er for stedatteren å være en liten stund uten far.

Han er faktisk ikke fullstendig uunnværlig for henne i et par timer, så lenge dere har såpass mange andre i familien ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det nå er på tide at dere lager deres egne tradisjoner. Bestem dere for å alltid feire julaften hjemme hos dere selv og ha heller en tradisjon med å invitere tante og onkel el. til 1.juledagsfrokost. Kjenner dere evt noen dere kan invitere til å feire jul sammen med dere?

Det er viktig at dere legger fram dette på riktig måte for stedatteren din. Fortell henne at dere i år skal feire julaften hjemme, bare dere fire. Forklar henne akkurat hva som skal skje fra morgen til kveld (pass på å få med julestrømpa med masse godterier oppi ;-), julefilmer på TV, ut å ake sammen med pappa e.l., middag, kanskje vil hun øve på juleevangeliet (dersom dette kan være aktuelt?) og lese for dere ved middagsbordet, la henne være med å bestemme desserten f.eks., fortell at nissen kommer, hva dere skal kose dere med etter gaveåpningen etc.). Få henne til å kjenne at det kribler i magen selv om dere er bare dere fire :)

Nissen er nok ikke så veldig populær når hun er nesten 12 år innen julaften;-) Men det har helt klart med hvordan vi legger det frem! Hun skal ikke være her på morgenen, blir nok hentet ferdig pyntet på ettermiddagen tenker jeg... Ikke sikker!

Uansett er jeg helt sikker på at hun vil bli bånn ulykkelig når hun får høre at vi ikke skal til familien i år, da hun er veldig knyttet til dem! Derfor har jeg tenkt på en løsning hvor hun kan være der noen timer etter at vi har spist, så komme tilbake hit og vise oss hva hun har fått og greier! Men jeg blir ikke helt klok på hva jeg selv mener gett...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer tåler unntak fra "regelen" og julaften er en slik "unntak-fra-regelen-dag" ;-)

Joda, jeg er klar over det! Er førstegangsmamma se;-) Men så er det ikke noe stort behov for meg å være der da, og jeg er heller hjemme aleine enn å dra med meg babyen opp dit! Dessuten blir det ikke godt om plassen etter maten heller...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

En ny variant:

Siden dere skal starte deres egen juletradisjon: Kan ikke din samboers mor komme og feire julaften hos dere? Det er vel hun som er den viktigste personen for stedatteren din i det andre selskapet?

Så kan dere være sammen hele julaften. Dere får bare forklare stedatteren din at det er slik det blir fra nå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir så feil med tidene... Vi tenkte å spise ca. fire her, slik at babyen også skal rekke å åpne pakker. Der spiser de seks. Da kommer vi enten midt i middagen deres, og rekker ikke å pakke opp pakker før hun skal legge seg. Eller så pakker vi opp før vi drar, og putter babyen rett i seng foran nesen på 25 mennesker som alle har lyst til å holde, leke, dikke osv.

Jeg er klar over at jeg ser problemer i alt nå altså, og at det ikke er lett å komme med tips! Men jeg er litt fortvilet akkurat nå...

Vær heller fleksibel med leggetidene til babyen.

Det skjer ingen katastrofe om de blir på snurr den ene kvelden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det viktigste er at kjernefamilien er sammen på juleaften. At du skal sitte igjen alene er ikke noe alternativ i det hele tatt.

Enten må dere alle dra til pakkeåpning hos hans familie, eller så får dere alle bli hjemme.

mvh

Så det er heller ikke aktuellt at hun blir kjørt dit noen timer etter at vi har spist, og så blir hentet hjem igjen så hun har et par timer her før hun legger seg? Hvis hun selv har mer lyst til det enn å være her mener jeg?

Ellers blir det nok til at jeg blir sittende aleine gett...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissen er nok ikke så veldig populær når hun er nesten 12 år innen julaften;-) Men det har helt klart med hvordan vi legger det frem! Hun skal ikke være her på morgenen, blir nok hentet ferdig pyntet på ettermiddagen tenker jeg... Ikke sikker!

Uansett er jeg helt sikker på at hun vil bli bånn ulykkelig når hun får høre at vi ikke skal til familien i år, da hun er veldig knyttet til dem! Derfor har jeg tenkt på en løsning hvor hun kan være der noen timer etter at vi har spist, så komme tilbake hit og vise oss hva hun har fått og greier! Men jeg blir ikke helt klok på hva jeg selv mener gett...!

Nei, da blir nok ikke nissen særlig populær ;-)

Jeg synes mannen din skal være hjemme hos dere hele julaften, men han kan fortelle datteren sin at hun kan velge om hun ønsker å være en stund hos tante og onkel i løpet av kvelden, eller om hun vil være hos dere hele tiden. Valget blir altså opp til henne, så da synes jeg ikke samboeren din skal føle at han svikter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er klar over det! Er førstegangsmamma se;-) Men så er det ikke noe stort behov for meg å være der da, og jeg er heller hjemme aleine enn å dra med meg babyen opp dit! Dessuten blir det ikke godt om plassen etter maten heller...!

Joda, jeg var omtrent sånn etter førstemann jeg også ;-)

Se forøvrig det andre svaret mitt til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...