Gå til innhold

Julaften igjen - tenker jeg egoistisk?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jeg får frysninger av hele settinga, og kjenner at jeg ikke orker forholde meg til problemstillinga di - den minner for mye om min egen julekabal! ;)

Eneste jeg kan si er at jeg håper det løser seg på en måte dere alle kan leve med.

Og så ser jeg fram til dette årets julehelvete mht planlegging og å skulle gjøre alle til lags. Oh, joy!

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

74

• morsan

15

• PieLill

15

• candyqueen_83

14

Mest aktive i denne tråden

''Vi er skikkelige rutinemennesker, og hun er vant til å legge seg til samme tid hver dag. Går ikke det, faller himmelen ned! ''

*he he* Høres nesten ut som om du burde få deg en skikkelig lumbago før jul slik at legen setter deg på muskelavslappende midler;) Det skjedde med en venninne, og aldri hadde babyen hennes vært så enkel å legge som da;-)

He he, ja det er klart det er vi som lærer henne dette! Men vi er sånn begge to da, og trives egentlig med det. Men at jeg bør innse at babyen tåler mer enn jeg innbiller meg, det er nå så!

Men du veit - førstegangsmammaer...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dessuten er jeg førstegangsmamma, og skal feire jul med eget barn for første gang! Derfor gjør jeg det som lar meg puste rolig! Det blir helt sikkert annerledes når hun blir litt eldre...''

Ikke ha for høye forventninger til den første julen. Et så lite barn er mer opptatt av pakkepapiret enn av gavene. Hun vil ikke forstå noe av det som foregår.

Så du trenger ikke ta så mye hensyn til babyen i år. Julen blir mye viktigere for henne om et par år.

Det er sant, men for MEG er jo dette en meget viktig jul:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 personer sammen på julaften!?!

Trøste og bære, jeg er glad det ikke er meg. Det må da bli fullstendig kaos under pakkeåpningen, har dere noen som helst mulighet til å få med dere hva de andre får?

Det må da gå an å splitte opp den gjengen på en eller annen måte?

Nei, ingen får med seg noenting! Dermed veit vi aldri hvem stedatteren har fått hva av, da hun ikke legger merke til det selv. Ikke får jeg med meg hva samboeren får engang, og knapt nok hva jeg selv får!

Jeg er vant til å være tre eller fire på julaften, og dette blir derfor for mye for meg - det blir ikke helt jul liksom!

Jo, det kan nok deles som jeg skrev. Ved at vi blir ti mennesker her... Men det er en stooor oppgave for lille meg å ta på meg da:-) Har aldri stekt ribbe før engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvinnen kom meg i forkjøpet;)

Jeg skulle akkurat til å se at det er vitkig å ikke ha alt for store forventninger til første jul. Jeg husker godt hvordan det var å ha en baby første julen, og selv om jeg synes det er enhver førstegangsmors rett å få lov til å være litt engstelig og ekstra opptatt av alt mulig rundt babyen, er det fort gjort å bli skuffet dersom man lager seg så store forventninger om hvordan det skal bli endelig å få feiret jul med eget barn.

Jo takk, jeg hadde store forventninger til 17. mai også husker jeg! Det blei tidenes KALDESTE 17. mai, og det styrtregnet... Vi var i byen i 5 min, kjøpte med oss en pizza og dro hjem;-)

Men klarer man å la være å glede seg til den første julen likevel da? NEI! Men jeg er klar over at det er mest for min skyld da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg har overhode ingen gode råd å komme med, jeg har ingen erfaring med stebarn og slikt, men jeg priser meg lykkelig over vårt eget valg da vi fikk barn: Vi reiser IKKE bort! Hvem som helst kan komme, men vi reiser ingen steder. Basta bom.

Når det er sagt, så synes jeg det høres fryktelig stusslig ut med den løsning der du bli igjen hjemme, da...

Hva med at dere reiser til farmor på 1. dagsfrokost, og feirer julekvelden hjemme alle fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, da kjenner du ikke henne! Vi er skikkelige rutinemennesker, og hun er vant til å legge seg til samme tid hver dag. Går ikke det, faller himmelen ned! Men hadde det vært viktig for meg å være med, så kunne vi jo kanskje dratt opp og lagt babyen mens de andre fortsatt satt ved bordet...

Det er bare det at det ikke er så viktig for meg!

Men viss det ikke er så viktig for deg at dere er sammen kan dere vel åpne pakkene fra/til hverandre før sambo og hans datter stikker avgårde.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får frysninger av hele settinga, og kjenner at jeg ikke orker forholde meg til problemstillinga di - den minner for mye om min egen julekabal! ;)

Eneste jeg kan si er at jeg håper det løser seg på en måte dere alle kan leve med.

Og så ser jeg fram til dette årets julehelvete mht planlegging og å skulle gjøre alle til lags. Oh, joy!

Jeg har gitt opp å gjøre alle til lags. Jeg og mannen min har bestemt hvordan vi ønsker å gjøre det for vår egen del, og informert resten av familien om dette, så får de forholde seg til det som best de kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En familie på 3 er der annenhvert år, og det faller på dette året. Dermed forstår jeg godt at det begynner å bli trangt rundt bordet!''

Jeg ser situasjonen er vanskelig, men noe må endres. Jeg synes at din samboer skal få feire med sin familie de gangene (annenhvert år) han har datteren sin hvis datteren ønsker det skal være slik.

Det betyr vel for hans foreldre må spørre om at de andre tre som bruker å komme kanskje kan bytte julen til neste år. Da får foreldrene hans alle til julefeiring, bare annehvert år.

Så kan dere feire deres egen lille jul når datteren hans ikke er der. Da er datteren _deres_ også større og kan kansjkje huske mere av det.

En annen variant er at dere har samling hos foreldrene hans før middagen som dere spiser hejmme. Evt at de besøker dem mens du klargjør julemiddag.

Tredje variant er 1.juledag. At dere drar dit og har gaveåpning dem imellom også middag i felleskap der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Nei, ingen får med seg noenting! Dermed veit vi aldri hvem stedatteren har fått hva av, da hun ikke legger merke til det selv. Ikke får jeg med meg hva samboeren får engang, og knapt nok hva jeg selv får!

Jeg er vant til å være tre eller fire på julaften, og dette blir derfor for mye for meg - det blir ikke helt jul liksom!

Jo, det kan nok deles som jeg skrev. Ved at vi blir ti mennesker her... Men det er en stooor oppgave for lille meg å ta på meg da:-) Har aldri stekt ribbe før engang!

Gå for løsningen med 10 hos dere, du. Og siden du har en baby å ta vare på, så ber du din svigermor være så snill og hjelpe deg/ta ansvaret for å lage middagen. Det går så bra, så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er du enig med meg! Jeg skal snakke litt mer med ham i kveld, og se om han lar seg rikke;-)

Du får vise ham alle innleggene her inne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men henne har han bare annenhvert år, og mener at han ikke kan "sende henne avgårde". Jeg ser det ikke helt sånn - siden hun ønsker det selv. Men så tenker jeg at det kanskje er merkelig å påstå at han skal være sammen med meg heller enn med datteren sin... Babyen sover jo da. Men så tenker jeg at han også har ansvar for babyen mens hun sover, og at det ikke skal ligge på meg aleine bare fordi han har ei datter til... Hmm, blir ikke helt enig med meg selv her gett!

Men dette handler jo egentlig bare om at du ikke er villig til å fire på dine babyrutiner. Og da synes jeg du selv skal betale prisen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette handler jo egentlig bare om at du ikke er villig til å fire på dine babyrutiner. Og da synes jeg du selv skal betale prisen.

mvh

Endelig noen som sa det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En familie på 3 er der annenhvert år, og det faller på dette året. Dermed forstår jeg godt at det begynner å bli trangt rundt bordet!''

Jeg ser situasjonen er vanskelig, men noe må endres. Jeg synes at din samboer skal få feire med sin familie de gangene (annenhvert år) han har datteren sin hvis datteren ønsker det skal være slik.

Det betyr vel for hans foreldre må spørre om at de andre tre som bruker å komme kanskje kan bytte julen til neste år. Da får foreldrene hans alle til julefeiring, bare annehvert år.

Så kan dere feire deres egen lille jul når datteren hans ikke er der. Da er datteren _deres_ også større og kan kansjkje huske mere av det.

En annen variant er at dere har samling hos foreldrene hans før middagen som dere spiser hejmme. Evt at de besøker dem mens du klargjør julemiddag.

Tredje variant er 1.juledag. At dere drar dit og har gaveåpning dem imellom også middag i felleskap der.

Det er ikke hans foreldre vi er hos - det er hans onkel og tante! Og familien på tre er deres barn og barnebarn! Dermed tror jeg nok det er vi som må tilpasse oss gett...

Ikke tror jeg de synes det er så tripelig å få besøk mens de gjør i stand til 25 gjester heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for løsningen med 10 hos dere, du. Og siden du har en baby å ta vare på, så ber du din svigermor være så snill og hjelpe deg/ta ansvaret for å lage middagen. Det går så bra, så :)

Det hadde hun helt sikkert gjort! Også hadde jeg følt meg fullstendig inkompetent... Men det skulle jeg nå tåle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Det gjør jeg nok også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hans foreldre vi er hos - det er hans onkel og tante! Og familien på tre er deres barn og barnebarn! Dermed tror jeg nok det er vi som må tilpasse oss gett...

Ikke tror jeg de synes det er så tripelig å få besøk mens de gjør i stand til 25 gjester heller!

ok jeg fikk ikke med meg det antallet i innlegget ditt :) Trodde det var tre stk utenom din lille familie og datteren hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok jeg fikk ikke med meg det antallet i innlegget ditt :) Trodde det var tre stk utenom din lille familie og datteren hans :)

Neida, det er en hel bøling;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨"Men samboeren føler da at han "sender henne avgårde"."

Jo, men det er i såfall fordi datteren selv ønsker det, eller hva? Hun vil heller være der noen timer uten faren, enn hos dere hele kvelden - med faren. :-)

Hun ønsker da ikke å bli sendt avgårde. Hun ønsker helst å være der sammen med sin far.

Det er ingen ting i veien for at Annonym 82 kunne være med opp til pakkeåpning. Men hun vil ikke fire en tomme på babyrutinene.

Da synes jeg det er alt for mye forlangt at andre skal jenke seg etter noe så stivbeint.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...