Gå til innhold

Julaften igjen - tenker jeg egoistisk?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Neida, det er en hel bøling;-)

Jeg vil tro det er på tide for tante og onkel å stoppe opp litt, de blir jo ikke yngre med tida. De bør iallefall tenke oppdeling. En del til julaften og en del til 1.juledag. Så er det bare å bytte annenhvert år på hvem som er når. Aller helst burde de få komme til andre, for de har vel holdt på en stund med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

74

• morsan

15

• PieLill

15

• candyqueen_83

14

Mest aktive i denne tråden

Nå vet jeg ikke hvordan du er som person, men for meg hadde det ikke gjort noe å være alene noen timer på kvelden. Dere har jo feiret sammen før det.

Mens stedatter og samboer er på besøk borte, så rydder du opp etter gaveåpning hos dere og middagen, setter på en film og tar deg et glass vin (om ammingen tillater det). I tillegg spiser du opp alle de beste bitene i konfekten ;)

Når samboeren din og datter kommer tilbake legger sikkert hun seg, og da kan du og kjæresten få litt juleaften-alenetid.

Jeg tror det blir fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette handler jo egentlig bare om at du ikke er villig til å fire på dine babyrutiner. Og da synes jeg du selv skal betale prisen.

mvh

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ønsker selvfølgelig å være sammen med henne på julaften! Men jeg tror ikke det egentlig gjør ham noe om hun er et annet sted og koser seg noen få timer. Men han mener vel at det ikke er riktig da. At det året han har henne, så skal han ha henne hele tiden. Jeg skjønner jo litt av greia... Det blir litt som å ha barnevakt og dra på byen den helga han har henne liksom! Utenkelig for oss... Men her går det jo på hva hun selv vil!

Hmm, det blir nok jul i år også:-)

''Men jeg tror ikke det egentlig gjør ham noe om hun er et annet sted og koser seg noen få timer.''

Selvfølgelig gjør det en hel masse å gå glipp av høydepunktet på juleaften sammen med datteren.

Særlig om det skulle være av en så dårlig grunn som at du ikke vil legge babyen et annet sted.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde samboeren også sett det sånn så... Men han ser det altså slik at stedatteren må få feire jul med hele slekten slik hun er vant til - ellers blir det ikke jul!

Herregud, du kan ikke mene at du lar deg overstyre på denne måten her?

Nå er det da faktisk slik at DERE TO har felles barn, ergo bør han ha vett nok i knollen til å holde seg sammen med DEG og barna hele julaften.

Jeg hadde blitt rasende og pisse sur om han så mye som hadde foreslått denne tåpelige løsningen den 24.! Han bør reorganisere hele julekalaset i hodet sitt, snarest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan du er som person, men for meg hadde det ikke gjort noe å være alene noen timer på kvelden. Dere har jo feiret sammen før det.

Mens stedatter og samboer er på besøk borte, så rydder du opp etter gaveåpning hos dere og middagen, setter på en film og tar deg et glass vin (om ammingen tillater det). I tillegg spiser du opp alle de beste bitene i konfekten ;)

Når samboeren din og datter kommer tilbake legger sikkert hun seg, og da kan du og kjæresten få litt juleaften-alenetid.

Jeg tror det blir fint :)

Jeg har nå foreslått at han kjører henne opp etter at vi alle fire har spist. Så pakker vi opp gavene til babyen, legger henne, og pakker opp våre egne gaver. Så kjører han opp til familien, er der en times tid sammen med henne, og kommer hjem igjen. Da er det kanskje en time igjen til leggetid for stedatteren, så hun kan få vist frem det hun har fått. Så er det voksentid.

På denne måten vil jeg være aleine et par timer etter at babyen har lagt seg, og det er helt ok! Da kan jeg gjøre alt det du foreslår (bortsett fra vinen - gidder ikke pumpe og styre), og koser meg nok med det! Men heeeele kvelden synes jeg blir litt stusselig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jeg nok også:-)

Så la far og datter stikke av gårde da. Uten mer om og men fra din side. Og med et strålende smil.

Det er ikke de som ikke vil være hjemme med deg. Det er du som ikke vil dra avgårde med dem. Du hadde klart det helt fint om du ville.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå foreslått at han kjører henne opp etter at vi alle fire har spist. Så pakker vi opp gavene til babyen, legger henne, og pakker opp våre egne gaver. Så kjører han opp til familien, er der en times tid sammen med henne, og kommer hjem igjen. Da er det kanskje en time igjen til leggetid for stedatteren, så hun kan få vist frem det hun har fått. Så er det voksentid.

På denne måten vil jeg være aleine et par timer etter at babyen har lagt seg, og det er helt ok! Da kan jeg gjøre alt det du foreslår (bortsett fra vinen - gidder ikke pumpe og styre), og koser meg nok med det! Men heeeele kvelden synes jeg blir litt stusselig ja.

Men blir det hele kvelden? Det er da bare snakk om etter 8?

Jeg forstår svært godt at han setter trivselen til den store jenta si høyt på julaften. Babyen bryr seg jo allikevel ikke om hvor hun er.

Jeg har også en sønn som "må" sove innen et visst tidspunkt. Han er nå tre år og er fremdeles slik. Men på julaften, nyttårsaften og andre slike anledninger så holder vi begge ut litt. For hverandre og de rundt oss. Han blir noe sutrete, litt hyper og jeg blir litt sliten. Men han har det også veldig kos inne i mellom "styret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg tror ikke det egentlig gjør ham noe om hun er et annet sted og koser seg noen få timer.''

Selvfølgelig gjør det en hel masse å gå glipp av høydepunktet på juleaften sammen med datteren.

Særlig om det skulle være av en så dårlig grunn som at du ikke vil legge babyen et annet sted.

mvh

Det er jo ikke bare det da. Når vi får et hint om at de er for mange, synes jeg godt at babyen og jeg kan holde oss unna - vi er tross alt ikke del av den familien på en måte. (Babyen er jo det, men kjenner dem ikke noe særlig enda)

Og nei, jeg tror ikke det betyr så innmari mye for ham om han er fra datteren i to timer nei! Du har tro på denne typiske kjernefamilien, men så er det ikke alle som er sånn! Han er glad i datteren sin, og ser frem til å ha henne på julaften. Men han MÅ ikke se henne hele dagen, så lenge han veit at hun koser seg der hun er...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la far og datter stikke av gårde da. Uten mer om og men fra din side. Og med et strålende smil.

Det er ikke de som ikke vil være hjemme med deg. Det er du som ikke vil dra avgårde med dem. Du hadde klart det helt fint om du ville.

mvh

Hadde klart det ja, selvfølgelig! Men jeg føler ikke det er noe ok når de har gitt beskjed om at de egentlig er for mange. Det er hovedsaklig rundt bordet, men det er ikke veldig god plass ellers heller, og jeg synes det er normal høflighet at den som skal sove og den som ikke egentlig er en del av familien holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare det da. Når vi får et hint om at de er for mange, synes jeg godt at babyen og jeg kan holde oss unna - vi er tross alt ikke del av den familien på en måte. (Babyen er jo det, men kjenner dem ikke noe særlig enda)

Og nei, jeg tror ikke det betyr så innmari mye for ham om han er fra datteren i to timer nei! Du har tro på denne typiske kjernefamilien, men så er det ikke alle som er sånn! Han er glad i datteren sin, og ser frem til å ha henne på julaften. Men han MÅ ikke se henne hele dagen, så lenge han veit at hun koser seg der hun er...!

Jeg kan ikke skjønne annet enn at datteren vil synes det er trist at ikke faren hennes er med opp til resten av familien. Det er jo der hun isåfall skal åpne pakker og sånn, og det er jo som regel stas å vise frem hva man har fått til mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det blir så feil med tidene... Vi tenkte å spise ca. fire her, slik at babyen også skal rekke å åpne pakker. Der spiser de seks. Da kommer vi enten midt i middagen deres, og rekker ikke å pakke opp pakker før hun skal legge seg. Eller så pakker vi opp før vi drar, og putter babyen rett i seng foran nesen på 25 mennesker som alle har lyst til å holde, leke, dikke osv.

Jeg er klar over at jeg ser problemer i alt nå altså, og at det ikke er lett å komme med tips! Men jeg er litt fortvilet akkurat nå...

Akkurat nå syns jeg du ser problemer i alt ja ;O)

Hadde gått greit å spise ved 4 tida hjemme, la babyen pakke opp pakker. hvis hun i det hele tatt bryr seg om det.

Så dra opp til de andre når de er ferdige med å spise, legge babyen der, og kose seg resten av kvelden? kanskje babyen må legge seg en time senere, men det er jo julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det hele kvelden? Det er da bare snakk om etter 8?

Jeg forstår svært godt at han setter trivselen til den store jenta si høyt på julaften. Babyen bryr seg jo allikevel ikke om hvor hun er.

Jeg har også en sønn som "må" sove innen et visst tidspunkt. Han er nå tre år og er fremdeles slik. Men på julaften, nyttårsaften og andre slike anledninger så holder vi begge ut litt. For hverandre og de rundt oss. Han blir noe sutrete, litt hyper og jeg blir litt sliten. Men han har det også veldig kos inne i mellom "styret".

Men det er nettopp det - han har det moro når han får være oppe! Mi bare gråter og klorer seg i kjakene og venter på puppen og senga. Og da er det ingen grunn til å holde henne oppe!

Han drar i så fall herfra klokken ni, og er tilbake ca. elleve. Synes det bør være ok for alle parter jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes tenker egoistisk.

Du forringer juleaften for dem begge fordi du ikke vil være fleksibel i det hele tatt.

Hva med at dere pakker opp deres pakker alle sammen rett etter middagen? Så drar han og dattera opp til de andre.

Jeg synes du bør unne dem denne spesielle tiden sammen. Det blir et skår i gleden for dem begge to å ikke få være sammen.

Du kan bli med, men vil ikke. Da får du betale prisen og være den som blir snytt for fellesskap. Neste gang han feirer jul med dattera si er hun 14(?). Da er mange ting forandret. Dette er kanskje den siste "barnejulen" de to får sammen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne annet enn at datteren vil synes det er trist at ikke faren hennes er med opp til resten av familien. Det er jo der hun isåfall skal åpne pakker og sånn, og det er jo som regel stas å vise frem hva man har fått til mamma og pappa.

Det vi lurer på nå er om hun drar opp dit når vi har spist, så kommer pappaen opp igjen rundt ni, og er der mens hun åpner pakker. Deretter drar de hjem igjen. Da får de jo litt tid der oppe sammen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå syns jeg du ser problemer i alt ja ;O)

Hadde gått greit å spise ved 4 tida hjemme, la babyen pakke opp pakker. hvis hun i det hele tatt bryr seg om det.

Så dra opp til de andre når de er ferdige med å spise, legge babyen der, og kose seg resten av kvelden? kanskje babyen må legge seg en time senere, men det er jo julaften!

Nei, babyen må ikke legge seg en time seinere, da detter himmelen ned! Men ja, vi KUNNE fått det til... Dersom jeg var mer fleksibel, og valgte å overse det faktum at det egentlig er proppfullt der oppe...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes tenker egoistisk.

Du forringer juleaften for dem begge fordi du ikke vil være fleksibel i det hele tatt.

Hva med at dere pakker opp deres pakker alle sammen rett etter middagen? Så drar han og dattera opp til de andre.

Jeg synes du bør unne dem denne spesielle tiden sammen. Det blir et skår i gleden for dem begge to å ikke få være sammen.

Du kan bli med, men vil ikke. Da får du betale prisen og være den som blir snytt for fellesskap. Neste gang han feirer jul med dattera si er hun 14(?). Da er mange ting forandret. Dette er kanskje den siste "barnejulen" de to får sammen.

mvh

Ja det velger jo han! Jeg kommer til å bli her - både fordi jeg helst vil det for babyens del, og fordi jeg rett og slett føler det er litt frekt å dukke opp der oppe når de egentlig har sagt det er fullt! Det har ikke noe med at jeg ikke unner dem tiden sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde klart det ja, selvfølgelig! Men jeg føler ikke det er noe ok når de har gitt beskjed om at de egentlig er for mange. Det er hovedsaklig rundt bordet, men det er ikke veldig god plass ellers heller, og jeg synes det er normal høflighet at den som skal sove og den som ikke egentlig er en del av familien holder seg unna.

Om du er hans samboer og mor til hans yngste barn er du en del av familien.

Du kan da ikke ta så mye plass.

;-)

Og ikke babyen heller som du legger på et annet rom.

Om du starter å øve på litt rutinebrudd allerede nå, vil både du og nurke takle det helt greit på juleaften.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir vi mange;-) Da drar hun med seg sin kjæreste, med sine to barn. Hun tar også med søsteren til samboeren med kjæreste! Da blir vi brått ti! Det har vi ikke plass til rundt ett bord... Men det er jo egentlig en tanke!

Da vi fikk barn, bestemte vi oss for at vi ville feire julaften hjemme hos oss selv. Vi har gitt beskjed til familie på begge sider om at alle er hjertelig velkommen til oss, men vi drar ingen steder. Noen år er vi veldig mange her hjemme, andre år er vi færre, det varierer veldig. Men det er alltid veldig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...