Gå til innhold

Skrur på lyset

Gjest Lei av trøtte jente som klager på at hun er trøtt...

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av trøtte jente som klager på at hun er trøtt...

Datteren vår på 9 år er mye trøtt utover dagen, pga. at hun ligger å leser til i 22:00 - 22:30. Hun lover å ikke gjøre det, men vi hører ofte at hun skrur av lyset når vi kommer ut i gangen. Når vi spør om hvorfor hun gjør dette selv om vi har sagt klart fra om at dette ikke er lov, er svaret jeg vet ikke...

Hva i himmelens navn kan vi gjøre for å få henne til å forstå dette, utenom å dra ut kontakten i leselampen da???? Rett og slett bare fjerne lampen - ingen annen utvei....??

Noen gode råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min på 9 er også en lesehest, og jeg tar meg ofte en "tilfeldig tur" forbi rommet hans og ser om han har slokket lyset. De gangene han har ligget lenge og lest uten at vi har merket det, har jeg sagt til ham at jeg blir skuffet over at han ikke gjør som vi sier, og at vi har de reglene fordi vi vil han skal være opplagt til skolen dagen etter. Det forstår han, og det går da en stund til neste gang det skjer.

Som regel legger han seg ca kvart på ni, og leser til 21/21.30. Og da må han slokke lyset. Han har imidlertid vekkerklokke, og har den ofte på halv syv, slik at han får lest en halvtime før han står opp. Om morgenen er regelen at han ikke får ha vekkerklokka på før halv syv - hvis han har sovnet etter halv ti, får han ikke lov til å våkne før syv. Jeg sjekker alltid vekkerklokka, for det hender han setter den på seks for å få lest mest mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne få litt lese tid før hun må slukke lyset.

Ville gått inn etter den tiden var over, sagt god natt, og slukket. Så sjekket etter litt tid. Tok hun på lyset, ville jeg tatt lampen.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Gutten min på 9 er også en lesehest, og jeg tar meg ofte en "tilfeldig tur" forbi rommet hans og ser om han har slokket lyset. De gangene han har ligget lenge og lest uten at vi har merket det, har jeg sagt til ham at jeg blir skuffet over at han ikke gjør som vi sier, og at vi har de reglene fordi vi vil han skal være opplagt til skolen dagen etter. Det forstår han, og det går da en stund til neste gang det skjer.

Som regel legger han seg ca kvart på ni, og leser til 21/21.30. Og da må han slokke lyset. Han har imidlertid vekkerklokke, og har den ofte på halv syv, slik at han får lest en halvtime før han står opp. Om morgenen er regelen at han ikke får ha vekkerklokka på før halv syv - hvis han har sovnet etter halv ti, får han ikke lov til å våkne før syv. Jeg sjekker alltid vekkerklokka, for det hender han setter den på seks for å få lest mest mulig...

Man må jo nesten berømme ham for ivrigheten da :)

Kryss fingrene for at det varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med mora2. Gutten min glemmer fort tiden når han leser, så jeg går innom og passer på at han slutter å lese og slår av lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forhandle med henne om at hun får lese en gitt stund.

Uten å mistenlikggjøre henne kan du si at du tror det er vanskelig for henne å passe tida når hun er oppslukt i boka si.

Hvis du setter en timer på lampen, vil den slå seg av etter den tiden dere er blitt enig om. Evt kan du sette en klokke/mobil til å ringe 5 minutter før lyset går ut slik at hun kan slutte av på en grei plass.

Slik kan du vise henne tillitt.

Hvis hun fortsetter å slå på lampen igjen tar du den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Du kan forhandle med henne om at hun får lese en gitt stund.

Uten å mistenlikggjøre henne kan du si at du tror det er vanskelig for henne å passe tida når hun er oppslukt i boka si.

Hvis du setter en timer på lampen, vil den slå seg av etter den tiden dere er blitt enig om. Evt kan du sette en klokke/mobil til å ringe 5 minutter før lyset går ut slik at hun kan slutte av på en grei plass.

Slik kan du vise henne tillitt.

Hvis hun fortsetter å slå på lampen igjen tar du den.

En timer på lampen var en genial ide'. Den skal jeg benytte på mitt eget barn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lei av trøtt jente som klager på at hun er trøtt

La henne få litt lese tid før hun må slukke lyset.

Ville gått inn etter den tiden var over, sagt god natt, og slukket. Så sjekket etter litt tid. Tok hun på lyset, ville jeg tatt lampen.

:0)

Hun leser til 21:00 og da går vi opp til henne og slår av lyset og sier godnatt. Hun vet da at det ikke skal leses mere. Men ofte hører vi at hun slår av lyset om hun hører oss i trappen....

Mulig lampen bare må vekk, vi har snakket til henne om dette mange ganger. Hvet jo godt at ungene tøyer grenser har jo hvert der selv en gang, men hun er så trøtt om morgenen at hun burde ta litt lærdom når hun vi forklarer hvorfor hun er så trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun leser til 21:00 og da går vi opp til henne og slår av lyset og sier godnatt. Hun vet da at det ikke skal leses mere. Men ofte hører vi at hun slår av lyset om hun hører oss i trappen....

Mulig lampen bare må vekk, vi har snakket til henne om dette mange ganger. Hvet jo godt at ungene tøyer grenser har jo hvert der selv en gang, men hun er så trøtt om morgenen at hun burde ta litt lærdom når hun vi forklarer hvorfor hun er så trøtt.

Da ville jeg hvertfall tatt lampen ut etter lesetiden var over.

Bare pass på at hun ikke har lpommelykt under dyna!

Det hadde nemlig jeg ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg hvertfall tatt lampen ut etter lesetiden var over.

Bare pass på at hun ikke har lpommelykt under dyna!

Det hadde nemlig jeg ;0)

Lommelykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...