Gjest Langt ifra rasist Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Gutten min går i 2 trinn og har i det siste ofte kommet hjem og har hadd vondt i hodet og o skrittet pga at en gutt slår og sparker han.Han slår og sparker flere har han fortalt.Jeg sier til min sønn at han må si ifra til de voksne på skole/sfo når det skjer men sier at det ikke hjelper.Da sier jeg at han bare må ta igjen.Kan ikke bare ta imot slag og spark.Da sier han at dem får ikke ta igjen når X slår eller sparker fordi han er fra somalia og kan ikke så mye norsk.Hva er dette?.Jeg blir skikkelig provosert at skolen gjør sånt pga at han ikke snakker flytende norsk.X har bodd i Norge i mange år så han forstår like godt som de andre at han ikke skal slå.Men så lenge han slipper unna så fortsetter han sikkert.Hva hadde du gjordt?.Jeg godtar ikke at sønnen min eller noen andre skal bli sparket i skrittet og slått i hodet uten at skolen griper inn eller at han ikke får ta igjen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ta det opp med lederen på SFO og klassestyreren eller rektor. Det er mobbing, og norsk skole er offisielt imot mobbing. SFO og skole plikter å ta slike meldinger alvorlig. Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg synes ikke man skal lære barn i "ta igjen" med slag og spark uansett hvem det er som gjør det. Når det er sagt, er det jo helt uholdbart at det ikke gjøres noe overfor denne gutten som holder på slik, med den unnskyldningen at han er fra Somalia. Han må da oppføre seg på en skikkelig måte han også... Dette må tas videre på skolen/sfo... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ta det opp med lederen på SFO og klassestyreren eller rektor. Det er mobbing, og norsk skole er offisielt imot mobbing. SFO og skole plikter å ta slike meldinger alvorlig. Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret. Hilsen ''Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret.'' Det blir vel heller ikke foretatt sanksjoner overfor "offeret" ved at det ikke gis lov til å ta igjen? Da er man i grunn like langt, "jeg blir mobbet, så da kan jeg mobbe igjen". Blir ikke noe mindre mobbing av det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Altea Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret.'' Det blir vel heller ikke foretatt sanksjoner overfor "offeret" ved at det ikke gis lov til å ta igjen? Da er man i grunn like langt, "jeg blir mobbet, så da kan jeg mobbe igjen". Blir ikke noe mindre mobbing av det... Men hva foreslår du at det gjøres da? Når man blir slått og sparket og det ikke hjelper å si i fra til læreren må man få lov å ta igjen,mener nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Men hva foreslår du at det gjøres da? Når man blir slått og sparket og det ikke hjelper å si i fra til læreren må man få lov å ta igjen,mener nå jeg. Hjelper det ikke å ta det med læreren, så få rman gå hakket lenger opp - rektor. Jeg mener fortsatt bestemt at man ikke skal lære barn å ta igjen, men gå ut av situasjonen - man løser ikke mobbing og vold med mer mobbing og vold... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Altea Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hjelper det ikke å ta det med læreren, så få rman gå hakket lenger opp - rektor. Jeg mener fortsatt bestemt at man ikke skal lære barn å ta igjen, men gå ut av situasjonen - man løser ikke mobbing og vold med mer mobbing og vold... Ok,men å ta igjen er jo ikke mobbing etter min mening. Har en sønn som stadig ble slått og plaget på skolen men da han begynte å ta igjen ble det stopp på det,for nå i alle fall og han plager ikke andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, du lærer han ikke å ta igjen, i hvert fall ikke fysis. Verbalt, det er noe annet. du må som guttens foresatte ta kontakt med læreren hans, samt sfo. Og du har jo kun din sønns versjon, det er slett ikke sikkert at lærerne bruker guttens somaliske bakgrunn og språkproblemer som unnskyldning for at han kan oppføre seg slik. Det kan hende det er slik din sønn har oppfattet det, mens det i virkeligligheten er andre årsaker. Men det er jo tydelig at gutten ikke blir hørt av de voksne, og da må du som forelder hjelpe han. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langt ifra rasist Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ok,men å ta igjen er jo ikke mobbing etter min mening. Har en sønn som stadig ble slått og plaget på skolen men da han begynte å ta igjen ble det stopp på det,for nå i alle fall og han plager ikke andre. Enig.Sønnen min sier at når han går bort fra X så følger han etter og fortsetter.Sønnen min har mange kamereter og har ikke noe problem med andre på skolen Men denne gutten er vist sånn mot alle 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Altea Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Enig.Sønnen min sier at når han går bort fra X så følger han etter og fortsetter.Sønnen min har mange kamereter og har ikke noe problem med andre på skolen Men denne gutten er vist sånn mot alle Ja enkelte er sånn og da må man få bukt med det på en eller annen måte,og for min sønn hjalp det å ta igjen for lærerene gjorde ingenting med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret.'' Det blir vel heller ikke foretatt sanksjoner overfor "offeret" ved at det ikke gis lov til å ta igjen? Da er man i grunn like langt, "jeg blir mobbet, så da kan jeg mobbe igjen". Blir ikke noe mindre mobbing av det... Ja, men noen mener at offeret skal skjermes mot mobberen, og det er feil, det var det jeg mente med sanksjoner. Det er mobberen som skal observeres, og sanksjonene skal rettes mot for at han ikke skal kunne greie å mobbe. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Enig.Sønnen min sier at når han går bort fra X så følger han etter og fortsetter.Sønnen min har mange kamereter og har ikke noe problem med andre på skolen Men denne gutten er vist sånn mot alle Det er da skolen og Sfo må ta affære med sanksjoner mot denne mobberen. Sanksjoner kan i grove tilfelle være at en lærer eller annen ansatt holder spesielt øye med denne gutten, ja det kan være så graverende at de må fotfølge denne mobberen, for å få stoppet mobbingen, mobberen kan bli bli stengt ute fra sfo og skole i kortere eller lengre tidsrom osv. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hjelper det ikke å ta det med læreren, så få rman gå hakket lenger opp - rektor. Jeg mener fortsatt bestemt at man ikke skal lære barn å ta igjen, men gå ut av situasjonen - man løser ikke mobbing og vold med mer mobbing og vold... ''Jeg mener fortsatt bestemt at man ikke skal lære barn å ta igjen, men gå ut av situasjonen - man løser ikke mobbing og vold med mer mobbing og vold...'' Fullstendig enig med deg. Aldri om jeg skal si til mine barn at det er greit å slå fordi andre gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg vil anta forklaringen din sønn angir er hans tolkning av hva de ansatte sa, tviler litt på om de har gitt denne begrunnelsen. Uansett synes jeg man skal lære barna at det aldri er greit å slå, uansett om andre slår først. De får heller lære seg å fjerne seg fra situasjonen og unngå barn som slår. Du bør absolutt ta en prat med de ansatte ved skolen/SFO, selvfølgelig bør de gripe inn overfor slik oppførsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Stakkars, slik kan han jo ikke ha det! Jeg hadde tatt det opp med skolen, rektoren. Visst foreldrene forstår norsk, ville jeg tatt en prat med de. Man skal vel ikke lære ungene å sloss..Men jeg hadde nok smilt for meg selv om han hadde tatt igjen... Man skal jo ikke lære ungene at de skal finne seg i alt heller.. Ellers ville jeg holdt øye med de på avstand, slik at ingen av dem så deg. Om da noen hadde vært stygge med gutten min, hadde jeg gått bort å "ristet" dem litt. ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg hadde reist hjem til foreldrene med mitt barn og tatt det med dem der. Skolen reagerer jo ikke, eller feil synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har lest en del av svarene her. Det er så lett å tenke på et slikt barn som en "drittunge", men han er bare en liten gutt. Jeg synes det er viktig å huske på. En gutt som oppfører seg slik har det ikke godt, og selv om den mest nærliggende løsningen kan være å "ta igjen" eller eventuelt utestenge det umulige barnet, så er det sjelden den beste løsningen, verken for dette barnet eller de barna han er i konflikt med. Det kan høres ut som dette er en gutt med dårlig språk, som tar ut sin frustrasjon i aggresjon. Å lære de andre barna å ta igjen løser antakelig ikke problemet, det vil bare forsterke hele situasjonen. Denne gutten som slår trenger hjelp til å kanalisere frustrasjonen sin på en mer hensiktsmessig måte. Jeg ville luftet bekymringene mine for læreren, rektor eller en annen kompetent person ved skolen. Kanskje de allerede har tatt fatt i problemet til denne gutten. Hvis ikke trenger de kanskje en dytt for å gjøre det. Dette betyr selvsagt ikke at andre barn skal akseptere å bli slått, men jeg tror ikke det vil hjelpe i det hele tatt å lære dem å slå tilbake. Hvis dette er en situasjon som oppstår stadig vekk må skolen komme på banen med umiddelbare løsninger, for eksempel forsterket inspeksjon i friminuttene. Kanskje en assistent eller lærer kan følge ekstra godt med denne gutten, og ha fokus på å ta ham ut av situasjoner før de eskalerer. Hver slik situasjon som kommer ut av kontroll er et nederlag for guttens selvfølelse og bidrar bare til å forsterke aggressiviteten hans. En dyktig pedagog som blir kjent med gutten bør kunne se når noe er i emning og avbryte før det kommer så langt. Det er også viktig å jobbe med språket hans. Han må få voksne rundt seg som han stoler på og som viser vilje til å høre hva han sier - og hva han ikke får sagt. Kan man få til en slik løsning kan skolemiljøet gjøres bedre både for gutten og medelevene hans. Da har alle vunnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Sånn er livet og slik er det blitt, dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg hadde reist hjem til foreldrene med mitt barn og tatt det med dem der. Skolen reagerer jo ikke, eller feil synes jeg. Nytter ikke å snakke med somalske foreldre. De lærer ungene å slå først og slå hardt slik at de vinner med en gang. Jeg snakker virkelig av erfaring med en 12 åring som har blitt mobbet og slått siden barnehagen fordi han har blondt hår og blå øyne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På veg til å bli rasist Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hva jeg hadde gjort? Ikke funnet meg i det....gått til skolen og laget bråk, fått dem til å love å holde ungene under oppsikt. Mitt barn skal da vel for søren ikke være mobbeoffer, samme om mobberen er hvit eller sort, kan norsk eller ei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.