Gå til innhold

Lære barn å ta igjen?

Gjest Langt ifra rasist

Anbefalte innlegg

Nytter ikke å snakke med somalske foreldre. De lærer ungene å slå først og slå hardt slik at de vinner med en gang. Jeg snakker virkelig av erfaring med en 12 åring som har blitt mobbet og slått siden barnehagen fordi han har blondt hår og blå øyne.

Det er jo helt forferdelig å høre Dorthe! :( Men likevel ville jeg snakket med dem først, for min egen del kanskje? SÅ kan man ta den hardere veien. Rektor eller videre til skolekontoret.

Jeg fikk høre om en mobbesak i dag. Det er så ille at familien velger å flytte og bytte skole.Og dette er år 2008!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• Mrs. Wallace

9

• frosken

7

• pekkaline

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lilje30

Jeg kom på en liten digresjon.

For noen år tilbake ble en psykisk utviklingshemmet jente voldtatt i en taxi. Det ble rettsak og taxisjåføren ble frikjent. "han forstod visst ikke etter mange år i Norge at han ikke bare kunne ta for seg som det passet seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt forferdelig å høre Dorthe! :( Men likevel ville jeg snakket med dem først, for min egen del kanskje? SÅ kan man ta den hardere veien. Rektor eller videre til skolekontoret.

Jeg fikk høre om en mobbesak i dag. Det er så ille at familien velger å flytte og bytte skole.Og dette er år 2008!?!

Men da mener de at du er rasist så du kommer ingen vei. Og jeg skal love deg at det svir å bli kalt det og du har ingen mulighet til å si noe tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da mener de at du er rasist så du kommer ingen vei. Og jeg skal love deg at det svir å bli kalt det og du har ingen mulighet til å si noe tilbake.

Hadde noen kalt meg rasist for å beskyttet barnet mitt, ja da kunne jeg med glede vært rasist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det kan lett utarte seg om barna lærer å ta igjen. Selvsagt skal barnet føle at det har et "våpen", men det skal være muligheter til å få hjelp av voksne.

Jeg synes dette er såpass alvorlig at jeg ville tatt det opp med kontaktlærer, evt rektor. Et barn skal ikke være utrygg på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine får ta igjen ja.

Jeg lærer mine barn at hvis noen slår så skal de først si et klart "STopp!" (Vi har stopp-regel på skolen)

Stopper ikke vedkommende da så skal de si fra til en voksen. Hjelper ikke det heller så skal de ta igjen så det virkelig merkes, og hvis læreren har noe problem med det er vedkommende velkommen til å ringe meg. Mitt barn skal ikke ta imot juling.

Men - jeg har enda større fokus på at de skal fange opp andres stoppsignaler og at det ikke er lov å slå andre osv. Skal man lære dem å ta igjen er det viktig å lære dem forskjellen på å ta igjen og å ta igjen på forhånd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytter ikke å snakke med somalske foreldre. De lærer ungene å slå først og slå hardt slik at de vinner med en gang. Jeg snakker virkelig av erfaring med en 12 åring som har blitt mobbet og slått siden barnehagen fordi han har blondt hår og blå øyne.

Om du har visst han har blitt mobbet siden barnehagen, og gutten nå er 12 år, hvorfor i all verden har du tillatt det?

Ikke stygt ment, men da hadde jeg flyttet..

Om jeg så skulle bodd i ei pappeske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen kalt meg rasist for å beskyttet barnet mitt, ja da kunne jeg med glede vært rasist!

Men ordet svir likevel og du blir skamfull og redd for at du er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alibi for akkurat den. Jeg stemmer blodrødt så rasiststempelet preller av på meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ordet svir likevel og du blir skamfull og redd for at du er det.

Må innrømme at jeg ikke helt ser den...

Men man blir jo såret av forskjellig ting da.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg hadde gjort?

Ikke funnet meg i det....gått til skolen og laget bråk, fått dem til å love å holde ungene under oppsikt.

Mitt barn skal da vel for søren ikke være mobbeoffer, samme om mobberen er hvit eller sort, kan norsk eller ei.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he!

Jeg er av den antirasistiske oppfatning av at det finnes noen som oppfører seg ufint mot andre i alle farger. Og man skal ikke lære barnet sitt til å ta imot juling av noen fordi de er fra et annet land. _Da_ tror jeg nemlig man kan ende med å oppdra en rasist.

Jeg henger meg på gode gamle Anette Thommesen - man skal stille krav til alle farger ellers blir det rasisme det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det opp med lederen på SFO og klassestyreren eller rektor.

Det er mobbing, og norsk skole er offisielt imot mobbing. SFO og skole plikter å ta slike meldinger alvorlig.

Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret.

Hilsen

''Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret.''

Det er nok sant. Det er mobberen som har et underliggende problem ikke den andre part.

Jeg håper bare de har vett på å gjøre det riktig. Altså grunnen til mitt svar er dette: Ved en skole så ble mobberene i andre elevers øyne premiert, og forstod dem. Sosiallæreren tok dem med på fisketurer, mc Donalds og sykkelturer og det var ikke måte på hva. DET synes jeg blir ravgalt. Dette var i skoletiden istedenfor skoletimer. Til å grine av synes jeg. Om barn ikke fungerer på skolen så synes jeg i allefall ikke dette var riktig. Kanskje noen mener noe annet, men jeg forstod barna godt. Heldigvis førte det ikke til særlig _mange_ flere "ramper", men noen lot seg friste til forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel klage på mobbing uansett om de er hvite eller blå? Huff, temaet mobbing gjør meg amper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den antirasistiske oppfatning av at det finnes noen som oppfører seg ufint mot andre i alle farger. Og man skal ikke lære barnet sitt til å ta imot juling av noen fordi de er fra et annet land. _Da_ tror jeg nemlig man kan ende med å oppdra en rasist.

Jeg henger meg på gode gamle Anette Thommesen - man skal stille krav til alle farger ellers blir det rasisme det også.

''Jeg er av den antirasistiske oppfatning av at det finnes noen som oppfører seg ufint mot andre i alle farger. Og man skal ikke lære barnet sitt til å ta imot juling av noen fordi de er fra et annet land. _Da_ tror jeg nemlig man kan ende med å oppdra en rasist.

Jeg henger meg på gode gamle Anette Thommesen - man skal stille krav til alle farger ellers blir det rasisme det også.''

Enig med deg her! Men jeg må innrømme jeg heller mot nasjonalismen. Jeg synes det er skummelt med alle disse utlendingene vi tar til landet. De kommer til å ta over hele landet til slutt. Vold, kriminalitet og gjenger blir mer og mer vanlig.

I Oslo sliter de allerede som faen med disse kriminelle gjengene.

Og det er ikke nordmenn som er i overtallet her ass.....

For ikke snakke om de afrikanse horene som innvaderer bygatene! Agressive og pågående. Skumle greier.

Det er med blanda følelser jeg tenker på at mine barn skal vokse opp i denne verden.

Men det er MIN mening, om MINE følelser. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte skolen og forlange at de finner ordninger som gjør at de andre barna blir beskyttet mot den andres aggressive handlinger.

Har en nevø som var i tilsvarende situasjon. Der ble det satt inn en assistent som fulgte den gutten som slo og sparket de andre. I følge min nevø som har blitt en del år eldre, så feiler det ikke gutten noe annet enn at han er "slem". Vet ikke om det stemmer, men de har flere barn med ulike vansker i klassen hans, og han har god oversikt over hva de ulike klassekameratene sliter med. Poenget mitt er at skolen har et ansvar for å beskytte alle i klassen, og hvis de ikke klarer å få det til uten bruk av ekstra assistent, så må de skaffe de ressursene til veie på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg hadde gjort?

Ikke funnet meg i det....gått til skolen og laget bråk, fått dem til å love å holde ungene under oppsikt.

Mitt barn skal da vel for søren ikke være mobbeoffer, samme om mobberen er hvit eller sort, kan norsk eller ei.

Dette er vel ikke mobbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har visst han har blitt mobbet siden barnehagen, og gutten nå er 12 år, hvorfor i all verden har du tillatt det?

Ikke stygt ment, men da hadde jeg flyttet..

Om jeg så skulle bodd i ei pappeske....

Det er litt sånn at når det er få lyse unger så blir det ikke tatt alvorlig når de mørke mobber. Mørke kan ikke være rasister og i hvert fall ikke i barnehager hvor det kun jobber mørke voksne også.

Dessuten så er det slik at noen unger faller utenfor og man skjønner ikke helt hvorfor og da blir de mobbet for det meste. Jeg har gjort masse jeg og på skolen tror jeg det går greit nå, men her hjemme er det pyton med unger som drar ned buksa til meg og kaller meg rasist og skriker hore etter dattera mi og soper og homo til naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del av svarene her. Det er så lett å tenke på et slikt barn som en "drittunge", men han er bare en liten gutt. Jeg synes det er viktig å huske på. En gutt som oppfører seg slik har det ikke godt, og selv om den mest nærliggende løsningen kan være å "ta igjen" eller eventuelt utestenge det umulige barnet, så er det sjelden den beste løsningen, verken for dette barnet eller de barna han er i konflikt med.

Det kan høres ut som dette er en gutt med dårlig språk, som tar ut sin frustrasjon i aggresjon. Å lære de andre barna å ta igjen løser antakelig ikke problemet, det vil bare forsterke hele situasjonen. Denne gutten som slår trenger hjelp til å kanalisere frustrasjonen sin på en mer hensiktsmessig måte.

Jeg ville luftet bekymringene mine for læreren, rektor eller en annen kompetent person ved skolen. Kanskje de allerede har tatt fatt i problemet til denne gutten. Hvis ikke trenger de kanskje en dytt for å gjøre det.

Dette betyr selvsagt ikke at andre barn skal akseptere å bli slått, men jeg tror ikke det vil hjelpe i det hele tatt å lære dem å slå tilbake. Hvis dette er en situasjon som oppstår stadig vekk må skolen komme på banen med umiddelbare løsninger, for eksempel forsterket inspeksjon i friminuttene.

Kanskje en assistent eller lærer kan følge ekstra godt med denne gutten, og ha fokus på å ta ham ut av situasjoner før de eskalerer. Hver slik situasjon som kommer ut av kontroll er et nederlag for guttens selvfølelse og bidrar bare til å forsterke aggressiviteten hans. En dyktig pedagog som blir kjent med gutten bør kunne se når noe er i emning og avbryte før det kommer så langt. Det er også viktig å jobbe med språket hans. Han må få voksne rundt seg som han stoler på og som viser vilje til å høre hva han sier - og hva han ikke får sagt. Kan man få til en slik løsning kan skolemiljøet gjøres bedre både for gutten og medelevene hans. Da har alle vunnet.

Bra og nyansert innlegg. Ingen har glede av at elevene begynner å ta igjen med slag og spark, det virker bare ødeleggende for hele klassemiljøet. Skolen må ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...