Gå til innhold

Lære barn å ta igjen?

Gjest Langt ifra rasist

Anbefalte innlegg

Jeg hadde umiddelbart tatt kontakt med skolen og forlangt at de tar tak i dette med en eneste gang! Ingen barn skal trenge å oppleve noe slikt på skolen, det skal være et trygt sted. Og denne gutten må jo lære seg at sånn oppfører vi oss bare ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• Mrs. Wallace

9

• frosken

7

• pekkaline

4

Mest aktive i denne tråden

Det er litt sånn at når det er få lyse unger så blir det ikke tatt alvorlig når de mørke mobber. Mørke kan ikke være rasister og i hvert fall ikke i barnehager hvor det kun jobber mørke voksne også.

Dessuten så er det slik at noen unger faller utenfor og man skjønner ikke helt hvorfor og da blir de mobbet for det meste. Jeg har gjort masse jeg og på skolen tror jeg det går greit nå, men her hjemme er det pyton med unger som drar ned buksa til meg og kaller meg rasist og skriker hore etter dattera mi og soper og homo til naboen.

Men slik skal det strengt tatt ikke være!

Jeg tror du har gjort masse for å hjelpe gutten din, det tviler jeg ikke på! Men hadde min hverdag vært slik, ville jeg flyttet for å verne ungene. Om noen hadde sagt slike ting til mine unger skulle de jaggu fått smake på bikkja... ;0)

Nå vet jeg flytting ikke er bare bare i ditt tilfelle..

Men likevel, dette hadde jeg aldri orket leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del av svarene her. Det er så lett å tenke på et slikt barn som en "drittunge", men han er bare en liten gutt. Jeg synes det er viktig å huske på. En gutt som oppfører seg slik har det ikke godt, og selv om den mest nærliggende løsningen kan være å "ta igjen" eller eventuelt utestenge det umulige barnet, så er det sjelden den beste løsningen, verken for dette barnet eller de barna han er i konflikt med.

Det kan høres ut som dette er en gutt med dårlig språk, som tar ut sin frustrasjon i aggresjon. Å lære de andre barna å ta igjen løser antakelig ikke problemet, det vil bare forsterke hele situasjonen. Denne gutten som slår trenger hjelp til å kanalisere frustrasjonen sin på en mer hensiktsmessig måte.

Jeg ville luftet bekymringene mine for læreren, rektor eller en annen kompetent person ved skolen. Kanskje de allerede har tatt fatt i problemet til denne gutten. Hvis ikke trenger de kanskje en dytt for å gjøre det.

Dette betyr selvsagt ikke at andre barn skal akseptere å bli slått, men jeg tror ikke det vil hjelpe i det hele tatt å lære dem å slå tilbake. Hvis dette er en situasjon som oppstår stadig vekk må skolen komme på banen med umiddelbare løsninger, for eksempel forsterket inspeksjon i friminuttene.

Kanskje en assistent eller lærer kan følge ekstra godt med denne gutten, og ha fokus på å ta ham ut av situasjoner før de eskalerer. Hver slik situasjon som kommer ut av kontroll er et nederlag for guttens selvfølelse og bidrar bare til å forsterke aggressiviteten hans. En dyktig pedagog som blir kjent med gutten bør kunne se når noe er i emning og avbryte før det kommer så langt. Det er også viktig å jobbe med språket hans. Han må få voksne rundt seg som han stoler på og som viser vilje til å høre hva han sier - og hva han ikke får sagt. Kan man få til en slik løsning kan skolemiljøet gjøres bedre både for gutten og medelevene hans. Da har alle vunnet.

Veldig godt skrevet!

Mobbere er også ofre, enten vi vil tro det eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del av svarene her. Det er så lett å tenke på et slikt barn som en "drittunge", men han er bare en liten gutt. Jeg synes det er viktig å huske på. En gutt som oppfører seg slik har det ikke godt, og selv om den mest nærliggende løsningen kan være å "ta igjen" eller eventuelt utestenge det umulige barnet, så er det sjelden den beste løsningen, verken for dette barnet eller de barna han er i konflikt med.

Det kan høres ut som dette er en gutt med dårlig språk, som tar ut sin frustrasjon i aggresjon. Å lære de andre barna å ta igjen løser antakelig ikke problemet, det vil bare forsterke hele situasjonen. Denne gutten som slår trenger hjelp til å kanalisere frustrasjonen sin på en mer hensiktsmessig måte.

Jeg ville luftet bekymringene mine for læreren, rektor eller en annen kompetent person ved skolen. Kanskje de allerede har tatt fatt i problemet til denne gutten. Hvis ikke trenger de kanskje en dytt for å gjøre det.

Dette betyr selvsagt ikke at andre barn skal akseptere å bli slått, men jeg tror ikke det vil hjelpe i det hele tatt å lære dem å slå tilbake. Hvis dette er en situasjon som oppstår stadig vekk må skolen komme på banen med umiddelbare løsninger, for eksempel forsterket inspeksjon i friminuttene.

Kanskje en assistent eller lærer kan følge ekstra godt med denne gutten, og ha fokus på å ta ham ut av situasjoner før de eskalerer. Hver slik situasjon som kommer ut av kontroll er et nederlag for guttens selvfølelse og bidrar bare til å forsterke aggressiviteten hans. En dyktig pedagog som blir kjent med gutten bør kunne se når noe er i emning og avbryte før det kommer så langt. Det er også viktig å jobbe med språket hans. Han må få voksne rundt seg som han stoler på og som viser vilje til å høre hva han sier - og hva han ikke får sagt. Kan man få til en slik løsning kan skolemiljøet gjøres bedre både for gutten og medelevene hans. Da har alle vunnet.

Klokt innlegg. Tiltredes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg hadde gjort?

Ikke funnet meg i det....gått til skolen og laget bråk, fått dem til å love å holde ungene under oppsikt.

Mitt barn skal da vel for søren ikke være mobbeoffer, samme om mobberen er hvit eller sort, kan norsk eller ei.

Hvorfor er du på veg til å bli rasist? Eller er det en spøk kanskje? "Jeg mener det er forskjell på folk og at denne forskjellen er avhengig av hudfarge". Ha-ha-ha, så utroooolig morsomt, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er livet og slik er det blitt, dessverre.

Ja, før var det visst ikke noe av dette med slåing og slåssing og slikt. Jeg husker ikke akkurat når det begynte, men det er sikkert noen her som kan svare på det. Mener det var noe med Kain og Abel, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, før var det visst ikke noe av dette med slåing og slåssing og slikt. Jeg husker ikke akkurat når det begynte, men det er sikkert noen her som kan svare på det. Mener det var noe med Kain og Abel, men...

Kanskje jeg begynner å bli gammel men da jeg var liten var det ikke fem stykker som hoppet på en og sparket i ryggen og i hodet til den som fikk bank nesten besvimte. Og ikke kan jeg huske noe særlig våpen heller i den alderen. Jeg har til dags dato aldri sett en skikkelig gunner og heller ikke vært vant med at gutter under tenårene hadde kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg begynner å bli gammel men da jeg var liten var det ikke fem stykker som hoppet på en og sparket i ryggen og i hodet til den som fikk bank nesten besvimte. Og ikke kan jeg huske noe særlig våpen heller i den alderen. Jeg har til dags dato aldri sett en skikkelig gunner og heller ikke vært vant med at gutter under tenårene hadde kniv.

Og det forteller vel mer om deg og hvor du har vokst opp enn hvor gammel du er, tror du ikke? Selvfølgelig var det mobbing og erting og vold før også, og selvfølgelig var det ofte flere mot en. Og våpen ble beviselig ikke funnet opp etter 1965 en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det forteller vel mer om deg og hvor du har vokst opp enn hvor gammel du er, tror du ikke? Selvfølgelig var det mobbing og erting og vold før også, og selvfølgelig var det ofte flere mot en. Og våpen ble beviselig ikke funnet opp etter 1965 en gang...

Jeg er vokst opp her jeg, har bodd et annet sted og flyttet tilbake og har bodd her de siste 20 årene Eldstemann er 26 og sier han har aldri opplevd maken og dattera mi på 23 sier at det har forandret seg ganske mye siden hun var 12.

Så jeg har bodd i Oslo sentrum nesten hele mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen tvil om at volden har blitt råere og mer brutal enn før! Og våpen før i tiden var ikke alle manns eie, slik der er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en liten digresjon.

For noen år tilbake ble en psykisk utviklingshemmet jente voldtatt i en taxi. Det ble rettsak og taxisjåføren ble frikjent. "han forstod visst ikke etter mange år i Norge at han ikke bare kunne ta for seg som det passet seg".

Fy fader.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

''Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret.''

Det er nok sant. Det er mobberen som har et underliggende problem ikke den andre part.

Jeg håper bare de har vett på å gjøre det riktig. Altså grunnen til mitt svar er dette: Ved en skole så ble mobberene i andre elevers øyne premiert, og forstod dem. Sosiallæreren tok dem med på fisketurer, mc Donalds og sykkelturer og det var ikke måte på hva. DET synes jeg blir ravgalt. Dette var i skoletiden istedenfor skoletimer. Til å grine av synes jeg. Om barn ikke fungerer på skolen så synes jeg i allefall ikke dette var riktig. Kanskje noen mener noe annet, men jeg forstod barna godt. Heldigvis førte det ikke til særlig _mange_ flere "ramper", men noen lot seg friste til forsøk.

Den historien viser at skolen ikke har forstått noenting, av hvordan mobbing skal bekjempes.

Det er mobberen som skal miste privilegier ikke motsatt.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På veg til å bli rasist

Hvorfor er du på veg til å bli rasist? Eller er det en spøk kanskje? "Jeg mener det er forskjell på folk og at denne forskjellen er avhengig av hudfarge". Ha-ha-ha, så utroooolig morsomt, altså!

"Da sier han at dem får ikke ta igjen når X slår eller sparker fordi han er fra somalia og kan ikke så mye norsk."

Udregelig innstilling hos det norske folk som viser seg, desverre, svært ofte over alt. I de voksnes verden, og i barns verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest På veg til å bli rasist

Dette er vel ikke mobbing?

Mobbing, terrorisering, være slem mot. Uviktig hva det kalles.

Det bør bli en svært rask stop på slikt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing, terrorisering, være slem mot. Uviktig hva det kalles.

Det bør bli en svært rask stop på slikt uansett.

Ja, det skolen bør utvilsomt ta ansvar å få stoppet aggressive handlinger mot medelever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er mobberen der skal tas sanksjoner mot, ikke offeret.''

Det er nok sant. Det er mobberen som har et underliggende problem ikke den andre part.

Jeg håper bare de har vett på å gjøre det riktig. Altså grunnen til mitt svar er dette: Ved en skole så ble mobberene i andre elevers øyne premiert, og forstod dem. Sosiallæreren tok dem med på fisketurer, mc Donalds og sykkelturer og det var ikke måte på hva. DET synes jeg blir ravgalt. Dette var i skoletiden istedenfor skoletimer. Til å grine av synes jeg. Om barn ikke fungerer på skolen så synes jeg i allefall ikke dette var riktig. Kanskje noen mener noe annet, men jeg forstod barna godt. Heldigvis førte det ikke til særlig _mange_ flere "ramper", men noen lot seg friste til forsøk.

Hvorvidt de valgte tiltakene var gode eller ikke, kommer vel også an på hvorvidt de medførte atferdsendring hos mobberen eller ikke. Dersom sosiallæreren via slike metoder fikk til endring, så synes jeg det er mindre bekymringsfullt at andre elever blir misunnelige.

Da jeg var barn, syntes jeg det var urettferdig at noen fikk være sammen med yndlingslæreren min en hele time alene flere ganger i uka. Jeg ønsket at det var jeg som var dårlig til å lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine får ta igjen ja.

''Jeg er av den antirasistiske oppfatning av at det finnes noen som oppfører seg ufint mot andre i alle farger. Og man skal ikke lære barnet sitt til å ta imot juling av noen fordi de er fra et annet land. _Da_ tror jeg nemlig man kan ende med å oppdra en rasist.

Jeg henger meg på gode gamle Anette Thommesen - man skal stille krav til alle farger ellers blir det rasisme det også.''

Enig med deg her! Men jeg må innrømme jeg heller mot nasjonalismen. Jeg synes det er skummelt med alle disse utlendingene vi tar til landet. De kommer til å ta over hele landet til slutt. Vold, kriminalitet og gjenger blir mer og mer vanlig.

I Oslo sliter de allerede som faen med disse kriminelle gjengene.

Og det er ikke nordmenn som er i overtallet her ass.....

For ikke snakke om de afrikanse horene som innvaderer bygatene! Agressive og pågående. Skumle greier.

Det er med blanda følelser jeg tenker på at mine barn skal vokse opp i denne verden.

Men det er MIN mening, om MINE følelser. ;0)

Litt utpå landet er det langt mellom hver utlending, så det er lenge igjen før Norge opphører å se veldig norsk ut.

Men det er klart at når man bosetter seg i et nytt land så vil de fleste ønske å bo et sted det er mange av sine egne landsmenn, og dermed får man miljøer her og der med mange fra ett land.

Da har både de selv og oss fra resten av samfunnet et solid ansvar for at de forstår, godtar og tilpasser seg slik vi forholder oss til andre her vi bor. De gjengene som hersker i deler av Oslo og slik bybildet der har blitt seende ut så er jeg enig i at det er helt forferdelig mange steder.

Dessuten vil det jo fremme rasisme på sikt det også fordi mange får et sterkt og dårlig inntrykk av hva som skjer der mange med en annen farge oppholder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Vet du hva, det er faktisk ikke utrolig morsomt.

På ungdomsskolen har de en del mobbeproblemer og det er de med mørk hudfarge, som er mobberne.

På videregående skole, var det en elev, som ble fotfulgt hele det 1. året, også han med mørk hudfarge.

Det virker som den omvendte verden, de mørke, som vi tror er de som er mest utsatt for mobbing, det er faktisk de som er de verste mobberne i skole sammenheng.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da skolen og Sfo må ta affære med sanksjoner mot denne mobberen.

Sanksjoner kan i grove tilfelle være at en lærer eller annen ansatt holder spesielt øye med denne gutten, ja det kan være så graverende at de må fotfølge denne mobberen, for å få stoppet mobbingen, mobberen kan bli bli stengt ute fra sfo og skole i kortere eller lengre tidsrom osv.

Hilsen

De har ikke ressurser til å fotfølge alle som mobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

De har ikke ressurser til å fotfølge alle som mobber...

Da må alle som mobber være konsentrert på samme sted i skolegården, slik at en lærer har oversikten, det kan jo være en løsning.

Poenget er at det er de som mobber, som skal ha friheten innskrenket når mobbeofrene er uskyldige skadelidende.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...