Gjest skammelig Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Datteren min går i 4.klasse. I dag hadde feiret to jenter i klassen bursdagen sin sammen. Min datter og en jente til var de eneste som ikke ble invitert. Jeg synes dette er fryktelig dårlig gjort, da jeg mener det er de voksne som bestemmer dette i utgangspkt. Datteren min hadde spurt disse jentene hvorfor hun ikke fikk komme. De hadde svart "fordi vi ikke kjenner deg". De har gått i samme klasse i 2 år. Min datter feiret bursdag i forrige uke, da var begge disse jentene invitert, og kom selvfølgelig. Hadde aldri gjort noe slik selv. Hadde min datter sagt at hun ikke ville ha feks en jente, hadde jeg sagt alle eller ingen. Datteren min ble selvfølgelig kjempelei seg siden hun ikke fikk komme i dag. Kjenner jeg får vondt i hjertet av at noen blir holdt utenfor på denne sjofle måten. Ikke kan man gjøre noe med det heller. Sint blir jeg også. I tillegg jobber skolen hardt for at ingen skal føle seg utenfor, slik at barna skal forstå hvor viktig det er. Har noen råd for slikt ekskludering av barn? overreagerer jeg kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nok er nok er nok er nok Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ta et søk, så ser du at dette er diskutert ørten ganger tidligere på DOL 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamsemor Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Dette er helt forferdelig både for barnet som ikke er bedt, og foreldrene. Vi har vært der, og vi hadde det helt grusomt. Foreldrene til bursdagsbarna er taperene her, og bursdagsbarna som blir lært opp til å behandle andre på den måten. Så hev dere over det, det er tungt akkurat nå, men dere tjener mest på å "overse" det. Det har vært flere tråder om dette, søk i søkefeltene, jeg har skrevet hele "vår" historie flere ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ta et søk, så ser du at dette er diskutert ørten ganger tidligere på DOL Det meste har vel blitt diskutert ørten ganger før, har det ikke? :)Sånt er utrolig sårt å oppleve, og jeg tror vel i grunnen denne mammaen mest er ute etter litt støtte. Det blir ikke helt det samme å lese gamle innleggg om andre som har opplevd det samme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skammelig Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det meste har vel blitt diskutert ørten ganger før, har det ikke? :)Sånt er utrolig sårt å oppleve, og jeg tror vel i grunnen denne mammaen mest er ute etter litt støtte. Det blir ikke helt det samme å lese gamle innleggg om andre som har opplevd det samme. Tusen takk for forståelsen. Du har helt rett. Dette var mitt innlegg, noe jeg aldri har vært borti før nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det meste har vel blitt diskutert ørten ganger før, har det ikke? :)Sånt er utrolig sårt å oppleve, og jeg tror vel i grunnen denne mammaen mest er ute etter litt støtte. Det blir ikke helt det samme å lese gamle innleggg om andre som har opplevd det samme. Tiltredes! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg syns foreldrene skal gå over klasselista og sørge for at alle blir invitert. Man utelater ikke to jenter. Det syns jeg er fryktelig dårlig gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hvis du orker, så bør du ta det opp med foreldrene til disse barna. jeg gjorde det i et tilsvarende tilofelle, og da viste det seg at datteren min egentlig var invitert, det var bare bursdagsbarnet som hadde latt være å overrekke innbydelsen. Så det var ikke foreldrene som var vanskelige, bare datteren deres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna karine Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ta opp på neste foreldremøte, eller spør om læreren kan, at det kan lages noen "uskrevne" regler rundt dette. Jeg trodde de fleste gjorde dette. Det er veldig vanlig i hvert fall. Vi hadde det slik at man ber alle guttene eller en tredjedel. Valgte man sistnevnte skulle ikke innbydelsen komme på skolen, men legges i postkasser eller formidles på en annen arena enn skolen. Det er veldig sårt og jeg har også hatt det vondt i forhold til en slik situasjon med barnet mitt. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er vel slik at enkelte tema hopper man over så lenge man ikke har opplevd en slik situasjon selv. Når man står oppi det er det naturlig å lage egen tråd, å ikke lese alle trådene som har vært før. Og for ordens skyld, selvsagt er det dårlig gjort å utelate to jenter i en bursdag og det eneste riktige er å ta det opp med foreldrene slik jeg ser det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er forferdelig vondt når slikt skjer. Ta det opp på foreldremøtet med klassen. Alle jentene/guttene =ellers ingen invitasjoner på skolen. Pr telefon eller post dersom bare enkelte barn skal innviteres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tara25 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg blir rett og slett bare kvalm av sånt......pjuk...... Henger meg med på de som mener du bør ta kontakt med foreldrene her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Stakkars jenta di, og stakkars deg - sånt er forferdelig sårt å oppleve. For meg er saken grei: Det er helt forkastelig å utelate en eller to fra et bursdagsselskap. Enten inviterer man bare et mindretall av gruppen, eller så inviterer man alle. Jeg synes ikke at man skal påtvinge regler i en klasse om at alle skal invitere alle hver gang, for det er ikke alle som kan eller vil ha den typen bursdager. Men jeg synes samtidig at lærer bør være veldig tydelig på at man a) ikke utelukker noen få og ikke får invitere via skolen dersom man ikke inviterer alle. Dette er sånt som burde vært gjennomgått både med elvene og på foreldremøter for lenge siden. Jeg synes du skal kontakte læreren og fortelle om opplevelsen til jenta di, spørre om hvordan klassemiljøet blant jentene er, og om dette er noe de jobber med. Det er en lei tendens til utestengning i den alderen, og det bør absolutt tas tak i. Ingen kan tvinge noen til å være venner, men alle kan forventes å lære elementær folkeskikk og fintfølelse i forhold til slike situasjoner. Dersom du kjenner foreldrene og føler deg i stand til å ta det opp med dem på en ordentlig måte, bør du gjøre det. Men vær forsiktig med å gå i angrep - da er det ikke sikkert du kommer særlig langt. Om du ikke ønsker det, kan du be læreren om hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zofuz Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det har helt sikkert ikke vært meningen fra foreldrenes side. En gang delte jeg ut invitasjon til alle guttene i klassen til en bursdag - unntatt en. Var selvsagt elendig research fra min side, men det var altså et utenlandsk navn, jeg kjente ikke barnet og jeg assosierte navnet med en pike og tenkte ikke mer grundig over det da jeg fylte ut kortene. Jeg skal _love_ deg at jeg var glad da læreren så feilen og sa fra til meg så jeg fikk fikset den og alle fikk komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, du overreagerer ikke! Jeg mener bestemt at vi har fått beskjed fra skolen at det ikke er aktuelt å utestenge en eller to på den måte (men jeg er ikke helt sikker altså). Uansett gjør man bare ikke slikt! Man kan be 8 av 14 f.eks, men man ber ikke 10 av 12... Ta gjerne opp dette med skolen, med FAU kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Etter min oppfatning bør ikke slikt skje. Erfaringsmessig vil det allikevel komme til å forekomme en del ganger i løpet av skoletiden, og mange foreldre ser ut til å tenke at det fra 4. klasse er "fritt frem" i forhold til å invitere de man vil og utelukke andre. Siden bursdagen nå allerede er over, så synes jeg du overfor datteren din bør fokusere på at ikke alle blir bedt hver gang, men at alle jo blir bedt i bursdager i løpet av året. Si at du synes det er best at alle inviteres, men at andre foreldre ikke vil ha mer enn et bestemt antall ol. Tror ikke du gjør henne noen tjeneste ved å fokusere mye på dette. Det er utrolig sårt for både barn og voksne (inklusive tanter!) når slikt skjer, men som kjent så kommer man seg gjerne litt styrket gjennom motgang. Hvis du mener at hun utsettes for systematisk utestengning i skolesammenheng, så er selvfølgelig dette noe som må tas opp med skolen. Hvis det er et engangstilfelle, så hadde jeg ikke gjort noe mer med det. . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Stakkars jenta di, og stakkars deg - sånt er forferdelig sårt å oppleve. For meg er saken grei: Det er helt forkastelig å utelate en eller to fra et bursdagsselskap. Enten inviterer man bare et mindretall av gruppen, eller så inviterer man alle. Jeg synes ikke at man skal påtvinge regler i en klasse om at alle skal invitere alle hver gang, for det er ikke alle som kan eller vil ha den typen bursdager. Men jeg synes samtidig at lærer bør være veldig tydelig på at man a) ikke utelukker noen få og ikke får invitere via skolen dersom man ikke inviterer alle. Dette er sånt som burde vært gjennomgått både med elvene og på foreldremøter for lenge siden. Jeg synes du skal kontakte læreren og fortelle om opplevelsen til jenta di, spørre om hvordan klassemiljøet blant jentene er, og om dette er noe de jobber med. Det er en lei tendens til utestengning i den alderen, og det bør absolutt tas tak i. Ingen kan tvinge noen til å være venner, men alle kan forventes å lære elementær folkeskikk og fintfølelse i forhold til slike situasjoner. Dersom du kjenner foreldrene og føler deg i stand til å ta det opp med dem på en ordentlig måte, bør du gjøre det. Men vær forsiktig med å gå i angrep - da er det ikke sikkert du kommer særlig langt. Om du ikke ønsker det, kan du be læreren om hjelp. Jeg er enig i mye av det mr Wallace skriver her. Synes du kan ta det opp med klassekontaktene også. Det er viktig at det kommer på dagsorden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Tusen takk for forståelsen. Du har helt rett. Dette var mitt innlegg, noe jeg aldri har vært borti før nå. Det spiller da ingen rolle hvor mange ganger dette har vært diskutert før her... Du står i det nå, og ønsker innspill og støtte. Det skal du selvfølelig få... Hvor mange ganger har det ikke vært diskutert vinduspuss og kakeoppskrifter her? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har ikke noen problemer med at man inviterer bare noen fra en klasse, men jeg har store problemer med at man utelukker bare 1-2 fra en klasse. Jeg hadde tatt det opp med læreren og de aktuelle foreldrene i første omgang. Fortell at datteren din ble veldig lei seg, og følte seg utestengt. Be også om at det på foreldremøte blir snakket rundt dette slik at dere kan bli enige om f.eks. å enten invitere alle eller bare noen få slik at slike situasjoner kan unngås i fremtiden. Stakar, jeg får også helt vondt i hjertet av dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ta kontakt med foreldrekontakten i klassen og be om at det tas opp som tema. Hvis det er slik at ikke alle-kjenner-alle, det kan jo hende disse foreldrene ikke hadde oversikt, så får dere diskutere om det skal deles ut en liste med oversikt over barn og foreldre sånn at de voksne kan følge med på sånt. Jeg har vansker med å tro at noen foreldre ønsker at deres barn skal ekskludere på denne måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.