Gjest peanuts Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ta kontakt med foreldrekontakten i klassen og be om at det tas opp som tema. Hvis det er slik at ikke alle-kjenner-alle, det kan jo hende disse foreldrene ikke hadde oversikt, så får dere diskutere om det skal deles ut en liste med oversikt over barn og foreldre sånn at de voksne kan følge med på sånt. Jeg har vansker med å tro at noen foreldre ønsker at deres barn skal ekskludere på denne måten. Hvor mange prosent må en la være å be for at det ikke skal være utestenging? 1 av 20 er utestenging. Sikkert 2 av 20 også. Hva med 3, 4 eller 5? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har også ei i 4. klasse. Her gjelder definitivt ikke regelen alle eller ingen. Jeg kommer ikke til å si at ho må be folk ho ikke liker eller ikke har noe omgang med. MEN ho kan ikke ekskludere noen få. Så her gjelder regelen at det er lov til å be halvparten. De er også 16 jenter i klassen, så da er det uaktuelt å be alle. Så når ungene har blitt så store så må de få bestemme slikt selv. (Men altså ikke holde 1-2 utenom) Dette har blitt tatt opp på skolen. Det eneste de sier er at bursdagskortene da ikke skal leveres ut på skolen. Snuppa skal i bursdag i dag. Der er det to jenter og to gutter som har blitt invitert. Det er alt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvor mange prosent må en la være å be for at det ikke skal være utestenging? 1 av 20 er utestenging. Sikkert 2 av 20 også. Hva med 3, 4 eller 5? Vanskelig tema. Jeg har praktisert halvparten. Da synes jeg i hvertfall ikke det er noen tvil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Stakkars jenta di, og stakkars deg - sånt er forferdelig sårt å oppleve. For meg er saken grei: Det er helt forkastelig å utelate en eller to fra et bursdagsselskap. Enten inviterer man bare et mindretall av gruppen, eller så inviterer man alle. Jeg synes ikke at man skal påtvinge regler i en klasse om at alle skal invitere alle hver gang, for det er ikke alle som kan eller vil ha den typen bursdager. Men jeg synes samtidig at lærer bør være veldig tydelig på at man a) ikke utelukker noen få og ikke får invitere via skolen dersom man ikke inviterer alle. Dette er sånt som burde vært gjennomgått både med elvene og på foreldremøter for lenge siden. Jeg synes du skal kontakte læreren og fortelle om opplevelsen til jenta di, spørre om hvordan klassemiljøet blant jentene er, og om dette er noe de jobber med. Det er en lei tendens til utestengning i den alderen, og det bør absolutt tas tak i. Ingen kan tvinge noen til å være venner, men alle kan forventes å lære elementær folkeskikk og fintfølelse i forhold til slike situasjoner. Dersom du kjenner foreldrene og føler deg i stand til å ta det opp med dem på en ordentlig måte, bør du gjøre det. Men vær forsiktig med å gå i angrep - da er det ikke sikkert du kommer særlig langt. Om du ikke ønsker det, kan du be læreren om hjelp. Jeg signerer også her. Jeg er også motstander av "alle eller ingen", men det trenger likevel ikke oppstå slike situasjoner. Jeg er også enig med frosken i at man ikke skal gjøre sånt til en større sak enn nødvendig, spesielt ikke overfor barnet. Det er tross alt en del av livet å ikke få med seg alle festligheter. Men det går an å ta opp saken på et generelt plan, uten å overreagere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har ingen råd, men jeg vil bare si at jeg ikke synes du overreagerer. Alle eller ingen synes jeg blir for strengt, men å utelate en eller to vil jeg si er uaktuelt. Det hadde vært noe helt annet om det for eksempel bare halvparten av jentene i klassen som ble bedt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.