vici Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nå er høsten og hverdagen kommet her. Vi er i 100% jobb begge to uten mulighet til å få redusere. Har en skolegutt i 1. og en barnehagegutt. Storebror går på fotballtrening og kamp, minsten går på barnegym. I tillegg er det foreldremøter på skole, barnehage, sfo, bli-kjent-kveld på skole, heimegrupper på skolen, bursdagsselskaper, handling, middagslaging, lekselesing, klesvasking, rydding, travelt på jobb med "press" om overtid, mannen skal en uke på kurs, jeg skal bort noen dager på kurs osv osv. Hvordan i all verden overlever dere en hel uke? Hva er triksene for å få tiden til å strekke til? Jeg er utslitt allerede og vi har så vidt kommet til oktober. Jeg er trett etter jobb og når vi kommer hjem er det full fart. Lite tid til middag 2 dager i uken, rekker så vidt å hive noe innpå før fritidsaktiviteter. Hjelp meg, dere erfarne mammaer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ville først og fremst droppet barnegymen til minsten, hvis det ikke er sånn at det passer perfekt med at eldstemann er på fotball samtidig på samme sted. Ellers har jeg ikke så mange tips, i og med dere ikke har mulighet til å redusere arbeidstiden deres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nå jobber ikke jeg mer enn 60%, men jeg har en mann som ikke er hjemme på ukedagene noen gang. Vi har 3 barn hvor to er på håndball en gang i uka, men på samme tidspunkt heldigvis. Alle 3 går på svømming, den ene på svømmetrening fra 18-19 og de to eldste i svømmeklubben fra 19-20 mandag og torsdag. Jeg får dårlig betalt i kroner for taxivirksomheten :-) Men regner med at ungene får sunne interesser og at det er betaling nok når de kommer i ungdommen :-) Rett og slett investering for fremtiden og det er det som holder hjulene igang :-) Neste uke har jeg 3 foreldremøter + et styremøte på kveldene, så den kabalen blir litt spennende å jobbe med..... Men, de dagene vi har det veldig travelt og knapt nok er hjemme mellom 07.30-20.00 om kvelden har vi enten suppemiddag, gjerne hjemmelaget kvelden før, eller rester fra i går. Eneste muligheten til å ha et forholdvis fornuftig kosthold. Det går egentlig helt greit, men det krever en time eller to planlegging og listeskriving på søndag kveld. Da legges alle planer og jeg har en plan for hver dag med hva som skal gjøres og hvor de forskjellige skal være.....Da har vi alle full oversikt og det hjelper faktisk veldig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Overlever ikke...ligger som slakt på sofaen i helgene. I høstferien hadde vi ferie, sov, sov, sov...! Men, koste oss også mye sammen med ungene. Var i utlandet og badet og spiste ute og slapp alt som het foreldremøter og dugnader :-) Har fire unger og syns det blir bare verre og verre jo eldre de blir. Den yngste har vi ikke orket å ha med på noe, ikke har hun mast så mye heller selvom hun er 7 år. Hun er sliten etter lange dager på skole/sfo (lenger enn oss stakkars). Gleder meg hvilt til hver ferie når det ikke er noen dugnader, aktiviteter, foreldremøter, lekser å hjelpe til med med mer :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det man blir mest trett og sliten av er ofte ikke det man gjør, men tankene på det man evt. ikke rekker. Løsningen er altså å begrense ambisjonene, både når det gjelder aktivitetsnivå, matlaging, husarbeid og annet. Vi har det omtrent som dere, jobber begge mer enn fullt og har to barn. Vi er sjelden mer enn tre til hverdagsmiddag, selv om vi forsøker å få til familiemiddager så ofte som mulig. Begge reiser vi litt i jobben. Det går i ett til barna er lagt og enda litt lenger - etter leggetid blir det jo gjerne litt husarbeid i form av rydding og klesvask m.m., og kanskje noe jobbrelatert som må gjøres. Heldigvis har vi vaskehjelp som tar "grovrengjøringen". Nok søvn og så mye utetid i aktivitet som mulig hjelper godt på overskuddet mitt - blir ellers sliten. Må også ha små pustehull til fri disposisjon i mellom - ellers blir jeg "sprø". Savner ofte mer tid for meg selv, men trives hovedsakelig godt med situasjonen, jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Når det kniper med minutter og krefter så unngår jeg foreldremøter. Da snakker jeg ikke om konferansen med lærer, den må du ha med deg. Nå er disse møtene sikkert over foreløpig, nye kommer til våren. Minsten på barngym er noe som jeg ville droppet. Han er så liten og i aktivitet hele dagen i barnehagen, så det holder. Bursdager, avtal litt med andre foreldre slik at dere bytter på dette med bringe og hente barna. Samme med fotballen, du trenger ikke se på hver gang. Du er en god mor likevel. Snakk med sjefen din. Du har små barn og de må da forstå at du ikke kan jobbe overtid så lett? Be om hjemmepc og jobb hjemmefra om mulig. Glem dårlig samvittighet etter samtalen. Ta timeout av og til. Huset raser ikke om du lar være støvsuging osv innimellom. Det er et puslespill. En må ikke stille på alt av møter og slikt. Håper du finner ut av det. Barna merker nok også den travle hverdagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Overlever ikke...ligger som slakt på sofaen i helgene. I høstferien hadde vi ferie, sov, sov, sov...! Men, koste oss også mye sammen med ungene. Var i utlandet og badet og spiste ute og slapp alt som het foreldremøter og dugnader :-) Har fire unger og syns det blir bare verre og verre jo eldre de blir. Den yngste har vi ikke orket å ha med på noe, ikke har hun mast så mye heller selvom hun er 7 år. Hun er sliten etter lange dager på skole/sfo (lenger enn oss stakkars). Gleder meg hvilt til hver ferie når det ikke er noen dugnader, aktiviteter, foreldremøter, lekser å hjelpe til med med mer :-) Jeg synes også det blir verre og verre Jeg har en på ungdomsskolen, en på barneskolen og to i bhg. Alle, unntatt minstesnuppa går på noe om ettermiddagene. Jeg tipper hun også krever å få gå på noe snart, og det må hun jo nesten få lov til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Overlever ikke...ligger som slakt på sofaen i helgene. I høstferien hadde vi ferie, sov, sov, sov...! Men, koste oss også mye sammen med ungene. Var i utlandet og badet og spiste ute og slapp alt som het foreldremøter og dugnader :-) Har fire unger og syns det blir bare verre og verre jo eldre de blir. Den yngste har vi ikke orket å ha med på noe, ikke har hun mast så mye heller selvom hun er 7 år. Hun er sliten etter lange dager på skole/sfo (lenger enn oss stakkars). Gleder meg hvilt til hver ferie når det ikke er noen dugnader, aktiviteter, foreldremøter, lekser å hjelpe til med med mer :-) Ferier ja, det er rene himmelen :-) Det gjør ikke noe om jeg ikke har ferie selv alltid, hjelper veldig bare det er slutt på aktivitetene innimellom :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har lurt på det med å lage middag i to porsjoner og fryse den ene, så har jeg kjapp middag neste gang. Ellers setter jeg veldig pris på lettvinte middager som; - fiskegraten fra butikken, raspet gulrot og makaroni eller potet, evt litt smør og løk og rødbeter. - fiskekaker samme tilbehør men med melkesaus. - suppelapskaus. Fres en hakket hvitløk lett i panna med litt olje. Ha i 3 dl vann med et par terninger fra grønnsaksbuljong. Ha i en pose lapskausblanding(grønnsaker), ha evt litt mer grønnsaker i selv om du vil. Vi bruker tykke kalkunpølser i terninger i. Provencekrydder og salt og pepper evt. Server med flatbrød. Nam! - Lasagne er også veldig god restemat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ansett kokk, barnevakt og hushjelp! :0) Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende å slipper dette uendelige stresset som mange familier har! Har lest noe nedover i tråden, jeg forstår ikke hvordan dere orker ha det slik! Dere må være sterke, jeg hadde knekt i to..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Du har fått mange tips. Jeg vil bare legge til: Handling EN gang i uka. Det sparer mye tid på ettermiddagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ansett kokk, barnevakt og hushjelp! :0) Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende å slipper dette uendelige stresset som mange familier har! Har lest noe nedover i tråden, jeg forstår ikke hvordan dere orker ha det slik! Dere må være sterke, jeg hadde knekt i to..... ''Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende '' Og jeg er jaggu glad jeg bare har ett barn når jeg leser nedover her ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende '' Og jeg er jaggu glad jeg bare har ett barn når jeg leser nedover her ;-) Hihi, ikke sant! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har valgt å jobbe redusert nettopp fordi jeg skal ha mer tid til barn, hus og heim (og egen tidkrevende hobby) Jeg har valgt å ha et lite hus, jeg har valgt å ikke ha mye klær, jeg har valgt å ikke ha de hotteste møblene osv. Dette gjør at jeg kan jobbe mindre og ha mer overskudd i hverdagen. Jeg aner ikke hvordan jeg skulle greid det med en 100% stilling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende '' Og jeg er jaggu glad jeg bare har ett barn når jeg leser nedover her ;-) ''Og jeg er jaggu glad jeg bare har ett barn når jeg leser nedover her ;-)'' Noen ganger tenker jeg at jeg skulle nøyd meg med en unge selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 ''Og jeg er jaggu glad jeg bare har ett barn når jeg leser nedover her ;-)'' Noen ganger tenker jeg at jeg skulle nøyd meg med en unge selv. Uffda!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Uffda!! ''Uffda!!'' ???? He he. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hvordan overleve hverdagsukene?????? Spørsmålet er kanskje heller hvordan overleve livet.... Folk er forskjellige - noen trives med og tåler full fart og høyt press. Andre ikke. Og jeg blir litt svett av å lese hvordan dine uker ser ut.... Hvis du ikke trives med hverdagene ville iallefall jeg tatt en grundig gjennomgang. Det er faktisk selve livet, dette, og hverdagene er 5/7 av det, sånn grovt regna. Det er mye! Som regel finnes det flere alternativer og valgmuligheter, men det krever ofte litt lengre perspektiver og planlegging. Få med deg de andre i familien på det. Kanskje finnes det også ressurser rundt dere som dere kan engasjere i dette. Det handler om hva en MÅ være med på, hva en MÅ gjøre, hvilke signaler en velger å forholde seg til og ikke (f.eks. på jobb, hvorfor skal du forholde deg til at andre forsøker å pushe sitt stress på deg....?), hvilke ressurser en kan aktivere i miljøet (f.eks. besteforeldre eller en barnevakt) osv. osv. Håper du finner mange alternativer når du bare får sett ordentlig etter. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hvordan overleve hverdagsukene?????? Spørsmålet er kanskje heller hvordan overleve livet.... Folk er forskjellige - noen trives med og tåler full fart og høyt press. Andre ikke. Og jeg blir litt svett av å lese hvordan dine uker ser ut.... Hvis du ikke trives med hverdagene ville iallefall jeg tatt en grundig gjennomgang. Det er faktisk selve livet, dette, og hverdagene er 5/7 av det, sånn grovt regna. Det er mye! Som regel finnes det flere alternativer og valgmuligheter, men det krever ofte litt lengre perspektiver og planlegging. Få med deg de andre i familien på det. Kanskje finnes det også ressurser rundt dere som dere kan engasjere i dette. Det handler om hva en MÅ være med på, hva en MÅ gjøre, hvilke signaler en velger å forholde seg til og ikke (f.eks. på jobb, hvorfor skal du forholde deg til at andre forsøker å pushe sitt stress på deg....?), hvilke ressurser en kan aktivere i miljøet (f.eks. besteforeldre eller en barnevakt) osv. osv. Håper du finner mange alternativer når du bare får sett ordentlig etter. Lykke til! Bra svart! Det er skummelt å tenke på at alle disse dagene som flyr får vi aldri tilbake. Grip dagen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det beste rådet: La begge barna ta med en venn hjem :-) Da styrer dei seg selv, og du får et lite pusterom. Også er det lettere å sende barna besøk til noen andre ( de ordner de forresten selv). Du blir kjent med noen foreldre, som du kan samkjøre litt med også. Server en enkle middag, det meste blir sunt når du bruker mye grønnsaker til. Velg sunne råvarer ( fullkornspasta er jo sunt), og hopp over middagen inni mellom. Vi har tre barn og jobber nok mer enn 100% begge to. Denne høsten har jeg vert en del borte i forb med jobb, og mer blir det. Mannen reiser noen dager annenhver uke. Den eldste trener tre ganger i uken, sønnen har fotball to ganger og musikk to ganger ( en av dagene begge deler følger de etterhverandre, men så stor avstand at han må kjøres) Den yngste trener to-tre ganger i uken. Vi samkjører med andre når det er mulig. Den eldste sykler i den lyse årstiden. La barna få plikter, betal de gjerne. Lag enkle systemer for rydding, vasking osv. Ja vi er slitne, men ikke utslitte. Jeg kjenner at jeg lever! Et tips til :Jeg trener når barna trener. Det er min lille luksus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.