Gå til innhold

Hvordan overleve hverdagsukene?

vici

Anbefalte innlegg

Gjest innstilling!

Det er så enkelt. Man må trappe ned på gjøremålene. Både store og små. I småbarnsperioden og på barneskolen så må man stå over en del voksenting.

Ungene kan ha en fritidsaktivitet som det brukes en kveld på i uka. Helst finner man aktiviteter som faller på samme dag. Så har man en til tre kvelder i uka hvor man kan være hjemme etter skole og jobb.

Foreldre! Dere må ned på jobbing. Ikke mer en 100 prosent stilling. Kutt overtid. Det er ingen som tvinger dere til overtid og dere forklarer sjefen hvorfor og så får sjefen heller blir sur hvis han ikke har vett i hue til å forstå at det er stritt for en småbarnsfamilie.

Ta et par dager av uka som dere ikke skal noe (som dere har kuttet ut) og lag ekstra god middag. De andre dagene kan man hive over en boks lapskaus eller lign. i farta. Maten er ferdig på 5 min. Lag også ekstra gode middager i helga slik at sunnheten alt i alt er ok i løpet av en uke.

Rydd litt hver dag mens du er på badet og dusjer eller på kjøkkenet ved middagstid. La ungene hjelpe til og gi dem ukepenger for jobbene. La det gå sport i det.

Ikke forsøm lekselesing! Kjempeviktig etter som det blir vanskeligere fra fjerde klasse. la barna allerede nå skjønne at lekser er viktig og at dere er tilgjengelige for hjelp.

Legg dere tidligere.Få nok søvn i disse mørketider.

Oppsummering: Foreldre gir fra seg godene først og ungene følger etter. Dermed blir hverdagene roligere og man klarer å puste ut og føle seg opplagt til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pusi

4

• waxo

3

• AneM1365380603

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ikke så stressa :-)

1. Ukesplan på middager, gjerne slik at du kan leve på rester iblant og slipper å lage mat hver dag.

2. Handle inn stort en gang i uka. Går helt fint når du har ukesplanen.

3. Mange besteforeldre synes det er veldig stas å kjøre til trening feks - la dem få utfolde seg.

4. I mangel av besteforeldre, eller uansett: Spleis på kjøring til aktiviteter med andre foreldre. Dess flere du får stappet inn i din bil, dess lenger til neste gang det er din tur...

5. La ungene få ta ansvar for det de er modne til. Litt ukelønn sparer deg fort for jobben med å ta ut av oppvaskmaskinen eller å parre sokker.

6. Se på om du kan avspasere en time iblant og få senket skuldrene.

7. Ta en titt på om det er noe som stjeler tid fra deg - typisk tv. Velg ut det du faktisk vil se på og dropp det du blir sittende og se på.

8. Opp med haken - de fleste av oss får tilbake litt energi allerede i desember når vi kommer i julestemning. Det er nå det er verst, men snart er foreldremøtene ferdige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Uffda!!''

????

He he.

Jeg har to barn, og både min mann og jeg er i full jobb. Nå har vi en i 3. klasse og en i bhg. Synes det går veldig greit etter at den eldste går til og fra skolen selv. Bare en å levere/hente. Felles aktivitet to ganger i uken - etter middag. Lekser følger vi nøye opp. Selv trener jeg tre ganger i uken. Det er min luksus. Føler ikke at jeg sliter meg ut, men jeg er avhengig av veldig lite søvn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en arbeidsfordeling slik at ikke begge voksne er frustrert over det samme hver dag.

Lag middagslister og handle inn 1-2 ganger i uka.

Samkjøring med naboer/gode venner til fritidsaktiviteter? En uke kjører dere, neste uke kjører de?

Vaskehjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i noenlunde samme situasjon, ett barnehagebarn, ett skolebarn, og to foreldre med to hele stillinger, riktignok "bare" 100% hver. Begge jentene går på turn (hvert sitt parti, ikke samtidig) på mandager og så på kor på tirsdagene.

Hos oss har vi gjort følgende:

* Kuttet overtid og reising i jobbsammenheng til et absolutt minimum.

* Utenom de dagene ungene går på noe (og vi kutter ikke noe av det, for de har det kjempegøy begge to) holder vi såvidt mulig ledige fram til ungene har lagt seg.

* Er enig med den som foreslo å la ungene ta med seg venn hjem en dag i uka f.eks. Det betaler seg! For det første er det faktisk mindre arbeid med unger som leker med hverandre enn søsken som krangler...! For det andre blir ungene invitert tilbake så også vi får pusterom i hverdagen. ;)

Ellers: Har dere råd til å leie vaskehjelp eller annen hjelp dere måtte trenger: Gjør det. Vi har vaskehjelp annenhver uke, 4 timer, gullende rent hus. Verdt hvert øre!

Jeg er også ganske satt ut av antall møter og ting og tang som er kastet over oss som foreldre etter at vi fikk skolebarn, må innrømme det. Men jeg regner med at det går seg til etterhvert, og at de ikke fortsetter med foreldremøter hver eneste uke hele året.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset mitt er at jeg drar tidlig på jobb de dagene gubben er hjemme. Jeg smører selvfølgelig matpakker før jeg drar, og finner frem evt spesielle ting de skal ha med ;o)

Vi har heldigvis fleksitid, slik at jeg kan komme på jobb kl 7 og dra kl 15. Dette hjelper mye. Disse dagene kan jeg dra innom butikken, hente barn og være hjemme passe tidlig, slik at jeg får begynt på middagen.

Jeg burde ha overlatt mer til gubben, men jeg liker foreldremøter, å følge til trening osv. så gubben er hjemme med unger, mens jeg farter rundt.

Jeg har senket ambisjonskravene når det gjelder hjemmelaget. Toro er min nye venn, og det er faktisk ikke flaut å ha med kjøpekjeks eller druer på foreldremøter.

Ellers er det mange gode råd her. Selv har jeg veldig sans for det med å trene mens ungene trener, så det skal jeg begynne med når jeg får tid ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser dette er jeg jammen glad for at jeg jobber 80%.

Noen småting...

Kjøring og henting på trening kan avtales med andre foreldre. Jeg har fast avtale om at noen kjører snuppa på trening 2 dager i uka mens jeg henter. Det passer veldig bra for begge i forhold til hvordan vi jobber.

Det går like fort å lage middag til to dager som til en. Noe mat egner seg bedre enn anne til nettopp dette. (F.eks. lasagne, lapskaus, gryteretter osv.) Da har dere skikkelig middag også de dagene dere ikke har tid til dette.

Husarbeide og møter må dere jo bare prøve å dele på. Begge må ikke være med på alt/gjøre alt. Klare foredlinger tror jeg hjelper på stressnivå. (F.eks. har en ansvar for at alt er med i barnehagen mens den andre har ansvar for at alt blir med til skolen.)

Jeg vet i hvertfall at jeg stresser mindre når jeg har mindre ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i noenlunde samme situasjon, ett barnehagebarn, ett skolebarn, og to foreldre med to hele stillinger, riktignok "bare" 100% hver. Begge jentene går på turn (hvert sitt parti, ikke samtidig) på mandager og så på kor på tirsdagene.

Hos oss har vi gjort følgende:

* Kuttet overtid og reising i jobbsammenheng til et absolutt minimum.

* Utenom de dagene ungene går på noe (og vi kutter ikke noe av det, for de har det kjempegøy begge to) holder vi såvidt mulig ledige fram til ungene har lagt seg.

* Er enig med den som foreslo å la ungene ta med seg venn hjem en dag i uka f.eks. Det betaler seg! For det første er det faktisk mindre arbeid med unger som leker med hverandre enn søsken som krangler...! For det andre blir ungene invitert tilbake så også vi får pusterom i hverdagen. ;)

Ellers: Har dere råd til å leie vaskehjelp eller annen hjelp dere måtte trenger: Gjør det. Vi har vaskehjelp annenhver uke, 4 timer, gullende rent hus. Verdt hvert øre!

Jeg er også ganske satt ut av antall møter og ting og tang som er kastet over oss som foreldre etter at vi fikk skolebarn, må innrømme det. Men jeg regner med at det går seg til etterhvert, og at de ikke fortsetter med foreldremøter hver eneste uke hele året.... ;-)

.....Flexitid!

Hvordan skulle vi klart oss uten flexitid? Mannen min er helt flexi, kan komme og gå som han vil bare han jobber de tilmålte timene og er tilstede innenfor kjernetiden (9-14 tror jeg)

Der jeg jobber er det ikke fullt så flex, vi har kunder og må følge åpningstider kundene har i kontrakt, men har likevel fått til en del-flex løsning, sånn at jeg enten begynner kl 0700 eller 0900 de fleste dagene i uken. Å jobbe 0800-1600 er skikkelig håpløst i forhold til bringing og henting. Nå begynner enten jeg eller pappaen tidlig hver dag og får dermed kommet oss ut dørene på jobb kl 1500. Gull verdt! Og den andre kan ta det litt mer kuli om morgenen. Ikke dumt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rødstrømpa

Trikset mitt er at jeg drar tidlig på jobb de dagene gubben er hjemme. Jeg smører selvfølgelig matpakker før jeg drar, og finner frem evt spesielle ting de skal ha med ;o)

Vi har heldigvis fleksitid, slik at jeg kan komme på jobb kl 7 og dra kl 15. Dette hjelper mye. Disse dagene kan jeg dra innom butikken, hente barn og være hjemme passe tidlig, slik at jeg får begynt på middagen.

Jeg burde ha overlatt mer til gubben, men jeg liker foreldremøter, å følge til trening osv. så gubben er hjemme med unger, mens jeg farter rundt.

Jeg har senket ambisjonskravene når det gjelder hjemmelaget. Toro er min nye venn, og det er faktisk ikke flaut å ha med kjøpekjeks eller druer på foreldremøter.

Ellers er det mange gode råd her. Selv har jeg veldig sans for det med å trene mens ungene trener, så det skal jeg begynne med når jeg får tid ;o)

''Jeg smører selvfølgelig matpakker før jeg drar, og finner frem evt spesielle ting de skal ha med ;o)''

_selvfølgelig_???

En ting er at du yter super service fordi du er kul - en annen ting er at det skal være en selvfølge vel?

Kjente de røde strømpene komme krypende oppover leggene her nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg smører selvfølgelig matpakker før jeg drar, og finner frem evt spesielle ting de skal ha med ;o)''

_selvfølgelig_???

En ting er at du yter super service fordi du er kul - en annen ting er at det skal være en selvfølge vel?

Kjente de røde strømpene komme krypende oppover leggene her nå :-)

Så du denne ;o)

Ja jeg smører matpakker, men burde egentlig overlatt dette til gubben. Kjenner jeg han rett hadde han satt frem brød og pålegg og latt ungene smøre selv, og det hadde ungene sikkert klart, og også hatt godt av.

Men så er jeg veldig hønemor da, og jeg vil at alt skal gjøres rett. Helst skulle jeg vært hjemmeværende og holdt kontroll på alt, men det er ikke aktuelt. Så ved å gjøre denne lille jobben, slipper jeg å lære gubben når de skal ha med hva, hvem som skal ha en matpakke og hvem som skal ha to. Han holder ikke oversikt over når ungene har turdager og når de skal i bursdag. Han hadde klart det hvis han måtte, men han er også sliten og reiser mye.

For at familien vår skal ha det bra er det viktig å fordele oppgaver, slik at den ene av foreldrene ikke sliter seg ut. Akkurat nå er gubben kjempesliten, og da tar jeg en større del av oppgavene.

Jeg tror at det er viktig å roe ned når man er sliten. Mange av kravene lager vi selv. Om jeg heller vil ligge på sofaen enn å vaske badet, gjør jeg det. Det er viktig å gjøre aktiviteter (eller ingen aktiviteter) ut fra hva som gir energi.

Man kan være så mye rødstrømpe man vil. Når far i huset møter veggen (det har vi vært igjennom) faller alt arbeidet på mor uansett. Så jeg passer på meg selv, og føler at det blir feil å lesse mer på gubben. Og jeg synes det går bra :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rødstrømpa

Så du denne ;o)

Ja jeg smører matpakker, men burde egentlig overlatt dette til gubben. Kjenner jeg han rett hadde han satt frem brød og pålegg og latt ungene smøre selv, og det hadde ungene sikkert klart, og også hatt godt av.

Men så er jeg veldig hønemor da, og jeg vil at alt skal gjøres rett. Helst skulle jeg vært hjemmeværende og holdt kontroll på alt, men det er ikke aktuelt. Så ved å gjøre denne lille jobben, slipper jeg å lære gubben når de skal ha med hva, hvem som skal ha en matpakke og hvem som skal ha to. Han holder ikke oversikt over når ungene har turdager og når de skal i bursdag. Han hadde klart det hvis han måtte, men han er også sliten og reiser mye.

For at familien vår skal ha det bra er det viktig å fordele oppgaver, slik at den ene av foreldrene ikke sliter seg ut. Akkurat nå er gubben kjempesliten, og da tar jeg en større del av oppgavene.

Jeg tror at det er viktig å roe ned når man er sliten. Mange av kravene lager vi selv. Om jeg heller vil ligge på sofaen enn å vaske badet, gjør jeg det. Det er viktig å gjøre aktiviteter (eller ingen aktiviteter) ut fra hva som gir energi.

Man kan være så mye rødstrømpe man vil. Når far i huset møter veggen (det har vi vært igjennom) faller alt arbeidet på mor uansett. Så jeg passer på meg selv, og føler at det blir feil å lesse mer på gubben. Og jeg synes det går bra :o))

Som sagt - jeg synes familien din er kjempeheldige som har en som yter dem super service jeg :-)

Det er mer at du mente det var en selvfølge. Jeg ville forlangt en smule jubel for det innsatsnivået jeg :-) (Og det får jeg også - jeg er ikke mer rødstrømpe enn at det ytes service her i gården også - noe jeg innser da jeg ser at barnas venner feks klarer å skrelle potetene sine selv....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rødstrømpa

Så du denne ;o)

Det at du gjør ekstra når mannen møter veggen og er like blid - det er jo sånt som gjør at en familie kan være en utrolig bra ting å være en del av da :-)

De er heldige som har deg - og jeg tenker de vet det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du gjør ekstra når mannen møter veggen og er like blid - det er jo sånt som gjør at en familie kan være en utrolig bra ting å være en del av da :-)

De er heldige som har deg - og jeg tenker de vet det også

Det er akkurat det som er så bra med gubben.

Han vet hvor snill jeg er og setter pris på det.

Han har også vett til å ikke syte og klage over det som ikke blir gjort på samme måte som jeg ikke klager over det han ikke får gjort.

Det viktige er at man kan snakke om hvordan man opplever hverdagen, og at man er villige til å finne løsningene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Du har fått mange gode råd, skal ikke gjenta dem.

Legger til en liten "detalj" for egen regning: Arbeidsfordeling i heimen er et must! Mor og far må ha egne oppgaver, det være seg klesvask eller bursdagsgavehandling eller mathandling eller hva som helst. Og den som _ikke_ har oppgaven, må holde seg unna og la den andre få ha kontroll.

Og - lag rutiner for det meste, og la ungene ta del i dem. F.eks. klesvask: Kjør inn rutiner på hvor skitne klær skal legges, og hvordan gjør man det med rene klær? Pakking av sekker gjøres kvelden før - av barna. Osv., osv.

Til slutt: Jeg lovpriser også flexitid og en oppegående mann! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ansett kokk, barnevakt og hushjelp! :0)

Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende å slipper dette uendelige stresset som mange familier har!

Har lest noe nedover i tråden, jeg forstår ikke hvordan dere orker ha det slik! Dere må være sterke, jeg hadde knekt i to.....

''Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende å slipper dette uendelige stresset som mange familier har!''

Selv ville jeg gått i frø om jeg ikke var i en jobb som interesserte meg, så vi er begge heldige som kan velge! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er jaggu glad jeg er hjemmeværende å slipper dette uendelige stresset som mange familier har!''

Selv ville jeg gått i frø om jeg ikke var i en jobb som interesserte meg, så vi er begge heldige som kan velge! *S*

Jepp, vi har heldigvis alle muligheten til å velge det som passer oss best :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er så enkelt. Man må trappe ned på gjøremålene. Både store og små. I småbarnsperioden og på barneskolen så må man stå over en del voksenting.

Ungene kan ha en fritidsaktivitet som det brukes en kveld på i uka. Helst finner man aktiviteter som faller på samme dag. Så har man en til tre kvelder i uka hvor man kan være hjemme etter skole og jobb.

Foreldre! Dere må ned på jobbing. Ikke mer en 100 prosent stilling. Kutt overtid. Det er ingen som tvinger dere til overtid og dere forklarer sjefen hvorfor og så får sjefen heller blir sur hvis han ikke har vett i hue til å forstå at det er stritt for en småbarnsfamilie.

Ta et par dager av uka som dere ikke skal noe (som dere har kuttet ut) og lag ekstra god middag. De andre dagene kan man hive over en boks lapskaus eller lign. i farta. Maten er ferdig på 5 min. Lag også ekstra gode middager i helga slik at sunnheten alt i alt er ok i løpet av en uke.

Rydd litt hver dag mens du er på badet og dusjer eller på kjøkkenet ved middagstid. La ungene hjelpe til og gi dem ukepenger for jobbene. La det gå sport i det.

Ikke forsøm lekselesing! Kjempeviktig etter som det blir vanskeligere fra fjerde klasse. la barna allerede nå skjønne at lekser er viktig og at dere er tilgjengelige for hjelp.

Legg dere tidligere.Få nok søvn i disse mørketider.

Oppsummering: Foreldre gir fra seg godene først og ungene følger etter. Dermed blir hverdagene roligere og man klarer å puste ut og føle seg opplagt til neste dag.

Synes du har en del gode tips, men stusset mest over følgende:

''Rydd litt hver dag mens du er på badet og dusjer ''

Nå vet ikke jeg hvordan du dusjer, men selv har veldig vanskelig for å foreta husryddingen akkurat da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til mye av det som er sagt under. Til trøst kan jeg si at jeg synes perioden frem til høstferien er den mest slitsomme i året. Ting går seg som regel til nå etter høstferien med færre fotballkamper og ettersom man kommer mer inn i rutiner.

Våre beste triks er:

Handle bare en gang i uken og ha middagsmeny. Det er mange relativt sunne middager som går raskt å lage hvis de er planlagt på forhånd.

Ha vaskehjelp.

Fleksitid slik at en av foreldrene kan komme hjem relativt tidlig.

Fleksibel middagstid. Vi spiser ofte middag etter treningen til barna, særlig hvis de har trening 17-18 eller 16-17. Den som ikke følger til trening kan lage middag.

Samkjøring med andre foreldre. Vi har fast avtale med en familie slik at vi annenhver uke har en ekstra unge til middag og i bilen til aktiviteten, mens den andre uken har vi ingen barn før etter aktiviteten (begge våre går på samme aktivitet). Da kan vi voksne spise middag alene i fred og ro, evt. jobbe mer eller rydde huset uten forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til som sparer mye tid:

Når ungene blir bedt i bursdag er det ofte kort varsel og timeplanen frem til bursdagen er allerede fullpakket.

Ha en haug bursdagsgaver til barnebursdager liggende.

Når barnet blir bedt i bursdag er det supert å ha en kasse med litt forskjellige småting liggende. Ungene elsker å få finne noe i bursdagsgavekassen.

Gavene kjøper vi når vi finner noe mellom 30-100 kroner som vil passe fint til barn i ungenes alder. Når vi er på lekebutikken, i bokhandelen eller på et kjøpesenter er det som regel alltid tilbud på et eller annet. En stor fordel er selvfølgelig at den voksne kan handle uten at ungene er med, men at ungen likevel kan velge ut en personlig gave som passer perfekt til vennen :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. det er mye mer slitsomt nå enn da ungene gikk i barnehagen og ikke hadde så mye på kveldstid. Vi har også fulle jobber begge to.

Løsningen vår er å ta oss igjen. Bruke helgene til å gjøre hyggelige ting. Ingen lekser eller andre kjipe ting da. Vi lar huset skure og gå litt. støv må påregnes ;) Tar heller noen skippertak på dette området. Jeg prøver å få tid til å spise middag sammen, slappe av og høre hvordan alle har hatt det. Middagen behøver ikke å være avansert, kan godt være spagetti m ketchup av og til. Det viktigste er at vi setter oss ned sammen. Skru av tv'n.

stå opp litt tidligere og bruk morgenen av og til. tenn lys. slapp av.

Fokuser på positive ting.Pust ut. La det være lov til å gråte når det blir for litsomt. si nei til det du ikke orker. Ikke gå i "flink pike" fella, det er veldig fort gjort for oss mammaer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...