Gjest nybakt mother Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Må man sterilisere tåteflasker, drikkebegere med tut for hvert bruk? Hva med barneskjeer og skåler som babyer bruker til mat? Eller holder det med oppvaskmaskin? Er litt i tvil og syns det er travelt å måtte sterilisere for hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Når ungen er så stor at den spiser grøt og drikker av tutekopp trenger man ikke sterilisere lenger nei. ) Vi vasket flasker, ringer og smokker i oppvaskmaskina på 65 grader da ungene var babyer, ifølge sykehuset ble de like rene da som i kokende vann på konfyren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt etterhvert Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Innen man begynner med mat (halvtårsalder) så tåler babyen mye mer bakterier, så jeg tror ingen friske halvtåringer og eldre får mat servert av servise som er sterilisert etter oppvasken. Men deler til pumpen og flasker du bruker til utpumpet melk, bør kokes den første tiden (etter hvert bruk). Det kommer også litt an på oppvaskmaskinen din, har du mulighet for å stille den inn på ekstra varm vask, kan du gå over til kun maskinoppvask ganske fort. Det finnes egne innretninger du kan sette i mikrobølgeovnen som steriliserer tåteflasker. Husk at du skyller flasker og deler i kaldt vann (evt avslutter med kaldt vann) før du setter det på benken eller i oppvaskmaskinen og det blir stående en stund før vask. Skyller du i varmt vann eller ikke skyller i det hele tatt, blir bakterieveksten mye raskere og det er vanskeligere å få det rent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg steriliserte en liten stund på førstemann. Når andremann kom fikk vi beskjed om at det holdt med oppvaskmaskin, så da gjorde vi det. Gikk helt fint, men jeg var alltid nøye med å skylle godt, puttet smokkene oppi flaska og fyllte med vann til slutt så det ikke sto og tørket. Satt det i maskin når jeg skulle sette den i gang. Annet spisegreier har jeg aldri gjort annet enn å vaske som jeg gjorde med vårt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg kokte tåter, tuter, smokker med førstemann. Gjorde det de første mnd. Minste snuppa kokte jeg litt til, men ikke så lenge som med førstemann. Vi har IKKE oppvaskmaskin.... *ønske* Begge har overlevd ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommy til en Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Steriliserte i 3 måneder og etter det var det enten oppvaskmaskin eller bare såpevask. Mitt tips er å ha mange flasker så slipper du vaske hele tida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nikkot Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Med nr. 1 kokte jeg flasker, sutter o.l. den første tiden, med nr. 2 hadde vi oppvaskmaskin, så da brukte jeg kun den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg fikk beskjed med 1. mann at man kunne lempe litt på dette med sterilisering. Hadde ikke oppvaskmaskin den gangen, så vi kokte flaskene i begynnelsen. Etter noen uker gikk vi over til å koke de ca. etter annenhver bruk.. Babyer tåler mer enn vi tror, og de trenger også en porsjon bakterier.. Dersom dere har et normalt renhold og god hygiene, bør dette være ok nok, egentlig, men av og til er det jo greit å koke ) -Og ja, oppvaskmaskinen duger i massevis! Bakterier drepes på 60 grader, så da er det ikke nødvendig å koke i det hele tatt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Oppvaskmaskin=sterilisering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.