Gå til innhold

Sterilisering av tåteflasker mm

Gjest nybakt mother

Anbefalte innlegg

Gjest nybakt mother

Må man sterilisere tåteflasker, drikkebegere med tut for hvert bruk? Hva med barneskjeer og skåler som babyer bruker til mat?

Eller holder det med oppvaskmaskin? Er litt i tvil og syns det er travelt å måtte sterilisere for hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ungen er så stor at den spiser grøt og drikker av tutekopp trenger man ikke sterilisere lenger nei. :o)

Vi vasket flasker, ringer og smokker i oppvaskmaskina på 65 grader da ungene var babyer, ifølge sykehuset ble de like rene da som i kokende vann på konfyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt etterhvert

Innen man begynner med mat (halvtårsalder) så tåler babyen mye mer bakterier, så jeg tror ingen friske halvtåringer og eldre får mat servert av servise som er sterilisert etter oppvasken.

Men deler til pumpen og flasker du bruker til utpumpet melk, bør kokes den første tiden (etter hvert bruk). Det kommer også litt an på oppvaskmaskinen din, har du mulighet for å stille den inn på ekstra varm vask, kan du gå over til kun maskinoppvask ganske fort.

Det finnes egne innretninger du kan sette i mikrobølgeovnen som steriliserer tåteflasker.

Husk at du skyller flasker og deler i kaldt vann (evt avslutter med kaldt vann) før du setter det på benken eller i oppvaskmaskinen og det blir stående en stund før vask. Skyller du i varmt vann eller ikke skyller i det hele tatt, blir bakterieveksten mye raskere og det er vanskeligere å få det rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte en liten stund på førstemann. Når andremann kom fikk vi beskjed om at det holdt med oppvaskmaskin, så da gjorde vi det.

Gikk helt fint, men jeg var alltid nøye med å skylle godt, puttet smokkene oppi flaska og fyllte med vann til slutt så det ikke sto og tørket. Satt det i maskin når jeg skulle sette den i gang.

Annet spisegreier har jeg aldri gjort annet enn å vaske som jeg gjorde med vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte tåter, tuter, smokker med førstemann.

Gjorde det de første mnd.

Minste snuppa kokte jeg litt til, men ikke så lenge som med førstemann.

Vi har IKKE oppvaskmaskin.... *ønske*

Begge har overlevd ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommy til en

Steriliserte i 3 måneder og etter det var det enten oppvaskmaskin eller bare såpevask. Mitt tips er å ha mange flasker så slipper du vaske hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed med 1. mann at man kunne lempe litt på dette med sterilisering. Hadde ikke oppvaskmaskin den gangen, så vi kokte flaskene i begynnelsen. Etter noen uker gikk vi over til å koke de ca. etter annenhver bruk.. Babyer tåler mer enn vi tror, og de trenger også en porsjon bakterier..

Dersom dere har et normalt renhold og god hygiene, bør dette være ok nok, egentlig, men av og til er det jo greit å koke :o)

-Og ja, oppvaskmaskinen duger i massevis! Bakterier drepes på 60 grader, så da er det ikke nødvendig å koke i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...