Gjest Lævvra Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei På torsdag skal vi i konferansetime på skolen til vår datter i 4.kl. Ny lærer av året. Gruer meg litt, da jeg føler vi ikke helt har kommet på rett spor siden oppstart av skoleåret. Det har vært en del små episoder som jeg har stusset på, noen har gjort meg lettere irritert. Sist uke fikk de ukeplan for lekser på mandag. Og det er MYE lekser i 4.klasse! Med trening to dager i uken, må lekser disponeres stramt for å få tid til alt, og for å få gjort en skikkelig jobb med de. Tirsdag er matte-dag, for det er den eneste leksen hun kan klare helt på egenhånd. Hun går hjem alene fra skolen nå, og skal gjøre lekser selv. Mandag kveld gikk vi igjennom lekseplanen, og så på oppgavene hun skulle gjøre dagen etter. På lekseplanen stod det beskjed til foreldrene om at de hadde limt inn forran i innføringsboka hvordan oppgavene skulle førs inn. Den manglet. Jeg gav da datteren min beskjed om å føre inn oppgavene som hun pleide, det gikk sikkert greit. Over to timer satt hun der og regnet og førte pent inn i boka. Nesten tre A4-sider. Dagen etter kom læreren med stensil over hvordan oppgavene skulle føres inn. Mange av ungene hadde alt gjort leksen i matte, men lærer sier de må gjøre det på nytt. Det syntes vi var urimelig, og ikke hadde hun tid til å gjøre det på nytt med alle de andre leksene. Derfor sa vi at vi fører inn etter oppsettet fra neste lekse. Og vi leverte leksen som den var. I går hadde hun fått kommentar på at hun ikke hadde skrevet det på nytt. Og datteren vår hadde forsvart seg med at mamma og pappa sa det var uaktuelt (he,he... det var jo det vi sa. Men vi begrunnet det overfor barnet med at hun hadde gjort seg så flid med det hun alt hadde gjort, og at hvis hun skulle rekke alle de andre leksene, måtte det bare bli med det. De skulle da ha levert oppsett sammen med lekseplan, ikke kommet med det i etterkant når de måtte forvente at ungene alt hadde begynt med leksene sine for uka! Er det jeg som er helt urimelig her...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 ''På lekseplanen stod det beskjed til foreldrene om at de hadde limt inn forran i innføringsboka hvordan oppgavene skulle førs inn. Den manglet'' Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Det er mye lekser og de tar tid. Det skulle bare mangle at hun ikke gjorde det på nytt, dette er lærerens feil, og det får bli hans/hennes lærdom. Og om du synes det er for mye lekser så går det an å gi beskjed. Det kan være det er mange som er enige med deg, og da bør de kutte litt på leksene. På mine barns skoler så sier de leksetid på en halv time er fint. De skal ha tid til lek og fri også. Er glad de tenker slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Selvsagt skal ho ikke gjøre leksene på nytt!!! *rister oppgitt på hodet* Jeg var selv utsatt for noe lignende på videregående. Husker det enda. Jeg var flinkt og løste en oppgave tidlig, og ble belønnet med at jeg da fikk en ny oppgave også. Tror du jeg gjorde det eller??? Tror jeg satt meg litt i respekt hos denne idiotiske læreren da *ler* Men å sitte 2 timer med mattelekser i 4. synes jeg virker veldig håpløst. Jeg har selv ei som går i 4. klasse, og ho sitter aldri så lenge med lekser. Ho trener også 3 ganger i uka, så det hadde nok ikke gått så bra. Men jeg er kanskje litt heldig ettersom ho klarer de fleste leksene på egenhånd. Spør bare litt i ny og ne. Jeg synes du skal notere deg litt rundt dette. Hvor lang tid ho bruker + hvor mye hjelp ho trenger. Da har du liksom litt håndfast å komme med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes ikke du er urimelig. Jeg synes læreren burde godtatt deres løsning hvis h*n fikk den beskjeden om at dere fikk oppsettet for sent og ville gjøre det som anvist fra og med neste gang. Men jeg synes ikke du trenger å grue deg til samtalen av den grunn. Lærerne har mange elever / foresatte å forholde seg til, og jeg tror denne "synden" er en bagatell i forhold til mye annet de må ta tak i. Benytt anledningen til å oppklare saker under samtalen, 4. klassinger er ikke alltid de mest pålitelige budbringerne (jeg har en selv...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 ''Derfor sa vi at vi fører inn etter oppsettet fra neste lekse. Og vi leverte leksen som den var. I går hadde hun fått kommentar på at hun ikke hadde skrevet det på nytt. Og datteren vår hadde forsvart seg med at mamma og pappa sa det var uaktuelt'' Ja, det hadde jeg sagt også. Når de har så mye lekser at tiden må disponeres stramt, da hadde jeg aldri gått med på at hun måtte gjøre en lekse to ganger fordi læreren ikke hadde gitt skikkelig beskjed. Aldri i livet. Det hadde jeg sagt til læreren også, og ikke nødvendigvis på verdens mest diplomatiske måte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes dere gjorde det helt riktig. Lærerne må begynne å skjønne hvordan en moderne familie lever. Det er også vi foreldre som har ansvaret for barnets læring, og her vet dere jo at leksa er gjort, men ønsker også at de andre leksene skal gjøres. Matematikken kan fint gjøres på den nye måten fra neste uke. Fortell gjerne læreren at dere gjør matte på tirsdager fordi det passer best for dere, så får heller læreren sørge for å ligge litt på forskudd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anne Persmor Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har en åtteåring (snart ni) i fjerdeklasse. Vi er også avhengig av ukeplanen, slik at han / vi kan gjøre lekser i bolker de dagene vi har tid. Hadde denne situasjonen oppstått hos oss, ville jeg skrevet en gul lapp som poden kunne satt inn på siden han hadde gjort leksen på, hvor jeg hadde skrevet hvilken avtale vi hadde gjort. "Hei, vi setter veldig pris på ukeplanene, de gjør at vi får uken til å gå opp, og at leksene kan gjøres de dagene vi har tid og er opplagt til det! :-) Ukens mattelekse var stor og tok et par timer, derfor ble vi enige om at Per kunne gjøre det med forrige lekses oppsett, i og med at det nye oppsettet ikke var sendt ut på tirsdag, som var den dagen Per hadde anledning til å sitte så lenge med lekser. Vennlig hilsen Anne" Å la åtteåringen være budbringer når vi har avgjort at vi gjør noe annerledes enn læreren har gitt beskjed om, har vi funnet ut at er fånyttes, og setter alle parter i en vanskelig situasjon. Selv var jeg ti når jeg gikk i fjerde (født tidlig på året), min erfaring er at en jente på ti ogte kan kommunisere og få frem nyanser på en helt annen måte enn en gutt på åtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er helt enig i at jenta ikke skulle gjøre leksa på nytt. Men jeg tror ikke vi ville ha overlatt til barnet å overbringe den beskjeden. Om det er noen grunn til at guttungen ikke har gjort lekser, eller noe annet enn han skulle, så har vi skrevet det i meldingsboka. Syns ellers det var firkantig av læreren å forvente at jobben ble gjort på nytt, når hun hadde drøyd med instruksjonene selv. Men samtidig er det særlig viktig at nye lærere forsøker å være konsekvente. Så ikke gru dere til møtet med læreren. Vær åpne, gi de tilbakemeldingene dere har og forsøk å legge grunnlag for god og åpen kommunikasjon. Det kommer alle parter til gode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berld Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Helt urimelig at det skulle skrives på nytt. Jeg syns også som andre her at skolen legger alt for mye ansvar over på foreldrene. Jeg er redd min fjerdeklassing skal bli møkklei hele skolen p.g.a mye lekser og lite tid igjen til lek. Vi foreldre må også sitte mye med ham fordi han trenger hjelp. På skolen får han stadig vekk kjeft av læreren så henne har han fått helt opp i vrangstupen. Jeg er så lei hele skolen at jeg kan spy selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Leksene skal gjøres som lærerne sier. Hvis du er uening så må du selv ta opp dette med lærer og ikke motarbeide lærer med å si noe annet til barnet ditt. Lekser skal også prioriteres før fritidsaktiviteter, så hvis det er et problem med å rekke alt så må det kuttes ned på ting som ikke har med skole å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 ''På lekseplanen stod det beskjed til foreldrene om at de hadde limt inn forran i innføringsboka hvordan oppgavene skulle førs inn. Den manglet'' Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Det er mye lekser og de tar tid. Det skulle bare mangle at hun ikke gjorde det på nytt, dette er lærerens feil, og det får bli hans/hennes lærdom. Og om du synes det er for mye lekser så går det an å gi beskjed. Det kan være det er mange som er enige med deg, og da bør de kutte litt på leksene. På mine barns skoler så sier de leksetid på en halv time er fint. De skal ha tid til lek og fri også. Er glad de tenker slik. Problemet er at i 5 klasse er leksene enda mer alvorlig og tar lengre tid. Stor overgang. Da er det ikke bra at skolearbeidet bare tar en halv time dette året. Ungene kommer til å få sjokk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Helt urimelig at det skulle skrives på nytt. Jeg syns også som andre her at skolen legger alt for mye ansvar over på foreldrene. Jeg er redd min fjerdeklassing skal bli møkklei hele skolen p.g.a mye lekser og lite tid igjen til lek. Vi foreldre må også sitte mye med ham fordi han trenger hjelp. På skolen får han stadig vekk kjeft av læreren så henne har han fått helt opp i vrangstupen. Jeg er så lei hele skolen at jeg kan spy selv. Med din holdning til skolen så er Du med på å skape dårlige assosiasjoner til skolen for ditt barn. Unger merker dine holdninger selvom du ikke sier noe negativt. Dette gjør at barna blir skolelei og gjør det enda dårligere i skolemiljøet på sikt. Men du er med på å støtte dette dessverre. Ikke rart at det finnes mange droppere ut av skolen i ungdomskoletrinnet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Leksene skal gjøres som lærerne sier. Hvis du er uening så må du selv ta opp dette med lærer og ikke motarbeide lærer med å si noe annet til barnet ditt. Lekser skal også prioriteres før fritidsaktiviteter, så hvis det er et problem med å rekke alt så må det kuttes ned på ting som ikke har med skole å gjøre. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg hadde nok heller ikke tvunget mitt barn til å sitte to timer for å gjøre en mattelekse om igjen hvis dette skyldes for sein informasjon fra lærerens side. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uenig med deg Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Leksene skal gjøres som lærerne sier. Hvis du er uening så må du selv ta opp dette med lærer og ikke motarbeide lærer med å si noe annet til barnet ditt. Lekser skal også prioriteres før fritidsaktiviteter, så hvis det er et problem med å rekke alt så må det kuttes ned på ting som ikke har med skole å gjøre. Helt uenig med deg. Og det er mange av de lærerne rundt meg og. Et barn skal ikke sitte lenge med lekser i den alderen. Og mer enn en time er helt uaktuelt. Jeg sier tre kvarter toppen. Da får leksene vike for fritidsaktiviteter. Barnet skal ikke styre dette selv. Lekser skal også tilpasses den enkeltes nivå og evner slik at ikke noen barn sitter tre ganger så lenge med leksene som andre barn. Med det resultat at de ikke kan være med på så mange aktiviteter. Men det er en sak som foreldre og lærere skal finne ut seg i mellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Problemet er at i 5 klasse er leksene enda mer alvorlig og tar lengre tid. Stor overgang. Da er det ikke bra at skolearbeidet bare tar en halv time dette året. Ungene kommer til å få sjokk. Jenta mi går i femte klasse nå og vi ser mengden lekser er større, men ikke vanvittig mye mere. Det er klart mere alvor ja, det ser jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jenta mi går i femte klasse nå og vi ser mengden lekser er større, men ikke vanvittig mye mere. Det er klart mere alvor ja, det ser jeg. Jeg synes heller ikke det er så vanvittig mye mer enn i 5. enn det var i 4., men litt mer er det jo naturlig nok. Heldigvis har Poden blitt flinkere til å spre leksene over flere dager og ikke insistere på å gjøre alt på mandag. ) Snuppa går i 3. og hun gjør alt på mandag, nekter å utsette noe bortsett fra lesinga som vi gjør hver dag da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg synes heller ikke det er så vanvittig mye mer enn i 5. enn det var i 4., men litt mer er det jo naturlig nok. Heldigvis har Poden blitt flinkere til å spre leksene over flere dager og ikke insistere på å gjøre alt på mandag. ) Snuppa går i 3. og hun gjør alt på mandag, nekter å utsette noe bortsett fra lesinga som vi gjør hver dag da. Jeg la merke til at engelsk leksen hennes i går var altfor stor, MEN det kommer av at hun ikke har jobbet hurtig nok med det på skolen. Tempo og konsentrasjon må til. Ellers hører jeg lite klager fra henne. Onsdagen slutter hun tidlig, så da gjøres resten av ukas lekser, bortsett fra den daglige lesingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villniss Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 "Over to timer satt hun der og regnet og førte pent inn i boka. Nesten tre A4-sider." Hva for noe??? Og i tillegg mente læreren at hun skulle gjøre det på nytt? Etter min mening bør ikke barneskoleelever ha mer enn en tre kvarter med lekser hver dag. Den tiden de fysisk er på skolen har jo også økt fra og med i år. Har selv en 4. klassing. Hun sliter litt med matten. Men jeg har begynt å si at det er greit når hun har holdt på en halvtime, uansett om hun er ferdig eller ikke. Blir nok snart kalt innn til møte... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berld Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Med din holdning til skolen så er Du med på å skape dårlige assosiasjoner til skolen for ditt barn. Unger merker dine holdninger selvom du ikke sier noe negativt. Dette gjør at barna blir skolelei og gjør det enda dårligere i skolemiljøet på sikt. Men du er med på å støtte dette dessverre. Ikke rart at det finnes mange droppere ut av skolen i ungdomskoletrinnet... Jeg støtter. Jeg har gått med positiv innstilling hele tiden men han har en lærer som burde fått sparken på dagen. Men hvordan får man det til? Hun er helt grusom for å si det rett ut og skjermer seg med å være veldig urettferdig mot elevene. Prøv en slik lærer selv så kan du komme tilbake å snakke om hodlninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest berld Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Problemet er at i 5 klasse er leksene enda mer alvorlig og tar lengre tid. Stor overgang. Da er det ikke bra at skolearbeidet bare tar en halv time dette året. Ungene kommer til å få sjokk. Sjokk. De kommer til å bli møkklei om de skal sitte så lenge. Dessuten blir det bare vanskeligere med årene å styre barna våre. Min sønn jobber maks en halvtime hver dag og jeg presser ham ikke til mere uansett om han er ferdig med det han skal eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.