Gjest Kløna på kjøkkenet Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg skal lage om en hel okse ytrefilet på fire og en halv kilo til et festmåltid til ca femten personer. MEN... Maten må lages klar på forhånd og serveres når gjestene kommer siden det er noen timer hvor jeg ikke er hjemme frem til maten skal stå på bordet. Det går an å varme opp noe, men ikke å stå på kjøkkenet og lage til så mye etter at vi er i hus igjen, for jeg er både kokk og vertinne på en gang... Kjære, flinke mammaer som kan alt mulig.... Idéer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Se om du finner en oppskrift med langsteiking. Mener Andreas Viestad hadde noe om det en gang at man kunne la kjøttet stå i ovnen på lav temp omtrent så lenge det skulle være... Her f.eks står det om lam ihvertfall http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=32&ThreadID=168968 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kløna på kjøkkenet Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Se om du finner en oppskrift med langsteiking. Mener Andreas Viestad hadde noe om det en gang at man kunne la kjøttet stå i ovnen på lav temp omtrent så lenge det skulle være... Her f.eks står det om lam ihvertfall http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=32&ThreadID=168968 Lurt! Jeg har ikke klart å komme opp med de store idéene ut over gryterett, og det er liksom litt harry - samt slemt mot så godt kjøtt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Se om du finner en oppskrift med langsteiking. Mener Andreas Viestad hadde noe om det en gang at man kunne la kjøttet stå i ovnen på lav temp omtrent så lenge det skulle være... Her f.eks står det om lam ihvertfall http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=32&ThreadID=168968 Mamma langstekte alltid både oksestek og svinestek over natten på lav temp husker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kløna på kjøkkenet Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Se om du finner en oppskrift med langsteiking. Mener Andreas Viestad hadde noe om det en gang at man kunne la kjøttet stå i ovnen på lav temp omtrent så lenge det skulle være... Her f.eks står det om lam ihvertfall http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=32&ThreadID=168968 Menneh... Skal jeg da steke hele sykket i én bit? Da blir det kanskje best med å steke den over natten som Lillemus sier, det er jo et stort stykke? Litt amatør nå.... Har sine fordeler å få lov å gjemme seg bak engangsnick... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ser at du får forslag om å langsteke den, men da blir den vel ikke rød inni? Jeg har helstekt indrefilet mange ganger. Det tar ikke lang tid. 5-10 minutter i stekepanna og ca. 40 (?) minutter i relativt varm ovn. (Ca. 200 grader). Da blir i hvertfall indrefilet kjempegod. Husk da steketermometer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kløna på kjøkkenet Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ser at du får forslag om å langsteke den, men da blir den vel ikke rød inni? Jeg har helstekt indrefilet mange ganger. Det tar ikke lang tid. 5-10 minutter i stekepanna og ca. 40 (?) minutter i relativt varm ovn. (Ca. 200 grader). Da blir i hvertfall indrefilet kjempegod. Husk da steketermometer. Dette er en ytrefilet, men det blir vel samme behandlingen sånn ca? Er litt skeptisk til å steke den etter at vi kommer hjem, siden det jo er fire og en halv kilo kjøtt - det må jo ta tid...? Men jeg lurte også på å steke den helt ferdig, også lager jeg bare risen og varmer sausen etter at vi kommer hjem... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ser at du får forslag om å langsteke den, men da blir den vel ikke rød inni? Jeg har helstekt indrefilet mange ganger. Det tar ikke lang tid. 5-10 minutter i stekepanna og ca. 40 (?) minutter i relativt varm ovn. (Ca. 200 grader). Da blir i hvertfall indrefilet kjempegod. Husk da steketermometer. Dette var ytrefilet, den er mye større, er den ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Lurt! Jeg har ikke klart å komme opp med de store idéene ut over gryterett, og det er liksom litt harry - samt slemt mot så godt kjøtt :-) Ikke glem at oksestek og svinestek skal være gjennomstekt da.. Det ville jeg ikke gjort med ytrefilet - da blir det oksestek, og kan bli tørt.. På nyttårsaften lagde jeg en indrefilet på litt over tre kg som jeg stekte stekeskorpe på i panna - for så å steke den 30 min på 200 grader. Den var perfekt rosa inni, og alle spiste som gale. KLinte den først inn i rosmarin, salt/pepper og finhakka hvitløk. Serverte rødvinssaus med litt hvitløk og rosmarin, bakt potet (hvitløkssmør/kryddersmør/vanlig smør), brokkoli og maiskolber til. Det var skikkelig godt, og tok ikke lang tid.. 5 min å steke den på hver side i panna - før hele greia gikk i ovnen. Steker du kjøttet over natta blir det nok tørt.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hva med å dele den opp til mindre fileter eller evt serveringsstykker? Da kan du brune kjøttet først og hive det inn i stekeovnen når du kommer hjem. Det må jo uansett varmes opp. Fileter på 1-1,5 kg pleier jeg å steke på 200 grader i 20 minutter. Kjøttet må hvile like lenge som steketiden før du skjærer i det. Jeg ville uansett marinert kjøttet først. Det finnes gode ferdigmarinader på butikken. Saus kan være ferdig og bare varmes opp. Grønnsaker og evt potet kan ligge klart, så er det bare å sette på plata. Fløtegratinerte poteter er tar en stund å lage, men er enkelt å varme opp. En gryterett med så mye kjøtt vil bli veldig bra, så dette blir den raske varianten, men den krever likevel en del forberedelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ikke glem at oksestek og svinestek skal være gjennomstekt da.. Det ville jeg ikke gjort med ytrefilet - da blir det oksestek, og kan bli tørt.. På nyttårsaften lagde jeg en indrefilet på litt over tre kg som jeg stekte stekeskorpe på i panna - for så å steke den 30 min på 200 grader. Den var perfekt rosa inni, og alle spiste som gale. KLinte den først inn i rosmarin, salt/pepper og finhakka hvitløk. Serverte rødvinssaus med litt hvitløk og rosmarin, bakt potet (hvitløkssmør/kryddersmør/vanlig smør), brokkoli og maiskolber til. Det var skikkelig godt, og tok ikke lang tid.. 5 min å steke den på hver side i panna - før hele greia gikk i ovnen. Steker du kjøttet over natta blir det nok tørt.. -ikke hvis det er lav nok temperatur sier'em (har ikke prøvd sjøl) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 -ikke hvis det er lav nok temperatur sier'em (har ikke prøvd sjøl) Kan være det stemmer, men je hadde itte tatt sjansen på det! ;O) Det er jo så fort gjort uansett.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest superkokka Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Stekes på 225 grader i 45 minutter. Taes rett ut og hviler litt før du serverer med dampede erter, kokte poteter og brunsaus. Nytes med rødvin, gjerne fra Riohja distrikite. Bon apetitte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Stekes på 225 grader i 45 minutter. Taes rett ut og hviler litt før du serverer med dampede erter, kokte poteter og brunsaus. Nytes med rødvin, gjerne fra Riohja distrikite. Bon apetitte. Personlig synes jeg tilbehøret ditt høres best ut til kjøttkaker, men det er meg da.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.