willia Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Helt utenfor tema, men dere vise damer håper jeg har gode råd. Tjener 770.000,- i året og betaler 46% skatt. Kan dette være riktig selv om toppskatten slår inn. Har lån på nesten 2 mill, gift, 2 barn, ingen formue. Synes skatte% er utrolig høy. Er det noen av dere som har en forklaring på hvorfor det er slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Dersom du er i tvil så kan du fylle inn søknadsskjema for å få nytt skattekort. Jeg har en ansatt her som tjener litt mer enn deg, og som har samme skatteprosent. Han har også ganske mye utbytte. Men jeg vet ikke om han betaler tilleggsskatt 4 ganger i året også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høres mye ut? Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det var da _voldsomt_ mye? Jeg tjener ca 600k per år og betaler 23% skatt. Har 2.1 mill i gjeld og skatteklasse 2. Da ender jeg med en baksmell på rundt ti tusen, som jeg setter av og betaler inn i april. Så kan heller pengene rente seg hos meg enn hos kemner'n. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 På Skatteetatens sider finner du et enkelt skatteberegningsprogram. http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbetjening.aspx?id=62452&epslanguage=NO Her kan du selv kontrollere om skatte % er riktig. Hvis det er store avvik, kan du søke om nytt skattekort på denne siden http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvbetjening.aspx?id=62452&epslanguage=NO. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skatteberegning Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hei, selv uten fradrag for renteutgifter, med kun minstefradrag og personfradrag (klasse 1) blir skatten i 2008 på den lønna kr 220 087, dvs 28,6% av hele bruttoen. Hvis rentefradraget er på kr 120 000, vil den totale skatten bli kr 186 487 (24,2%) Men er du sikker på at du trekkes 46% i forskuddstrekk på vanlig lønn? Du har sikkert et skattekort som er tabellkort, og der opplyses det et tabellnummer og en prosentsats. Tabellnummeret gir arbeidsgiveren din anvisning på hvor mye som skal trekkes i vanlig månedslønn, mens prosentsatsen (som typisk vil være på rundt 46% for en med ditt lønnsnivå) bare skal brukes på mer ekstraordinære utbetalinger. Sjekk lønnsslippen din hvor mye som trekkes hver måned og hvor mye du har blitt trukket hittil i år. Hvis din totale skatt i år skal være rundt 200 000 (altså noe midt i mellom de to skatteberegningene ovenfor), betyr dette grovt sett et månedlig trekk på 19 000 kroner (skattetrekket fordeles på 10,5 mnd, ettersom det ikke er skattetrekk i juni og halvt skattetrekk i desember) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.