Gå til innhold

Billighetserstatning???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann som har hatt en fæl oppvekst, med mishandling i sterk grad...

Han har hørt ata han kan søke erstatning som voksen, men noen sier han kan få andre sier at han ikke kan få, siden det ikke er vitner til alt... Hva er riktig? Og hvordan går vi evt frem? Og hvilken erstatning er det? Er det billighetserstatning det heter? Å er det foreldesesfrist på den? for mannen min er nå 30 år, å dette skjedde fra han var liten og frem til 10 års alderen....

Skrevet

Ja, det er billighetserstatning. Har mannen din vært i barnehjem eller fosterhjem eller har han blitt utsatt for mishandling hjemme?

Han har ikke KRAV på noe, men det tildeles billighetserstatning til mange. Bare google det, så finner du sikkert ut mer. Hvis du svarer på spørsmålene dine, kan jeg hjelpe deg mer.

Skrevet

Ja, det er billighetserstatning. Har mannen din vært i barnehjem eller fosterhjem eller har han blitt utsatt for mishandling hjemme?

Han har ikke KRAV på noe, men det tildeles billighetserstatning til mange. Bare google det, så finner du sikkert ut mer. Hvis du svarer på spørsmålene dine, kan jeg hjelpe deg mer.

Spørsmålene MINE skulle det være.

Skrevet

Mishandlingen skjedde hjemme, og vi har flere i familien, som kan skrive hva de har sett (vitne på en måte), viss det er godt nok at familiemedlemmer også kan gjøre dette, skolen visste også hvordan han hadde, men ingenting ble gjort, før mannen min ble tatt i butikknasking av matvarer, som han hadde gjort flere ganger, for å fø sine mindre søsken. Da sa han hvorfor han hadde tatt, ble satt i fosterhjem, og kom aldri hjem igjen... Det skjedde ikke noe galt med han i fosterhjemmet, kun hjemme.. Han ble også mobbet på skolen osv men det har vel kasnkje ingen betydning... Mishandlingen ble gjort av et eldre søsken, mor og stefar, og de var til tider grove...

Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article61644.ece

http://www.stjordal.kommune.no/index.asp?strurl=1005380i&topExpand=&subExpand=

http://www.taperne.no/medlem.htm

Vet ikke noe om det, men har lest om en tilsvarende sak i Stjørdal der flere søsken søkte erstatning.

Kanskje du får noe ut av linken?

Det va spesielt en av søskenene som sto frem i media.

Stiftelsen rettferd for taperne var også aktive i denne saken. De kan sikkert svare på spørsmål

Skrevet

Mishandlingen skjedde hjemme, og vi har flere i familien, som kan skrive hva de har sett (vitne på en måte), viss det er godt nok at familiemedlemmer også kan gjøre dette, skolen visste også hvordan han hadde, men ingenting ble gjort, før mannen min ble tatt i butikknasking av matvarer, som han hadde gjort flere ganger, for å fø sine mindre søsken. Da sa han hvorfor han hadde tatt, ble satt i fosterhjem, og kom aldri hjem igjen... Det skjedde ikke noe galt med han i fosterhjemmet, kun hjemme.. Han ble også mobbet på skolen osv men det har vel kasnkje ingen betydning... Mishandlingen ble gjort av et eldre søsken, mor og stefar, og de var til tider grove...

Det er en stund siden jeg har vært borti dette, men jeg tror nok han iallfall kan søke billighetserstatning for å se.

For å få erstatning for mishandling og dårlige forhold i sitt eget hjem, må barnevernet kunne bebreides for at de ikke grep inn. Det krever blant annet at barnevernet hadde kunnskap om forholdene. Det må på en eller annen måte dokumenteres, for eksempel gjennom barnevernsregistre og referater og liknende. Hvis mannen din har det kan han sende inn, hvis ikke vil saksbehandlerne gjøre det for ham.

Jeg vil anbefale ham å ta kontakt med Justissekretatiatene, Billighetserstatningsutvalget etter Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Vær obs på at hjelpeorganisasjonene som driver med dette kan ha svært mye å gjøre, slik at ventetiden blir veldig lang. Det kan derfor være raskere å gjøre det selv.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...