Gå til innhold

Jobb som arkivar

Anbefalte innlegg

Gjest På evig jobbjakt
Skrevet

Bør en ha spesiell universitetsutdannelse for å jobbe som arkivar? Jeg har ingen erfaring fra arkiv, men har mange år på Universitetet, bruker PC daglig til studier og deltidsjobb.

Skrevet

Det er vel et høyskolestudium i biblioteks- og informasjonsfag eller noe sånt, som gir profesjonell "arkivarkompetanse".

Men det finnes sikkert arkiver der det også er nyttig med kompetanse innenfor et bestemt fagområde i tillegg. Noen ganger kan kanskje dette være minst like viktig som arkivar-delen av utdannelsen.

Skrevet

Så vidt jeg vet, er det tre utdaninningsretninger for å jobbe som arkivar. Det første er et 3-årig bachelorstudium ved universitetet i Oslo. Studieretningen heter Arkeologi og er under studieprogrammet Kultur-og idestudier. Det andre er arkiv- og dokumentbehandling ved Høgskolen i Oslo. Dette er et deltidsstudium over 2 år. Det siste er Arkivakademiet, som jeg tror er et deltidsstudium over ett år. Arkivakademiet krever praksis innen arkiv.

Skrevet

Så vidt jeg vet, er det tre utdaninningsretninger for å jobbe som arkivar. Det første er et 3-årig bachelorstudium ved universitetet i Oslo. Studieretningen heter Arkeologi og er under studieprogrammet Kultur-og idestudier. Det andre er arkiv- og dokumentbehandling ved Høgskolen i Oslo. Dette er et deltidsstudium over 2 år. Det siste er Arkivakademiet, som jeg tror er et deltidsstudium over ett år. Arkivakademiet krever praksis innen arkiv.

Det er også mange med bibliotekarutdannelse som jobber som arkivarer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...