Gå til innhold

Student og småbarnsmor

Gjest som lurer på om hun har råd å få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det må nok være derfor jeg har den jobben jeg har også! :-)

Det er forskjell på IQ og EQ, vet du ;)

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

18

• morsan

9

• silo

6

• Bookworm

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hmmmm...kanskje jeg skal begynne å studere på nytt? Neste år er studielånet mitt nedbetalt også;-)

Ja, jeg gjorde faktisk det...da barna var blitt litt større studerte jeg noen år for å få litt pusterom og bedre tid til dem.

Og det har vært noen herlige år, masse fleksibiltet, input, nye tanker og kunnskap- deilig!!

Skrevet

Det er forskjell på IQ og EQ, vet du ;)

Det er forskjell på E.T og Bjarne Betjent også, men det er ikke noe man trenger å tenke videre på!

Skrevet

Det er forskjell på E.T og Bjarne Betjent også, men det er ikke noe man trenger å tenke videre på!

Nei, det er jo ikke alle som klarer å strekke tankene så langt ;)

Skrevet

Nei, det er jo ikke alle som klarer å strekke tankene så langt ;)

Det er derfor man har tyggis!

Skrevet

Hmmmm...kanskje jeg skal begynne å studere på nytt? Neste år er studielånet mitt nedbetalt også;-)

Ja, hvorfor ikke? ;)

Jeg studerte fram til jeg var 24 år gammel og da hadde jeg fått nok! Bestemte meg for at jeg _aldri_ ville studere igjen. Det var flere som prøvde å påvirke meg til å ta hovedfag, men jeg orka ikke tanken! Nå som jeg nærmer meg 40, er ikke tanken på hovedfag helt fjern lengre... Hadde jeg bodd i f.eks. Oslo eller Trondheim, så tror jeg at jeg hadde begynt å studere igjen! Her jeg bor nå, er det litt verre å kombinere studier med å ha små barn.

Skrevet

Pass deg nå endelig så folk her inne ikke skjønner hvor lite du har mellom øra (de som ikke allerede har skjønt det, altså) ;-)

Long time ago, togli, long time ago...:-)

Skrevet

1000.- ekstra per måned synes jeg å huske. Du finner en kalkulator på www.lanekassen.no

Det som er viktig å tenke på er at du ikke får lån for sommermånedene. Det vil si at du må jobbe. Det igjen vil si at du må ha et sted barnet ditt kan være mens du jobber. Mange barnehager forlanger at barnet er borte i 3 til 4 uker sammenhengende på sommeren. For ikke å snakke om når barnet kommer på skolen og har fri i 8 uker.

Skrevet

Long time ago, togli, long time ago...:-)

Hva har du bak øra da? Ti centimeter tykke brilleglass og ingen venner? :-)

Skrevet

Moren min hadde ingen utdannelse utover handelsskolen (som det het den gang). Når min yngste søster var liten, begynte hun å studere. Dette var kjempepositivt for henne og selvsagt også for oss (når mor er fornøyd, er barna fornøyde :)). Når hun var ferdig å studere, fikk hun en god jobb hun fortsatt har idag.

Hva mener du egentlig er problematisk med at en mamma studerer? Min erfaring er at det faktisk er mer arbeid forbundet med å være ute i full jobb enn å studere fullt. Studerer man, har man også de samme feriene som barna. Andre fordeler er at man ofte har kortere skoledager enn man ville hatt om man jobbet. Dessuten kan man lese når barna er i seng. Jeg kan faktisk ikke finne på en eneste negativ ting ved å studere framfor å jobbe når man har små barn. Kan du?

Økonomi?

Skrevet

Har vært student med 4 barn en treårsperiode. Hvorvidt du får "mer" eller noe ekstra støtte kommer nok an på om du er enslig, samboende, inntekt og formue. Noen steder får man fortrinnsrett på barnehageplass (studentsamskipnadene). Jeg fikk i alle fall ikke noe som helst ekstra, og har tatt fullt studielån. Min mann tjente noen få kroner over inntektsgrensa. Ikke noe fett liv, for å si det sånn, det har vært veldig tøft økonomisk og jeg har jobba mye ved siden av. Likevel, jeg er jo veldig glad jeg klarte å fullføre utdanningen :)

Skrevet

Økonomi?

Ja, et poeng, men så tror jeg også at de som har barn og begynner å studere, har tenkt nøye over det med økonomien. Dessuten er det jo i barnas interesse at mor mest sannsynlig vil tjene bedre enn før etter endt utdannelse :)

Skrevet

Hva har du bak øra da? Ti centimeter tykke brilleglass og ingen venner? :-)

''Hva har du bak øra da? Ti centimeter tykke brilleglass''

Hører vel med til uvanlighetene å ha brilleglassene bak ørene, skulle jeg tr.

Skrevet

''Hva har du bak øra da? Ti centimeter tykke brilleglass''

Hører vel med til uvanlighetene å ha brilleglassene bak ørene, skulle jeg tr.

Pleier vanligvis ikke å oppbevare vennene mine bak øra heller jeg altså;-)

Skrevet

Pleier vanligvis ikke å oppbevare vennene mine bak øra heller jeg altså;-)

Nei, så på akkurat dét punktet hadde altså Jølsen helt rett;-)

Skrevet

Nei, så på akkurat dét punktet hadde altså Jølsen helt rett;-)

Ja, men det er så vanskelig å innrømme at h*n har rett....

Skrevet

Ja, men det er så vanskelig å innrømme at h*n har rett....

Sånn må du ikke tenke! Husk at selv en klokke som står stille viser riktig tid to ganger i døgnet:-)

Skrevet

Sånn må du ikke tenke! Husk at selv en klokke som står stille viser riktig tid to ganger i døgnet:-)

Phu, takk:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...