Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og så på luksusfellen igår og ble mektig provosert!

her er det altså voksne mennesker som sløser og bruker penger som gale, driter i å betale barnehagen (!), tar opp lån til tre!! biler osv, osv, og så ; får innvilget gjeldsordning og får hele sulamitten slettet i løpet av kun 5 år med "nøktern" livstil...

hva med oss som har levd med nøkterne budsjetter de siste 10 årene, og som med nedbetaling av studielån og huslån og mat til barna- kommer til å måtte leve nøkternt i minst 10 år til før gjelda er noenlunde håndterbar! Jeg synes det er blodig urettferdig og støtende at noen kan ta opp forbrukslån i fleng, bo i store flotte hus ( som de attpåtil får utleieinntekter av !) og så få ettergitt gjelda etter kun 5 år!

jeg sjekket vilkårene for å få innvilget offentlig gjeldsordning og der står det bla annet at det ikke skal ha vært tatt opp mye "ny gjeld" før det søkes om denne typen gjeldsordning- men da er det vel bare å drite i å betale regningene et par år fremover da- og makse ut ethvert kredittkort jeg kan få tak i- det hadde jo vært fantastisk å kunne ta med ungene på en sydentur for en gangs skyld for oss som faktisk betaler regningene våre også!

er det flere som synes at dette er urettferdig?

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• silo

21

• Bookworm

19

• morsan

11

• Lillemus

10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De folka som er med i programmet er jo tilbakestående da. Det ser du jo med en gang. Hva med hu blonde dundra som var med sist da? Ringte mamman sin for å spørre om hun kunne være kausjonist. Ja, selvfølgelig kunne mamman det. ("Jada barnet mitt, klart mamma skal gjøre det!")

Skrevet

Det er urettferdig, ja. Både overfor dem som spinker og sparer og klarer seg med det de har, men også overfor idiotene som tar opp lån etter lån uten å forstå hva de gjør. Da snakker jeg ikke om de som spekulerer i det, men de som rett og slett er så dumme at de tror det er en måte å oppnå en mer behagelig tilværelse som skal vare.

For ikke å snakke om systemet omkring dem som støtter opp - kausjonister med mer. Det er bare å se hva biskopsønnen i Stavanger fikk til. En psykolog uttalte at årsaken til at han hadde havnet i et så enormt uføre var at han i tillegg til eget problem dessverre også var omgitt av rike, dumme mennesker.

Jeg skulle gjerne hatt gjelda mi sletta etter fem år jeg også, men jeg tror jeg trives bedre med kontroll, enn med all verdens kortsiktige lån og gjeldssaneringsordninger.

Skrevet

De folka som er med i programmet er jo tilbakestående da. Det ser du jo med en gang. Hva med hu blonde dundra som var med sist da? Ringte mamman sin for å spørre om hun kunne være kausjonist. Ja, selvfølgelig kunne mamman det. ("Jada barnet mitt, klart mamma skal gjøre det!")

Jeg synes egentlig ikke at disse to som var med igår virket dumme, de var da som vanlige mennesker, nokså ressursterke- men sløsete ja! Og det at de kan beholde huset og fortsette en slik livsstil synes jeg er urettferdig for oss andre som faktisk betaler det vi skylder.

Klart at barn ikke skal lide under at foreldrene har skakkjørt økonomien, men alle vi andre måtte da vel ha solgt huset, leid en billig 3 roms, slutta å røyke 60 om dagen! tatt en ekstrajobb i helgene! Whatever!

Skrevet

Det er urettferdig, ja. Både overfor dem som spinker og sparer og klarer seg med det de har, men også overfor idiotene som tar opp lån etter lån uten å forstå hva de gjør. Da snakker jeg ikke om de som spekulerer i det, men de som rett og slett er så dumme at de tror det er en måte å oppnå en mer behagelig tilværelse som skal vare.

For ikke å snakke om systemet omkring dem som støtter opp - kausjonister med mer. Det er bare å se hva biskopsønnen i Stavanger fikk til. En psykolog uttalte at årsaken til at han hadde havnet i et så enormt uføre var at han i tillegg til eget problem dessverre også var omgitt av rike, dumme mennesker.

Jeg skulle gjerne hatt gjelda mi sletta etter fem år jeg også, men jeg tror jeg trives bedre med kontroll, enn med all verdens kortsiktige lån og gjeldssaneringsordninger.

Jeg tror faktisk jeg skal søke om offentlig gjeldsordning bare på pur f...

Skrevet

Dette har ikke jeg fått med meg, altså offentlig gjeldsordning. Det høres blodig urettferdig ut ja! Er det virkelig så enkelt som du skisserte her? (Jeg bare spør, for jeg vet ikke noe om det).

Jeg har ikke gjeld, men jeg kan forestille meg hvor surt det må være å se andre slippe unna så lett. Merkelig ordning.

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke at disse to som var med igår virket dumme, de var da som vanlige mennesker, nokså ressursterke- men sløsete ja! Og det at de kan beholde huset og fortsette en slik livsstil synes jeg er urettferdig for oss andre som faktisk betaler det vi skylder.

Klart at barn ikke skal lide under at foreldrene har skakkjørt økonomien, men alle vi andre måtte da vel ha solgt huset, leid en billig 3 roms, slutta å røyke 60 om dagen! tatt en ekstrajobb i helgene! Whatever!

Sånn er det, det er de som ikke fortjener det, som faktisk får alt ryddet og ordnet! Skulle faen meg tvinga dem til å bo i en billig toroms mens de betalte ned gjelda ved å jobbe hardt, hardt, hardt!

Skrevet

Dette har ikke jeg fått med meg, altså offentlig gjeldsordning. Det høres blodig urettferdig ut ja! Er det virkelig så enkelt som du skisserte her? (Jeg bare spør, for jeg vet ikke noe om det).

Jeg har ikke gjeld, men jeg kan forestille meg hvor surt det må være å se andre slippe unna så lett. Merkelig ordning.

Ja, det er sikkert ikke så lett å få denne ordningen som programmet igår ga inntrykk av- det er vel den enkelte kommunen som vurderer søknaden?

Og boliglånet ble visst ikke slettet- men den millionen de hadde sløst bort på forbrukslån blir etter 5 år borte ja. Så da kan man jo faktisk ta opp masse forbrukslån og bruke det til å betale boliglånet, og dermed etter 5 år får betalt ned masse av boliglånet også!

Skrevet

Jeg skjønner at det virker urettferdig, men om du er innunder en slik ordning er det ikke mange kronene du har igjen etter at boutgifter er betalt altså!

I et tilfelle jeg kjenner til tar de 5000,- av trygda hver mnd og det utgjør temmelig mye for en pensjonist! I tilfellet til disse to på skjermen i går tar de garantert leieinntekten fra sokkelleiligheten og masse fra begges lønn.

Vi satt også litt stumme og så på - de røyket og spilte opp ca. 3,5 barnehageplass hver mnd!!!!

Skrevet

''Klart at barn ikke skal lide under at foreldrene har skakkjørt økonomien, men alle vi andre måtte da vel ha solgt huset, leid en billig 3 roms, slutta å røyke 60 om dagen! tatt en ekstrajobb i helgene! Whatever!''

Jeg kan ikke annet enn si meg enig i det. :o)

Skrevet

Sånn er det, det er de som ikke fortjener det, som faktisk får alt ryddet og ordnet! Skulle faen meg tvinga dem til å bo i en billig toroms mens de betalte ned gjelda ved å jobbe hardt, hardt, hardt!

Vel, de burde ihvertfall bli tvunget til å slutte å røyke!! :)

6000 i måneden på slikt da gitt!

*snerpete og antirøykete*

Skrevet

''Vel, de burde ihvertfall bli tvunget til å slutte å røyke!! :) 6000 i måneden på slikt da gitt! *snerpete og antirøykete*''

Han var jo i ferd med å slutte å røyke, men ikke hun...

Skrevet

Jeg synes ikke sånne folk burde få lov til å bo alene engang jeg. Burde stues vekk på anstalt, hatt verge som besøkte dem annenhver dag med niste og diktopplesning!

Skrevet

''Vel, de burde ihvertfall bli tvunget til å slutte å røyke!! :) 6000 i måneden på slikt da gitt! *snerpete og antirøykete*''

Han var jo i ferd med å slutte å røyke, men ikke hun...

I ferd med å slutte å røyke..

Må være en av de dummeste tingene jeg ser folk gjør. Enten slutter man å røyke, eller så fortsetter man. Det er ikke noe man holder på med.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de måtte ha gjeldsordning for å kunne klare dette. Dersom de kuttet ut røyk & spilling, samt kvittet seg med de tre dyre bilene, og attpåtil frå leieinntekt fra sokkeletasjen, skulle en jo tro at de kunne betjent en god del gjeld på det viset.

De måtte sikkert ha kommet i havn med en nedbetalingsavtale med kreditorene, for å hindre inkasso osv, men at de så småningom kunne ha betjent all gjelda.

Skrevet

Ja, de hadde et helt vannvittig forbruk!

Skrevet

Jeg skjønner at det virker urettferdig, men om du er innunder en slik ordning er det ikke mange kronene du har igjen etter at boutgifter er betalt altså!

I et tilfelle jeg kjenner til tar de 5000,- av trygda hver mnd og det utgjør temmelig mye for en pensjonist! I tilfellet til disse to på skjermen i går tar de garantert leieinntekten fra sokkelleiligheten og masse fra begges lønn.

Vi satt også litt stumme og så på - de røyket og spilte opp ca. 3,5 barnehageplass hver mnd!!!!

Ja det var noe av det verste synes jeg, at de ikke prioriterte å betale barnehageplassen for barnet sitt engang!

Og det med å ta opp lån på 3 biler!

Skrevet

I ferd med å slutte å røyke..

Må være en av de dummeste tingene jeg ser folk gjør. Enten slutter man å røyke, eller så fortsetter man. Det er ikke noe man holder på med.

Han var røykfri på 10. dagen, men det er kanskje i tidligste laget å si at han var helt røykfri?

Skrevet

Jeg synes ikke sånne folk burde få lov til å bo alene engang jeg. Burde stues vekk på anstalt, hatt verge som besøkte dem annenhver dag med niste og diktopplesning!

He he he, tar du litt av nå kanskje? men jeg er i bunn og grunn litt enig...:)

Gjest Lilje30
Skrevet

Slik jeg har forstått denne gjeldsorningen, fører det til at du aldri får tatt opp lån til noe som helst mer, ikke kan kjøpe på kreditt, ikke mobilabonnement o.s.v. Så det som kan se ut som en blodig urettferdig og lukrativ ordning, er ikke det. Blodig urettferdig kanskje, men ikke lukrativt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...