Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det snakkes så mye om utdanning, penger, gjeld og forbruk her i dag: Hvor mye har du i studielån? Hvor mye studielån hadde du til sammen da du måtte begynne å betale på lånet?

Jeg har betalt ned mitt, men ser at folk driver og mikker med det til de blir pensjonister nesten!

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg ikke har studielån. Grunnen er at jeg hadde rett på attføring under studiene mine. Det kan kanskje føles urettferdig for noen, men jeg ser idag at det er slik det må være. Jeg har en god utdannelse, men må alltid bevise litt ekstra for å kunne få jobb. Dessuten, hadde jeg vært hørende, så hadde jeg nok kunnet velge og vrake i jobber. Som døv, så er det litt mer begrenset utvalg i jobber som passer.

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg ikke har studielån. Grunnen er at jeg hadde rett på attføring under studiene mine. Det kan kanskje føles urettferdig for noen, men jeg ser idag at det er slik det må være. Jeg har en god utdannelse, men må alltid bevise litt ekstra for å kunne få jobb. Dessuten, hadde jeg vært hørende, så hadde jeg nok kunnet velge og vrake i jobber. Som døv, så er det litt mer begrenset utvalg i jobber som passer.

Jeg synes ikke det er urettferdig! Utdannelse er et fantastisk gode som kommer samfunnet og den enkelte til gode, og som absolutt alle burde få muligheten til:)

Skrevet

Urk- jeg har ca 300000, mannen min har 290000. og vi har nå jobbet i nesten 10 år!

Skrevet

Jeg hadde fullt studielån (for 5 år) da jeg var ferdig i 1996. Var ferdig med å betale det ned nå i vinter. Husker ikke eksakt beløp.

Deilig å være ferdig med det!

Skrevet

Jeg synes ikke det er urettferdig! Utdannelse er et fantastisk gode som kommer samfunnet og den enkelte til gode, og som absolutt alle burde få muligheten til:)

Helt enig med deg i det:)

Problemet er kanskje at jeg føler meg fullstendig "normal" selv om jeg er døv. Klarer ikke å føle meg funksjonshemmet på noen som helst måte, men det er jo sikkert fordi jeg ikke vet om noe annet ;) Ellers synes jeg selvsagt at samfunnet må være slik tilrettelagt at alle får muligheter til å skaffe seg en jobb. Det er jo i bunn og grunn samfunnsøkonomi å tilby alle funksjonshemmede attføring under utdanning;)

Skrevet

Jeg har helt glemt hvor mye jeg hadde da jeg ble ferdig uteksaminert, men kanskje 250 000? Mulig det var før ettergivelse av ett semesters lån pga fullføring innen normert tid.

Uansett så er jeg ferdig neste år, dvs i underkant av 17 år etter fullført studium, mot normsalt 20 års nedbetalingstid.

Skrevet

Det skulle bare mangle togli. Så lengt bak man stiller i jobbesammenheng så trenger man en skikkelig utdannelse. Jeg er sur på at det er satt tak på tre år også. Jeg hadde aldri klart å ta en ta en høyskoleutdannelse på tre år, jeg vet om folk som har klart å få flere år, men jeg fikk avslag på mitt arbeidskontor og da ga jeg f.

Dessuten ville jeg heller ha tatt noen fag på Blindern og blitt noe annet enn det jeg ble tilbudt, men det fikk jeg også avslag på.

Skrevet

Det skulle bare mangle togli. Så lengt bak man stiller i jobbesammenheng så trenger man en skikkelig utdannelse. Jeg er sur på at det er satt tak på tre år også. Jeg hadde aldri klart å ta en ta en høyskoleutdannelse på tre år, jeg vet om folk som har klart å få flere år, men jeg fikk avslag på mitt arbeidskontor og da ga jeg f.

Dessuten ville jeg heller ha tatt noen fag på Blindern og blitt noe annet enn det jeg ble tilbudt, men det fikk jeg også avslag på.

Det har desverre blitt mye strengere regler nå. Jeg starta med attføring fra videregående skole (fordi jeg måtte flytte hjemmefra for å gå på en videregående skole for hørselshemmede). Der gikk jeg i tre år. Siden gikk jeg på Universitet/Høyskole i seks år, med attføring - men jeg hadde hele tiden et mål med utdanningen. Av den grunn gikk det greit. Idag hadde det garantert vært verre...

Jeg mener at så lenge man, som funksjonshemmet, har et klart mål med utdanningen, så bør man få attføring så lenge det trengs. Det er dyrere for staten å betale ut uføretrygd enn det er å hjelpe oss med en utdanning!

En mellomting mellom reglene før og nå hadde vært det beste. Det var bare tull at mannen min skulle få attføring på videregående skole, når han allikevel bodde hjemme ;)

Gjest Glad jeg er ferdig med d lånet
Skrevet

Jølsen, jeg satt og lurte en dag. Hvor mye studielån har du f.eks. og hva betaler du da i mnd? Jeg betalte ned mitt lån på en rapp pga jeg var så heldig å arve et par hundre tusen :) Så jeg husker ikke hva jeg betalte, men satt her en dag og tenkte hvor heldig jeg var som slapp å tenke på den utgiften...

Var det hver mnd man betalte eller annenhver? Husker ikke helt.... og hvor mye?

Tror jeg hadde 180 tusen i lån, men hva jeg betalte husker jeg ikke.

Gjest mikeymaus
Skrevet

Urk- jeg har ca 300000, mannen min har 290000. og vi har nå jobbet i nesten 10 år!

Hva betaler dere i mnd på det da - og når er det tilbakebetalt?

Skrevet

Jeg hadde masse, nå har jeg ingenting. Staten betalte ned det meste siden jeg bodde i tiltakssone etter endt utdanning. Det var veldig greit å bruke pengene til andre ting enn nedbetaling når jeg var ferdig å studere, ja.

Sånn apropos til gjeldssaneringsordning: Studielånet saneres hvis man bare er villig til å bo nordpå. Veldig langt nordpå.

Skrevet

Det har desverre blitt mye strengere regler nå. Jeg starta med attføring fra videregående skole (fordi jeg måtte flytte hjemmefra for å gå på en videregående skole for hørselshemmede). Der gikk jeg i tre år. Siden gikk jeg på Universitet/Høyskole i seks år, med attføring - men jeg hadde hele tiden et mål med utdanningen. Av den grunn gikk det greit. Idag hadde det garantert vært verre...

Jeg mener at så lenge man, som funksjonshemmet, har et klart mål med utdanningen, så bør man få attføring så lenge det trengs. Det er dyrere for staten å betale ut uføretrygd enn det er å hjelpe oss med en utdanning!

En mellomting mellom reglene før og nå hadde vært det beste. Det var bare tull at mannen min skulle få attføring på videregående skole, når han allikevel bodde hjemme ;)

Jeg fikk også attføring på gymnaset, men så var det slutt. Fikk beskjed om at jeg kunne livnære meg med en kontorjobb.

Og så har jeg prøvd meg på Blindern, men kunne ikke overleve på studielån siden jeg ikke fikk noe hjelp ved siden av og ikke kunne jobbe. Jeg har forresten prøvd meg der en gang til men da var jeg alene med to unger og holdt ikke ut lenger enn 1,5 år fordi eldstemann aldri sov og jeg fikk aldri lest. Slit

Andre gangen på attføring fikk jeg bare lov å bli sosionom, noe jeg ikke ville så da tok jeg noen datakurs og ble legesekretær i steden. Markedet er jo overfylt av sosionomer så da ville jeg ikke fått jobb men legesekretærstillinger er det flust av. Men sykehusene ønsker ikke ansatte i rullestol så da ble det ikke mer jobbing med det heller. Og nå gidder jeg ikke og orker heller ikke å streve mer med å finne jobb, det er nederlag å få avslag hele tida, selv om jeg har gode karakterer

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg startet med 220 000 tror jeg... Nå er det 150. Betaler jo mer i renter enn avdrag så det er klart det tar tid før det er nedbetalt.

Skrevet

Jeg fikk også attføring på gymnaset, men så var det slutt. Fikk beskjed om at jeg kunne livnære meg med en kontorjobb.

Og så har jeg prøvd meg på Blindern, men kunne ikke overleve på studielån siden jeg ikke fikk noe hjelp ved siden av og ikke kunne jobbe. Jeg har forresten prøvd meg der en gang til men da var jeg alene med to unger og holdt ikke ut lenger enn 1,5 år fordi eldstemann aldri sov og jeg fikk aldri lest. Slit

Andre gangen på attføring fikk jeg bare lov å bli sosionom, noe jeg ikke ville så da tok jeg noen datakurs og ble legesekretær i steden. Markedet er jo overfylt av sosionomer så da ville jeg ikke fått jobb men legesekretærstillinger er det flust av. Men sykehusene ønsker ikke ansatte i rullestol så da ble det ikke mer jobbing med det heller. Og nå gidder jeg ikke og orker heller ikke å streve mer med å finne jobb, det er nederlag å få avslag hele tida, selv om jeg har gode karakterer

Skikkelig frustrerende det der!

For meg høres det helt utrolig ut at det i det hele tatt skal være noe problem å ansette en som sitter i rullestol!! Jeg skjønner litt bedre at det kan være et problem å ansette en døv mht kommunikasjon osv. Vi liker å tro at vi har kommet langt i holdningsskapende arbeid her i Norge, men jeg skjønner at vi har langt igjen :-(

Skrevet

Jeg hadde masse, nå har jeg ingenting. Staten betalte ned det meste siden jeg bodde i tiltakssone etter endt utdanning. Det var veldig greit å bruke pengene til andre ting enn nedbetaling når jeg var ferdig å studere, ja.

Sånn apropos til gjeldssaneringsordning: Studielånet saneres hvis man bare er villig til å bo nordpå. Veldig langt nordpå.

det saneres vel ikke, men det skrives ned en sum som er større enn her- eller var det at stipenandelen økte? I tillegg til at man får en ekstra barnetrygd hvis man er villig til å flytte og bo langt nord...så det kan jo være en løsning for folk med dårlig økonomi- flytte nord for Tromsø;)

Skrevet

Jølsen, jeg satt og lurte en dag. Hvor mye studielån har du f.eks. og hva betaler du da i mnd? Jeg betalte ned mitt lån på en rapp pga jeg var så heldig å arve et par hundre tusen :) Så jeg husker ikke hva jeg betalte, men satt her en dag og tenkte hvor heldig jeg var som slapp å tenke på den utgiften...

Var det hver mnd man betalte eller annenhver? Husker ikke helt.... og hvor mye?

Tror jeg hadde 180 tusen i lån, men hva jeg betalte husker jeg ikke.

Jeg hadde 220.000 i lån, men jeg betalte tilbake lånet på ett år. Arvet ikke penger, betalte med egen lønn.

Skrevet

''Det har desverre blitt mye strengere regler nå. Jeg starta med avføring fra videregående skole (fordi jeg måtte flytte hjemmefra for å gå på en videregående skole for hørselshemmede).''

Noe spesielt..

Gjest misunnelig på deg
Skrevet

Jeg hadde 220.000 i lån, men jeg betalte tilbake lånet på ett år. Arvet ikke penger, betalte med egen lønn.

Wow feit lønn du må ha da, hva har du i mnd? Og tør jeg spørre hvilken utdannelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...