Gå til innhold

Baby og melkeprodukter

Gjest Babydillah

Anbefalte innlegg

Gjest Babydillah

Når kan jeg gi babyen yoghurt? Og når kan jeg gi babyen iskrem og pisket krem (bløtkake)...

Ang. bløtkake tenkte jeg når hun blir 1 år, om hun får smake på kaka :)

Babyen er nå 6 1/2 mnd. Jeg har et glass med pære og banan med yoghurt, kan jeg gi d? Det står fra 6 mnd, men er i tvil om man kan gi yoghurt alt nå? Og vanlig yoghurt?

Har hørt man ikke skal gi ren melk før 1 års alder pga den tar plass for andre næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det babyyoghurt som det står 6 mnd på, så kan du selvsagt gi den! Andre melkeprodukter anbefales det å vente med til barnet er 1 år. Men jeg tror ikke det er mange årene siden anbefalingen sa 6 mnd. De fleste tålte jo det også... Sikkert ingen krise uansett hva du gjør, men holder du deg til norske hysteriaanbefalinger, så er du sikkert safe;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det babyyoghurt som det står 6 mnd på, så kan du selvsagt gi den! Andre melkeprodukter anbefales det å vente med til barnet er 1 år. Men jeg tror ikke det er mange årene siden anbefalingen sa 6 mnd. De fleste tålte jo det også... Sikkert ingen krise uansett hva du gjør, men holder du deg til norske hysteriaanbefalinger, så er du sikkert safe;-)

''Men jeg tror ikke det er mange årene siden anbefalingen sa 6 mnd.''

Poden min er 10 år nå og da han var baby var det nærmest hysteri om dette, melkeprodukter skulle man vente med til ungen var 12 mnd. Mener å huske at det den gangen var 6 mnd i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden min er 10 år nå og da han var baby var det nærmest hysteri om dette, melkeprodukter skulle man vente med til ungen var 12 mnd. Mener å huske at det den gangen var 6 mnd i Danmark?

Hmm, da må det ha vært forandret i mellomtiden...? Eller så tar jeg fullstendig feil, det er også en mulighet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurt fra 10 måneder, melk som drikke fra 1 år. Grunnen til det er blant annet at det er større risiko for melkeallergi hvis man begynner for tidlig. Jeg ville ikke gitt yoghurt nå, søtsaker ville jeg utsatt så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 6 måneder i Danmark nå. Jeg bor i Danmark, og i den brosjyra jeg har fått av helsesøster om mat til spebarn, står det at babyer godt kan få slurker av H-melk fra de er seks måneder. Jeg velger imidlertid å følge de norsk anbefaingnene. Sønnen min er jo norsk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 6 måneder i Danmark nå. Jeg bor i Danmark, og i den brosjyra jeg har fått av helsesøster om mat til spebarn, står det at babyer godt kan få slurker av H-melk fra de er seks måneder. Jeg velger imidlertid å følge de norsk anbefaingnene. Sønnen min er jo norsk. :-)

''Jeg velger imidlertid å følge de norsk anbefaingnene. Sønnen min er jo norsk. :-)''

*Hehehehe* Han er vel halvt norsk / halvt dansk? Ergo bør du gå for en mellomting, nemlig 9 mnd. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg velger imidlertid å følge de norsk anbefaingnene. Sønnen min er jo norsk. :-)''

*Hehehehe* Han er vel halvt norsk / halvt dansk? Ergo bør du gå for en mellomting, nemlig 9 mnd. ;o)

Jo, han er halvt dansk, så ni måneder er kanskje det rette...? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge anbefaler de at man ammer, da?

Interessant at det er så store forskjeller...

I Norge var enbefalingene mhp amming ett år allerede da 12-åringen min ble født, i Storbritannia er det nylig blitt seks mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

I Norge var enbefalingene mhp amming ett år allerede da 12-åringen min ble født, i Storbritannia er det nylig blitt seks mnd.

Da min 13-åring var 5 mnd fikk jeg beskjed av helsesøster om å gi fast føde. Det hadde jeg ikke tenkt på en gang, for hun var jo så fornøyd. Nå skal en helst vente til de er over halvåret før fast føde innføres.

En venninne av meg bodde i England noen år. Da hun lå på føden der var hun den eneste som ammet. De andre mødrene ga flaske, og det var visst helt vanlig der. Hun følte seg nesten litt rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, seks måneder, det var ikke lenge!

Det anbefales også i Danmark å amme i ett år, gjerne lenger, og å introdusere fast føde på seksmånedersdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Min eldste er 14, og da h*n var baby var det 6 måneder. De anbefalte også fast føde fra 4 måneder den gangen. Og tran selvsagt, fra 6 uker, samt c-vitamintilskudd fra 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...