Gjest Aimabel Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg forstår ikke det der, i spedbarnsboka står det at når babyen blir tre måneder så bør den lære å finne søvnen selv, dvs uten byssing, eller sovne ved puppen. Hvis jeg bare legger babyen i senga og går, så ligger han max fem min før det blir skriking. Skal han skrike seg i søvn da? Hittil har jeg gått inn og tatt han opp og bysset hvert tredje minutt, og kanskje gjort det fem ganger, tilslutt har han sovnet på meg, og jeg har lagt han ned i senga. Ellers pleier han die seg i søvn, og så legger jeg han sovende i senga. I vogna pleier jeg å trille til han sovner. En og annen gang hender det at han sovner i senga eller senga helt av seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg gjorde aldri det! Jeg tenker at jeg ikke vil at jenta mi skal forbinde senga med noe negativt. Før hun lærte seg å sovne selv, ammet jeg henne i søvn. Våknet hun igjen eller ikke sovnet, så hadde vi henne oppe og bysset og gikk med henne på armen til hun blei trøtt. Dette føltes riktig for oss. Med jevne mellomrom prøvde vi likevel å legge henne rett i senga etter nattpuppen. Kanskje en gang i uka? Det blei alltid skrik, helt til det en dag plutselig gikk helt fint:-) Hun la hodet til siden, gned seg i øynene og sovnet. Og fra den dagen var det i boks:-) (Bank i bordet.) Jeg husker at jeg leste at ved 3 mnd burde de lære å sovne selv, og jeg stresset sånn fordi hun ikke så ut til å være i nærheten. Men plutselig en dag funket det som sagt. Da var hun 3,5 mnd ca. Jeg synes du skal gjøre det mammahjertet og vettet ditt blir enige om jeg, og prøv dere frem! Den ene dagen er h*n ikke klar, den andre dagen er h*n det...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Glem boka, ingen unger er like. Jeg lot ikke min gråte alene i sengen, hvorfor skulle jeg det? Ubehagelig både for mor, far og barn. Sovnet ofte ved puppen, inn mot brystet, fanget - de trenger nærhet. Også utvikler de seg, plutselig er knøttet klar for litt alenetid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mammafang :-) Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Med risiko for å få kjeft her nå.... Min likte å sovne på fanget. Først med puppen, deretter bare på fanget. Nå er han syv år og sovner fremdeles helst på fanget, så bærer jeg han i seng hvis vi har tid og anledning. De kveldene vi ikke har tid og anledning sovner han i senga si. Jeg har aldri opplevd det som noe problem at han vil sovne på fanget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Mine har sovnet ved puppen alle tre. Ser ikke ut til at noen har tatt skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg har det akkurat som deg, det er sjeldent jeg får babyen min til å sovne av seg selv, men mest pga hun nekter å sove når hun er litt sulten. Så jeg må gi pupp til hun blir mett, da snur hun seg vekk, jeg gir henne smokken og legger henne i senga. Av og til våkner hun igjen da, men jeg roer henne og hun sovner igjen. Ellers sovner hun kun av seg selv om hun er kjeeempetrøtt og har rotet en stund... Har hendt seg enkelte dager at hun har vært umulig å lagt, ikke villet ha pupp eller noe. Til slutt har jeg bare lagt henne i sengen mens jeg f.eks. gikk på do, og når jeg kom tilbake så hadde hun sovnet. Det å la babyen være i fred er kanskje et triks. Jeg gruer meg litt til at hun skal venne seg av med nattpuppen, hvordan få henne til å sovne da. Bør vel ikke ha henne hos meg i sengen heller, for det kan jo bli en dårlig vane. Har brukt et triks med å legge henne i sengen sin og være hos henne så hun ser meg, kanskje stryke henne over håret, av og til har det hjulpet. Men som oftes må hun ha puppen - på dagtid har det ofte hendt jeg måtte gå trilletur for å få henne til å sove. Jeg tror unger er forskjellige. Svigerinnen min har en baby som er noen mnd eldre, og den babyen har alltid vært lett å legge, både på dagtid og nattid. Hun gir pupp, legger babyen i senga - og vips sovner han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babydillah Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Mine har sovnet ved puppen alle tre. Ser ikke ut til at noen har tatt skade av det. Hvordan gikk det når du skulle venne dem av med nattpuppen? Tenker litt når de får tenner så bør de vel pusse tenner etter siste pupp? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamia7 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tør ikke la babyen min ligge og bare grine der jeg, hun griner til hun mister pusten, jeg syns det er så ekkelt. Jeg tror mer på å være der og stryke henne på håret og vise at de ikke er alene i verden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hvordan gikk det når du skulle venne dem av med nattpuppen? Tenker litt når de får tenner så bør de vel pusse tenner etter siste pupp? Det har jeg ikke engang tenkt på. Jeg har gitt melk om natten så lenge de ville og det var rundt året. Jeg var nok litt strengere med han første, men han er den eneste som ikke ville sove om kvelden heller, han sover ikke enda og han er 26 år ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tør ikke la babyen min ligge og bare grine der jeg, hun griner til hun mister pusten, jeg syns det er så ekkelt. Jeg tror mer på å være der og stryke henne på håret og vise at de ikke er alene i verden. slutter hun å gråte om du gjør det? Han her fortsetter bare, til han er rødsprengt og begynner å hoste. hjelper ikke stryke og kose på han, bare ta han opp og holde han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Med risiko for å få kjeft her nå.... Min likte å sovne på fanget. Først med puppen, deretter bare på fanget. Nå er han syv år og sovner fremdeles helst på fanget, så bærer jeg han i seng hvis vi har tid og anledning. De kveldene vi ikke har tid og anledning sovner han i senga si. Jeg har aldri opplevd det som noe problem at han vil sovne på fanget. Hvis det ikke er noe problem for dere så må det vel være greit. regner med at han kommer til å slutte med det før han er 26 ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Glem boka, ingen unger er like. Jeg lot ikke min gråte alene i sengen, hvorfor skulle jeg det? Ubehagelig både for mor, far og barn. Sovnet ofte ved puppen, inn mot brystet, fanget - de trenger nærhet. Også utvikler de seg, plutselig er knøttet klar for litt alenetid. Godt å høre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg gjorde aldri det! Jeg tenker at jeg ikke vil at jenta mi skal forbinde senga med noe negativt. Før hun lærte seg å sovne selv, ammet jeg henne i søvn. Våknet hun igjen eller ikke sovnet, så hadde vi henne oppe og bysset og gikk med henne på armen til hun blei trøtt. Dette føltes riktig for oss. Med jevne mellomrom prøvde vi likevel å legge henne rett i senga etter nattpuppen. Kanskje en gang i uka? Det blei alltid skrik, helt til det en dag plutselig gikk helt fint:-) Hun la hodet til siden, gned seg i øynene og sovnet. Og fra den dagen var det i boks:-) (Bank i bordet.) Jeg husker at jeg leste at ved 3 mnd burde de lære å sovne selv, og jeg stresset sånn fordi hun ikke så ut til å være i nærheten. Men plutselig en dag funket det som sagt. Da var hun 3,5 mnd ca. Jeg synes du skal gjøre det mammahjertet og vettet ditt blir enige om jeg, og prøv dere frem! Den ene dagen er h*n ikke klar, den andre dagen er h*n det...! Det høres jo veldig bra ut, de er jo forskjellige og så forandrer de seg etterhvert som de vokser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg har det akkurat som deg, det er sjeldent jeg får babyen min til å sovne av seg selv, men mest pga hun nekter å sove når hun er litt sulten. Så jeg må gi pupp til hun blir mett, da snur hun seg vekk, jeg gir henne smokken og legger henne i senga. Av og til våkner hun igjen da, men jeg roer henne og hun sovner igjen. Ellers sovner hun kun av seg selv om hun er kjeeempetrøtt og har rotet en stund... Har hendt seg enkelte dager at hun har vært umulig å lagt, ikke villet ha pupp eller noe. Til slutt har jeg bare lagt henne i sengen mens jeg f.eks. gikk på do, og når jeg kom tilbake så hadde hun sovnet. Det å la babyen være i fred er kanskje et triks. Jeg gruer meg litt til at hun skal venne seg av med nattpuppen, hvordan få henne til å sovne da. Bør vel ikke ha henne hos meg i sengen heller, for det kan jo bli en dårlig vane. Har brukt et triks med å legge henne i sengen sin og være hos henne så hun ser meg, kanskje stryke henne over håret, av og til har det hjulpet. Men som oftes må hun ha puppen - på dagtid har det ofte hendt jeg måtte gå trilletur for å få henne til å sove. Jeg tror unger er forskjellige. Svigerinnen min har en baby som er noen mnd eldre, og den babyen har alltid vært lett å legge, både på dagtid og nattid. Hun gir pupp, legger babyen i senga - og vips sovner han. Ja, de er veldig forskjellige og jeg har forstått at vi ikke har fått det enkleste esemplaret ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Mine har sovnet ved puppen alle tre. Ser ikke ut til at noen har tatt skade av det. Sånn har jeg også gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mammafang :-) Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hvis det ikke er noe problem for dere så må det vel være greit. regner med at han kommer til å slutte med det før han er 26 ;-) Hihi :-) Antageligvis :-) Det er stor kos for meg med "lille" ungen som sovner så godt :-) Har'n ikke en bebi å ta av så får'n bysse det'n har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det står mye rart i bøkene, som de andre her har heller ikke jeg latt barna mine skrike seg i søvn. Junior er nok slik at han må skrike/surve litt før han finner søvnen, men ikke slik ekstrem skriking nei. Storesøster likte godt å sovne ved puppen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Mine har sovnet ved puppen alle tre. Ser ikke ut til at noen har tatt skade av det. Jeg tror vel heller de har tjent på det, ja da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg synes ikke en liten tass på noen få mnd skal skrike seg i søvn, nei - men heller lære at mamma er det når han trenger det, selv om læreboka synes det er natt og at han er stor nok til å sovne alene. Jeg har en på to år som ikke er helt avvendt ennå - og det hender hun sovner ved kveldskosepuppen innimellom. Synes bare det er koselig, jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det jeg gjorde med mine, var å bruke god tid og masse kos ved kveldsstellet. Så la jeg dem i senga, sang nattasang og satte meg ved senga. På den måte så den lille meg, men måtte likevel ligge i senga. Av og til ble det skrik. Da fikk de gjerne en hånd ned i senga som strøk litt over hodet eller holdt i hånda. Jeg valgte å ikke ta dem opp ( med mindre det måtte skiftes bleie, eller det hadde gått så lang tid at det var på tide med mer pupp), men heller sitte inne hos dem. Dette har fungert veldig godt hos oss, og alle 3 har tidlig sovnet inn av seg selv uten noe skriking. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.