Gå til innhold

å handle på avbetaling...

Anbefalte innlegg

Gjest sedetdu
Skrevet

Er dette noe annerledes enn de som bruker kredittkortet til å feriere, for deretter å betale på det et par år i ettertid? Eller de som har kreditt hos postordrefirmaer for å handle klær og ting til hus og hjem?

For noen er dette kanskje eneste mulighet de har til å kjøpe seg et smykke, en klokke eller noe de ønsker seg. Så lenge de klarer å betale ser jeg ikke noe problem i det. Folk har rett til å prioritere det som er av betydning for dem selv. For noen er det kanskje en diamantring for andre en 14-dagers ferie.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

8

• morsan

5

• Bookworm

2

• Dorthe

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er dette noe annerledes enn de som bruker kredittkortet til å feriere, for deretter å betale på det et par år i ettertid? Eller de som har kreditt hos postordrefirmaer for å handle klær og ting til hus og hjem?

For noen er dette kanskje eneste mulighet de har til å kjøpe seg et smykke, en klokke eller noe de ønsker seg. Så lenge de klarer å betale ser jeg ikke noe problem i det. Folk har rett til å prioritere det som er av betydning for dem selv. For noen er det kanskje en diamantring for andre en 14-dagers ferie.

Men da kan man jo spare i forkant og betale ferien eller tingene da, ikke ta opp kreditt som vel medfører renter og fordyring?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Reklameres ikke det aller meste med avbetaling i dag?

Jeg kjøper ikke på avbetaling, sett bort i fra huset og bilen da.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223620383' post='3982439]

''Jeg kjøper ikke på avbetaling, sett bort i fra huset og bilen da.''

Samme her, det eneste jeg har lån på er leiligheten. Selv bilen er betalt kontant her, men den var ikke grisedyr da. :o)

Skrevet

''Jeg kjøper ikke på avbetaling, sett bort i fra huset og bilen da.''

Samme her, det eneste jeg har lån på er leiligheten. Selv bilen er betalt kontant her, men den var ikke grisedyr da. :o)

Jeg har lån på bilen min. Bor i grisegrente strøk og etter litt for mange glatte vinterbakken så ble det en skikkelig bil på meg, som passer til terrenget her jeg bor.

Vi hadde lite huslån i utgangspunktet, så det går greitt lånemessig.

Vi hadde ikke kjøpt svinedyr bil bare for å ha en svinedyr bil ;o)

Skrevet

Folk er gale!!! Ting man ikke MÅ ha handles ikke på avbetaling. Smykker, sydenturer osv. går definitivt inn i denne kategorien.

Gjest sedetdu
Skrevet

Men da kan man jo spare i forkant og betale ferien eller tingene da, ikke ta opp kreditt som vel medfører renter og fordyring?

Det hadde selvsagt vært det ideelle om folk kunne spare til det de ønsker seg og unnlatt å handle for penger de i utgangspunktet ikke har.

La oss si du klarer å spare 300 kr i måneden og dere er en familie på 4, når får dere reist på en tur? Om 5 år? Tv'en din går i stykker og du har ikke spart til en tv for den trodde du skulle vare en del år til og har heller ikke anledning til å kjøpe en av din månedlige lønn og barna vil gjerne se tv. Hva gjør du? Forklarer dem at de må vente i 3 år for dette har vi ikke råd til? Mange av de som handler på kreditt har i utgangspunktet ingen sparekonto og tjener som regel ikke spesielt godt. Men de kan klare å betale en 3-400 kroner i måneden.

Jeg mener dette er opp til hver og én så lenge de gjør opp for seg.

Skrevet

Det hadde selvsagt vært det ideelle om folk kunne spare til det de ønsker seg og unnlatt å handle for penger de i utgangspunktet ikke har.

La oss si du klarer å spare 300 kr i måneden og dere er en familie på 4, når får dere reist på en tur? Om 5 år? Tv'en din går i stykker og du har ikke spart til en tv for den trodde du skulle vare en del år til og har heller ikke anledning til å kjøpe en av din månedlige lønn og barna vil gjerne se tv. Hva gjør du? Forklarer dem at de må vente i 3 år for dette har vi ikke råd til? Mange av de som handler på kreditt har i utgangspunktet ingen sparekonto og tjener som regel ikke spesielt godt. Men de kan klare å betale en 3-400 kroner i måneden.

Jeg er så heldig at jeg alltid har litt penger på bok i tilfelle noe ryker, som tv / vaskemaskin / kjøleskap e.l. Nå går riktignok en del av de pengene i oppussing av kjøkken og bad om dagen, men da får jeg prøve å spare på nytt så jeg har litt å gå på.

Jeg tror ikke jeg hadde klart å kose meg på en ferie jeg visste jeg måtte betale på i kanskje årevis i etterkant...

Gjest høstløv
Skrevet

Tenk om du blir syk og det tar flere år før du blir frisk igjen eller at du kanskje blir uføretrygdet og bare får utbetalt 50% av den inntekten du har nå. Greier du da å betale for den ferien som du var på i fjor eller det diamantsmykke du bare måtte ha og derfor tok på avbetaling?

Om du greier utgiften nå, er det ikke sikkert at du greier denne ekstra belastningen på utgiftssiden til neste år, det kan hende du da er blitt arbeidsledig, arbeidsledighetstrygden er bare 66% av lønna di.

Tenk på det før du handler ting, som absolutt ikke er nødvendige i hverdagen.

mvh

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvis man har mulighet til å betale for smykker og ferie i ettertid så hvorfor ikke spare slik at man har penger til å betale? Må være kjedelig å betale på ferien etter man har kommet hjem da.

Gjest Aimabel
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223620383' post='3982439]

Joda, men _smykker_ ..?!

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg er så heldig at jeg alltid har litt penger på bok i tilfelle noe ryker, som tv / vaskemaskin / kjøleskap e.l. Nå går riktignok en del av de pengene i oppussing av kjøkken og bad om dagen, men da får jeg prøve å spare på nytt så jeg har litt å gå på.

Jeg tror ikke jeg hadde klart å kose meg på en ferie jeg visste jeg måtte betale på i kanskje årevis i etterkant...

Da synes jeg ikke du er heldig men fornuftig. Alle må spare såpass at man kan takle at vaskemaskina ryker f.eks. Hvis man ikke har mulighet til det så må man skaffe seg mindre utgifter.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, det må vel være opp til hver og en så lenge man ikke mister kontrollen. men når det går så langt som med de i Luksusfellen....

Skrevet

Joda, men _smykker_ ..?!

Jeg skjønner det ikke, men jeg har aldri skjønt greia med å kjøpe "luksus"ting på avbetaling heller. Jeg tror de fleste av oss ikke gjør det, men noen vil det alltid være med dårlig dømmekraft.

Gjest sedetdu
Skrevet

Da forstår du at du er heldig og bra er det. Men alle er ike så heldig som du :)

Jeg tror ikke de som ferierer og betaler på det i flere år i ettertid heller koser seg så veldig med nettopp å behøve det. Men kanskje det er den eneste måten de kan tilby sine barn en ferie i løpet av livet.

Det er sikkert et uttall grunner til at folk gjør de valgene de gjør, det eneste jeg vil frem til er at det er opp til hver enkelt hva de velger av løsninger, så lenge de tar ansvar for det de gjør.

Gjest sedetdu
Skrevet

Hvis man har mulighet til å betale for smykker og ferie i ettertid så hvorfor ikke spare slik at man har penger til å betale? Må være kjedelig å betale på ferien etter man har kommet hjem da.

Det har jeg svart på allerede. Det finnes folk som har økonomi som tilsier at den ferien da ligger 5 år frem i tid. Jeg har ei venninne som er 4-barnsmor. Hvor lang tid tror du det vil ta for henne å spare til en ferie for seg og barna hvis hun kanskje klarer å spare 500 kr pr. mnd? Hun lever nøkternt og må handle på krita hver vår/høst for å kle opp 4 barn. Resten av mnd bruker hun på å betale på det hun har kjøpt til dem.

Jeg er glad jeg ikke har det slik, men jeg ser ikke noe galt i at folk som ikke har en sparekonto med penger eller kan betale kontant gis denne muligheten.

Gjest sedetdu
Skrevet

Tenk om du blir syk og det tar flere år før du blir frisk igjen eller at du kanskje blir uføretrygdet og bare får utbetalt 50% av den inntekten du har nå. Greier du da å betale for den ferien som du var på i fjor eller det diamantsmykke du bare måtte ha og derfor tok på avbetaling?

Om du greier utgiften nå, er det ikke sikkert at du greier denne ekstra belastningen på utgiftssiden til neste år, det kan hende du da er blitt arbeidsledig, arbeidsledighetstrygden er bare 66% av lønna di.

Tenk på det før du handler ting, som absolutt ikke er nødvendige i hverdagen.

mvh

Bekymre deg ikke for meg. Jeg har stabil og god økonomi og er ikke i behov av å handle på avbetaling :)

Jeg skriver at jeg ikke synes vi andre har noen rett til å kritisere andres valg for sitt liv, så lenge de klarer å gjør opp for seg. Det er ikke alle som har sparekontoer eller kan betale kontant. Hvis de kan klare en avbetaling på noe de trenger så er det godt de har den muligheten. Valget er selvsagt opp til hver enkelt.

Skrevet

Da forstår du at du er heldig og bra er det. Men alle er ike så heldig som du :)

Jeg tror ikke de som ferierer og betaler på det i flere år i ettertid heller koser seg så veldig med nettopp å behøve det. Men kanskje det er den eneste måten de kan tilby sine barn en ferie i løpet av livet.

Det er sikkert et uttall grunner til at folk gjør de valgene de gjør, det eneste jeg vil frem til er at det er opp til hver enkelt hva de velger av løsninger, så lenge de tar ansvar for det de gjør.

Jeg tar ikke med meg ungene på dyre ferier jeg ikke har råd til, det lærer ikke ungene noe sunt av. Vi storkoser oss på hytta og andre rimeligere alternativer vi. :o)

Ingen av oss fire foreldre/steforeldre er sydenfarere eller _må_ reise på eksotiske turer og det er kanskje like greit.

Skrevet

Jeg tar ikke med meg ungene på dyre ferier jeg ikke har råd til, det lærer ikke ungene noe sunt av. Vi storkoser oss på hytta og andre rimeligere alternativer vi. :o)

Ingen av oss fire foreldre/steforeldre er sydenfarere eller _må_ reise på eksotiske turer og det er kanskje like greit.

Jeg elsker sol og varme, så en dårlig norsk sommerferie vil medføre at jeg ikke føler meg særlig pigg utover høsten og vinteren.... Vi MÅ ikke reise sydover og har heller ikke gjort det hvert år (men det har holdt hardt;-)).

Nå er vi så heldige at vi disponerer en leilighet i Spania, så vi betaler ikke mer for en tur til syden enn for en ukestur i Norge med tur til Dyreparken, overnatting etc...

Dessuten har vi råd til å betale kontant.

Jeg kan allikevel forstå folk som tar en slik tur på avbetaling, og så lenge de klarer å gjøre opp for seg, så ser jeg ikke problemet (jeg tror ikke jeg ville gjort det selv, men så har jeg heller ikke vært i deres sko;-))

Det som slår meg nesten hver gang vi kommer hjem fra Spania, er at endel som aldri reiser sydover alltid må kommentere at vi har vært i utlandet. Det er jo "finest" i Norge osv. ;-) Jovisst er det flott her i Norge, men været er ikke særlig stabilt ;) Noen ganger lurer jeg nesten på om det er misunnelse eller flyskrekk som gjør at folk må kommentere i negative ordelag at vi har vært i Spania ;) (Jeg sier ikke at du er sånn altså, var bare naturlig å få det ut her ;-))

Skrevet

Gifteringen var omtrent det billigste ved hele bryllupet, så det er ganske mye annet vi eventuelt skulle hatt på avbetaling før den;-)

Men dette var jo i steinalderen da folk bare hadde en vanlig, glatt gullring uten diamant...;-)

Jeg tror ringene våre kosta 600 kr tilsammen ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...