Gjest togli Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg ønsket meg diamantring til 40-årsdagen. "Ønsker du deg det????" Jeg fikk det ikke. *Hehe* Mora mi fikk det på 60-årsdagen av faren min (etter tips fra oss tre døtre ;-)) Gaven ble meget godt mottatt 0 Siter
Gjest sedetdu Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg tar ikke med meg ungene på dyre ferier jeg ikke har råd til, det lærer ikke ungene noe sunt av. Vi storkoser oss på hytta og andre rimeligere alternativer vi. ) Ingen av oss fire foreldre/steforeldre er sydenfarere eller _må_ reise på eksotiske turer og det er kanskje like greit. Dette blir jo bare tullete å diskutere. Nå er du inne på hva du liker og ikke liker av ferie. Det finnes da folk som ikke har hytte og som kanskje vil ta med ungene en tur på Liseberg, dyreparken i Kristiansand eller lignende. Det må ikke nødvendigvis være sydenturer vi snakker om her. For de som i utgangspunktet har lite å rutte med er slike ting dyrt. Forstår du? Poenget er ene og alene at de som har dette som eneste mulighet må få prioritere det hvis de ønsker det og mestrer å betale tilbake. Jeg har ei venninne som er alene med 4 barn. Hun har ikke hverken tilgang på hytte eller campingvogn. Jeg tror hun veldig godt kunne tenke seg en ferie med barna sine, men det har hun ikke råd til. 2 ganger i året handler hun på kreditt på postordre for at disse barna skal ha klær å gå i. Og sitter de resterende månedene og betaler dette tilbake i mindre beløp. Slik er hennes liv. Alle har det ikke romslig og har mulighet til å spare. Eller har hytter tilgjengelig når de ønsker seg en ferie. Pris deg lykkelig over at du har det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Dette blir jo bare tullete å diskutere. Nå er du inne på hva du liker og ikke liker av ferie. Det finnes da folk som ikke har hytte og som kanskje vil ta med ungene en tur på Liseberg, dyreparken i Kristiansand eller lignende. Det må ikke nødvendigvis være sydenturer vi snakker om her. For de som i utgangspunktet har lite å rutte med er slike ting dyrt. Forstår du? Poenget er ene og alene at de som har dette som eneste mulighet må få prioritere det hvis de ønsker det og mestrer å betale tilbake. Jeg har ei venninne som er alene med 4 barn. Hun har ikke hverken tilgang på hytte eller campingvogn. Jeg tror hun veldig godt kunne tenke seg en ferie med barna sine, men det har hun ikke råd til. 2 ganger i året handler hun på kreditt på postordre for at disse barna skal ha klær å gå i. Og sitter de resterende månedene og betaler dette tilbake i mindre beløp. Slik er hennes liv. Alle har det ikke romslig og har mulighet til å spare. Eller har hytter tilgjengelig når de ønsker seg en ferie. Pris deg lykkelig over at du har det. ''Alle har det ikke romslig og har mulighet til å spare. Eller har hytter tilgjengelig når de ønsker seg en ferie. Pris deg lykkelig over at du har det.'' Det gjør jeg da også. Jeg er fullt klar over hva jeg har og at jeg er veldig heldig som har det så bra som jeg har det. ) 0 Siter
Gjest sedetdu Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 ''Alle har det ikke romslig og har mulighet til å spare. Eller har hytter tilgjengelig når de ønsker seg en ferie. Pris deg lykkelig over at du har det.'' Det gjør jeg da også. Jeg er fullt klar over hva jeg har og at jeg er veldig heldig som har det så bra som jeg har det. ) Godt - da ser du sikkert at andre må finne andre løsninger for å kunne få noen av sine ønsker/drømmer oppfyllt. 0 Siter
sola60 Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg ønsket meg diamantring til 40-årsdagen. "Ønsker du deg det????" Jeg fikk det ikke. *Hehe* Jeg fikk hengerfeste til bilen, jeg.... 0 Siter
Gjest sambaoelek Skrevet 11. oktober 2008 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg tar ikke med meg ungene på dyre ferier jeg ikke har råd til, det lærer ikke ungene noe sunt av. Vi storkoser oss på hytta og andre rimeligere alternativer vi. ) Ingen av oss fire foreldre/steforeldre er sydenfarere eller _må_ reise på eksotiske turer og det er kanskje like greit. '' hytta og andre rimelige alternativ '' Nå er det vel fåtallet av fattige mennesker som har råd til å kjpe seg en hytte i utgangspunktet. 0 Siter
Gjest sambaoelek Skrevet 11. oktober 2008 Skrevet 11. oktober 2008 Da synes jeg ikke du er heldig men fornuftig. Alle må spare såpass at man kan takle at vaskemaskina ryker f.eks. Hvis man ikke har mulighet til det så må man skaffe seg mindre utgifter. Dersom du lever på sosialhjelpsnormen har du ikke nok penger til å spare i tilfelle vaskemaskinen ryker. Og du kan sannsynlig heller ikke spare ned på de andre utgiftene du har. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. oktober 2008 Skrevet 11. oktober 2008 '' hytta og andre rimelige alternativ '' Nå er det vel fåtallet av fattige mennesker som har råd til å kjpe seg en hytte i utgangspunktet. Nei, men det er jo en del som har familiehytte som f.eks. foreldrene eier og som får bruke. Eller får låne hytte fra andre i familien eller kjente. 0 Siter
morsan Skrevet 11. oktober 2008 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg tror ringene våre kosta 600 kr tilsammen ;-) Oi, det var ikke så mye - sikker på at det ikke var for hver? Mener vi betalte mlm 500 og 600 per stykk for 15 år siden. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. oktober 2008 Skrevet 11. oktober 2008 Oi, det var ikke så mye - sikker på at det ikke var for hver? Mener vi betalte mlm 500 og 600 per stykk for 15 år siden. Når du sier det, så kan jeg ikke love at det var 600 kr for _begge_ ringene. Kanskje det var pr. ring?? Ringene er iallefall slike helt vanlige, smale ringer som svært mange har. Faktisk tok vi de vi likte best (mest populære den gangen for 18 år siden;)), så da var jo saken grei 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 Det har jeg svart på allerede. Det finnes folk som har økonomi som tilsier at den ferien da ligger 5 år frem i tid. Jeg har ei venninne som er 4-barnsmor. Hvor lang tid tror du det vil ta for henne å spare til en ferie for seg og barna hvis hun kanskje klarer å spare 500 kr pr. mnd? Hun lever nøkternt og må handle på krita hver vår/høst for å kle opp 4 barn. Resten av mnd bruker hun på å betale på det hun har kjøpt til dem. Jeg er glad jeg ikke har det slik, men jeg ser ikke noe galt i at folk som ikke har en sparekonto med penger eller kan betale kontant gis denne muligheten. Jeg mente ikke å kritisere de som handler på avbetaling, men jeg synes nesten det er for galt at det skal selges luksusvarer på avbetaling, for det er mange som havner i en vanskelig situasjon fordi de handler på avbetaling og mister kontrollen over økonomien. Folk må få gjøre som de vil, ja. Det jeg er skeptisk til er at man stadig blir tilbudt muligheter til å handle uten penger. 0 Siter
Gjest sedetdu Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg mente ikke å kritisere de som handler på avbetaling, men jeg synes nesten det er for galt at det skal selges luksusvarer på avbetaling, for det er mange som havner i en vanskelig situasjon fordi de handler på avbetaling og mister kontrollen over økonomien. Folk må få gjøre som de vil, ja. Det jeg er skeptisk til er at man stadig blir tilbudt muligheter til å handle uten penger. "Det jeg er skeptisk til er at man stadig blir tilbudt muligheter til å handle uten penger." Det er jeg helt og holdent enig i, det flyter over av muligheter for å sette seg i bunnløs gjeld. Det drypper stadig ned i postkassen reklame fra disse finansieringsselskapene som gjerne låner deg penger på timen, så du kan feriere, pusse opp bad/kjøkken - ja, realisere dine drømmer. De sier imidlertid ingenting om at livet ikke blir noen dans på roser/drøm hvis du i ettertid ikke klarer å betjene denne gjelden (ikke at det er så merkelig, det ville det blitt færre kunder av). Det er dessuten alt for liten kontroll fra disse aktørenes side når det kommer til hva den som låner faktisk kan betjene av gjeld. Jeg misliker sterkt Citybank reklamene på tv, hvor drømmende mennesker går rundt og skriver Citybank på alt de ønsker seg. De oppfyller drømmene dine, som for mange faktisk blir mitt livs mareritt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.