Gå til innhold

Lavt jernlager

Anbefalte innlegg

Gjest Lavt jernlager
Skrevet

Fikk nylig "diagnose"lavt jernlager. Andre som har erfaring med dette? Er ukonsentrert, frysen,trøtt. Vanlig?

Skal ta en kur med jerntabletter(duroferon),100 tabletter. Hvor lang tid tar det før dette hjelper? Blir snart sprø av og være "senil".Hva spiser dere av jernrik mat?

Mvh

Skrevet

Lever er godt, men vanskelig å få tak i. Jeg har ikke sett en butikk med det på mange år

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg fikk også diagnose lavt jernlager og merket forskjell etter en uke med jerntabletter. Nå ble jeg imidlertid svært plaget med magen og kuttet ut jerntablettene etter den første uka. Skal ta ny blodprøve om etpar uker. Føler meg bra og er i fin form.

Skrevet

Hvor lang tid det tar før det hjelper er avhengig av hvor lavt jernlageret ditt er, og hvor godt kroppen din tar det opp.

Ikke drikk melk/kaffe i et par timer før/etter jerntabletter, ta c-vitamin-tilskudd, og spis grønne grønnsaker (spinat er svært jernrikt) og leverpostei på brødskiva.

Du kan bli hard i magen av jerntabletter, men det venner du deg til etter en periode.

Noen får jernsprøyter for å få fart i opptaket.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg har slitt med det i flere år nå. Tar jerntabletter hver dag, og det hjelper litt, men ikke nok til at jeg får bygget opp jernlageret skikkelig.

Ta jerntablettene sammen med c-vitaminer, svelg dem gjerne med et glass juice, sa legen til meg. Ellers har jeg fått råd om å spise innmat, blodpølse er visst veldig bra. Og leverpostei. Og rødbeter.

Skrevet

Jeg sleit med lavt jernlager over flere år, og kom aldri høyere opp enn 6 samme hva jeg gjorde. Da jeg fikk Duroferron, virket det faktisk! De er fire ganger sterkere enn vanlige jerntabletter, og var de eneste jeg ikke fikk problemer med magen av. Greia er at det er depot-tabletter, som gir ut en jevn mengde jern gjennom hele dagen.

Du vil nok føle deg bedre etter ei ukes tid, tenker jeg. Pass på å ikke drikk melk i samme måltidet du tar tablettene, for det nedsetter virkningen. Ikke kaffe eller te heller... men appelsinjuice er bra! Jern sammen c-vitamin forbedrer opptaket av jern i blodet.

God bedring!

Gjest Lavt jernlager
Skrevet

Jeg sleit med lavt jernlager over flere år, og kom aldri høyere opp enn 6 samme hva jeg gjorde. Da jeg fikk Duroferron, virket det faktisk! De er fire ganger sterkere enn vanlige jerntabletter, og var de eneste jeg ikke fikk problemer med magen av. Greia er at det er depot-tabletter, som gir ut en jevn mengde jern gjennom hele dagen.

Du vil nok føle deg bedre etter ei ukes tid, tenker jeg. Pass på å ikke drikk melk i samme måltidet du tar tablettene, for det nedsetter virkningen. Ikke kaffe eller te heller... men appelsinjuice er bra! Jern sammen c-vitamin forbedrer opptaket av jern i blodet.

God bedring!

Tusen takk for det, og for nyttig info!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...