Gå til innhold

Mobilprat i bil!! Jeg er så dum!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

klarer å konsentrere meg om veien jeg også når jeg snakker i tlf.. værre når jeg sender sms..

ikke vær dum å si du aldri snakker i tlf når du kjører bil. det gjør ganske mange!

Jepp, der har du rett. Jeg snakker i tlf omtrent hver gang jeg kjører. Men jeg har integrert bluetooth, så jeg har begge hendene på rattet og øynene på veien. Akkurat som man bør ha. Noe annet er ikke akseptabelt.

Jeg har en gang sett et naut med telefonen i den ene hånden, sigaretten i den andre og albuen på rattet. Med et lite barn i baksetet. - Kjørende!! Sjelden jeg har hatt så lyst til å stoppe noen for å si min mening.

Alle som skriver/leser tekstmeldinger eller prater i håndholdt telefon når de kjører bil er en stor trussel for trafikksikkerheten. De som påstår noe annet er rett og slett idioter.

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

30

• Persille1365381127

11

• morsan

7

• Lotte :o)

6

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ah, det er mye penger ut det, jeg hadde nok også blitt irritert på meg selv.

Vi har tatt litt skrekken vi da, etter en bil kjørte i oss pga mobilbruk. Han sa det selv, han var så sikker på at han hadde kontroll på veibildet. Det hadde han ikke, og det smalt. Heldigvis var det bare materielle skader på begge bilene.

Kjøp deg slik bluetooth handsfreesak. (he he, jeg er elendig på navn på tekniske ting). Vi har høytaler i bilen og kobler mobilen til, og når det ringer dempes musikken/radioen og det er bare til å prate.

Skrevet

Vel, det er litt annerledes å kjøre med promille enn å drive med ting i bilen.

Det er nok av ting det ikke er forbud mot - men som er langt mer trafikkfarlig enn mobiltelefon: skrikende eller kranglende barn, varm kaffe, mange folk over 80, gutter i biler med store motorer, sko med høye hæler, spise mens man kjører, høy musikk, f.eks...

''Det er nok av ting det ikke er forbud mot - men som er langt mer trafikkfarlig enn mobiltelefon: skrikende eller kranglende barn, varm kaffe, mange folk over 80, gutter i biler med store motorer, sko med høye hæler, spise mens man kjører, høy musikk, f.eks..''

Forleden dag sto jeg bak en kar i nesten stillestående kø, såpass at vi trillet en bil lengde frem av og til bare. Han holdt på i minst 10 min i strekk med å rote med noe bak det ene forsetet i bilen og jeg tror han hadde to unger baki for han snudde seg hele tiden. Jeg ble helt fasinert av å se på ham. :o) Utgjorde jo ingen fare i og med at vi nesten sto stille da.

Gjest Jeppesen
Skrevet

Joda. Jeg utsetter meg for en risiko når jeg kjører i det hele tatt.

Det gjør jeg også når jeg står på snowboard, går over gaten i Oslo sentrum og går hjem fra byen midt på natten.

Men jeg tenker ikke over det hele tiden, og sistnevnte er situasjoner jeg har mindre kontroll over.

Det verste er jo at man ikke tenker over at en setter ANDRE i fare......

Skrevet

Jaja, men det blir jo det samme da.

Den er ikke fastmontert - så da kan man i prinsipp ikke bruke den med snor heller. Dersom man ikke sier at det ringte før man startet bilen da - hvis ikke har man ikke lov til å svare.

Sms er uansett ikke lov.

Nei nei, det blir jo ikke det samme da, for man kan ha en bluetooth-øreplugg i øret. Det er det med at det må kobles til bilens lydanlegg jeg mener ikke stemmer.

Ørepluggen må riktignok være i øret før man begynner å kjøre da, for man har ikke lov til å sette den inn i fart hvis telefonen ringer...

Skrevet

Det er da ikke noe...

Vi ble tatt i å ikke stoppe for fotgjenger. Det hadde en prislapp på 5200kr.

Det var ikke jeg som kjørte, men jeg hadde nettopp påpekt for gubben at her hadde jeg stoppa, mens han mente de var langt unna...

Gubben prøvde ikke å argumentere dette for onkel, men vi hadde aldri trodd det skulle bli så mye nei...

Gjest gurimalla!
Skrevet

sms er jo mye verre enn å snakke i telefonen. Da må man jo se mye på tastaturet når man skriver eller lese lange meldinger.

Hallo! Trafikkfarlig!

Skrevet

Jo det er lov med vanlig handsfree, må kobles til bilens lydanlegg for å være lovlig.

Det er håndholding av mobiltelefon som er forbud

''§ 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.''

Hva?? Har alltid trodd at det var lov å snakke i mobil hvis jeg har ørepropp og lang ledning og begge henda på rattet!!!

Skrevet

Hva?? Har alltid trodd at det var lov å snakke i mobil hvis jeg har ørepropp og lang ledning og begge henda på rattet!!!

Det koster 1300 kr, det morsan... :(

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223628177' post='3982584]

Det koster 1300 kr, det morsan... :(

Sjokk!!

Har _alltid_ trodd at det var OK. Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være det! :-(((((

Skrevet

Sjokk!!

Har _alltid_ trodd at det var OK. Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være det! :-(((((

Firkantede regler, ja :(

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223629383' post='3982599]

Sant nok. :-(

Ja ja, man lærer så lenge man lever!

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223629383' post='3982599]

Vi kjøpte en sådan mobilholder med magnet på Rema, tror den koster 25 kr. Ikke store investeringen.

mvh

Skrevet

Vi kjøpte en sådan mobilholder med magnet på Rema, tror den koster 25 kr. Ikke store investeringen.

mvh

Det hjelper da ingenting? Er ikke kravet at lyden skal via bilens anlegg, da, med automatisk mute av radiolyden?

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223629603' post='3982602]

Det hjelper da ingenting? Er ikke kravet at lyden skal via bilens anlegg, da, med automatisk mute av radiolyden?

Nei, den skal bare være fastmontert i bilen.

Jeg har aldri på radio eller musikk i bilen, når jeg kjører, så det har ingen hensikt å koble mobilen opp mot musikkanlegget, for min del.

Skrevet

Nei, den skal bare være fastmontert i bilen.

Jeg har aldri på radio eller musikk i bilen, når jeg kjører, så det har ingen hensikt å koble mobilen opp mot musikkanlegget, for min del.

Hmmm, er du sikker på det? Det høres nesten for godt ut til å være sant. Jeg må jo touche to knapper for å ta i mot samtale/slå på høyttaler. Det er jo mer trafikkfarlig enn å ha handsfree på øret...

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223630174' post='3982614]

Hmmm, er du sikker på det? Det høres nesten for godt ut til å være sant. Jeg må jo touche to knapper for å ta i mot samtale/slå på høyttaler. Det er jo mer trafikkfarlig enn å ha handsfree på øret...

Du kan jo ha i øreproppen eller ha mobil som er talestyrt.

Skrevet

Du kan jo ha i øreproppen eller ha mobil som er talestyrt.

Ja, det er sant. Tror jeg skal kjøpe en mobilholder til bilen, sånn ca i dag... Hvor kjøpes det, til hvilken pris?

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223630520' post='3982619]

Ja, det er sant. Tror jeg skal kjøpe en mobilholder til bilen, sånn ca i dag... Hvor kjøpes det, til hvilken pris?

Jeg må nok også skaffe meg en sånn - har feilaktig trodd jeg var helt lovlig i bruk av ørepropp....

Persille1365381127
Skrevet

''Det er nok av ting det ikke er forbud mot - men som er langt mer trafikkfarlig enn mobiltelefon: skrikende eller kranglende barn, varm kaffe, mange folk over 80, gutter i biler med store motorer, sko med høye hæler, spise mens man kjører, høy musikk, f.eks..''

Forleden dag sto jeg bak en kar i nesten stillestående kø, såpass at vi trillet en bil lengde frem av og til bare. Han holdt på i minst 10 min i strekk med å rote med noe bak det ene forsetet i bilen og jeg tror han hadde to unger baki for han snudde seg hele tiden. Jeg ble helt fasinert av å se på ham. :o) Utgjorde jo ingen fare i og med at vi nesten sto stille da.

Men det er mange foreldre som holder på sånn MENS de kjører også... Og alle vet hvor slitsomt et skrikende barn er, men man må jo likevel hjem...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...