Gjest meatbolls yummy Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Hvordan lager du kjøttkakene dine? Her er min hemmelighet. 400 g kjøttdeig 1/2 ts salt Rør saltet inn i kjøttdeigen så den blir seig. Rør sammen 1 egg, 1/2 dl melk, 3 ss potetmel, 1/3 ts muskat, 1/4 ts ingefær, 1/4 ts pepper, 1/6 ts allehånde, 4 knuste korni flattbrød. Evnt. 1/2 løk (hakket) om du liker løk. Rør dette inn i kjøttdeigen og elt godt, evnt i kjøkkenmaskin. La stå kjølig en halvtime. Smelt litt margarin i en panne og form små kjøttkaker med en skje, la steke til de blir pent brune på begge sider og gjennomstekt. Strø 1 ss bujong over Hell 1/2 liter vann over og la koke opp. Imens lager du sausen, smelt 50 g margarin, tilsett 2 ss mel. La blandingen bli lett brun, hell over kraften fra kjøttkakene, kok opp, tilsett evnt. mer vann om det blir for tykt. Tilsett sukkerkulør om du ønsker mørkere saus. Smak til med buljong/salt, pepper og evnt. andre krydder etter smak. For ekstra piff er det godt med revet brunost i, evnt. en skvett fløte. Serveres med kokte poteter og grønnsaker. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg får Gilde til å lage mine, de er så flinke! ;0) 0 Siter
Gjest ninaninaji Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 400 g kjøttdeig 2 ss potetmel 2 knuste kavringer 1/4 ts muskat 1/4 ts pepper 1/4 ts salt 1/2 dl vann eller melk 0 Siter
Line Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Ååh.. denne skal jeg prøve! Tusen takk! Jeg er så elendig til å lage mat fra bunnen av... skulle virkelig hatt en mengde gode oppskrifter som er overkommelige å lage! Kanskje vi burde startet opp en egen oppskrifttråd?! 0 Siter
Gjest fyttigrisen Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg får Gilde til å lage mine, de er så flinke! ;0) Æææææsj de finnes jo ikke gode i det hele tatt ..... 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Æææææsj de finnes jo ikke gode i det hele tatt ..... Ikke? Det er det beste jeg får jo! :0) 0 Siter
Gjest yeah!!!! Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Ååh.. denne skal jeg prøve! Tusen takk! Jeg er så elendig til å lage mat fra bunnen av... skulle virkelig hatt en mengde gode oppskrifter som er overkommelige å lage! Kanskje vi burde startet opp en egen oppskrifttråd?! Ja, det syns jeg var en god ide Kan kalle tråden dine beste oppskrifter. Men da skulle ikke folk kommentere det man skrev, kun legge inn oppskrifter. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg bruker 2/3 hjortekjøtt og 1/3 farse eller medisterdeig. Har i løk, salt, pepper, egg og litt potetmel. veldig gode - men jeg prøver gjerne din krydderblanding neste gang! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.