Gå til innhold

Din beste kjøttkakeoppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest meatbolls yummy
Skrevet

Hvordan lager du kjøttkakene dine?

Her er min hemmelighet.

400 g kjøttdeig

1/2 ts salt

Rør saltet inn i kjøttdeigen så den blir seig.

Rør sammen 1 egg, 1/2 dl melk, 3 ss potetmel, 1/3 ts muskat, 1/4 ts ingefær, 1/4 ts pepper, 1/6 ts allehånde, 4 knuste korni flattbrød. Evnt. 1/2 løk (hakket) om du liker løk.

Rør dette inn i kjøttdeigen og elt godt, evnt i kjøkkenmaskin.

La stå kjølig en halvtime.

Smelt litt margarin i en panne og form små kjøttkaker med en skje, la steke til de blir pent brune på begge sider og gjennomstekt. Strø 1 ss bujong over Hell 1/2 liter vann over og la koke opp. Imens lager du sausen, smelt 50 g margarin, tilsett 2 ss mel. La blandingen bli lett brun, hell over kraften fra kjøttkakene, kok opp, tilsett evnt. mer vann om det blir for tykt. Tilsett sukkerkulør om du ønsker mørkere saus. Smak til med buljong/salt, pepper og evnt. andre krydder etter smak.

For ekstra piff er det godt med revet brunost i,

evnt. en skvett fløte.

Serveres med kokte poteter og grønnsaker.

Skrevet

Jeg får Gilde til å lage mine, de er så flinke! ;0)

Gjest ninaninaji
Skrevet

400 g kjøttdeig

2 ss potetmel

2 knuste kavringer

1/4 ts muskat

1/4 ts pepper

1/4 ts salt

1/2 dl vann eller melk

Skrevet

Ååh.. denne skal jeg prøve! Tusen takk! Jeg er så elendig til å lage mat fra bunnen av... skulle virkelig hatt en mengde gode oppskrifter som er overkommelige å lage! Kanskje vi burde startet opp en egen oppskrifttråd?! :)

Gjest fyttigrisen
Skrevet

Jeg får Gilde til å lage mine, de er så flinke! ;0)

Æææææsj de finnes jo ikke gode i det hele tatt .....

Skrevet

Æææææsj de finnes jo ikke gode i det hele tatt .....

Ikke?

Det er det beste jeg får jo! :0)

Gjest yeah!!!!
Skrevet

Ååh.. denne skal jeg prøve! Tusen takk! Jeg er så elendig til å lage mat fra bunnen av... skulle virkelig hatt en mengde gode oppskrifter som er overkommelige å lage! Kanskje vi burde startet opp en egen oppskrifttråd?! :)

Ja, det syns jeg var en god ide :)

Kan kalle tråden dine beste oppskrifter.

Men da skulle ikke folk kommentere det man skrev, kun legge inn oppskrifter.

Skrevet

Jeg bruker 2/3 hjortekjøtt og 1/3 farse eller medisterdeig. Har i løk, salt, pepper, egg og litt potetmel.

veldig gode - men jeg prøver gjerne din krydderblanding neste gang!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...