Gå til innhold

Hva synes dere om nordlendinger?

Anbefalte innlegg

Gjest En av sorten
Skrevet

Synes det er en del meninger om nordlendinger. Ok det er jo ofte den spesielle typen som enten er fisker eller same som blir intervjuet, men jeg kjenner personlig ingen av disse to gruppene.

Mørketiden kan jeg knapt huske, har flytte sørover. Men den må jo være voldsomt overdrevent. Nå bor jeg sørpå og på tjukkeste vinteren er det mørkt når jeg drar på jobb, og mørkt når jeg drar hjem fra jobb også så ser egentlig ingen forskjell.

Savner vanvittig den fantastiske naturen, den var man rimelig bortskjemt med. Syntes det vanskeligste var pessimise i forhold til arbeid. Virker som man har jobb et par år, så blir man permitert. Men andre igjen gjør det kjempebra.

Ja egentlig angrer jeg litt på at jeg flyttet, men har nå grodd fast der jeg bor nå.

Men hva mener du om nordlendinger? Og hvilket inntrykk har du av Nord-Norge uansett om du har vært der eller ikke.?

Skrevet

Jeg har aldri vært nord for Trondheim før, men har mange venner, bekjente og noen slektninger nordfra. Aldri har jeg tenkt at de er "annerledes" enn oss søringer! Mangfoldet der oppe er nok like stort som mangfoldet ellers i landet ;-)

Jeg har veldig lyst å reise nordover en gang! Selv bor jeg slik til at jeg har noe av Norges flotteste natur rett utenfor døra, men jeg drømmer bl.a. om å se Lofoten og små fiskevær. Ser flott ut :)

Skrevet

Jeg mener ikke noe spesielt om nordlendinger. De er vel like forskjellige de som oss andre.

Skrevet

Jeg har vært i Nord-Norge noen få ganger (Lofoten/Vesterålen, i Bodø, i Tromsø og på et lite sted i Troms), og kjenner noen få personer fra Nord-Norge.

Disse personene liker jeg akkurat like mye som andre personer jeg kjenner fra andre steder. Ser egentlig ikke så store forskjeller - kanskje litt mer verbale og saftige, men ikke så mye som ryktene sier...

Det jeg husker best fra min første tur dit - var de fantastiske Lyngsalpene og nordlyset noen vinterdager i januar for ørten år siden. Lyset og mørket, og de steile flotte fjellene var utorlig flotte!

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Men hva mener du om nordlendinger? Og hvilket inntrykk har du av Nord-Norge uansett om du har vært der eller ikke.?''

Mener ikke noe som helst egentlig.

Inntrykket mitt av Nord-Norge er at det er en naturperle og har mye og tilby, som jeg skal oppleve en dag!

Gjest høstløv
Skrevet

Nordlendinger er vel som folk flest, ingen forskjell på de og andre nordmenn, alle jeg kjenner er hyggelige og imøtekommende.

Gjest liker ikke nordlendinger så godt
Skrevet

Hater vintermørket, så jeg hadde blitt gal av mørketiden. Selv har jeg nydelig sørlandsmiljø så jeg misunner ikke naturen der oppe. Liker heller ikke for mye og for tidlig snø.

Nordlendinger er utrolig brautende folkeslag. Her er jeg typer. Thats it.

Skrevet

Nordlendinger er generelt sett utrolig mye mer gjestfrie og imøtekommende enn sørlendinger (østlendinger). Kan virke brautende og storkjefta, men det er kun er kraftfullt og saftig språk. Jeg er trønder, og skremmes ikke av dialekta. ;o)

Naturen i nord er fantastisk, men jeg kunne ikke tenkt meg til å bo der, pga mørketid og at det er veldig værhardt.

Jeg liker stort sett alle, bortsett fra ekle folk som turer fram på andres bekostning...

Skrevet

Jeg har ikke noen spesiell oppfatning av at nordlendinger er akkurat "slik&sånn" - det er massevis av individuelle variasjoner der også.

Men noe som slo meg den ene gangen jeg har vært i Nord-Norge, er at flere der oppe var veldig opptatt av grensedragningen mellom dem selv og "søringer". Vi "søringene" var slik&sånn, vi forstod ikke humoren deres osv osv.

For meg var det litt rart å bli satt i samme bås med absolutt alle som kommer fra Nord-Trøndelag og sørover - hva enten det er trøndere, sørlendinger eller bergensere. Hvis man først skal tenke landsdeler, er det jo tross alt fem av dem - ikke bare nord vs sør.

Så jeg følte derfor at disse folkene var mye mer opptatt av en grensedragning som jeg selv ikke synes er noe viktigere enn hvilken som helst annen grensedragning mellom landsdeler.

Skrevet

Nordlenneinger er veldig hyggelige og svslappa og naturen er flott.

Men jeg kunne heller ikke tenke meg å bo der, for selv om sola skinner er det skjelden varmt.

Gjest vi og de andre
Skrevet

Jeg har ikke noen spesiell oppfatning av at nordlendinger er akkurat "slik&sånn" - det er massevis av individuelle variasjoner der også.

Men noe som slo meg den ene gangen jeg har vært i Nord-Norge, er at flere der oppe var veldig opptatt av grensedragningen mellom dem selv og "søringer". Vi "søringene" var slik&sånn, vi forstod ikke humoren deres osv osv.

For meg var det litt rart å bli satt i samme bås med absolutt alle som kommer fra Nord-Trøndelag og sørover - hva enten det er trøndere, sørlendinger eller bergensere. Hvis man først skal tenke landsdeler, er det jo tross alt fem av dem - ikke bare nord vs sør.

Så jeg følte derfor at disse folkene var mye mer opptatt av en grensedragning som jeg selv ikke synes er noe viktigere enn hvilken som helst annen grensedragning mellom landsdeler.

Jeg tror nok det med båssetting ofte oppleves av den som kommer utenfra og inn i noe annet. Som "nordlending" (et veldig diffust begrep), så opplever jeg ofte å bli satt i bås med alt nord for Trondheim. Når folk på østlandet skal herme dialekta mi, så knoter de gjerne på trøndersk. Greit nok det, men nord for Trondheim ligger drøye 2/3 av Norge, og mi dialekt hører hjemme i den aller borterste delen.

Toppen av nordlendingopplevelse hadde jeg da en medstudent på NTH i sin tid insisterte på å få ta på nesen min, for det var den første samiske nesen hun hadde sett... Ikke var den særlig samisk heller.

Poenget mitt er at det som er fremmed veldig ofte blir generalisert. Og i noen grad gjort eksotisk - som nesa mi ble det i sin tid. Tror ikke det er så forskjellig for "søringer" som kommer nordover eller "nordlendinger" som kommer sørover.

Skrevet

De jeg kjenner virker som folk flest. Men jeg må si at de har et voldsomt humør, både med latteren og kjeftesmella :)

Jeg har ikke vært lengre enn til Tronheim men kunne godt tenke meg å se midnattsolens land.

Min far sang ofte på en sang som gikk noe slik: "Langt langt mot nord, det er der mine kjærester bor. Ja dit vil jeg dra om jeg reiser herfra, til det vakreste sted her på jord."

Finnes den på nett? Har prøvd å søke litt men kjenner ikke tittel på sangen.

Skrevet

De jeg kjenner virker som folk flest. Men jeg må si at de har et voldsomt humør, både med latteren og kjeftesmella :)

Jeg har ikke vært lengre enn til Tronheim men kunne godt tenke meg å se midnattsolens land.

Min far sang ofte på en sang som gikk noe slik: "Langt langt mot nord, det er der mine kjærester bor. Ja dit vil jeg dra om jeg reiser herfra, til det vakreste sted her på jord."

Tror det er en gammel grand-prix sang med Kirsti Sparboe. Hva man ikke vet [rødme].

Skrevet

Tror det er en gammel grand-prix sang med Kirsti Sparboe. Hva man ikke vet [rødme].

Hehe, ikke noe å rødme for vel ;) Takk, det er jo et skritt videre i jakten :)

Skrevet

Er det denne du tenker på?

http://www.youtube.com/watch?v=0ReCzeMmQyU

Gjest finnmarkingen
Skrevet

Takk i lige måde. Vi kaller dere søringer når dere kaller oss nordlendinger. For meg er nordlendinger de som bor i Nordland.

Skrevet

Liker norlendinger;) De snakker rett fra levra, er lette å bli kjent med og de er vittige;))

For meg er nord-norge nord for trøndelag en plass, he, he

Gjest naturus
Skrevet

Klart at denne grensedragningen er viktig. Skille må være klart mellom de med god og de med dårlig humor.

Skrevet

Er det denne du tenker på?

http://www.youtube.com/watch?v=0ReCzeMmQyU

Det var dessverre ikke den, men takk for at du prøvde. Je erindrer vel egentlig at det er en mann som synger... Lurer på om de spilte den på ønskekonserten da jeg var rundt 10-12 år, altså sånn ca 30 (gulp) år siden...

Gjest En av sorten
Skrevet

Nordlenneinger er veldig hyggelige og svslappa og naturen er flott.

Men jeg kunne heller ikke tenke meg å bo der, for selv om sola skinner er det skjelden varmt.

Da mener du nok om sommeren? For jeg holdt på å fryse ihjel første året jeg flyttet sørover og bodde i Oslo. Skikkelig sur vind.

Badetemperaturen er vel det største drawbacket i Nord-Norge, og det blir vel langt færre skikkelig varme sommerdager der oppe. Men tror jeg kunne oppveid det med den flotte naturen, og et par uker i syden hvert år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...