Gå til innhold

Ali Farah er en rasist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen vil sikkert stusse på denne overskriften. Men når man leser kronikken hans i ”Ny tid” så er det ingen tvil. http://www.nytid.no/meninger/artikler/20081009/kronikk_slik_jeg_ser_det/

Han anklager alle nordmenn for å være rasister. Hele samfunnet er vistnok gjennomsyret av rasister. Og ikke bare er vi rasister, vi er også ”white trash” og tror vi eier verden, fordi vi forventer service når vi reiser rundt i verden. En service han og andre mørkhudete ikke får. At denne servicen i stor grad kommer av at vi er rike og betaler godt for, er tydeligvis en tilfeldighet. At denne servicen kommer fra personer som som regel ikke er hvite i huden må også være en tilfeldighet.

Han anklager Schjenken for alt ille som har skjedd med mørkhudete siden kolonitiden. Han vet kanskje ikke at Norge aldri har hatt noen kolonier, med mindre man regner vikingenes bosettinger rundt om i Europa som kolonier, men her var jo alle de innfødte hvite.

Farah anklager alle hvite, og en del andre mørkhudete, for å generalisere og mene at alle mørkhudete er kjeltringer, snyltere osv. Men er han noe bedre når han selv generaliserer og kaller alle hvite rasister?

Logikken til Farah er at dette måtte være rasisme siden han mener å ha opplevd masse rasisme allerede. Denne logikken holder ikke mål. En vet at mange hvite mennesker blir etterlatt av ambulanser. At det ble gjort en feil er det ingen som bestrider. Men den skyldes ikke rasisme.

Det var også interessant å lese følgende artikkel http://www.aftenposten.no/meninger/signert/article2695715.ece

Legg spesielt merke til følgende utsag:

” Å starte på nytt i et fremmed land er slitsomt. Mange innvandrere tar ikke det inn over seg, og tolker det meste som rasisme.”

” Det at diskriminering, hatefulle ytringer og nedverdigende behandling er noe som bare rammer de mørkhudede, er blitt en etablert sannhet.”

” Dessverre har det blitt slik at når Ali kaller Ola en drittsekk, så er de uvenner, men når Ola kaller Ali en drittsekk, er Ola rasist.”

Farah er tydeligvis en bitter mann. Han har sikkert opplevd mye dritt, men å skylde alt på rasisme blir for enkelt. Og han viser ingen takknemlighet for at han fikk komme til Norge for å få et bedre liv. Han mener det er kun vi som må endre oss, tilpasse oss, selv er han tydeligvis perfekt.

Jeg har sjelden hatt så lite respekt for et annet menneske. Han var et offer og kunne fått mye sympati, men med hevngjerrige og rasistiske uttalelser som dette så forsvinner sympatien fort.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Den lille sympatien jeg hadde igjen, forsvant som dugg for solen. Nå håper jeg bare avisene kan beskytte ham mot seg selv (og beskytte meg i samme slengen, for jeg begynner å bli utrolig lei av å se fjeset hans).

Skrevet

Helt enig. Jeg er glad for forrige nr. av A-magasinet. Da kunne vi endelig få et nyansert bilde av hendelsen.

Skrevet

En ting er sikkert, jeg har ikke sympati for denne mannen lenger.

Skrevet

Det var trist lesning, og temmelig langt fra Martin Luther King's forsonende “I have a dream that one day on the red hills of Georgia, the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit together at the table of brotherhood.”

- - -

Jeg stusser over hans egen bruk av betegnelsen "grå" om hvite mennesker. I den ene settingen benytter han det som et begrep der svarte mennesker har blitt rasister og beskylder alle hvite mennesker kollektivt uten å vurdere enkeltindividene.

I neste øyeblikk sier han at han selv misliker dem av oss hvite som kan kalles "grå".

Ali Farah skriver bl a at flere etterkommere av kolonifolkene (altså svarte/fargede) ved å ha blitt mistrodd og motarbeidet mv slik at de ikke lenger kan se hvite som invivider.

Han skriver om dem:

''Nå har flere av dem blitt det jeg kaller rasister. De klarer ikke se hvite mennesker som individer. Bare som en grå masse. De kritiserer den grå massen for uten kjærlighet å ha gjort oss til evig underdanige.''

Mens lenger ned skriver han:

''Jeg mener jeg klarer å se hvite mennesker som individer. Og jeg har ingenting imot hvite mennesker. Men jeg liker ikke dere som er grå. Dere som prøver å holde oss nede, og som blindt profitterer på det systemet dere med hud og hår prøver å beskytte. ''

Ved at han i andre omgang benytter det begrepet som han selv har definert like ovenfor, er det nærliggende å tenke at han selv kanksje ikke ar så flink til å se individene som han hevder, men beskylder hvite mann kollektivt?

Gjest svante bob
Skrevet

Sympatien forsvant for lenge siden - faktisk i det hun burka-heksa dukket opp.

Skrevet

Sympatien forsvant for lenge siden - faktisk i det hun burka-heksa dukket opp.

''hun burka-heksa''

Slike kommentarer får meg til å angre på at jeg i det hele tatt svarte i denne tråden.

Gjest lei av denne saken
Skrevet

Sympatien forsvant for en stund siden for min del.(Da han vitnet i retssalen med datteren på armen).

Men nå synes jeg nesten synd på ham. Dette er ynkelig. Han avslører sine holdninger som rasist klart og tydelig. Og dette er en mann som har klaget på andre for rasistisk opptreden.

De som har trykket dette, må ha forstått at det ikke kom til å tjene ham og hans sak.

Kanskje like greit. Nå vet vi hvor vi har ham. Han liker oss ikke. Og det med begrunnelser tilbake til 1800 og den tid.

Jeg skulle ønske at mediene kunne legge hele saken død for evig og alltid.

Skrevet

Dette her var jo helt vannvittige uttalelser, og fyren kan dessuten gå hjem og lese historieboka si en gang til når han hevder at Norge har hatt fred i over 100 år...

Det er lenge siden jeg hadde noe særlig sympati for fyren, men dette var et absolutt nullpunkt.

Skrevet

En ting er sikkert, jeg har ikke sympati for denne mannen lenger.

Selv om jeg ikke har skifta helt over til ambulansesjåførenes side etter reportasjen i aftenposten sist fredag, så må jeg innrømme at det var sunt å få se den andre siden av saken.

Men det innlegget til Farah fikk meg til å stusse kraftig, gitt. Om man leser det motsatt ved å sette inn feks "svart" eller mer nøytralt "afrikaner" der det står hvit, så blir det enda verre. Kan heller ikke fri meg fra å tenke at har fått godt med hjelp til å formulere kronikken. Er redd den hjelpa kan være en bjørnetjeneste i lengda.

Skrevet

Mannen oppfører seg idiotisk, og min fulle og hele sympati, har forlengst gått til ambulansesjåføren.

Utrolig mye bla, bla i innlegget til Farah!

Skrevet

Selv om jeg ikke har skifta helt over til ambulansesjåførenes side etter reportasjen i aftenposten sist fredag, så må jeg innrømme at det var sunt å få se den andre siden av saken.

Men det innlegget til Farah fikk meg til å stusse kraftig, gitt. Om man leser det motsatt ved å sette inn feks "svart" eller mer nøytralt "afrikaner" der det står hvit, så blir det enda verre. Kan heller ikke fri meg fra å tenke at har fått godt med hjelp til å formulere kronikken. Er redd den hjelpa kan være en bjørnetjeneste i lengda.

Det med hjelp til å skrive tenkte jeg også. Dette så slettes ikke bra ut.

Skrevet

Det med hjelp til å skrive tenkte jeg også. Dette så slettes ikke bra ut.

Men han leste vel innlegget før det ble sendt i trykken, vil jeg reo!

Skrevet

Men han leste vel innlegget før det ble sendt i trykken, vil jeg reo!

Det gjorde han nok, så det står nok ikke på det.

Skrevet

Noe sier meg at både Ali Farah og Kohinoor er svært dramatiske personer som lett hausser opp stemningen. De har nok også mange negative erfaringer mht endel nordmenns holdninger til deres hudfarge og dermed svinger "pendelen" litt for langt motsatt vei.

Jeg relaterer dette litt til min egen situasjon som døv. Vi døve ble undertrykt i mange, mange år. Når vi endelig begynte å få aksept for vårt språk og vår kultur var det mange døve som var så bitre over overgrepene de hadde måttet tåle i så mange år. Det var nesten slik at "hørende" ble et "hatobjekt" (satt på spissen) og pendelen svingte så voldsomt at vi faktisk fikk begrepet "deaf power". Etterhvert som tingene roa seg ned og yngre døve vokste opp med følelsen av å bli akseptert på lik linje med andre mennesker i samfunnet - og vi dessuten fikk en debatt som klarna tankene våre, så datt pendelen gradvis ned mot "midten". Vi følte oss akseptert og behandla med respekt - og kjente at vi kunne vise respekt tilbake.

For meg er det lett å overføre dette til Ali Farah sine holdninger til nordmenn. Jeg skjønner at hans negative erfaringer gjør at han ikke klarer å se alt helt klart.

Skrevet

Mannen oppfører seg idiotisk, og min fulle og hele sympati, har forlengst gått til ambulansesjåføren.

Utrolig mye bla, bla i innlegget til Farah!

Helt enig der!

Gjest TingTarTid
Skrevet

Det er ikke rart det er krig i verden.

La oss håpe snart pressen kan la saken ligge, og gi partene en sjans til å snakk ut sammen - uten å gå via mediene.

Gjest Lovelene
Skrevet

Det er en grunn til at man må innrømme at man er heldig som er født i norge.

Jeg så en dokumentar i går, jeg husker ikke hvilken kanal den gikk på, der noen britiske ungdommer skulle se den andre siden av klesbransjen og prøve å leve som arbeidere i india i noen uker. En av guttene sa han hadde trodd at alle fattige mennesker i verden kunne velge å jobbe seg ut av fattigdommen, men de var for late til det. Da han kom ned dit og så hvordan de virkelig levde, forstod han endelig at de bare hadde valget mellom å arbeide for å overleve, eller ikke arbeide og la familien sulte.

Vi har bare en klode, men vi lever i forskjellige verdener.

Vi sier vi er flinke til å gi til andre land i norge. At vi burde stoppe å hjelpe u-land fordi det fortsatt er mange som trenger hjelp her i norge. Vi lever urimelig godt i forhold til alle de fattige i andre lender. - "Det er ikke vår feil", men hvor mye er vi villige til å ofre for å hjelpe andre? Jeg tror ikke det ville vært en annen situasjon dersom en annen verdensdel var den rikeste og vi var fattige, men det er ikke poenget.

Det sant at vi europeere har tatt oss til rette, tidligere og også nå. Vi er ignorante og naive og mange kunne trengt seg en tur ut i den store verden for å se hvordan de mindre heldige lever.

Alis inlegg er selvsagt drøyt. Jeg er langt fra enig i alt han sier, men jeg forstår ham.

Du går for langt i å si at du sjeldent har hatt så lite respekt for at menneske.

På en måte synes jeg du høres bitter ut.

Skrevet

Det er en grunn til at man må innrømme at man er heldig som er født i norge.

Jeg så en dokumentar i går, jeg husker ikke hvilken kanal den gikk på, der noen britiske ungdommer skulle se den andre siden av klesbransjen og prøve å leve som arbeidere i india i noen uker. En av guttene sa han hadde trodd at alle fattige mennesker i verden kunne velge å jobbe seg ut av fattigdommen, men de var for late til det. Da han kom ned dit og så hvordan de virkelig levde, forstod han endelig at de bare hadde valget mellom å arbeide for å overleve, eller ikke arbeide og la familien sulte.

Vi har bare en klode, men vi lever i forskjellige verdener.

Vi sier vi er flinke til å gi til andre land i norge. At vi burde stoppe å hjelpe u-land fordi det fortsatt er mange som trenger hjelp her i norge. Vi lever urimelig godt i forhold til alle de fattige i andre lender. - "Det er ikke vår feil", men hvor mye er vi villige til å ofre for å hjelpe andre? Jeg tror ikke det ville vært en annen situasjon dersom en annen verdensdel var den rikeste og vi var fattige, men det er ikke poenget.

Det sant at vi europeere har tatt oss til rette, tidligere og også nå. Vi er ignorante og naive og mange kunne trengt seg en tur ut i den store verden for å se hvordan de mindre heldige lever.

Alis inlegg er selvsagt drøyt. Jeg er langt fra enig i alt han sier, men jeg forstår ham.

Du går for langt i å si at du sjeldent har hatt så lite respekt for at menneske.

På en måte synes jeg du høres bitter ut.

Her snakker vi om et menneske som har fått komme hit til Norge, som har fått et mye bedre liv. Og takknemligheten er ikke akkurat overstrømmende.

Det blir helt feil å skylde alt vondt som har skjedd mørkhudete på Schjenken.

At verden ikke er rettferdig og at mange lever i bunnløs fattigdom har ingenting med rasisme å gjøre. Det fins fattige hvite og rike svarte.

Hva har egentlig det med saken å gjøre?

Skrevet

Noe sier meg at både Ali Farah og Kohinoor er svært dramatiske personer som lett hausser opp stemningen. De har nok også mange negative erfaringer mht endel nordmenns holdninger til deres hudfarge og dermed svinger "pendelen" litt for langt motsatt vei.

Jeg relaterer dette litt til min egen situasjon som døv. Vi døve ble undertrykt i mange, mange år. Når vi endelig begynte å få aksept for vårt språk og vår kultur var det mange døve som var så bitre over overgrepene de hadde måttet tåle i så mange år. Det var nesten slik at "hørende" ble et "hatobjekt" (satt på spissen) og pendelen svingte så voldsomt at vi faktisk fikk begrepet "deaf power". Etterhvert som tingene roa seg ned og yngre døve vokste opp med følelsen av å bli akseptert på lik linje med andre mennesker i samfunnet - og vi dessuten fikk en debatt som klarna tankene våre, så datt pendelen gradvis ned mot "midten". Vi følte oss akseptert og behandla med respekt - og kjente at vi kunne vise respekt tilbake.

For meg er det lett å overføre dette til Ali Farah sine holdninger til nordmenn. Jeg skjønner at hans negative erfaringer gjør at han ikke klarer å se alt helt klart.

Men jeg regner med at du forstår at mange av de vonde tingene som har skjedd med deg (og andre døve) ikke nødvendigvis skyldes at du(dere) er døve?

Jeg sier ikke at rasisme (eller strengt tatt forskjellsbehandling) ikke eksisterer, men alt vondt skyldes ikke rasisme.

Ambulansesjåførene gjorde en tabbe, men det er ingenting som tyder på at dette skyldes rasisme, eller at de er rasister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...