Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått gjennom en total personlighetsforandring, og er blitt et menneske som oppholder meg utendørs. (De som kjenner meg er temmelig sjokkert, mildt sagt.) Men nå er det jo høst, snart blir det vinter, og kaldt har det allerede vært. Som det inne-mennesket jeg har vært i alle år har jeg aldri hatt behov for verken ulltrøyer eller stillongs. (Eller, har vel en stillongs liggende fra tidenes morgen.) Jeg regner med at jeg nå må gå til anskaffelse av det. Så, dere erfarne frossenpinner og friluftsmennesker, hva anbefaler dere? Krav: varmt og godt, klør ikke, kan vaskes i maskin, ikke for dyrt. Ønske: merke og hvor jeg kan få kjøpt det.

En annen ting: er det best med trøye med lang eller kort arm? Og stemmer det at ull er bedre enn bomull?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• Orio

5

• bustebeisa

5

• Lotte :o)

4

Skrevet

Billig og god kvalitet hører sjeldent sammen når det gjelder ull har blitt min erfaring de siste årene...

Sverger til Devold longs og trøye, fås i flere ulike tykkelser og koster fra ca. 350,- pr. del. Er verdt hver eneste krone!

Skrevet

Bomull blir våt og kald mot huden.

Derfor er ull mye bedre.

Selv bruker jeg mye Devold. Har vært så heldig at jeg har kjøpt en del Devold fra fabrikkutsalget deres litt utenfor Ålesund. Finnes vel i diverse sportsforretninger.

Har noe Ullvang også. Har vært veldig fornøyd med det også, men er ikkelike friskt i fargene som det fra Devold. Devold har mange forskjellige varianter også. Både med tanke på type ull og forskjellige former.

Hadde jeg bare skulle velge ei trøye og en stilongs, ville jeg valgt en helt vanlig stilongs og ei trøye med lange arm og hals med glidelås. Da kan du brette opp armene og dra ned glidelåsen om det skulle bli for varmt. Ellers veldig kjekt med med høy hals på kalde dager. :-)

Skrevet

Billig og god kvalitet hører sjeldent sammen når det gjelder ull har blitt min erfaring de siste årene...

Sverger til Devold longs og trøye, fås i flere ulike tykkelser og koster fra ca. 350,- pr. del. Er verdt hver eneste krone!

Enig i at billig ull ikke er noe å satse på. Selv etter et par forsiktige vasker, med Milo, kommer hullene frem.

Skrevet

Det høres ikke så forferdelig dyrt ut, hadde forestilt meg mye verre priser.

Bruker du trøye med lang eller kort arm?

Får jeg kjøpt det i sportsbutikker? (Min nye favorittbutikk. Ante ikke at det fantes så mye fint der, som jeg nesten ikke kan leve uten.)

Skrevet

Derfor er ull mye bedre.

Selv bruker jeg mye Devold. Har vært så heldig at jeg har kjøpt en del Devold fra fabrikkutsalget deres litt utenfor Ålesund. Finnes vel i diverse sportsforretninger.

Har noe Ullvang også. Har vært veldig fornøyd med det også, men er ikkelike friskt i fargene som det fra Devold. Devold har mange forskjellige varianter også. Både med tanke på type ull og forskjellige former.

Hadde jeg bare skulle velge ei trøye og en stilongs, ville jeg valgt en helt vanlig stilongs og ei trøye med lange arm og hals med glidelås. Da kan du brette opp armene og dra ned glidelåsen om det skulle bli for varmt. Ellers veldig kjekt med med høy hals på kalde dager. :-)

Takk for tipset.

Skrevet

Ull er definitivt bedre enn bomull. Bomull holder ikke varmen når det blir fuktig, og det blir det.

Nest etter ull kommer superundertøy som er syntetisk og pustende og transporterer bort fuktighet.

Skrevet

Derfor er ull mye bedre.

Er det billigere å kjøpe direkte på fabrikkutsalget på Devold? I så fall, hvor mye kan man spare sånn ca?

Skrevet

Får jeg kjøpt det i sportsbutikker? (Min nye favorittbutikk. Ante ikke at det fantes så mye fint der, som jeg nesten ikke kan leve uten.)

Jeg ville kjøpt med lange ermer. Har en kortermet, men den bruker jeg mye sjeldnere enn den med lange ermer! Husk også på at ulltrøyer trenger du ikke skifte like ofte som vanlige trøyer. Ulla er på mange måter selvrensende.

Forresten synes jeg det er utrolig flott at du har begynt å føle glede i å bruke kroppen din utendørs! Det er virkelig godt for psyken :) All honnør til deg :))

Gjest Astroide
Skrevet

Bomull holder ikke varmen, og er grusomt når det blir vått.

Ull er bedre enn superundertøy, det regulerer varmen bedre, og lukter ikke når du blir svett.

Devold er tingen..

Skrevet

Jeg har to med kort erm og to med lang, en tynn og en tykk. Mener den tynne med lang erm kostet rundt 400,- og den tykke kostet 500,-, longsen kostet kanskje 450,-? Jeg fikk noe av det i julegave i fjor nemlig. Elsker ulltøyet mitt!

Skrevet

Enig i at billig ull ikke er noe å satse på. Selv etter et par forsiktige vasker, med Milo, kommer hullene frem.

Ull-longsene fra Cubus og SparKjøp blir det hull etter noen få gangers bruk omtrent. Mine dyre longser er like fine, vask etter vask etter vask og maaaaange gangers bruk.

Gjest Ullrikk
Skrevet

Bomull holder ikke varmen, og er grusomt når det blir vått.

Ull er bedre enn superundertøy, det regulerer varmen bedre, og lukter ikke når du blir svett.

Devold er tingen..

Du som har peil på ull, kan jeg ha bomull under, så ull, så bomull over? Eller Må ull være underst?

Skrevet

Du som har peil på ull, kan jeg ha bomull under, så ull, så bomull over? Eller Må ull være underst?

Ull bør være innerst. Bomull blir vått og kaldt når du blir svett, ulla holder på fuktigheten og holder deg varm selv om den er ganske så fuktig.

Skrevet

Du må ha ull innerst. Det finnes enkelte fabrikanter som lager ullundertøy som er ekstremt mykt og tynt, f.eks. smartwool og patagonia har noen slike plagg. Det kan være nok å ha singlet dersom man er varm av seg og ikke så glad i ull.

Skrevet

Ullundertøy kjøpes i sportsbutikkene. De ulike kjedene fører ulike merker, men de fleste selger vel Devold som er ok kvalitet og pris.

Mine favorittmerker for tiden er smartwool, icebreaker og patagonia. De er noe dyrere enn devold, men tekstilkvaliteten er mykere samt at de har større utvalg i tykkelsen på plaggene.

Skrevet

Er det billigere å kjøpe direkte på fabrikkutsalget på Devold? I så fall, hvor mye kan man spare sånn ca?

En del billigere å kjøpe direkte fra fabrikkutsalget ja.

Du kan risikere en liten feil på varen, men jeg har valgt varer hvor feilen er såpass at jeg ikke husker hva slags feil det er lenger. Men det kan være seg en bitte liten søm ekstra. Merkelappen på feil sted. Bagateller altså.

Jeg var vel innom fabrikkutsalget to eller tre ganger i løpet av den tiden jeg var mye i Ålesund. Det varierte litt i forhold til hvor mye man tjente på varene. Den ene ganga hadde de den trøya som nå er min favoritt til 100,- Ei anna gang kostet vel samme trøye 250,- Men sparte vel uansett en 100,- på det den da og.

Så om du skal handle inn til hele familien, er vel en kjøretur dit lønnsom om du bor i nærheten. :-)

Skrevet

Ull-longsene fra Cubus og SparKjøp blir det hull etter noen få gangers bruk omtrent. Mine dyre longser er like fine, vask etter vask etter vask og maaaaange gangers bruk.

Jeg har hatt mitt ullundertøy fra sparkjøp i snart 1år, det er ikke hull i det enda.. :0)

Skrevet

Jeg har hatt mitt ullundertøy fra sparkjøp i snart 1år, det er ikke hull i det enda.. :0)

Jeg sliter muligens ganske hardt på ulltøyet mitt. :o) Bruker det gjerne fra oktober til mai og det hender ofte jeg ligger på kne på jobben og rydder på nederste hylle osv. så da blir det fort hull på knærne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...