Gå til innhold

Ull og avføring

Anbefalte innlegg

Gjest møkkakjerringa
Skrevet

Babyen min hadde et lite "uhell", bleien holdt ikke og det kom avføring på ullundertøyet. Får ikke vekk flekken, det står ullvask 40 grader.

Noen tips?

Skrevet

Oksegallesåpe skal være det magiske middelet her... Ikke nødvendigvis så veldig enkelt å få tak i, men jeg vet de har det på Nøstebarn, bl.a.

Jeg fant selv en oksegallesåpe i stykke i Sverige en gang og den er flittig brukt på flekker på ullundertøy o.l.

Men babyavføring er vanskelig å få bort fra ull uansett altså... Jeg farget alt i en mørk farge til slutt.

Skrevet

Det eneste tipset der er ikke å kjøpe naturhvitt ulltøy... Det går ikke av.

Skrevet

Det eneste tipset der er ikke å kjøpe naturhvitt ulltøy... Det går ikke av.

Enig. Har ødelagt et par ullbodies på det viset. Jeg forsøkte å farge dem, men flekken hang i.

Gjest annlovinda
Skrevet

Smør det inn med sunlight såpe. Får kjøpt en pakke med tre såpsetykker i butikken til ca 20,- Er kjempebra til alt av flekker.

Fukt tøyet litt, og gni såpestykket godt på flekkene. Slik at det blir masse såpe på det. La det ligge over natta. Skyll av såpe og vask som vanlig. Vil tro du er kvitt flekkene da. Hadde samme uhell her for noen år siden med helt nytt ull/silke undertøy. Og det ble som nytt igjen.

Har forresten fått tipset her på dol for mange år siden.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Seriøst? Dreit ungen over hele?

Neida, var bare en liten flekk da, men irriterende nok :)

Skrevet

Jeg har stått og slitt med akkurat det samme i dag. Typiske ullbodyer til babyer er behandlet så de tåler 60 grader selv om det står 40 på vaskelappen.

Når jeg tidligere har hatt bæsjeuhell som ikke har gått vekk i ullvasken, har jeg tatt en 60 gradersvask med ullvaskemiddel og lav sentrifugering, og så har flekken forsvunnet.

I dag hjalp ikke det heller, og jeg ble litt desperat og vasket den med vanlig hvitvask på 60 grader, og etter to ullvask og en vanlig vask forsvant flekken til slutt. Jeg vet ikke om det var antall vask som gjorde det eller det vanlige vaskemiddelet i stedet for ullvasken.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg har stått og slitt med akkurat det samme i dag. Typiske ullbodyer til babyer er behandlet så de tåler 60 grader selv om det står 40 på vaskelappen.

Når jeg tidligere har hatt bæsjeuhell som ikke har gått vekk i ullvasken, har jeg tatt en 60 gradersvask med ullvaskemiddel og lav sentrifugering, og så har flekken forsvunnet.

I dag hjalp ikke det heller, og jeg ble litt desperat og vasket den med vanlig hvitvask på 60 grader, og etter to ullvask og en vanlig vask forsvant flekken til slutt. Jeg vet ikke om det var antall vask som gjorde det eller det vanlige vaskemiddelet i stedet for ullvasken.

Men ekke d så at ull mister sin isolerende evne når en ikke behandler den på riktig måte?

Skrevet

Men ekke d så at ull mister sin isolerende evne når en ikke behandler den på riktig måte?

Jo, ull tåler ikke enzymene i vanlig vaskemiddel, men en enkelt vask eller to ødelegger det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...