Gå til innhold

Skal jeg føle det som svik?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger å være anonym
Skrevet

Hadde sagt til en venninne at jeg var betatt av eller forelsket i en felles venn. Vi har snakket mye om han og at han aldri har hatt kjæreste.

Nå har jeg fått nyss om at hun har sagt til hans søster (og en til) som er god venninne av henne, men jeg kjenner bare såvidt, at jeg ringte henne regelmessig og at hun var veldig lei av meg. At jeg hadde sagt til henne at jeg var ulykkelig forelsket i han og snakket ikke om annet enn han hele tiden.

Jeg har selv sagt til mannen at jeg har vært forelsket i han så om hans søster sier det til han nå så betyr det ingenting for meg. Denne forelskelsen er over, og dessverre er kontakten med han brutt.

Jeg har ikke gjort noe galt på noe som helst vis, og ser ikke noe galt i å være forelsket i en mann lykkelig eller ulykkelig, selvom ikke han er forelsket i meg tilbake. Å være opptatt av den du er betatt av er også normalt. Forsåvidt har jeg ofte syntes at denne venninnen har hatt enormt behov for å snakke om han og fortelle meg hva hans søster har sagt. Jeg har aldri nevnt det noe sted og kommer ikke til å gjøre.

Jeg fikk vite dette via tilfeldigheter, og kommer ikke til å ta det opp med noen. Problemet er at jeg hadde prøvd å få tak i henne i noen dager, og hun svarte bare engang da jeg ringte fra en annen tlf. enn min egen. Da var hun opptatt, sa at hun hadde vært i utlandet og ikke kunnet svare, men hun ville ringe meg tilbake. Det gjorde hun ikke, og jeg sendte sms og email og lurte på hva dette var for noe. Ikke noe svar. Prøvde å ringe mannen hennes, og han svarte ikke heller. I dag ringte jeg fra en annen tlf. og hun svarte. Jeg spurte om hun hadde det bra og at jeg hadde vært engstelig for hva som var galt, og at hun ikke ville snakke med meg.

Hun fortalte at hun hadde vært i Sverige pga. sykdom i familien uten tlf. Det tror jeg ikke på for å være ærlig. Jeg er nokså sikker på at hun var hjemme for to dager siden. Hun sa at hun var opptatt og ville ringe meg tilbake. Hun ringte tyve minutter senere og sa at jeg aldri måtte tro at hun ikke ville snakke med meg. Da plutselig begynte hun å snakke sitt eget språk med noen og kommer så tilbake og sa at hun var ute og hadde møtt noen landsmenn som hun måtte snakke med. Hun har ikke ringt siden og nå er det gått fire timer.

Hun har bestandig sagt at hun ser på meg som storesøster, og barna hennes kaller meg tante. Hun er innvandrer, men snakker godt norsk og vi har aldri hatt problemer med å kommunisere. Jeg har vært veldig glad i henne, men nå sårer hun meg. Føler at det er noe i kulturelle tolkninger og væremåter som er uforstående for meg. Jeg ville aldri prøve å lyve meg fra slikt, men tror hun gjør det. Hun har veldig traumatisk bakgrunn.

Han jeg var forelsket i og hans søster er norske.

Skrevet

Jeg hadde ikke kalt henne venn lengre, det er jo temmelig tydelig at hun ikke ville snakke med deg i og med at hun svarte på tlf når hun så det ikke var ditt nr.

Gjest mitraljøse
Skrevet

For meg høres det ikke kulturellt ut, men at hun gir tydelige signaler på at hun ikke ønsker kontakt. Passer noe av det følgende på din venninne eller deg?

Aftonbladets relationsexpert Eva Rusz lär dig att handskas med din parasiterande vän.

1. Gnällbaggen

(Gråtus utus)

Den mest svårupptäckta av alla parasiter i listan. Det här är väninnan som alltid ringer och gråter ut mot din axel medan du tålmodigt tröstar och upprepar det du sa vid förra träffen, nämligen att hon måste ta itu med sin senaste katastrofrelation. Efter några år inser du dock att du är en obetald terapeut och vid de få tillfällen som du själv behöver stöd talar du för stendöva öron.

EVAS RÅD: Ta upp problemet genom att peka på att du har lyssnat på din väninnas bekymmer vid många tillfällen, men när du själv vill ha stöd får du inte en syl i vädret – och det känns inte helt okej.

Förekomst: 59% är drabbade av en gnällbagge.

2. Latmasken

(Hjälpus hjälpus)

Kännetecknas av att ha ett omättligt behov av barnpassning, lampinstallationer, flyttstädning och liknande hushållsnära tjänster. Men när du i gengäld ber din väninna om kattpassning under en helg är hon per automatik bortrest eller upptagen.

EVAS RÅD: Om du har fallit offer för latmasken måste du börja hos dig själv och lära dig att säga nej. Skuldbelägg inte din väninna, utan säg som det är: du vill/hinner/orkar inte hjälpa till att spika upp hyllor och att du fortsättningsvis inte kan vara lika frikostig med dina tjänster.

Förekomst: 16% är drabbade av en latmask.

3. Blodigeln

(Kontantus utsugis)

Suger ut ditt kapital genom lån av kontanter. Det är ofta kris för den här stackars polaren som helt klart lever över sina tillgångar och som, genom emotionell utpressning, får dig att öppna plånboken för att han eller hon ska kunna köpa sparris. Vid en försynt förfrågan om återbetalning får du ett löfte om att pengar är på väg in, men det kommer att ta några månader – och tio personer står före dig i kön att få sina lån reglerade.

EVAS RÅD: Det är dags att sätta ner foten, tydligt och bestämt. Neka fler lån tills de första är avbetalda. Har han eller hon inga kontanter, säg: ”du får fixa det, annars kan skulderna gå ut över vår vänskap.”

Förekomst: 10% är drabbade av en blodigel.

4. Snyltgästen

(Drinkis gratis)

Du märker det inte förrän efter ett tag, men när du räknar samman kvittona är det tydligt att du har betalat 8 av 10 luncher och nästan alla drinkar när ni är ute på krogen. Din kompis försvarar sig med att han eller hon inte har kontanter på sig och

undrar om du kan lägga ut så länge.

EVAS RÅD: Säg till din kompis att vänskapen inte känns riktigt jämlik och att det i 80 procent är du som får stå för fiolerna. Förklara att du har varit för generös, men i fortsättningen måste din väninna ta med sig pengar ut om ni ska gå på krogen.

Förekomst: 9% är drabbade av en snyltgäst.

5. Klädesmalen

(Plaggis mumsus)

Signalementet är att hon aldrig har något att ta på sig när ni ska ut. Men som av en händelse hittar din kompis den ultimata outfitten i din garderob, dit den sedan inte hittar tillbaka, eller i vart fall inte i det skick som du senast såg den. Kan också visa sig i sin andra skepnad, bokmalen. Bokmalen tenderar, som namnet antyder, att främst inrikta sig på bokfynd.

EVAS RÅD: Kläder eller böcker som är försakade är svåra att driva tillbaka. Antingen kräver du att bli ersatt för de saker som har försvunnit, eller så får du fatta ett beslut att inte låna ut fler grejer och bara svara: ”Nej, tyvärr, jag har inget plagg att avvara.”

Förekomst: 6% är drabbade av en klädesmal.

Här är signalerna som tyder på att det är dags att avsluta ”vänskapen”:

- Trots försök att tala om problemen kommer ni inte till en fungerande relation.

- Du tänker för mycket på att du blir utnyttjad.

- Hans eller hennes goda sidor överväger inte sämra beteenden.

- Du får olustkänslor varje gång ni ska ses.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...